Var är AMD Bulldozer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Inte bra....konkurrensen stryps sakta av Intel. illa illa.

Det kan jag verkligen inte hålla med om, det är ju AMD som styper konkurrensen med sin frånvaro

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

vad är det för fult med det? och om rykterna sagt att det ska komma i årets första hälft så är det en försenig på 1 till 2 månader

Rykten hit och dit. AMD kunde väl gått ut med ett releasedatum så folk kan se fram emot ett köp men de suger helt enkelt när de låtit folk vänta och vänta. Har själv haft AMD de senaste 5 åren men nu är Intel beställd.

Permalänk
Medlem

Gör mig bara nöjdare med mitt SB köp, skulle köpt Bulldozer, men när datumet ändrades ifrån 20 Juni till Augusti, gav jag upp.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Huir snabb dator behöver man? Själv har jag en "sunkig gammal" quad 9450, förvisso lite klockad o sitter på en x38 bräda. Till spelande, surfande bokföring m.m så räcker den till och blir över i massor.

Kan kännas att 4890 kortet börjar att i några enstaka fall kännas lite gammalt men dock så går i stort sett alla nya spel att köra på höga inställningar. Crysis 2 flöt bra på medium. Blackops på max och bc2 på medium. Processorn går sällan på mer än 50-60 % i spel. Windowamiljö på ca 0 till 3 %.

Ett nytt grafikkort i slutet av året och burken hänger lätt med ett par år till. Processor, moderkort och minnen får som sagt vänta ett bra tag till.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Gör mig bara nöjdare med mitt SB köp, skulle köpt Bulldozer, men när datumet ändrades ifrån 20 Juni till Augusti, gav jag upp.

Det blir nog (sorgligt men sant) så för mig också

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk

Kanske blir sb iaf...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

men hallå... det är klart de håller inne processorerna, om de släppt iväg dem till moderkortstillverkare hade det tagit en dag och så hade prestanda avslöjats. Förmodligen hade det i sin tur förstört försäljningen för nuvarande processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

men hallå... det är klart de håller inne processorerna, om de släppt iväg dem till moderkortstillverkare hade det tagit en dag och så hade prestanda avslöjats. Förmodligen hade det i sin tur förstört försäljningen för nuvarande processorer.

Bra poäng. Vi som sitter och väntar och läser nyheter varje dag är någon bråkdel av AMDs marknad. Det är OEM och färdigbyggda system de vill åt och där finns det fortfarande gott om Phenom II/Athlon II exemplar kvar att sälja innan de officiellt pensioneras av Bulldozers release.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bingobelle:

Huir snabb dator behöver man? Själv har jag en "sunkig gammal" quad 9450, förvisso lite klockad o sitter på en x38 bräda. Till spelande, surfande bokföring m.m så räcker den till och blir över i massor.

Kan kännas att 4890 kortet börjar att i några enstaka fall kännas lite gammalt men dock så går i stort sett alla nya spel att köra på höga inställningar. Crysis 2 flöt bra på medium. Blackops på max och bc2 på medium. Processorn går sällan på mer än 50-60 % i spel. Windowamiljö på ca 0 till 3 %.

Ett nytt grafikkort i slutet av året och burken hänger lätt med ett par år till. Processor, moderkort och minnen får som sagt vänta ett bra tag till.

Jag tycker att det känns att 9450 är gammal nu. Fast jag håller iof på med mer processortunga saker än spel och bokföring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

OM detta stämmer är det ganska illa. Om det är tillverkningsproblem kanske Llano också drabbas? Båda ligger på Globalfoundries 32nm process. Var är källan på detta?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Vore kul om AMD kom ikapp Intel och överraskade alla med sin prestanda.

Tvivlar dock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Börjar bli rädd nu, kom ihåg på 90-talet då Intels processorer låg på 7000:- kronors klassen utan problem.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Vadå, är det estimerat att Bulldozer 'Zambezi' presterat bättre än SB 2600K?

Sandy Bridge-E lanseras förmodligen i kvartal 4 (November/December), sen kommer ju Ivy Bridge i kvartal 1 2011. AMD har inte råd att inte lansera som tänkt.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Börjar bli rädd nu, kom ihåg på 90-talet då Intels processorer låg på 7000:- kronors klassen utan problem.

Precis, för all hårdvara var inte dyr på 90-talet?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Tycker AMD måste rycka upp sig nu.
De kan inte ligga och småputtra hur länge som helst utan att bli helt omkörd. Dags att sätta ordentlig fyr på det säger jag.

Skrivet av jaqob:

Gissar att AMD har väldigt goda skäl ( = väldigt stora problem ) för att skjuta upp detta ytterligare.

Stora problem, eller så stor säkerhet på att vara överlägsna så de inte är oroade

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Önsketänkande.
Det är rätt standard att skicka ut komponenterna innan officiell release så både tillverkare och recensenter kan testa grejerna i lugn och ro. Och för att inte prestanda ska läka ut har man sekretessavtal (NDA - non disclosure agreements). De får skriva på att de inte får läka information mot att de får testköra processorerna. De ha ju redan förproduktions exemplar att testa med, ville man verkligen så kan man antagligen interpolera fram prestandan rätt nära från dem.

Nu verkar det inte finnas några färdiga processorer att skicka ut och det är ett dåligt tecken så här pass nära release.

I slutändan visar det väll bara igen att det är aldrig värt att vänta på datorprylar, bara att köpa det bästa man har råd med när man behöver det. För det kommer alltid nått bättre runt hörnet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Stryps?

Skrivet av sgtspiff:

Inte bra....konkurrensen stryps sakta av Intel. illa illa.

Du menar att det är Intels fel att AMD inte kan göra konkurrerande produkter?

Skittrist för oss konsumenter men jag tycker nog att det är AMD som hela tiden haft en felaktig strategi. Att aldrig kunna göra en high-end-produkt och bara sikta på low-end segment kostar rykte och förtroende.

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Skittrist för oss konsumenter men jag tycker nog att det är AMD som hela tiden haft en felaktig strategi. Att aldrig kunna göra en high-end-produkt och bara sikta på low-end segment kostar rykte och förtroende.

AMD har som sagt haft bättre produkter än Intel tidigare och då vet vi alla vad Intel gjorde.

Intel omsatte 12.8 miljarder senaste kvartalet med ett nettoresultat på 3.2 miljarder.
AMD omsatte 1.61 miljarder senaste kvartalet med ett nettoresultat på 510 miljoner.

Intel rörelseresultat: 4.2 miljarder. AMD rörelseresultat: 54 miljoner.

Där är en enorm skillnad på dessa två företagen rent ekonomiskt så inte konstigt att saker tar längre tid för AMD. För oss konsumenters skull får vi hoppas att AMD kan börja utmana Intel på allvar snart. Annars får vi snart monopol på X86 marknaden. VIA är en obetydlig aktör. Och nu ska snart Intel leta sig in i våra surfplattor och mobiler mot ARM. Vi får verkligen hoppas att de andra företagen kan stå emot Intels offensiv annars kommer priserna gå upp och innovationen ner.

Jag är mäkta imponerad över Intels kretsar och deras process teknologier som 3D transistorn och deras 22nm process osv. Men man börjar bli lite orolig nu över konkurrensen.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Håller med MEN, den stora marknaden finns i low-end segmentet och jag tror faktiskt inte AMD är så stora där som vi i I-landet Sverige vill tro. Om Intel har 80% av CPU-världsmarknaden (var inte de senaste siffrorna så?) tror jag inte att de dyra CPUerna bidrar till någon större del. Det är low-end som gäller när det kommer till världsherravälde i CPU-branschen.

Således tror jag inte att en mega-Bulldozer som knäcker Sandy Bridge kommer att ge AMD vad dom behöver. I bästa fall blir det några nöjda datorbyggare och mycket bra PR att AMD lyckades bräcka Intel. Det vore roligt, men det är inte särskilt realistiskt är jag rädd.

Permalänk
Avstängd

Varför skulle AMD släppa ut CPUer? Då skulle prestandan avslöjas på två röda Om Phenoms funkar till FX990 så behövs ju inte en Bulldoozer för att testa de?AMD vill storlansera så att inget vet vad fan som kommer Hoppas jag på iaf

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Uppgradering behövs ju knappast längre då numera även en lite äldre (6mån) dator klarar det mesta.
Det prestandaökningar som en kapplöpning ger är ju bara för den ynka procenten användare som måste ha det värsta hela tiden.
Bulldozer kommer när den kommer, Och då kan vi diskutera om den blev bra eller inte.
Jag har sällan köpt det dyraste och senaste , fast jag har råd att köpa intel superduper när jag vill.
Då är det mycket roligare att få ihop nått till bra budget istället, och då faller intel för min del.

Tja, jag är i rätt stort behov av ny processor. Lutar mer åt SB. Tur att man inte har skrapat ihop pengar till nytt än

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

själv är man glad att man köpte SB, skulle aldrig orka vänta på bulldozer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FredrikMH:

Vadå, är det estimerat att Bulldozer 'Zambezi' presterat bättre än SB 2600K?

Sandy Bridge-E lanseras förmodligen i kvartal 4 (November/December), sen kommer ju Ivy Bridge i kvartal 1 2011. AMD har inte råd att inte lansera som tänkt.

De har själva sagt att det är det segmentet som de ska konkurrera i så troligtvis kommer de hamna i samma prissegment. Jag har dock svårt att tro att Bulldozer kommer prestera bättre än Sandy Bridge på allt. Intel är starka på enkeltrådad prestanda men Bulldozer kommer antagligen vara snabbade på flertrådade applikationer. Med lite tur är valet inte så uppenbart som det är idag men vi får se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ptjaa... får se om det blir stationär dator efter sommaren.. hade dock velat se bulldozer lanseras nu så priserna hinner göra första raset :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD är borta från prestanda nu

Jag har sagt det förr: Det är nu eller aldrig för AMD. Som jag ser det är det redan försent. De hade värsta flytet med de defekta P67 kretsarna, men missade att lansera i tid. En till försening av något som inte kommer att ta över prestandatronen funkar inte. BD skulle kommit före SB för att hålla jämna steg. BD är AMD prestanda och kommer att konkurrera med SB, Intels mellanklass. Its over, done. Nästa processorkrig blir på mobilmarknaden, X86 mot ARM, där intel lustigt nog möter Nvidia.

Jag tycker bilden var väldigt talande, AMD representerar inte en annorlunda puzzelbit, de representerar en tom plats i puzzlet.

2012 kommer beskedet att AMD lämnar dedikerade prestandasegmentet och gör billiga APU. Kanske de kämpar sig in i mobilkakan på ett fint sätt men PC striden är över. Innan årsskiftet kommer vi för första gången se ena märket få i runda slängar dubbla prestandan mot sin motpart från andra märket, då CPU får sträcka ut och applikationen inte är grafik eller hdd begränsad. Det innebär praktiskt att AMD inte har något prestandasegment. Återstår då enbart priskonkurrens och där tippar jag att all prissättning över dagens X6 gör BD till dammsamlare på lagerhyllorna.

Det var min kristallkulesession. För er som undrar så glädjs jag inte åt detta. Att VIA börjat göra C2Q kopior i låga frekvenser 2011 gör tyvärr inte att jag kan glädjas åt den friska konkurrensen på X86 scenen heller.

Permalänk
Medlem

Ajdå. Min gamla E6600 går i pension snart och har väntat på Bulldozer, hoppas jag inte får ihop pengarna innan Bulldozer släpps annars blir det en SB för mig

Permalänk
Medlem

Vart tog posten med länk till Bulldozers boxart vägen? Försökt hitta sidan samt källan på Nordic Hardware men inte lyckats hitta något.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Med facit i hand ser det inte ut som AMD tjänade speciellt mycket på att Intel fick problem med styrkretsarna.

Permalänk

Men nu blir det nog fasen en 2600k i7 @ 1155 för nu är jag less på detta väntande.

Hejdå AMD!

Permalänk
Avstängd

hah, alla som sa att amd kommer få sig en rejält boost när intels problem dök upp.
Men amd är inte så värst snabba

Intel for life Dom sponsrar även gaming event.
AMD kommer aldrig komma ifatt intel ändå, går bara mer och mer utför.