Alla i hela tråden har hävt ut sig större eller mindre felaktigheter i princip varje inlägg de gjort. Jag har ett par år mer än alla andra i nacken på att undvika Radiotjänst, närmare bestämt 18 års undvikande. Inte en enda gång har de fått en enda krona av mig trots flera försök och TV inköp i eget namn. De har ringt, varit här och försökt lura min fru. Inte ens det klarar de av. Hon är ffs importerad! Jag känner mig ganska säker på att jag vet vad de får och inte får göra. De har ju provat allt på mig - och misslyckats.
Radiotjänst tar, som flera skrivit, beslut på oklara grunder. De frilansande dörrknackarna kan konsultera vänner, barn, blomvattnare eller kika in i fönster och lyssna genom dörrar. De bryr sig inte om underskrifter eller annat trivialt. De skickar en rapport där de kryssar i att de sett, hört eller någon erkänt innehav och Radiotjänst beslutar givetvis om innehav. Radiotjänst gör givetvis inget fel. Det är idioten som springer runt som ljuger för att han ska få in lite mer provision. Han får inget utöver provisionen så det gäller att få in många nya kunder varje dag. Ersättningen var för några år sedan 120:- så i rätt område kan man ljuga ihop ganska många kronor varje dag. Problemet är att om kunden blir av med licensen i en omprövan (det korrekta namnet på det ni kallar bestridan och överklagan) får kontrollanten inte en spänn. Man tycker just detta borde vara en självreglerande faktor för att inte skriva falska rapporter men tyvärr, det räcker med 5 som inte orkar slåss för att man ska få rikligt med lön. Skriver man 100 falska rapporter per dag kan du få ut 1200:- per dag, lätt! Du behöver inte ens lämna hemmet.
En omprövan gör man väldigt enkelt. Ibland räcker det med att ringa och gnälla. Har man bra argument stryker de fakturan direkt. Du måste här trycka på lite att du definitivt kommer att gå vidare till Förvaltningsrätt om de vägrar ta bort dig som kund. De vill inte slösa pengar på hopplösa fall så ibland ger de sig så här tidigt. Det är dock sällsynt men jag har lyckats ett par gånger. Vill de inte så fråga dem om ett referat av rapporten kontrollanten skrev ihop. Vägrar de så hota med att begära en kopia i papperspost. Sedan är det bara att skriva ihop ett brev. Du ska slå sönder kontrollantens uppgifter. Kan man se TV från dörren/fönstret? Har du portkod? Var du ens hemma? Har de DIN underskrift och inte någon annans? Om de ringt och hört TV, ringde de mobilen? Du kanske var hos grannen för att se på hockey med din DECT? Avsluta brevet med att neka kraftfullt. Här blir 90% av med fakturan och förmodligen har inte förfallodagen passerat än.
Tillhör du de oturliga 10% som schabblar bort en omprövan har du antingen dålig vokabulär förmåga eller så är det en erfaren kontrollant med gott rykte som sett och hört din TV när du öppnat och sen skrev du på. Det känns lite som att du ska fortsätta betala i ett sådant fall. Det kan fortfarande vara lönt för vissa att gå vidare. Nu väntar en batalj i Förvaltningsrätten. Det är gratis om du inte tar in en dyr advokat. Den får du betala själv. Ta gärna hjälp av en vän eller läs in dig på hur andra har vunnit mot Radiotjänst. Begär ut alla papper som handlar om ditt fall. Betala fakturan! Fogden hinner skicka brev innan allt är klart. Skriv kort och koncist. Fortfarande är bevisbördan Radiotjänsts och du behöver inte motbevisa deras påståenden. Det räcker att få rätten att tvivla det minsta lilla på att de har fel. Nu heter det överklagan så inled i alla fall med de orden.
Redan här kommer 50% att få fakturan avskriven av Radiotjänst. Man vill inte göra domaren irriterad genom att skicka in en massa meningslösa fall. Då kan de nämligen inte få igenom de viktiga fallen snabbt. Sen vinner ytterligare 60-70% i Förvaltningsrätten. Det kostar inget extra för dig och de är skyldiga att ta upp fallet. Det finns ingen paragraf som säger att de får kasta ut ett fal för att "skadan blir liten". TV-avgift löper dessutom på livstid så skadan av ett felaktigt beslut kan vara stor. Om du tar en jurist skall denne klara av att läsa ärendet på en halvtimme och skriva klart på max en halvtimme till.
Om du inte känner för att betala som befintlig kund eller du kanske förlorat en process finns alltid avanmälan tillhands. Den kan göras per telefon, mail eller prasselbrev. De kan inte neka dig något av sätten eftersom det inte är reglerat i lag hur det ska gå till. Däremot är rätten att avanmäla absolut. Det står kort och gott att "TV-avgift skall betalas till dess att den avgiftsskyldige har anmält hos bolaget att hans eller hennes avgiftspliktiga innehav har upphört.". Det betyder att om du ringer och säger att du inte har TV längre är de SKYLDIGA att besluta om att betalningsskyldighet upphör den dagen du ringer. Det finns inget utrymme för undantag! Detta oavsett om det varit en kontrollant dagen innan som sett din 62" plasma i hallen eller de ringt och hört Peter Settman skrika poäng... Alla frågor om hur. när var är förbjudna. Just detta har diskuterats i lagens förarbeten. Man tog som exempel att Radiotjänst eftersökte personen man eventuellt gett bort sin TV till. Ibland frågar de efter skrotningsintyg från TV-handlare om man säger den är trasig. Det finns inget stöd för detta i lagen så dessa frågor bemöts med ett enkelt "Jag har ingen TV i hushållet". Tjatar de så ta namnet och ring upp igen. De drar alltid öronen åt sig om du vill ha deras namn. Du får alltid en ny telefonist så bara ring tills du lyckas.
Hoppas ni får lite klarhet i dessa kriminella utsugares arbetssätt.