Permalänk
Medlem

Xbox vs PC?

HAr funderat på en Xbox 360 ett tag. Tänkte i såna fall att använda den för spel och datorn för musik, film, skolarbete och lite av varje. Är det värt det? Jag spelar mycket Cod och de flesta som faktiskt spelar Cod sitter vid sin Xbox känns det som, iaf av alla youtubeprofiler. Nåja, är Xbox värt det eller ska jag stanna vid datorn? Om jag köper Xbox blir det naturligtvis headset från Tritton osv. Så det är något jag faktiskt skulle lägga pengar på. Tack för alla svar! Förlåt om jag skrivit jäkligt fult osv, lite stressad.

Permalänk
Medlem

personligen tycker jag inte det är värt det, du kan ju redan spela alla spel(99,9%) på dator och vill du ha kontroll-känslan köp bara en kontroll med PC-stöd och USB

Permalänk
Medlem

tycker de är bättre att ha en dator att spela på, ja jo de kostar ju mer att köpa en dator men spelen är billigare å de kostar inte för att spela på nätet (som de gör med xbox)
har själv en 360 dosa med USB som jag kopplar in i datorn å kör dem spelen som de passar bra till (mest race spel av olika slag då de är skit trist med tangentbord)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

personligen tycker jag inte det är värt det, du kan ju redan spela alla spel(99,9%) på dator och vill du ha kontroll-känslan köp bara en kontroll med PC-stöd och USB

Mjo. Jag tycker kontroll känns skönare i och för sig, men det är framför allt att FPS som är min favorit-genre blir mycket större, mer spelare, turneringar, helt enkelt mycket "större" på Xbox än på PC.
Jag kopplar Xbox - FPS, spel över huvudtaget, PS3 - Bilspel?(lol), PC - MMORPG, produktion och underhållning. Har kanske fel?

Permalänk

Jag tycker det helt beror på om du är mer åt casual-hållet eller inte, xbox360 är skönt att spela för att slappna av medan pc-spel nästan alltid är mycket mer "seriösa". Jag kan dra en halo reach-runda och lyssna på nån podcast med folk som pratar, men om jag spelar pc så är det mer något man gör till 100%. Beror delvis på att PC-spel är mer "seriösa" som Starcraft och så men tror det har med spelkontrollerna i spel också.

Jag förstår att det inte är så för alla men jag tror att detta stämmer till viss del för de flesta. Sen kan man slöa vid datorn och hardcore-nöta vid xboxet också men det är den skillnaden jag känner när jag köper ett spel, "vill jag spela detta på låg svårighetsgrad och ta det lugnt eller vill jag verkligen satsa på det" eftersom jag både har xbox och PC.

Bara lite tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Jag tycker det helt beror på om du är mer åt casual-hållet eller inte, xbox360 är skönt att spela för att slappna av medan pc-spel nästan alltid är mycket mer "seriösa".

Håller med här, jag skaffade min 360 just för att ha något att slöspela med framför tvn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Är det inte så att FPS spel är mycket större på Xbox?

Permalänk
Medlem

Beror på din ekonomi. om du har pengar då kan du köra spel med pc. Köp X360 controller till det bara. Om du vill inte spela så seriös då kan du också koppla ditt pc till TV. Du får bättre grafik med PC och kan spela gratis online.
Jag har x360, PS3 och PC. Jag använder mest PC och lite PS3. Jag har slutat med X360.

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt att göra skolarbeten på xboxen???

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Usch nej, lägg pengarna på datorn istället
Har du råd med både och, kör på!

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

själv tycker jag att det enda spelbara på konsol är bil och sportspel, noll känsla att spela fps spel med en joystick:S, FPS gör sig bäst på pc, samt mmo och diverse

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Att byta till Xbox för att spela fps känns om att börja sitta i rullstol för att spela fotboll.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem

Fps på konsol kan dra åt (¤)#¤") !

FPS kan man inte spela utan en mus, iaf jag. Har på tok för dålig precision när jag ska sikta med en förbannad spak

nej, simulator och de flersta genrer utom möjligtvis äventyr och såklart FPS SKA (enligt mig) spelas på dator med en bra mus.

OffT: (Och bara för att jag vill få in detta, skapa inget konsol VS PC bara därför) Världen hade varit bättre nu på 2k talet utan konsoler, då hade utvecklare tagit mer tid för ett spel och inte lagt in ett 7 år gammalt grafikgränsnitt i ett sprilans nytt spel. Även om DX11 kommer senare (ja, jag menar Crysis 2).

Sen såklart, spelvärlden hade inte varit där den är nu utan konsoler, dem var trots allt först. Men nu koncentrerar sig företag endast på att tjäna pengar, och det är enklast på xbox och PS3. Och detta stör mig så in i norden
Ber om ursäkt , men var tvungen att få det ur mig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Fps på konsol kan dra åt (¤)#¤") !

FPS kan man inte spela utan en mus, iaf jag. Har på tok för dålig precision när jag ska sikta med en förbannad spak

nej, simulator och de flersta genrer utom möjligtvis äventyr och såklart FPS SKA (enligt mig) spelas på dator med en bra mus.

OffT: (Och bara för att jag vill få in detta, skapa inget konsol VS PC bara därför) Världen hade varit bättre nu på 2k talet utan konsoler, då hade utvecklare tagit mer tid för ett spel och inte lagt in ett 7 år gammalt grafikgränsnitt i ett sprilans nytt spel. Även om DX11 kommer senare (ja, jag menar Crysis 2).

Sen såklart, spelvärlden hade inte varit där den är nu utan konsoler, dem var trots allt först. Men nu koncentrerar sig företag endast på att tjäna pengar, och det är enklast på xbox och PS3. Och detta stör mig så in i norden
Ber om ursäkt , men var tvungen att få det ur mig

2k talet!

Permalänk
Rekordmedlem

Xboxen är lättare att spela på, mindre strul i allmänhet och eftersom hårdvaran är låst så "den bara funkar" den är ju dessutom billigare än vad ett grafikkort är, jag har både box o pc , o de är trevliga på olika sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

Att byta till Xbox för att spela fps känns om att börja sitta i rullstol för att spela fotboll.

haha , quote of the day.

jag är själv en såndär som blir förbannad av att köra fps med en gamepad , eftersom jag vet hur begränsande det är .

av uppenbara anledningar skulle jag inte rekommendera en konsol för fps , men det är ju från person till person , tydligen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Ärligt talat så är detta fel forum att skriva på om du vill ha många någorlunda opartiska åsikter.

Edit: Jag menar inte fel forumdel, jag menar heller inte att Sweclockers generellt är ett dåligt forum när det gäller opartiska åsikter, förutom i vissa ämnen, såsom detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Ärligt talat så är detta fel forum att skriva på om du vill ha många någorlunda opartiska åsikter.

Så vart ska den ligga? Flytta den gärna.

Edit: Menar du att SweClockers är fel? Tycker ett dator forum borde ha plats för en sån här fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Så vart ska den ligga? Flytta den gärna.

Edit: Menar du att SweClockers är fel? Tycker ett dator forum borde ha plats för en sån här fråga.

ja, men hitta nötet här som säger att xbox är bättre än dator...

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

att hitta någon som tycker xbox är bättre än PC är t.o.m. svårt på spelsidor som Fz. Men kan väl förstå dem som hellre sitter i soffan. Hade man kunnat köra tangentbord och mus på konsoll tror jag inte folk varit lika negativa.

Att gå från PC som man är van vid, är att ta ifrån snickarbältet från en snickare och ge han en hammare ifrån Jula.
Han kan säkert få jobbet gjort, men det blir en irriterad snickare och en hel del böjda spik.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lalingoo:

Så vart ska den ligga? Flytta den gärna.

Edit: Menar du att SweClockers är fel? Tycker ett dator forum borde ha plats för en sån här fråga.

Nej, tråden ligger utmärkt där den gör. Mycket riktigt menar jag att ett forum som riktar sig till datorentusiaster kanske är fel forum att leta efter åsikter från båda lägren. Det behöver inte vara ett problem, så länge du inte tar några trevliga datornördars ord som den ultimata sanningen. Sammanfattning: Var källkritisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Nej, tråden ligger utmärkt där den gör. Mycket riktigt menar jag att ett forum som riktar sig till datorentusiaster kanske är fel forum att leta efter åsikter från båda lägren. Det behöver inte vara ett problem, så länge du inte tar några trevliga datornördars ord som den ultimata sanningen. Sammanfattning: Var källkritisk!

Ja, självklart! Var väl mer eller mindre ute efter specifika fördelar samt nackdelar, men självklart finns det, som med allt, många som är totalt insatta i något och bryr sig inte om annat. Nåja, fick ändå några bra svar. Vill du själv framföra något angående ämnet, låter lite så på ditt svar? ^^

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att xboxen är mer prisvärd om man bara ska spela. Spela med handkontroll på konsoll är inget problem om man spelar mot andra med handkontroll tycker jag. Och sen är det trevligt att köra coop på typ cod 4 i splittscreen.

Permalänk

Jag hade ett xbox 360 under 2 års tid och tyckte då att kontroller var underbara då min pc inte klarade spel som var mer krävande än tetris. Sedan när jag köpte en dator var det som att grindarna till himlen öppnades, det går inte ens jämföra kontroller med mus + tangentbord i fps spel. Som en bonus är grafiken MYCKET bättre på pc, även de konsolportade spelen som bfbc2. Low på datorn = xbox grafiken.

Bilspel tycker jag är skönare med kontroller än tangentbord men om man kör mycket bilspel så är ratt till pc en bra investering som slår kontroller med hästlängder i känsla. De som säger att en kontroll slår tangentbord + mus i fps spel har ingen respekt hos mig. Dock är det väldigt skönt att kunna streama filmer direkt från datorn till tvn med xboxet om man inte har dlna.

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in en liten sak jag har både xbox360 och pc och jag gillar absolut att spela FPS på pc men många av mina vänner vill spela enbart på xbox360 så för att få spela med dem och inte tappa mus funktionen så skaffade jag mig mus till xboxen oxå visst finns typ bara en och välja på men endå bättre en att sitta med handkontroll även om jag måste erkänna att det går det med men inte alls lika bra som med mus.

Permalänk

Måste säga själv som long time PC-användare och ganska ny för XBOX att jag tycker att halo fungerar bättre på xbox än PC. Visst kanske crysis/cod och sånt fungerar bättre på PC men halo är en helt annan grej, och man vänjer sig hyfsat snabbt vid kontrollen.

Har även polare (xbox-fanboys typ) som tycker det är mycket lättare att styra med en xbox-kontroll än att styra med mus (ja du hörde rätt), så det är inte ett STORT handikapp att spela med kontroll. Det är såklart sämre men inte så dåligt som man tror, handlar mer om att man är ovan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lalingoo:

Ja, självklart! Var väl mer eller mindre ute efter specifika fördelar samt nackdelar, men självklart finns det, som med allt, många som är totalt insatta i något och bryr sig inte om annat. Nåja, fick ändå några bra svar. Vill du själv framföra något angående ämnet, låter lite så på ditt svar? ^^

Jag är nog en av de personerna som är lite dålig på att hålla mig objektiv i ämnet, men jag kan försöka.

Xbox 360 är oerhört prisvärd jämfört med en medelbra speldator. Den strular väldigt sällan, varken mjukvarumässigt eller hårdvarumässigt. Vissa spelgenrer fungerar enligt mig bättre med handkontroll än mus och tangentbord, t ex plattformsspel och bilspel (om man inte har en schysst ratt till datorn).

Du säger att du spelar mycket CoD, och då tycker jag ärligt talat att det låter som en riktigt dålig idé att köpa en X360. Jag vet inte hur pass mycket du har spelat FPS på PC resp. konsol, men att spela FPS-spel med analoga spakar tycker jag är oerhört frustrerande, eftersom man känner sig så begränsad. Det drar även ner tempot avsevärt i multiplayer, det blir helt enkelt inte lika intensivt (om det nu är något man eftersträvar).

Fördelarna med PC är många jämfört med X360. Det första och självklara är ju att en PC kan användas till så otroligt mycket annat. Spelen är billigare, och det kostar heller inget extra (undantag MMORPG) att spela online. Om du köper mycket spel så riskerar alltså X360 att i längden inte bli speciellt prisvärd. En PC är uppgraderbar, har överlägsen mångsidighet när det gäller kontroller, och spelen har ofta rejält mycket bättre grafik.

Nackdelarna med PC är självklart priset, benägenheten att strula (beror till väldigt stor del på användarens kunskapen, tyvärr), och ev. storleken beroende på hur stor dator du tänkt dig.

Jag har säkert glömt massor med fördelar och nackdelar till båda, men detta är vad jag kom på på rak arm. Hoppas det har hjälpt dig lite i alla fall! Tänk på att vara källkritisk - jag själv är en inbiten PC-spelare som tycker att konsolerna hämnar spelutvecklingen väldigt mycket.