Motorola Xoom (officiell tråd)

Permalänk
Medlem

noterade också det när de visade xoom att det verkade som att den väldigt många gånger missade att man tryckte vilket gör att man blir mycket mindre intresserad av att köpa en, speciellt när ipad är billigare. Lite synd då jag var sugen på en xoom.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hm, jag ville skaffa xoom för att skapa appar, men ipad2 ser ju bättre ut på vissa punkter: snabbare grafik (viktigt för mej), bättre touch skärm, flera appar...
men också sämre på få: mindre ram, tråkigare os, inga notifications (kanske kommer), inge sd-kort, sämre ratio för filmer, ingen "okänt programvara"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

noterade också det när de visade xoom att det verkade som att den väldigt många gånger missade att man tryckte vilket gör att man blir mycket mindre intresserad av att köpa en, speciellt när ipad är billigare. Lite synd då jag var sugen på en xoom.

Tegra2 är en ett år gammal SoC. Samsungs SGS2a kommer ha exynos som är mycket snabbare än tegra2 t.ex.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Tegra2 är en ett år gammal SoC. Samsungs SGS2a kommer ha exynos som är mycket snabbare än tegra2 t.ex.

Har du någon källa på det? Att den är "mycket snabbare"? De första previews som finns av SGS2 visar att den ligger efter telefoner med Tegra 2 vad gäller GPU prestanda. Nu är ju inte telefonen släppt än så det det finns ju fortfarande tid för förbättringar dock.

Länk: http://www.anandtech.com/show/4177/samsungs-galaxy-s-ii-preli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Har du någon källa på det? Att den är "mycket snabbare"? De första previews som finns av SGS2 visar att den ligger efter telefoner med Tegra 2 vad gäller GPU prestanda. Nu är ju inte telefonen släppt än så det det finns ju fortfarande tid för förbättringar dock.

Länk: http://www.anandtech.com/show/4177/samsungs-galaxy-s-ii-preli...

Tegra2's gpu prestar i klass med SGS1.

Men sedan tänkte jag mer på hela SoCen. Där har exynos bubbla IO bussar samt stöd för NEON SIMD, men det är främst IO bussen som gör stor skillnad där exynos klarar 1080p i 60fps medans t.ex. LGs 2x går bet direkt på 1080p.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nu ryktas det också om en uppdatering av Xoom som ska komma i juni, för att fightas med IPad2... sant? vem vet.

Permalänk

Hur är det sagt, kommer xoomen till sverige och vad liggar dom på i pris? Det verkar som att alla har olika uppfattningar..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Jag har väntat & väntat, men nu verkar det vara 1a april, eller mot mitten av april :S
Lutar mer åt android pga apputvecklingen nu ändå. Dock ser Samsungs Galaxy TAB 10.1 fin ut som levereras med android 3.0 i juni, verkar vara bättre design, två antenner för wifi, dubbla högtalare och deras GUI, snyggare "ram" också jämfört med motorolan, som det dessutom står motorola på framsidan...

Permalänk

Har inte hängt med här så länge men hittade Xoom på NetonNet nu om någon är intresserad.

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/surfplatta/motor...

Permalänk
Relik 📜

Den prislappen är dock rena rånet..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Den prislappen är dock rena rånet..

Håller med... Får hoppas att det är bara de som ligger så högt i pris.

Permalänk
Medlem

5000kr för 64GB + WIFI + 3G hade varit passande, men det kommer ju inte att hända, i år iaf :/
Får vara glad om den hamnar under 8000 i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

5000kr för 64GB + WIFI + 3G hade varit passande, men det kommer ju inte att hända, i år iaf :/
Får vara glad om den hamnar under 8000 i dagsläget.

Jo. om 16GB utan 3G ligger på 6500 så verkar 8000 optimistiskt för din konfiguration. Svårt att motivera om man inte är specifikt intresserad av Honeycomb, dvs jobbar på dataavdelningar som utvärderar plattformen och/eller är utvecklare. Att döma av Deutsche Banks uppskattade volym för Xoom sedan release, ca 100000 exemplar, och att Motorola inte beställer fler från leverantörerna, verkar intresset från privatpersoner svalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jo. om 16GB utan 3G ligger på 6500 så verkar 8000 optimistiskt för din konfiguration. Svårt att motivera om man inte är specifikt intresserad av Honeycomb, dvs jobbar på dataavdelningar som utvärderar plattformen och/eller är utvecklare. Att döma av Deutsche Banks uppskattade volym för Xoom sedan release, ca 100000 exemplar, och att Motorola inte beställer fler från leverantörerna, verkar intresset från privatpersoner svalt.

Jo, det är väll något dom behöver fixa till på xoom, bland annat skärmkvaliten som verkar vara kass jämfört med annat :/
DustinHome verkar ha minst en vit Ipad2 64GB + 3G om det inte är felrapportering... men vill ju ha en surfplatta med android 3.0 & 3G men dom verkar ju aldrig komma. Vill börja skriva & testa mina appar&spel så fort som möjligt, emulatorn är så jäkla slö när man testkör sina spel på windows + android sdk. Asus transformer & samsung galaxy 10.1 ser ju fina ut, men får nog vänta till närmare 2012 om man vill ha med minne & 3g :S

Permalänk
Relik 📜

Okej, nu har jag haft en Xoom ett par dagar.. Dags för wrap-up, Lezziter style!

* Byggkvaliteten är på topp, hands down. Trots att Transformer knappast är något skräp känns den som en plastleksak i jämförelse, Xoom är solid och har en tyngd som ger grym kvalitetskänsla (sorry, Asus). Extra plus för notification light.

* Storleken är perfekt för mig. Jag gillade inte riktigt den "breda" ramen på Transformer, Motorola har draget ned på utrymmet runt om betydligt med Xoom som känns mindre trots samma skärmstorlek. Se bild hos Engadget så förstår ni vad jag menar: http://www.engadget.com/photos/asus-eee-pad-transformer-versu...

* Skärmen är okej, varken mer eller mindre. Den är märkbart sämre än Asus Transformer, men inte på nivå som netbooks i 2000 kr-klassen. Debatterna på xda och andra stället går heta om huruvuda det är en VA eller TN-panel, jag skulle säga att det är en halvtaskig VA eller mycket bra TN.

* Mjukvaran är ett stort frågetecken. Trots att Xoom (speciellt Verizon-modellen jag har) ska vara flaggskepp för Honeycomb-plattor är operativsystemet bitvis riktigt märkligt. Skulle säga att Transformer faktiskt fungerade bättre, trots den tidiga mjukvaran vi använde för SweClockers test. Saker som screenshots och möjlighet att välja UA i webbläsaren finns helt enkelt inte på Xoom.

* Fördelen med att vara "först" märks tydligt, finns mängder av tillbehör på Ebay. Köpte själv ett fodral med inbyggt ställ för en hundring, fungerar kalas och ser bra ut.

Så, summa summarium, Transformer eller Xoom?
Jag tror det beror på. Själv gillar jag faktiskt Xoom bättre, helt enkelt för att den är lite smidigare. Samtidigt kan nog skärmen vara en dealbreaker för många, den är faktiskt märkbart sämre än Asus motsvarighet. Transformer har ju dessutom dockan, något jag personligen dock inte bryr mig om. Sist men inte minst känns mjukvaran för Xoom sämre i dagsläget, ironiskt nog. Det är inte för inte man undrar vad fan Google sysslar med ibland..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur är kvaliten på touchen? När man såg på demot av den så såg det ut som att den väldigt många gånger inte registrerade när man tryckte på skärmen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av flyawaynille:

Hur är kvaliten på touchen? När man såg på demot av den så såg det ut som att den väldigt många gånger inte registrerade när man tryckte på skärmen.

Det är inga som helst problem vad jag upplever, touchpanelen känns mycket bra. Missar inte fler tryck än min Iphone 4, det vill säga ytterst få.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är inga som helst problem vad jag upplever, touchpanelen känns mycket bra. Missar inte fler tryck än min Iphone 4, det vill säga ytterst få.

Hur är skärmen i övrigt? Känns ytskiktet plastigt a'la budgetlur och galaxy tab eller är det mer som glas som i dyrare androidlurar och iphone/ipad?

Beställde en från UK för 4500 inkl frakt på ebay just, så jag sitter o hoppas på ett positivt svar

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av dobber:

Hur är skärmen i övrigt? Känns ytskiktet plastigt a'la budgetlur och galaxy tab eller är det mer som glas som i dyrare androidlurar och iphone/ipad?

Beställde en från UK för 4500 inkl frakt på ebay just, så jag sitter o hoppas på ett positivt svar

Det är glas, känns premium.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är glas, känns premium.

Ooh, du har förgyllt min dag!

Vad har ni andra som köpt fått betala för era XOOM paddor? jag tyckte 4500 med frakt var rätt ok, men skulle vara kul att veta om någon annan lyckades få det billigare

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Hur känns plattan efter en månads användande. Står o funderar på denna lr vänta på transformern. Har dom släppt nån mjukvaru update? Finns det ordbehandlingsprogram?

// Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadderf:

Hur känns plattan efter en månads användande. Står o funderar på denna lr vänta på transformern. Har dom släppt nån mjukvaru update? Finns det ordbehandlingsprogram?

// Freddan

Ständigt dessa val

Efter de relativt positiva omdömena ovan så känns även denna platta som ett alternativ.
Denna platta har ju också den stora fördelen att ha 3G till skillnad från transformern.
Dock verkar ju skärmen avsevärt sämre och priset är väl högt. 7-8000 kr för 3G version är lite dyrt tycker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jo priset e väl sådär. Men går nog få under 5k för en wifi med beställning utanför sveriges gränser

Permalänk
Medlem

Har haft plattan hemma i 10 dagar så det känns som att jag kan ge en mogen värdering nu. Köpte min hos Bazula.se, Wifi med 32GB.

Har aldrig använt en Ipad eller någon annan surfplatta tidigare, på gott och ont. Men se det som positivt att jag enbart fokuserar på själva användningsområdena och egenskaper hos Xoom utan några jämförelser med andra liknande produkter.

Tanken med plattan i första hand för min del var att den skulle användas till "slösurfande" (vilket utgör skrämmande mycket av min tid), dvs läsa nyheter, blocket, sweclockers, sådana saker. Även till att läsa mejl och spela olika mindre spel, Angry Birds och liknande. Vi äger både en modern stationär och en laptop och ville ha något smidigt att surfa från soffan eller balkongen med. Det har blivit många timmars nyttjande på den fronten och det fungerar behagligt bra!

Skärmen är lagom stor och förvånande högupplöst (knivskarp bild tycker jag), den reagerar fint och missar sällan tryck, de gånger den gör det ser jag som mitt fel. Betraktningsvinklar ser jag inga problem med, nu när jag inte har några jämförelser. Det blir dock ganska lätt märken efter fingrar men det har vi vant oss vid, återigen ingen möjlighet till jämförelser.

Flash fungerar, och efter 3.1-uppdateringen märker jag att det fungerar ännu bättre, dvs det flyter på. Är det tyngre videor med massa annat trams vid sidan om (läs Aftonbladet) så kan det vara lite segt dock, men det fungerar fortfarande.

Jag är mycket nöjd med batteritiden, trots många timmars användande blir det inte jobbigt ofta man behöver ladda den. Standby drog den bara 3% nu under natten med wifi och allt "vanligt" igång, det var under 9 timmars tid. Så den drar mycket lite ström under standby/lock och det tar bara en sekund att väcka den från det låsta läget.

On/Off-knappen bak läste jag att vissa tyckte var negativt då den var svår att komma åt, man kan undra hur länge de då hade haft plattan. Varken jag eller sambon har problem att komma åt knappen med fingrarna utan att vända plattan om. Att då ha knappen där ses enbart som postiivt då man inte kan komma åt den under vanlig användning av plattan.

Notification Light, blinkar när jag har olästa mejl (och plattan är i viloläge), men har inte forskat kring vid vilka andra tillfällen den kan tänkas blinka.

Vikten tycker jag inte är några problem, visst hade den kunnat vara lättare men att fokusera på hundra gram hit eller dit tycker jag låter irrelevant. Är man dock van vid en lättare innan denna då kanske det kan spela in.

Förvånansvärt bra kamera och då framför allt när man spelar in videor, det flyter på bra och det är HD kvalitet. Detta har vi haft en del nytta och nöje av hittills. Det fungerar även mycket smidigt att titta på både bilder och videor.

Den känns verkligen kvalitet! Robust bygge och snygg, stilren design.

Högtalarna, vissa gånger när ljudet är lågt inspelat har man inte möjlighet att höja tillräckligt. Jag vill poängera att det är få gånger man upplever detta. Ett större problem är att högtalarna är på baksidan. Har du plattan i händerna får du en ljudbild medan om du lägger plattan på bordet med t.ex. musik igång ändras självklart ljudbilden ganska mycket.

Android 3.0 (eller 3.1 som det nu är), har inte mycket att klaga på. Jag älskar användarvänligheten, hur allt flyter på extremt bra och är logiskt upplagt. Ändå har man friheten att ändra på saker lite som man själv vill. Innan 3.1 hade jag dock mängder med krascher, efter uppdateringen till 3.1 försvann 90% av dessa. Nu kraschar det ibland men det är svårt att säga om det beror på en app eller på Android. Det händer dock så sällan att det knappt är störande som tur är.

Det är ganska segt att skriva på en surfplatta. Och ännu svårare att skriva t.ex. ett längre mejl. Det är något man får acceptera såvida man inte väljer t.ex. ASUS lösning med ett dockningsbart tangentbord. Det var dock aldrig ett alternativ för mig eftersom plattan då istället blir en liten bärbar dator och jag har redan ägt och sålt en sådan just därför att den inte hade rätt egenskaper. En vanlig dator lämpar sig bäst till de användningsområdena.

En nackdel är att min sambo mer eller mindre tagit över plattan (trots att hon först tyckte det var pengaslöseri att köpa en). Kvinnor

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

tjoohej!

har funderar på att köpa mig en xoom, har kollat runt på ebay, men vad tycker ni är värt att lägga ut på en xoom? har tänkt lägga max 2000-2500:- om jag lyckas hitta eller rekommenderar ni annat i den prisklassen? (förutsett att jag hittar den på ebay för det priset)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Hejsan alla inbitna. Har haft min Xoom i någon vecka nu, grymt nöjd med enheten förutom skärmen då lämnar "ghosttracks" när objekt rör sig mot grå bakgrund. Både ikonerna i appdrawer och diverse tester.

Har hört av mig till återförsäljare och ska få byta plattan, men frågan är om det problemet sitter på alla enheter. Ni får gärna jämföra och skriva någon rad då jag helst inte skickar iväg plattan en vecka för att få en ny med samma problem tillbaka.

Har filmat och lagt upp på youtube, så kan ni se hur det ser ut på min Xoom.
http://www.youtube.com/watch?v=jgqoc4jPwMI

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tänker köpa en Xoom snart.

Men måste veta följande; om den klarar av ett vanligt mobilt bredband simkort i den (3G), så att jag kan surfa med det nuvarande abonnemanget jag har, eller om det simkorts-ingången bara finns för större kort dvs 4G-kort??

Ska alltså köpa "Motorola Xoom 3G".

https://motorola-global-en-uk.custhelp.com/app/answers/detail...
Här står det att Xoom bara funkar med ett "standard mini sim card", hur vet jag vad för slags kort jag har till mitt mobila bredband (simkortet sitter alltså i ett USB-modem).

Kan någon kunnig verifiera om det här är det simkortet som avses för Motorola Xoom? (tog en bild på mitt simkort, det är iaf inte ett micro-simkort jag har)

Eller är jag kanske ute och cyklar, funkar inte mobilt bredband simkortet till en surfplatta?

Permalänk
Medlem

Det får du nog fråga din operatör om. Det är inte säkert det där kommer fungera. Kortet kanske är låst till modemet på ngt sätt.

Permalänk
Medlem

Tack ska höra med 3 då!

Permalänk
Medlem

Beställde en idag från telia (2195:-) och väntar spännande på min fina platta. Har ni några förslag på appar/inställningar som gör plattan ännu bättre?