A Game of Thrones (TV-serie)

Permalänk
Medlem

Tänkte vänta tills hela säsongen har sänts, allt för att slippa cliff hangers och bita på naglarna i en vecka

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Tänkte vänta tills hela säsongen har sänts, allt för att slippa cliff hangers och bita på naglarna i en vecka

Så brukar jag också göra, men kunde inte hålla mig

Permalänk
Medlem

Tycker ni det är för lågt tempo? Jag själv är väldigt nöjd med storyn så här långt, men har hört en del klaga på att "det händer ingenting". Personligen tycker jag tempot är ok, det är karaktärsdriven intrigstory och inte actionfantasy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tycker ni det är för lågt tempo? Jag själv är väldigt nöjd med storyn så här långt, men har hört en del klaga på att "det händer ingenting". Personligen tycker jag tempot är ok, det är karaktärsdriven intrigstory och inte actionfantasy.

Serien hoppar ganska mycket mellan olika platser och karaktärer, så det hinner inte hända så mycket på var och en av platserna i ett avsnitt. Det bygger ju på en bok så tempot är inte direkt anpassad för formatet. Tror att det kan komma avsnitt där det händer jättemycket och avsnitt där allt står stilla.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Författaren (som ju är rätt insyltad i tv-serien också) har ju samtidigt några år som manusförfattare i hollywood bakom sig, och har nog hyfsat bra koll på hur man anpassar tempot. Hittills tycker jag nog det har varit rätt okej tempomässigt. Första avsnittet var segt till en början, dock. Men åas är väl boken likadan, jag orkade då inte ta mig mer än 20 sidor i den, och då är jag ju en hyfsat van läsare.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag hade förväntat mig ett segt tempo då det lilla jag visste var att det skulle bli mycket politik och maktkamp, men ett segt tempo är ju nödvändigtvis inte dåligt.. Grejerna norr om muren och allt det vart bara en bonus för min del

Permalänk
Medlem

hade ingen aning om denna serie förrens ca ett par dagar sen när en polare på skype tipsa mig.. han sa Boromir va med.. de gjorde att jag nappa direkt. Sean Bean äger imo.. Sätt dem 3 avsnitten å kan bara säga... Vill ha nästa avsnitt nuuuu

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem

Nytt avsnitt idag, faaan va bra det är

Permalänk

Jag tyckte att Sam's skådespelare var perfekt för rollen!

Permalänk
Medlem

Grym serie. Man sitter som på nålar när temat börjar varje gång.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Klart för ytterliggare en säsong också

Permalänk
Medlem

Riktigt härlig serie. Hoppas det blir många säsonger.
Har inte läst böckerna dock, visste inte ens att den var baserad på böcker. Starkt jobbat att lyckas med bok->tv-serie konverteringen.

Man kanske skulle ta och beställa en bok eller fler.
Någon som vet hur långt första säsongen sträcker sig i förhållande till de böcker som finns?

Frågan är om man ska börja läsa nu medans tv-serien går, eller om jag avvaktar tills jag sett första säsongen, så att man har något att göra i väntan på säsong två.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tyckte jag läste att en säsong skulle motsvara en bok. Är det inte bättre att läsa någon annan serie istället och spara spänningen till tv-serien? Visst är det lockande att få reda på vad som ska hända redan tidigare men samtidigt känns det lite onödigt.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Jag köpte också böckerna men tänkte läsa dom efter att serien är slut eller har uppehåll. Eller när dom lägger ner den, vilket verkar vara standard med alla bra serier nuförtiden(lite sur över att dom lagt ner SGU och The event ) i den sjuka tv-branschen.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Tyckte jag läste att en säsong skulle motsvara en bok. Är det inte bättre att läsa någon annan serie istället och spara spänningen till tv-serien? Visst är det lockande att få reda på vad som ska hända redan tidigare men samtidigt känns det lite onödigt.

Jag tänkte som så att oftast så är ju böckerna en bättre upplevelse. Så om man vill få ut det mesta av titeln, så kanske man ska läsa ikapp sig på böckerna.

Om inte annat så är det säkert mycket runt omkring som inte kommer med i serien. T.ex. karaktärsskildringar och annat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag köpte också böckerna men tänkte läsa dom efter att serien är slut eller har uppehåll. Eller när dom lägger ner den, vilket verkar vara standard med alla bra serier nuförtiden(lite sur över att dom lagt ner SGU och The event ) i den sjuka tv-branschen.

The Event är inte riktigt nerlagd än, dom letar annan kanal som vill ta upp sändningen. Efter den säsongsavslutningen så fattar jag inte hur man inte kan vilja visa den serien!
Enligt denna sidan: http://tvseriesfinale.com/tv-show/the-event-renewed-season-tw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten Kattskit:

The Event är inte riktigt nerlagd än, dom letar annan kanal som vill ta upp sändningen. Efter den säsongsavslutningen så fattar jag inte hur man inte kan vilja visa den serien!
Enligt denna sidan: http://tvseriesfinale.com/tv-show/the-event-renewed-season-tw...

Jaså? Då kanske det finns hopp ändå. Hoppas verkligen att de inte lägger ner.

Men hur som helst, game of thrones. Köpte lite fler böcker på ebay igå men när jag kollade på IMDB såg jag att det ju är ett gäng böcker i serien som inte ens är utgivna än? Undrar hur de tänkt lösa det med Tv-serien? Man kan ju hoppas att det blir en långkörare typ Dallas. Sista avsnittet avslutas med att Stark kommer ut ur duschen, det var bara en dröm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har sätt dom 7 första avsnitten från game of thrones. Jag kan bara säga att serien är grymt bra. Jag gillar speciellt serier som utspelar sig i "vikingar miljö"

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa att folk som inte läst böckerna gillar serien!

Jag är stort fan av böckerna sen många år tillbaka, så jag är ju lite partisk, men jag tycker också de första avsnitten har varit fantastiska. Otroligt fin produktion.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

Roligt att läsa att folk som inte läst böckerna gillar serien!

Jag är stort fan av böckerna sen många år tillbaka, så jag är ju lite partisk, men jag tycker också de första avsnitten har varit fantastiska. Otroligt fin produktion.

Jag är en sån person som inte behöver läsa böcker för att tycka om en viss serie. Samma sak med filmer som är byggda på böcker.

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Nu efter första säsongen blir det ju ett jäkla glapp innan nästa drar igång, så då har jag planer på att börja plöja igenom böckerna istället.

Permalänk
Medlem

Böckerna > serien, helt klart. De kan ju trots allt inte få in allt som händer i boken i serien pga tidsbrist. Men sen är serien riktigt bra ändå, de har lyckats med konverteringen till tv-serie. Mycket tack vare GRRM sitter med i produktionen skulle jag gissa.

Och nån undra om själva serien av böcker serien bygger på, serien heter A Song of Ice and Fire och A Game of Thrones är första delen. Det är några böcker som är outgivna och inte ens påbörjade. George R.R. Martin är perfektionist så det lär dröja par år till innan alla 7 är skrivna. Den 5te i serien släpps nu i juli, den innan släpptes 2005.
Och de lär definitivt inte göra någon serie utav böcker som än ej är utgivna. Så om de öht gör en serie utav alla böcker lär det dröja mååånga år innan alla har släppts. Och jag skulle gissa, och hoppas, att de inte gör fillers etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomies:

Böckerna > serien, helt klart. De kan ju trots allt inte få in allt som händer i boken i serien pga tidsbrist. Men sen är serien riktigt bra ändå, de har lyckats med konverteringen till tv-serie. Mycket tack vare GRRM sitter med i produktionen skulle jag gissa.

Och nån undra om själva serien av böcker serien bygger på, serien heter A Song of Ice and Fire och A Game of Thrones är första delen. Det är några böcker som är outgivna och inte ens påbörjade. George R.R. Martin är perfektionist så det lär dröja par år till innan alla 7 är skrivna. Den 5te i serien släpps nu i juli, den innan släpptes 2005.
Och de lär definitivt inte göra någon serie utav böcker som än ej är utgivna. Så om de öht gör en serie utav alla böcker lär det dröja mååånga år innan alla har släppts. Och jag skulle gissa, och hoppas, att de inte gör fillers etc.

Författaren bör få rätt bra med cash skulle jag tro. Men 6 år är lite väl lång tid tycker i alla fall jag.

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Den bästa serien jag någonsin sett. Det sämsta med den är veckan mellan sändningarna! Får hoppas BR-utgåvan kommer ut innan jul så att man kan se om den.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

"§ 1.2 - Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna..."

Tänk på det innan ni skriver. Om någon bryter mot regeln, rapportera istället för att munhuggas.

Permalänk
Medlem

Blir bara bättre och bättre för varje episod.

Jag har fastnat för titellåten också, tycker den är helt underbart bra.

Permalänk
Medlem

Gillar serien. Liten SPOILER: Ogillar dock att karaktärer som man bygger upp dör till höger och vänster...

Beställde alla fyra böckerna idag. Får bli sommarens läsning ute i solen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har sovit för mycket. Har glömt att glo på senaste avsnittet:P

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Gillar serien. Liten SPOILER: Ogillar dock att karaktärer som man bygger upp dör till höger och vänster...

Beställde alla fyra böckerna idag. Får bli sommarens läsning ute i solen.

Det är en stor del av historien. Och en av grunder som gör det så bra

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det är en stor del av historien. Och en av grunder som gör det så bra

Indeed.

EPIC SPOILER. LÄS EJ OM NI INTE HAR SETT AVSNITT 9!

Robert och Eddards död var ett måste för att kunna driva igenom och fortsätta konflikterna i Westeros.

Dold text