Apple är nu störst i mobilbranschen

Permalänk
Medlem

Apple är nu störst i mobilbranschen

Enligt Reuters är Apple är nu störst i mobilbranschen.

Helt sjukt att Apple tjänar mer pengar på iPhone än vad samtliga andra tillverkare tjänar på alla sina mobiltelefoner sammanlagt.

Permalänk
Skrivet av skylar:

Helt sjukt att Apple tjänar mer pengar på iPhone än vad samtliga andra tillverkare tjänar på alla sina mobiltelefoner sammanlagt.

Inte så konstigt då det är billigare att sälja ett bra OS istället för bra hårdvara.
Dem fokuserar på en telefon, som inte är något speciellt hårdvaruvis, och har ett bra "svenssonoperativsystem". Sen massproducerar dem. Sjukt smart affärside.

Stört att de lyckats så bra dock.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skylar:

Tvekar på det där starkt.

Permalänk
Medlem

Macbibeln säger väl bara här att dom säljer sina varor så överprisade att dom helt klart gör mest marginal / enhet såld ?

Permalänk
Medlem

Klart man tjänar pengar om man inte lägger mycket på Forskning och Utveckling:

Tyvärr så ryktas att Nokia nu ska säga upp 6000 personer i lilla Finland :´( i och med övergången till WP7, så då lär ju lönsamheten öka där också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Macbibeln säger väl bara här att dom säljer sina varor så överprisade att dom helt klart gör mest marginal / enhet såld ?

Trots det det säljer iPhone som smör. Alltså måste det vara en bra produkt. För det finns ju andra alternativ.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

http://zomgitscj.com/wp-content/uploads/2011/02/nokrdspend201...

Tyvärr så ryktas att Nokia nu ska säga upp 6000 personer i lilla Finland :´( i och med övergången till WP7, så då lär ju lönsamheten öka där också.

Ändå är HTC och Apple det enda som kan klassas som icke-värdelöst. Nokia lägger mest pengar visst, men deras produkter är fortfarande skit, same goes för blackberry osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Ändå är HTC och Apple det enda som kan klassas som icke-värdelöst. Nokia lägger mest pengar visst, men deras produkter är fortfarande skit, same goes för blackberry osv.

Mobiler som inte klarar minusgrader samt övervakar användaren, det är värdelöst om något.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Mobiler som inte klarar minusgrader samt övervakar användaren, det är värdelöst om något.

Men snälla människa, om syftar på iPhone så klarar den minusgrader, det har bevisats i en radda tester liksom att folk använt sina iPhone på vintrarna i minusgrader i ca fyra år nu utan mer problem än mobiler generellt på vintern. Så lägg ner de där idiotargumenten.

Att Apple sen skriver 0 grader och uppåt i specifikationerna är nåt helt annat.

Permalänk
Medlem

Så du menar att varenda mobil som Apple har sålt i Sverige har gått sönder?
Gief siffror på det...

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Så du menar att varenda mobil som Apple har sålt i Sverige har gått sönder?
Gief siffror på det...

Det får du fråga Apple, det är de som påstår att deras mobiler inte kan användas i temperaturer under noll.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av skylar:

Varför far du med osanning?

Permalänk
Medlem

Det får du fråga Apple, det är de som påstår att deras mobiler inte kan användas i temperaturer under noll.

Klart de kan. Känner inte någon vars iPhone har gått sönder på grund av användning i minusgrader och minusgrader var det ju gott om denna vinter. Att de inte bör användas I minusgrader är en helt annan sak, batteriet exempelvis gillar inte kyla...men gäller för alla "vanliga" smartphones.

Kika på gadgetstress.com så ser du att deras iPhone 4 klarar köldtestet bättre än exempelvis den HTC Desire:n de testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Du vet dock ingenting alls om mobiler, HTC har de sämsta skitet som finns (kvalitetsmässigt) och sen har vi Apple, tja, fin telefon men sjukt hypad.

Apple har en telefon om året och därför låg R&D men HTC som spottar ut mobiler och som har lägst kostnad stärker bara min åsikt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Apple kan lägga beställningar på t.ex 30 miljoner IPS skärmar hos en leverantör. Jag är rätt säker på att om Steve Jobs vlll ha 30 miljoner skärmar av samma typ så får han säkert skärmen till halva priset.

Om SE beställer 3 miljoner skärmar av olika kvalitet och till olika telefoner får man säkert betala dubbelt så mycket per skärm.

På detta sättet kan man hålla enorma marginaler på iPhone.

Detta gäller naturligtvis ala komponenter i en iPhone inte bara skärmen.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

http://zomgitscj.com/wp-content/uploads/2011/02/nokrdspend201...

ändå anmärkningsvärt att HTC enligt den där grafen lägger så pass lite, me tanke på hur många modeller de har, jämfört med hur många modeller apple har.

det är väll ingen hemlighet att det är billigare att hålla liv o utveckla en modell än 20 st.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Får lite känslan att dom som trycker ner iPhone gör de för att må bättre själva... typ "hej, jag heter nisse och har nyss fått hår på könet, jag har inte råd med iphone så jag måste intala mig själv att iphone är skit så jag kan köpa en budgetmobil utan att må dåligt"

Gillar man inte iphone så köp nått som passar dig och din plånbok. Men sluta kom me dumma påståenden för att lugna ditt ego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skylar:

Tycker namnet bör ändras. Bör istället vara Apple omsätter mest i mobilbranschen.

Överaskande? Nej.

EDIT: Vill endast tilläga att jag är neutral i denna så omdiskuterade fråga.

Permalänk

Har en iPhone 4, den överlevde minus 20 utan problem i vintras. Kanske är annorlunda med andra versioner eller nåt, men jag har aldrig haft några problem med kyla iaf

OT: Siffrorna skulle ju kunna stämma, tycker man ser dem överallt... Lite förvånad blev man ju dock...

Visa signatur

i7 920 | GTX295

Permalänk
Medlem

Det är ju inte särskilt konstigt att de drar in mest pengar på sina lurar. Som nämnts tidigare: En telefon, istället för 20 olika. De köper in delar billigare, lägger på en fet jävla marginal (för sig själva) och i princip noll marginal för de som säljer telefonerna (som återförsäljare tjänar man piss och ingenting på dem). Nu tjänar man ju inte mycket på någon mobil direkt, men iPhone är extrema och ändå är de en av de dyraste lurarna på marknaden).

Sen har ju priset och marknadsföringen en hel del att göra för att folk ska "älska" sina iPhones. Har man lagt ut tillräckligt mycket pengar så kan de ju inte vara nånting dåligt med varan, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Men snälla människa, om syftar på iPhone så klarar den minusgrader, det har bevisats i en radda tester liksom att folk använt sina iPhone på vintrarna i minusgrader i ca fyra år nu utan mer problem än mobiler generellt på vintern. Så lägg ner de där idiotargumenten.

Att Apple sen skriver 0 grader och uppåt i specifikationerna är nåt helt annat.

Det där tvekar jag starkt på. Jag skulle aldrig våga ta en mobil med touchscreen ut i kylan medans jag lungt vågar ta med min gummibeklädda Nokia var jag vill.

Du bor ju i Avesta som ligger i Fjollträsk. Gissar på att ni inte haft riktig vinter senaste 20 åren.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

Om bara alla skulle sluta komma med fåniga argument och taffliga försök till smutskastning åt ena eller andra hållet..?

Vilket som man tycker om Apple eller inte.. är det inte jävligt pinsamt för exempelvis Nokia att Apple springer upp och tydligen omsätter mer på mobiltelefoni efter bara 4 år som mobiltillverkare? Säga vad man vill om iPhone - tydligen finns det gott om folk som vill handla, om det nu beror på hype, marknadsföring, en bra produkt eller vad det nu är.

Säg "Ok.., gött för dem." och gå vidare i era liv!?

Permalänk

Därför är IPhone dålig.

De är tillverkat av Apple och därmed är man om man vill få ut maximalt av telefonen tvungen att införskaffa sig även en otroligt överpris satt Macintoch (Jämfört med en PC med motsvarande prestanda).
Tål inte ens fall på 40 cm ner på mjuk matta (Har mer än en bekant som råkat ut för de, min Nokia däremot har jag tappat från dryga metern ner i cementgolv flera gånger utan problem)
Kan inte börja användas direkt ur låda utan måste aktiveras över internet först.
Ingen plats för extra minnes kort.
Går ej att lägga till 1 o 1 låt åt gången utan måste synkas mot spellista.(Vad händer om man bara vill lägga till en låt snabbt hemma hos nån annan och ej har sin förbannade spellista där då?)
Otroligt överprissatta, (Mobiler som i mångt och mycket är lika bra eller bättre upp till 5000:- billigare att köpa kontant utan abonnemang)
Har ständigt legat efter vad de gäller funktioner på sina telefoner (Om man bortser från pekskärmen)
1 Gen. inte ens SMS nått som min första Mobil från sent 90-Tal hade
2 Gen. inga MMS
3 Gen. inga Videosamtal, Kass kamera jämför med de flesta konkurenter
4 Gen. Videosamtal men ENDAST mellan 2 IPhone eller annan Appel Hårdvara och ENDAST via WiFi, 5 Mpix kamera när många har 8-12 Mpix

Dessa funktioner har dessutom vid lansering Hypats nått otroligt trots att de är gammal skåpmat om man ser på marknaden i helhet.

Så då har man fått sagt de.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Och trots detta så lyckas de leda marknaden vad det gäller omsättning? Inte illa av Apple om du frågar mig.. Mitt tips till dig är; Om du inte vill ha den så köp den inte.

Skrivet av Erik.Tilosius:

Därför är IPhone dålig.

De är tillverkat av Apple och därmed är man om man vill få ut maximalt av telefonen tvungen att införskaffa sig även en otroligt överpris satt Macintoch (Jämfört med en PC med motsvarande prestanda).
Tål inte ens fall på 40 cm ner på mjuk matta (Har mer än en bekant som råkat ut för de, min Nokia däremot har jag tappat från dryga metern ner i cementgolv flera gånger utan problem)
Kan inte börja användas direkt ur låda utan måste aktiveras över internet först.
Ingen plats för extra minnes kort.
Går ej att lägga till 1 o 1 låt åt gången utan måste synkas mot spellista.(Vad händer om man bara vill lägga till en låt snabbt hemma hos nån annan och ej har sin förbannade spellista där då?)
Otroligt överprissatta, (Mobiler som i mångt och mycket är lika bra eller bättre upp till 5000:- billigare att köpa kontant utan abonnemang)
Har ständigt legat efter vad de gäller funktioner på sina telefoner (Om man bortser från pekskärmen)
1 Gen. inte ens SMS nått som min första Mobil från sent 90-Tal hade
2 Gen. inga MMS
3 Gen. inga Videosamtal, Kass kamera jämför med de flesta konkurenter
4 Gen. Videosamtal men ENDAST mellan 2 IPhone eller annan Appel Hårdvara och ENDAST via WiFi, 5 Mpix kamera när många har 8-12 Mpix

Dessa funktioner har dessutom vid lansering Hypats nått otroligt trots att de är gammal skåpmat om man ser på marknaden i helhet.

Så då har man fått sagt de.

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Och trots detta så lyckas de leda marknaden vad det gäller omsättning? Inte illa av Apple om du frågar mig.. Mitt tips till dig är; Om du inte vill ha den så köp den inte.

Appels reklamtrick som fungerar alldeles för bra, och deras mängder med fanatiska anhängare som köper allt de släpper.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Appels reklamtrick som fungerar alldeles för bra, och deras mängder med fanatiska anhängare som köper allt de släpper.

Det känns tryggt att du har svar på alla frågor.

Permalänk
Medlem

Det är ju EGENTLIGEN inte nånting som är dåligt. Visst är iPhone överhypad, men å andra sidan: Det är ju mest tough shit för andra tillverkare.

Skrivet av EwlSpirit:

Det känns tryggt att du har svar på alla frågor.

Det är ju iofs sant.

Finns det någon som har siffror på vad de olika företagen spenderar på reklam? Det är ju minst lika intressant som vad de spenderar på utveckling av prylarna.

Permalänk

Mycket korrekta påståenden men de flesta verkar vilja se negativa kommentarer i att man inte tycker om apple, medans man vräker ur sig andra negativa kommentarer på t.ex. HTC som ingen oponerar sig emot. Dvs, ganska mycket fanwar. Men iallafall, det åsido.

Ja, självklart är det billigt i utveckling när dom har en lur som dom sätter fokus på, och självklart så får dom billigare volymköp på delarna i telefonen.
Hårdvaran i sig är ganska medioker med operativsystemet tycker jag är jättebra, även om jag gärna skulle velat ha en fysisk "tillbaka" knapp
Dom har valt att utveckla en svensson lur, en som passar 95% utav befolkningen. Man vill inte hålla på och ställa in och ställa in, man vill bara köra, dessvärre så så kan man ju alltid önska att dom hade ett "avancerat" läge i telefonen också för den som vill kanske flytta in lösa mp3:or osv.
Sen fläskar dom på en duktig marginal som inte återförsäljare får ta del av (fakta), det återförsäljare/operatörer tar del utav är abonnemanget och eftersom Apple är in facto en genial produkt så säljer den som smör.
När det gäller tillgången på telefonerna som har släppts så har det varit medvetet. Mindre kaptialbindning och högre omsättning (bättre marknadsvärde för aktierna och bolaget), tillsammans med att man vill skapa en hype ring produkten, exklusivitet är en mycket bra knep för att få folk att vilja ha produkten. Dom är smarta på Apple.. Med det sagt. Själv kör jag inte Apple, jag kör Android för att det är ett öppnare system. Mer specifikt så har jag HTC och LG när det gäller Android. Dom håller god kvalité men menysystemet är ju inte lika smidigt. Men däremot är hårdvaran mer avancerad.
Det är svårt att få till en fulländad produkt, Apple saknar många delar som andra använder och vice versa.

Men iallafall.. Fel rubrik. Dom tjänar mest möjligtvis, men är absolut inte störst. Det är Nokia skumt nog som innehar första platsen.
Men dom är stora nevertheless tack vare smart produktplacering, bra inköp och bra marknadsplanering.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Får lite känslan att dom som trycker ner iPhone gör de för att må bättre själva... typ "hej, jag heter nisse och har nyss fått hår på könet, jag har inte råd med iphone så jag måste intala mig själv att iphone är skit så jag kan köpa en budgetmobil utan att må dåligt"

Gillar man inte iphone så köp nått som passar dig och din plånbok. Men sluta kom me dumma påståenden för att lugna ditt ego.

Varför låter du så förvånnad? Detta fenomen gäller allt som någonsin varit överdrivet populärt, t ex J.L-tröjjor (hoodisarna med de stora JL-Loggan på) runt -02/-03, buffaloskor under 90-talet, Nokia 3310 runt -99 osv osv osv, hälften av personerna äger saken i fråga, den andra hälften hatar dem.

Sen får man ju komma ihåg att Iphone är en sjukt överhypad produkt som lever mer på namnet än vad den faktiskt presterar. Nog för att det är en väldigt bra telefon men den är inte bättre på något sätt, framförallt inte 3-4k bättre som är skillnaden i pris på den och motsvarande telefoner från andra tillverkare.

Hag ja en Ihpone? Nej, givetvis inte. Hade den kostat lika mycket som telefonen jag köpte hade jag nog tagit en dock.

Permalänk
Medlem

Sen köper många iPhone enbart för att den coola tjejen/killen i klassen har den men har ingen aning om telefonens potential samt begränsningar. Android lär tyvärr vara bra mycket mindre populärt bland yngre personer (12-20).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9