Taurus freQuent Gamer - Sänka ljudnivån, vad göra?

Permalänk

Taurus freQuent Gamer - Sänka ljudnivån, vad göra?

Hej!

Har införskaffat mig en:

http://www.inet.se/artikel/1517091/taurus-frequent-gamer-gtx4...

Är ljudkänslig så jag skulle vilja pressa ner ljudnivån på den så mycket som möjligt.

Vad kan jag göra / köpa till för att den ska bli lite tystare? Tänker på annan cpu-kylare, fläktar etc.

Alla svar är tacksamma!

MVH Per

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Cooler Master Hyper 212+.
Inblås-fläkt (t.ex. Gentle Typhoon 1450rpm).

Då lär den bli väldigt mycket tystare. Kan låta dumt att sätta in ytterligare en fläkt i systemet men med en inblås-fläkt får grafikkortet svalare luft vilket gör att den fläkten inte behöver snurra så fort. Detsamma gäller nätaggregatet och CPUn.

Är du extremt känsligt får du börja byta ut enskilda komponenter som grafikkortet (eller byta kylare) och nätaggregatet, men med ovanstående åtgärder/tillägg borde du få ned ljudnivån ordentligt.

Permalänk
Medlem

ja cpu fläkten kan du byta ut mot en bättre mer tystgående, Samt så kan du skaffa tysta fläktar (Om du har en fram så kommer nog systemet bli betydligt tystare). Och om du har lust lite ljuddämpning.

Permalänk

Tack tack!

Är det dom fläktarna (Cooler Master Hyper 212+, Gentle Typhoon 1450rpm) som gäller?

Har läst mig till lite att många verkar föredra Noctua till CPU-kylning och till "vanliga" fläktar till datorn.

Ang ljuddämpning, vad är det då man gör?

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Tack tack!

Är det dom fläktarna (Cooler Master Hyper 212+, Gentle Typhoon 1450rpm) som gäller?

Har läst mig till lite att många verkar föredra Noctua till CPU-kylning och till "vanliga" fläktar till datorn.

Ang ljuddämpning, vad är det då man gör?

Med tanke på att du har ett H67 kort så är inte överklockning tillgängligt så skulle detta passa bra tycker jag.

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

3 (1 fram, antar att den passar) av dessa i pnp eller 1450rpm modellen. http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Här har du dämpningsmaterial, Tror dock inte att det kommer att vara nödvändigt. http://www.inet.se/artikel/5321184/fractal-design-dampmatta

Permalänk

Tack som fan för alla svar! Nybörjaren bockar och bugar!

burken_swe@yahoo, vad betyder "pnp" som du skrev?

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

kan ju smäcka på antingen detta kit
http://www.inet.se/artikel/8500207/be-quiet-ljuddampningskit-...
eller detta kit
http://www.inet.se/artikel/5321184/fractal-design-dampmatta

edit: aww, liiite för seg va jag xD

och ja, cooler master 212 är riktigt prisvärd och tyst, om man drar ner fläkten till ungefär 1000 rpm (har den själv)

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk

Det verkar vara en del folk i kundrecensionerna till Cooler Master Hyper 212+ på Inet, som klagar på att den låter. Jag tycker inte det känns så förtroendeingivande, särskilt när jag vill köpa något som garanterat är tyst.

Finns det någon annan cpu-kylare som gör jobbet?

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Det verkar vara en del folk i kundrecensionerna till Cooler Master Hyper 212+ på Inet, som klagar på att den låter. Jag tycker inte det känns så förtroendeingivande, särskilt när jag vill köpa något som garanterat är tyst.

Finns det någon annan cpu-kylare som gör jobbet?

Det är därför du byter ut fläktarna mot gt 800rpm alt. 1050rpm
PnP betyder push and pull, du har en på var sida helt enkelt. Den ena suger den andra blåser

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Tack som fan för alla svar! Nybörjaren bockar och bugar!

burken_swe@yahoo, vad betyder "pnp" som du skrev?

Skrivet av BabbeN:

PnP betyder push and pull, du har en på var sida helt enkelt. Den ena suger den andra blåser

Precis som BabbeN skrev På det sättet får du en effektivare kylning till processorn. Samt att dom fläktarna är tysta.

Räknade snabbt fläktutagen på moderkortet. det finns 4 st det Räcker precis!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Jag tackar återigen för alla svar! Då kör jag på det som sagts här!

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk

I framtiden, kan det bli svalare&tystare att sätta in en SSD som systemdisk?

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Med tanke på att du har ett H67 kort så är inte överklockning tillgängligt så skulle detta passa bra tycker jag.

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

3 (1 fram, antar att den passar) av dessa i pnp eller 1450rpm modellen. http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Här har du dämpningsmaterial, Tror dock inte att det kommer att vara nödvändigt. http://www.inet.se/artikel/5321184/fractal-design-dampmatta

Menar du 3 fläktar = 1 fram (inblås) och 2 bak(utblås)? För mitt otränade öga så förstår jag inte hur det kan få plats 2 fläktar bak på det här chassit, men däremot 1 fram och 1 bak ser ut att funka utan probz!

Edit: Det sitter redan en Cooler Master fläkt bak i chassit, men jag antar att den föreslagna är bättre?

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

Trådskaparen: försök lista ut vad det är som gör mest oväsen. Jag gissar CPU-fläkten är en stor bov.

Coolermaster 212+ är en bättre kylfläns än Arctic cooling freezer, men den tillhörande fläkten till AC:n är ev bättre... Å andra sidan sitter det en lättbytt standardfläkt på 212:an, så det är ett mindre problem.

Kort sagt: köp 212+ och ställ ner varvtalet på medföljande fläkten ordentligt med hjälp av moderkortet.
Om inte det räcker, fixa en bättre fläkt. Du kommer fortfarande billigare undan än tex Noctua P12-flänsen men får ungefär samma prestanda.

För att fläkt ska betraktas som någorlunda tyst så kan den inte vara mycket mer än ca 1000rpm ... Så om du skaffar en fläkt med högre varvtal än så, så lär du behöva möjlighet till fläktkontroll. (antingen via separat kontroller, eller om ditt moderkort klarar det)

Grafikkortet ser jag inte exakt vad det är för fläns på. Är det tyst? (det vore nästan ovanligt isåfall )

En lagomvarvig frontfläkt kan hjälpa ljudnivån överlag genom att få in mer luft i burken, men förvänta dig inga mirakel. En 800 gentle typhoon som nån föreslog skulle nog kunna funka och bör nog även klara sig utan att nedvoltas.

Nätagget har nog knappast den bästa fläktstyrningen och kan även den vara en bov i dramat. Går att byta fläkt i den, men det är inte riskfritt, du kan sänka livslängden på agget, och du sumpar garantin.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Menar du 3 fläktar = 1 fram (inblås) och 2 bak(utblås)? För mitt otränade öga så förstår jag inte hur det kan få plats 2 fläktar bak på det här chassit, men däremot 1 fram och 1 bak ser ut att funka utan probz!

Edit: Det sitter redan en Cooler Master fläkt bak i chassit, men jag antar att den föreslagna är bättre?

1 fläkt som inblås och 2 st i PNP som kyler processorn

Permalänk
Skrivet av burken_swe@yahoo:

1 fläkt som inblås och 2 st i PNP som kyler processorn

Visste fortfarande inte vad PnP egentligen stod för, tills jag googlade bilder på det nu

Så PnP-fläktarna blir utblåset? Jag måste fråga såhär ingående, annars lär jag mig inte.

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk

Okay, nej sorry nu förstod jag. PnP på själva cpu-kylaren! Poletten trillar långsamt ner med hastighet av trögflytande honung.

Edit: Kan man rikta Cooler Master Hyper 212 Plus så att den blåser ut luften mot utblåset? Kan man ha sån tur?

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Så PnP-fläktarna blir utblåset? Jag måste fråga såhär ingående, annars lär jag mig inte.

nja inte direkt du bör fortfarande ha en fläkt bak för optimal kylning.

Såhär borde det se ut med pnp (push and pull).

1. En fläkt fram för insug (rekommenderar denna för ett tyst system tyst fläkt

2. två styckem fläktar på 212+ i pnp rekomenderat för ett tyst system är antingen 800rmp modellen eller 1150rpm modellen (tystare än "Arctic Cooling Freezer 7 Pro")

3. och en bak. Du kan även byta ut denna fläkt mot en mer tystgående

sammanlagt landar vi på 4 st fläktar

Skrivet av perautomatik:

Edit: Kan man rikta Cooler Master Hyper 212 Plus så att den blåser ut luften mot utblåset? Kan man ha sån tur?

yes det kan du!

Permalänk

Tack för ingående svar!

Men skulle jag inte kunna ha en Gentle Typhoon 800rmp som insug? Tänkte för att sänka ljudnivån.
Eller behövs det mer kraft (1150rpm) för att det ska hända nånting?

Tänkte annars att alla fläktar kan vara av 800rpm-modellen?

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Tack för ingående svar!

Men skulle jag inte kunna ha en Gentle Typhoon 800rmp som insug? Tänkte för att sänka ljudnivån.

Båda fläktarna är väldigt tysta. så det spelar nästan ingen roll. 1150rmp modellen flyttar mera luft bara. Fast egentligen skulle det inte spela så stor roll för dig eftersom du redan kör utan fläkt fram och det funkar hyfsat så då skulle nog 800rpm moddelen göra susen.

800 rpm

Ljudnivå 9 dB
Flöde 48 m³/h

1150 rpm

Ljudnivå 16 dB
Flöde 63 m³/h

Enligt mina erfarenheter så är inte 16 db hörbart. Men ta inte den meningen på fullaste allvar låt andra svara på samma fråga. Alla är ju olika kräsna när dett gäller ljud och har olika uppfattningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Jag håller med dig: om det inte sitter nån fläkt alls i fronten nu, så borde en 800 rpm i fronten räcka för att öka inflödet en del, om du prioriterar tysthet, och med två GT 800rpm:are på cpu:n ska det räcka det med... Du skulle sannolikt klara dig med bara en cpu-fläkt för den delen. (din CPU är inte speciellt varm av sig)
Dessa kan du högst sannolikt köra på fullvarv utan att de stör.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack alla ni som tagit er tid och svarat! Jäkligt bra första möte med Sweclockers forum! Trodde aldrig jag kunde få sån här bra hjälp!!

Visa signatur

En sån där data har jag.