Vad händer när man startar Windows?

Permalänk
Medlem

Vad händer när man startar Windows?

Har funderat länge på vad det är som händer egentligen bakom alla animerade flash-bilder när man startar upp datorn.

vad är det tex som händer när man ser den här bilden?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

på min macbook får jag titta på den fina bilden i 15 sekunder, men på min grannes PC med SSD så bara blinkar den upp och ner igen i en sekund
så bara en bild är det i alla fall inte

jag skulle gissa på att den startar windows....

Permalänk
Medlem

Jadu tror nog att alla Services körs igång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

på min macbook får jag titta på den fina bilden i 15 sekunder, men på min grannes PC med SSD så bara blinkar den upp och ner igen i en sekund
så bara en bild är det i alla fall inte

jag skulle gissa på att den startar windows....

Skrivet av Tobbe628:

Jadu tror nog att alla Services körs igång!

skulle vara kul om ni kunde ge nåt exempel på vilka slags filer som laddas eller vad det nu är som händer...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skulle vara kul om ni kunde ge nåt exempel på vilka slags filer som laddas eller vad det nu är som händer...

Laddar alla filer som behövs att köras för Windows. Explorer, DWM, ljudservern (audiodg.exe) laddning av registret (det som tar längst tid och är oftast orsaken till långa laddningar för windows pga att den ofta inte tar bort det du avinstallerat vilket gör att den läser genom den endå.

Går att ta bort boot animationen för att spara nån sekund eller två men den visar endå inte vad som läses in som till exempel linux eller BSD gör.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.