Byte av namn under Documents and settings

Permalänk

Byte av namn under Documents and settings

Jag skulle vilja byta namn på "mitt namn" (se nedan) som finns under Documents and Settings. Ställer man sig på mappen, högerklickar och väljer Byt namn så säger den att det är en systemmapp och att namnet inte går att byta. Har kollat runt på nätet men det ser ut som det inte går. Är det verkligen så? Finns det inget sätt att komma runt detta?

C:\Documents and Settings\Mitt namn\Mina dokument

Permalänk
Medlem

Att byta namn på ditt användarkonto gör att "mina dokument" kopplat till det kontot också byter namn. Det gör du genom:
Kontrollpanelen > Användarkonton > Ändra namnet på ditt konto

Är det så du menar? Eller menar du att du vill ha ett användarnamn typ "inloggning" men du vill ha ett annat namn på den mappen ex. "några dokument"? Du får leta runt i registret. I start, skriv cmd, i fönstret skriv regedit, sen letar du upp:
HKEY_LOCAL_MACHINE / SOFTWARE / Microsoft / Windows NT / CurrentVersion / ProfileList
Där gäller det att hitta rätt användarid och ändra "ProfileImagePath", kan vara det du är ute efter men pallar inte starta om för att se om det funkar.

Tänk dock på att leka runt i registret kan spränga din dator i luften, bildligt talat! This content is provided for entertainment value ONLY. Inget ansvar, etc, etc!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

HKEY_LOCAL_MACHINE / SOFTWARE / Microsoft / Windows NT / CurrentVersion /

Jag har prövat att ändra i registret vid ovanstående sökväg men det ändrar endast namnet som står som ägare till licensen. Det syns om man går in under kontrollpanelen/system och sedan i mitten på sidan.

Pssc3: Du skriver att datorn bildligt talat kan "sprängas i bitar". Vad är det som kan hända om det går snett när man ändrar i registret? Är det att man får en blå skärm och i värsta fall får installera om operativsystemet eller att datorn låser sig så att man helt enkelt får köpa en ny hårddisk och installera operativsystemet där?

Mer text
Permalänk

Hej.
Skapa ett nytt användarkonto. Flytta över ev genvägar på startmenyn till det nya. Sedan tar du bort det gamla kontot och delitar mappen "Ditt gamla namn" under Dokuments and settings. Klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spöklumpen:

Hej.
Skapa ett nytt användarkonto. Flytta över ev genvägar på startmenyn till det nya. Sedan tar du bort det gamla kontot och delitar mappen "Ditt gamla namn" under Dokuments and settings. Klart

Vet du hur otroligt mycket mer än "ev genvägar på startmenyn" som lagras i ens användarprofil?

• Mina Dokument

• Inställningar för program

• Bilder

• Musik

• Filmer

• Savegames för spel

• m.m.

Om TS verkligen vill byta namn på den så rekommenderar jag istället:

1. Skapa ett nytt konto

2. Kopiera ALLT från det gamla kontot till det nya (alla filer i det gamla kontots mapp, även dolda filer)

3. Testa det nya kontot så att allt fungerar som det ska.

4. Ta bort det gamla genom "Användare" i kontrollpanelen.

5. Ta bort mappen som innehöll det gamla kontot.

EDIT: Låt bli registret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inloggning:

Pssc3: Du skriver att datorn bildligt talat kan "sprängas i bitar". Vad är det som kan hända om det går snett när man ändrar i registret? Är det att man får en blå skärm och i värsta fall får installera om operativsystemet eller att datorn låser sig så att man helt enkelt får köpa en ny hårddisk och installera operativsystemet där?

Tror att om du pillar fel i registret så kan windows sluta fungera och att du måste formatera den partition windows ligger på. Om någon stackare börjar pilla i registret och samtidigt har massa viktiga dokument på windowspartitionen samt saknar kompetens att hämta ut den så kan det vara ganska förödande.

Till alla andra: Varför skapa nytt konto istället för att bara byta namn på det gamla?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Till alla andra: Varför skapa nytt konto istället för att bara byta namn på det gamla?

För att namnet på mappen för din profil inte byter namn.

Permalänk

Hade lite för bråttom.
Gör som MrMadMan skriver.