Förslag på ljudkort (M-Audio AV 40 och HD 570)

Permalänk
Medlem

Förslag på ljudkort (M-Audio AV 40 och HD 570)

Då var det dags att köpa nytt ljudkort. Har suttit med ett externt Hercules väldigt länge men det började glappa och saknar dessutom 64-drivers så känner att det är dags. Kör nu med det interna ljudkortet temporärt och det låter för jävligt så snabba tips uppskattas ; )

Det som ska drivas är ett par M-Audio Studiophile AV 40 samt Sennheiser HD 570
Användandet kommer till 95% vara att lyssna på musik (FLAC obv).

Essence STX verkar vara ett trevligt kort men måhända lite overkill för mig(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eyedol:

Då var det dags att köpa nytt ljudkort. Har suttit med ett externt Hercules väldigt länge men det började glappa och saknar dessutom 64-drivers så känner att det är dags. Kör nu med det interna ljudkortet temporärt och det låter för jävligt så snabba tips uppskattas ; )

Det som ska drivas är ett par M-Audio Studiophile AV 40 samt Sennheiser HD 570
Användandet kommer till 95% vara att lyssna på musik (FLAC obv).

Essence STX verkar vara ett trevligt kort men måhända lite overkill för mig(?).

M-audio 2496.

Permalänk
Medlem

jag skulle köpt en DAC istället. USB till RCA till högtalarna och sen köra lurarna från högtalarna. (som jag förstod så var det inbyggd förstärkare i AV40)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

M-audio 2496.

Ser ju helt OK ut. Något speciellt som gör att du rekar just detta kortet?

Skrivet av Mr_Lazy:

jag skulle köpt en DAC istället. USB till RCA till högtalarna och sen köra lurarna från högtalarna. (som jag förstod så var det inbyggd förstärkare i AV40)

Funderade lite i dom banorna efter o läst några andra trådar men kom sen in mer på ljudkort. Dåligt insatt, måste jag inte ha ett ljudkort för att köra en DAC? Om inte vad är isf skillnaden och vilken DAC skulle du reka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eyedol:

Har det kortet själv och tjaa det låter bra för sitt pris.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eyedol:

Funderade lite i dom banorna efter o läst några andra trådar men kom sen in mer på ljudkort. Dåligt insatt, måste jag inte ha ett ljudkort för att köra en DAC? Om inte vad är isf skillnaden och vilken DAC skulle du reka.

En DAC är ett enkelt ljudkort. För att vara mer exakt är det en liten pryl som konverterar en digital signal från datorn, ofta via USB men finns även för SPDIF, till en analog signal. Alltså precis det ljudkortet gör fast utan massa annat lull.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En DAC är ett enkelt ljudkort. För att vara mer exakt är det en liten pryl som konverterar en digital signal från datorn, ofta via USB men finns även för SPDIF, till en analog signal. Alltså precis det ljudkortet gör fast utan massa annat lull.

Och framför allt man har fokuserat på att ta fram en bra DAC (Digital till Analog Converter).
En DAC har i princip bara en ingång och en utgång (finns mer avancerade som har fler) man kopplar in den i datorn och skickar signalen vidare till en separat förstärkare.
Det sitter i DACar i alla ljudkort och i alla förstärkare (som kan ta emot digital signal dvs. alla som har Coaxial ingång och Toslink). För att spara in på kostnader så använder man ofta så billiga som möjligt. Kör du ljud från tex. dator så är DAC en av de viktigare delarna i kedjan. Det är den som ska göra om det digitala ljudet till analogt. Spelar ingen roll hur bra förstärkare eller högtalare du har om in-signalen till dessa är kass.
Dessa DACar klarar bara av 2-kanaligt ljud. Jämför man med ett ljudkort så har ljudkortet även line in, mic ingång osv. DACen har bara en ut. Inget som säger att du inte kan använda inbyggda ljudkortet för mic och en DAC för signal ut.

Jag kör med:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=372708 ganska dyra men kolla på blocket så finns det till vettigt pris. Den har USB så är lätt att koppla till dator.

när jag var på jakt kollade jag även på
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=729936

vill man ha en som har en inbyggd förstärkare som klarar att driva hörlurar så kan denna vara något.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532500

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trodde jag hade svarat här men tydligen inte. Tack till Er som tagit sig tid att svara!
Iaf så velar jag fortfarande fram och tillbaka ang. dac eller ej.

Först en fundering kring utgångar, DacMagic har ju XLR - är det något som kommer göra en betydande skillnad för mig?
Nackdelen med DM (förutom det något höga priset) är att den saknar hörlursstärkare som jag förstått.
I nuläget har jag inte datorn kopplad till min hemmabio, låter en Tvix skicka allt ljud till NADen, men det är något man kanske skulle vilja göra i framtiden. Jag har en NAD T755 Receiver som tydligen använder sig av en Burr-Brown 24 bit 192kHz D/A converter. Skulle Dacmagic höja ljudkvaliten från en ev. dator eller nuvarande Tvix betydligt?

Stora fördelen med Nuforce DAC 2 är enligt mig att jag kan använda den även till min Laptop (som jag sällan lyssnar på musik via iofs, är vid längre resor möjligen). Läste att Dac 1 hade problem med obalans i hörlursutgången, men antar det är fixat i version 2(?).

Fördel med Essence STX är imo att jag får en bra hörlursförstärkare och ingång för mic.

Hoppas inlägget inte blev allt för rörigt. I nuläget lutar jag över åt Essence men vore trevligt med ännu lite input innan jag slår till.

Permalänk
Medlem

XLR har du bara användning av om du har en förstärkare eller liknande som har XLR-in (balanserad analog ut/ingång)

Tänk på att om du kopplar Tvixen till DACen så blir det knas om du kör ut 6-kanalaigt ljud eller mer (eftersom DM bara har en stereoutång)

Skrivet av eyedol:

Trodde jag hade svarat här men tydligen inte. Tack till Er som tagit sig tid att svara!
Iaf så velar jag fortfarande fram och tillbaka ang. dac eller ej.

Först en fundering kring utgångar, DacMagic har ju XLR - är det något som kommer göra en betydande skillnad för mig?
Nackdelen med DM (förutom det något höga priset) är att den saknar hörlursstärkare som jag förstått.
I nuläget har jag inte datorn kopplad till min hemmabio, låter en Tvix skicka allt ljud till NADen, men det är något man kanske skulle vilja göra i framtiden. Jag har en NAD T755 Receiver som tydligen använder sig av en Burr-Brown 24 bit 192kHz D/A converter. Skulle Dacmagic höja ljudkvaliten från en ev. dator eller nuvarande Tvix betydligt?

Stora fördelen med Nuforce DAC 2 är enligt mig att jag kan använda den även till min Laptop (som jag sällan lyssnar på musik via iofs, är vid längre resor möjligen). Läste att Dac 1 hade problem med obalans i hörlursutgången, men antar det är fixat i version 2(?).

Fördel med Essence STX är imo att jag får en bra hörlursförstärkare och ingång för mic.

Hoppas inlägget inte blev allt för rörigt. I nuläget lutar jag över åt Essence men vore trevligt med ännu lite input innan jag slår till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha ok. Såg att det fanns XLR-ingång på mina högtalare så tänkte man kunde koppla in dom direkt från DACen.

Har ett Essence liggande på kompletts pickup point imorrn så blir väl att gå o hämta ut det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eyedol:

Aha ok. Såg att det fanns XLR-ingång på mina högtalare så tänkte man kunde koppla in dom direkt från DACen.

Har ett Essence liggande på kompletts pickup point imorrn så blir väl att gå o hämta ut det..

sitter det en förstärkare i högtalaren så rek. jag att man kör XLR (när man nu ändå kan)

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr_Lazy:

sitter det en förstärkare i högtalaren så rek. jag att man kör XLR (när man nu ändå kan)

Vad är fördelen med XLR framför RCA eller TRS?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad är fördelen med XLR framför RCA eller TRS?

XLR=balanserad signal,likaså TRS (observera att det ska vara stereotele vid balanserad signal)
Balanserat släcker ut alla yttre störningar från mobiltelefoner etc.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oyegie:

XLR=balanserad signal,likaså TRS (observera att det ska vara stereotele vid balanserad signal)
Balanserat släcker ut alla yttre störningar från mobiltelefoner etc.

Fast du kan ju skicka både balanserad och obalanserad signal över XLR och TRS. Att det är bra med balanserad signal är jag med på även om det kanske är overkill. Tänkte bara om det var något speciellt med just XLR men det enda jag kunde komma på var låsningen för både XLR och TRS brukar väl vara skärmade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast du kan ju skicka både balanserad och obalanserad signal över XLR och TRS. Att det är bra med balanserad signal är jag med på även om det kanske är overkill. Tänkte bara om det var något speciellt med just XLR men det enda jag kunde komma på var låsningen för både XLR och TRS brukar väl vara skärmade.

Jo jag vet att man kan skicka både och beroende på vilket ljudkort/DAC man använder.
Balanserat är inte overkill om man sitter i en inspelningsstudio,vem vill ha störningar där?.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oyegie:

Jo jag vet att man kan skicka både och beroende på vilket ljudkort/DAC man använder.
Balanserat är inte overkill om man sitter i en inspelningsstudio,vem vill ha störningar där?.

Fast det är rätt få som sitter i en studio fast det skadar ju inte med balanserat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är rätt få som sitter i en studio fast det skadar ju inte med balanserat.

Kan man så bör man använda det men de flesta vanliga Svenssons har inte möjlighet till det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oyegie:

Kan man så bör man använda det men de flesta vanliga Svenssons har inte möjlighet till det.

Jo men frågan kvarstår då, varför är XLR bättre än TRS och RCA?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rekomenderar AKG K271 MKII dom är riktigt vassa! Är skit nöjd med mina!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo men frågan kvarstår då, varför är XLR bättre än TRS och RCA?

För att det är en robustare anslutning framför TRS och RCA,det är det enda jag kan komma på förutom det andra du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackDistortioN:

Rekomenderar AKG K271 MKII dom är riktigt vassa! Är skit nöjd med mina!

Jag är också nöjd med mina, men det var ljudkort TS var ute efter. Inte lurar

Asus Xonar STX tycker jag är ett bra val.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mina HD570 får väl hänga med ett tag till Ska bli intressant o se hur de spelar med en hörlursstärkare att tillgå.

Skoj det kom igång lite diskussion kring XLR. Nu med Asuskortet har jag ju tyvärr inte möjlighet att köra just det. Mina AV40-speakers har förutom XLR bara RCA-ingång och ingen TRS alltså. Ska man lägga några riksdaler på bra RCA-kabel måhända?
Några störningar vill man ju inte uppleva. Har två stora skärmar som kan tänkas skapa just det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eyedol:

Mina HD570 får väl hänga med ett tag till Ska bli intressant o se hur de spelar med en hörlursstärkare att tillgå.

Skoj det kom igång lite diskussion kring XLR. Nu med Asuskortet har jag ju tyvärr inte möjlighet att köra just det. Mina AV40-speakers har förutom XLR bara RCA-ingång och ingen TRS alltså. Ska man lägga några riksdaler på bra RCA-kabel måhända?
Några störningar vill man ju inte uppleva. Har två stora skärmar som kan tänkas skapa just det..

STX har RCA utgångar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju det jag skrev? :s

Min frågan var alltså om det är värt/nödvändigt att lägga några kronor på bra RCA-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eyedol:

Ja, det var ju det jag skrev? :s

Min frågan var alltså om det är värt/nödvändigt att lägga några kronor på bra RCA-kabel.

Ska du dra långa sträckor så kan det vara bra att satsa på en kabel med bra skärmning. Annars spelar det inte så stor roll direkt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000