Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Detta jag letade efter. Är lite som Tradera antar jag, man gör upp affären på egen risk.

Finns det någon tjänst där man kan 'byta' in BTC mot Paypal?
(Dvs de sköter affären och transaktionen mot en kostnad, typ courtage)
Hittade https://www.bitcoinmarket.com/ men man får inte bli medlem utan invite.
Är inte heller helt säker på att det går att göra som jag vill på den siten.

Hur många BTC brukar du sälja per transaktion?

Om du inte har något problem med att ta betalt i en banköverföring så tycker jag du ska kolla in Mt gox. Det är den största valutahandelssiten idag.

Annars finns det faktiskt ett säkert men förvisso omständigt sätt att få betalt genom Paypal. https://www.virwox.com/ är en hemsida som låter dig köpa Linden-dollars i internetspelet Second Life. Du kan alltså köpa Lindendollars för dina Bitcoins och sedan sälja dessa genom Paypal. Omständigt som sagt men du slipper risken med oärliga människor.

Permalänk
Medlem

Även på Mt Gox slipper man oärliga människor eftersom alla betalningar sköts av sidan. Dessutom kan dem inte göra nått med ditt IBAN/BIC (förutom att ta reda på i vilket land du har kontot och i vilken bank) så det är helt säkert.
Visserligen blir det ~3% avgift och alla utbetalningar går genom euron USD>EUR>SEK.

Jag slängde ihop en settingsida, frågan är om den blev lite otydlig?
Tex. behöver du inte ändra adress, lösen och email utan bara de ifyllda rutorna ändras.

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig eller är Swepool.Net nere?

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av AX:

Är det bara för mig eller är Swepool.Net nere?

inte bara du

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av AX:

Är det bara för mig eller är Swepool.Net nere?

Nere för mig med...

http://www.downforeveryoneorjustme.com/swepool.net

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning när den är uppe igen, eller vad som är fel?

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem

Jag får kontakt med vissa dns-servrar och inte andra, suck... Har hitills haft servern hemma vilket inte verkar fungera ordentligt.

Att hyra server är tyvärr ganska dyrt då det behövs en egen server för att installera bitcoind och pushpool och det driver upp kostnaden. Jag ska utforska mer vad det finns för alternativ.

Problemet är alltså att servern inte kommer åt internet just nu, och felet ligger inte hos mig utan hos min ISP. När servern kommer upp igen är alltså tyvärr svårt att säga.

---> EDIT: Nu fungerar det igen. VP-server är troligen påväg

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Det är lite skumt då man ibland kan få 5-6 shares, sen få connection probblems. Hoppas det löser sig under natten,

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkOoze:

Jag funderar seriöst på det, pingar man google får jag svar från dns-servern (den slår upp ip) men inte några svar på ping. Spelar ingen roll vad jag pingar.. Något är skumt iaf.

Kan någon pinga swepool.net och se om ni får några livstecken?

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Skrivet av Eriik:

Jag funderar seriöst på det, pingar man google får jag svar från dns-servern (den slår upp ip) men inte några svar på ping. Spelar ingen roll vad jag pingar.. Något är skumt iaf.

Kan någon pinga swepool.net och se om ni får några livstecken?

Jag har kunnat ladda swepool.net till och från, just nu går det inte.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Har fått svart en kort stund ibland här också....

kanske inte var så smart att regga upp swepool på http://bitcoinwatch.com/ xD

Permalänk
Medlem

Slog av "Respond to ping" + lite mer saker, nu började det flyta igen. Server load har varit jätte-hög sedan 20:45 ungefär, kanske har med det hela att göra.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Sötast

Då jag inte riktigt orkade läsa 19 sidor här.... så kanske någon kan svara....

Vad är det man "gör" och varför är det så pass värt det att man tjänar pengar på det?

Min första tanke är kriminellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då jag inte riktigt orkade läsa 19 sidor här.... så kanske någon kan svara....

Vad är det man "gör" och varför är det så pass värt det att man tjänar pengar på det?

Min första tanke är kriminellt?

Kriminellt, Umm nej.
Men läs några sidor iaf så kommer du förstå mycket.

Permalänk
Medlem

Finns inget kriminellt i bitcoin.

För att förstå hur det tekniskt funkar är det bästa jag läst den här pdfen
http://www.bitcoin.org/bitcoin.pdf
Annars för mer basic för de som inte orkar läsa finns en video på http://www.weusecoins.com/

Permalänk

Ja, jag säger bara att det skulle underlätta med ett eget forum för bitcoin, likt folding@home
Då skulle man kunna posta en sticky om vad bitcoin är och diskutera annat i andra trådar. Men vad vet jag, jag är ju bara en fattig bonde

Permalänk

Riktade om en av mina miners till swepool, kul med lite engagemang, men jag tror att för att poolen ska överleva så måste det finnas ett riktigt bra skydd mot dos/ddos attacker. Jag vet att flera andra pooler ha blivit utsatta för detta. Men det ska bli kul att följa i alla fall.
För övrigt så kommer svårigheten gå upp med drygt 45% runt torsdag middag, från dagen 157500 till 230000. Dethär kommer göra att lönsamheten sjunker drastiskt om inte priserna följer efter, och med tanke på att priserna redan är ganska så höga så tvivlar jag på att lönsamheten kommer att vara så god som den är just nu även i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Nu finns det mer info på profil-sidan om era arbetare som MHash/s och (ungefärlig) lön per dygn.

Melvin: Kul att du också vill prova lite. Ge gärna feedback på det du tyckte var bra och inte bra!

Ang. lönsamheten nu så är den helt galen, ett 5970 drar in 200kr/dygn just nu vilket kanske är lite väl mycket.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

"15.29 USD/BTC", trevligt:P

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Jag har upptäckt något konstigt, igår och idag när jag körde så låg båda gpuer på stadiga 300Mhash/s men nu när jag kollar på swepool så ser jag följande :

Arbetarnamn Lösenord Shares Stales Arbetarhastighet Arbetarlön
Knugen.GPU2 xxxxxxx 429 12 224 MHash/s ~1.32btc/dygn
Knugen.GPU1 xxxxxxxx 992 29 253 MHash/s ~1.49btc/dygn

Är det normalt eller har något hänt där hemma?

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Jag har upptäckt något konstigt, igår och idag när jag körde så låg båda gpuer på stadiga 300Mhash/s men nu när jag kollar på swepool så ser jag följande :

Arbetarnamn Lösenord Shares Stales Arbetarhastighet Arbetarlön
Knugen.GPU2 xxxxxxx 429 12 224 MHash/s ~1.32btc/dygn
Knugen.GPU1 xxxxxxxx 992 29 253 MHash/s ~1.49btc/dygn

Är det normalt eller har något hänt där hemma?

Hastigheten som visas baserar sig på antalet sharew du skickat in senaste 15 minuterna, och då det varierar lite med tiden så kan även din hastighet göra det, trots att din hashrate är konstant. Jag håller på och filar på en medelvärdesfunktion som ska åtgärda detta.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Får i förväg ursäkta ifall min fråga redan är ställd, dock bara skummat igenom denna tråd.

Började läsa om BitCoin idag och blev nyfiken, har en dator som står och hänger hemma, med en E8500, ett 650W att corsair och möjlighet för Crossfire så lurar på att köpa 2st ATI kort och testa lite. Vill dock inte invenstera en förmögenhet så funderar på att köpa två stycken 5770, vad tror ni om det är det en smart invenstering eller skall man satsa på nått annat kort?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur detta fungerar skattemässigt?
Genererar du en 1 BTC och säljer den för xxx kr, räknas som 100% vinst?

'Genera' 1 BTC är nog inte skattepliktigt :(
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snox:

Får i förväg ursäkta ifall min fråga redan är ställd, dock bara skummat igenom denna tråd.

Började läsa om BitCoin idag och blev nyfiken, har en dator som står och hänger hemma, med en E8500, ett 650W att corsair och möjlighet för Crossfire så lurar på att köpa 2st ATI kort och testa lite. Vill dock inte invenstera en förmögenhet så funderar på att köpa två stycken 5770, vad tror ni om det är det en smart invenstering eller skall man satsa på nått annat kort?

Du skulle jag köpt ett 58xx istället, sen köpa ett till om det fungerar bra för dig.

Jag kör mitt (ensamma) 5850 i 900/840 nu och kommer upp i ca 280-300 Mhash/s

Mvh
Woundead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snox:

Får i förväg ursäkta ifall min fråga redan är ställd, dock bara skummat igenom denna tråd.

Började läsa om BitCoin idag och blev nyfiken, har en dator som står och hänger hemma, med en E8500, ett 650W att corsair och möjlighet för Crossfire så lurar på att köpa 2st ATI kort och testa lite. Vill dock inte invenstera en förmögenhet så funderar på att köpa två stycken 5770, vad tror ni om det är det en smart invenstering eller skall man satsa på nått annat kort?

Köp 2st sådana här: http://cdon.se/hemelektronik/club3d_radeon_hd5850_1024mb-1418...

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

Erik, kanske något att tänka på? Frågan är om du skall slopa svenskan på sidan? Nu verkar det vara en mix av engelska/svenska på sidan vilket kan vara förvirrande om du skall få in användare utifrån också. Tänkte på att det blir mindre jobb för dig

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Erik, kanske något att tänka på? Frågan är om du skall slopa svenskan på sidan? Nu verkar det vara en mix av engelska/svenska på sidan vilket kan vara förvirrande om du skall få in användare utifrån också. Tänkte på att det blir mindre jobb för dig

Jag vill gärna försöka ha kvar svenskan på den svenska sidan, vad som däremot måste bort är all svenska på den engelska sidan, så att den blir 100% engelsk. Just nu ska all text vara på engelska men jag vet att det fortfarande finns några svenska felmeddelanden kvar.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Har vi lyckats lösa nått block än ? tycker det borde ramla in nått snart.

Permalänk
Skrivet av Woundead:

Någon som vet hur detta fungerar skattemässigt?
Genererar du en 1 BTC och säljer den för xxx kr, räknas som 100% vinst?

Ja det kommer det att göra, det du kan göra är att starta ett företag och på så sätt få avdrag för elen.
Jag gissar att dethär räknas som valutahandel (någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel) Så av allting som du drar in så är det drygt 30% som ska in i skatt. (inget fribelopp på aktier och valutahandel) så skatt ska in från första kronan.
Om man inte betalar det DÅ är dethär olagligt, och kommer gå som skattefusk.