Har haft plattan hemma i 10 dagar så det känns som att jag kan ge en mogen värdering nu. Köpte min hos Bazula.se, Wifi med 32GB.
Har aldrig använt en Ipad eller någon annan surfplatta tidigare, på gott och ont. Men se det som positivt att jag enbart fokuserar på själva användningsområdena och egenskaper hos Xoom utan några jämförelser med andra liknande produkter.
Tanken med plattan i första hand för min del var att den skulle användas till "slösurfande" (vilket utgör skrämmande mycket av min tid), dvs läsa nyheter, blocket, sweclockers, sådana saker. Även till att läsa mejl och spela olika mindre spel, Angry Birds och liknande. Vi äger både en modern stationär och en laptop och ville ha något smidigt att surfa från soffan eller balkongen med. Det har blivit många timmars nyttjande på den fronten och det fungerar behagligt bra!
Skärmen är lagom stor och förvånande högupplöst (knivskarp bild tycker jag), den reagerar fint och missar sällan tryck, de gånger den gör det ser jag som mitt fel. Betraktningsvinklar ser jag inga problem med, nu när jag inte har några jämförelser. Det blir dock ganska lätt märken efter fingrar men det har vi vant oss vid, återigen ingen möjlighet till jämförelser.
Flash fungerar, och efter 3.1-uppdateringen märker jag att det fungerar ännu bättre, dvs det flyter på. Är det tyngre videor med massa annat trams vid sidan om (läs Aftonbladet) så kan det vara lite segt dock, men det fungerar fortfarande.
Jag är mycket nöjd med batteritiden, trots många timmars användande blir det inte jobbigt ofta man behöver ladda den. Standby drog den bara 3% nu under natten med wifi och allt "vanligt" igång, det var under 9 timmars tid. Så den drar mycket lite ström under standby/lock och det tar bara en sekund att väcka den från det låsta läget.
On/Off-knappen bak läste jag att vissa tyckte var negativt då den var svår att komma åt, man kan undra hur länge de då hade haft plattan. Varken jag eller sambon har problem att komma åt knappen med fingrarna utan att vända plattan om. Att då ha knappen där ses enbart som postiivt då man inte kan komma åt den under vanlig användning av plattan.
Notification Light, blinkar när jag har olästa mejl (och plattan är i viloläge), men har inte forskat kring vid vilka andra tillfällen den kan tänkas blinka.
Vikten tycker jag inte är några problem, visst hade den kunnat vara lättare men att fokusera på hundra gram hit eller dit tycker jag låter irrelevant. Är man dock van vid en lättare innan denna då kanske det kan spela in.
Förvånansvärt bra kamera och då framför allt när man spelar in videor, det flyter på bra och det är HD kvalitet. Detta har vi haft en del nytta och nöje av hittills. Det fungerar även mycket smidigt att titta på både bilder och videor.
Den känns verkligen kvalitet! Robust bygge och snygg, stilren design.
Högtalarna, vissa gånger när ljudet är lågt inspelat har man inte möjlighet att höja tillräckligt. Jag vill poängera att det är få gånger man upplever detta. Ett större problem är att högtalarna är på baksidan. Har du plattan i händerna får du en ljudbild medan om du lägger plattan på bordet med t.ex. musik igång ändras självklart ljudbilden ganska mycket.
Android 3.0 (eller 3.1 som det nu är), har inte mycket att klaga på. Jag älskar användarvänligheten, hur allt flyter på extremt bra och är logiskt upplagt. Ändå har man friheten att ändra på saker lite som man själv vill. Innan 3.1 hade jag dock mängder med krascher, efter uppdateringen till 3.1 försvann 90% av dessa. Nu kraschar det ibland men det är svårt att säga om det beror på en app eller på Android. Det händer dock så sällan att det knappt är störande som tur är.
Det är ganska segt att skriva på en surfplatta. Och ännu svårare att skriva t.ex. ett längre mejl. Det är något man får acceptera såvida man inte väljer t.ex. ASUS lösning med ett dockningsbart tangentbord. Det var dock aldrig ett alternativ för mig eftersom plattan då istället blir en liten bärbar dator och jag har redan ägt och sålt en sådan just därför att den inte hade rätt egenskaper. En vanlig dator lämpar sig bäst till de användningsområdena.
En nackdel är att min sambo mer eller mindre tagit över plattan (trots att hon först tyckte det var pengaslöseri att köpa en). Kvinnor