Permalänk
Medlem

datorn startar men ingen bild

hej!

har nu uppgraderat min dator och har på köpet fått ett problem. Datorn startar som den ska utom bilden som inte kommer upp. jag har försökt på två olika skärmar och två grafikkort. skärmen känner av men det kommer ingen bild.

moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3
grafikkort: Sparkle GeForce GTX 460 OC Mini-HDMI Dual-DVI 1gb
processor: intel i5 650
RAM: Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB
cpukylare: CoolIT Systems ECO A.L.C.
nätagg: OCZ ModXStream Pro 500W

Permalänk
Medlem

kan vara så att nån sladd sitter fel, men allt ser rätt ut...

Permalänk
Medlem

ingen som vet?

Permalänk
Medlem

startar datorn som den ska då, typ något pip/indikation på att den laddar bios?

Permalänk
Medlem

Du kanske har glömt någon strömförsörjning, till grafikkort som ska ha 2 kablar från nätagget inkopplade, eller 8 pinskontakten som förser CPU är "populärt att glömma

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Ta ett kort på allt, gärna spec på resten av hårdvaran..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

startar datorn som den ska då, typ något pip/indikation på att den laddar bios?

http://www.youtube.com/watch?v=kR676t_zfDQ

Skrivet av ggustavsson:

Du kanske har glömt någon strömförsörjning, till grafikkort som ska ha 2 kablar från nätagget inkopplade, eller 8 pinskontakten som förser CPU är "populärt att glömma

http://www.flickr.com/photos/63573136@N05/5789117017/
http://www.flickr.com/photos/63573136@N05/5789668834/in/photo...

Permalänk
Medlem

Fel 1:
Minnen måste i nyare generationers moderkort sitta på vissa platser för att starta eller få bild TEX den blå platsen närmast kylaren. Är du osäker testar du alla minnesplatser 1 i taget och trycker ner den ordentligt.

Fel 2:
Ström adaptrar som du använder till grafikkortet har du kopplat till samma strömkabel så att du inte får bild när den blir överbelastad och inte kan leverera tillräckligt med ström till grafikkortet. Adaptrar ska kopplas till 2 st separata strömkablar från nätagget. Helst bör du ha ett nätagg som har riktiga kablar så att du vet att kan levera tillräckligt med ström.

Frågor:
Har du satt i distanserna mellan moderkortet och chassit på rätt ställen?
De verka fattas några enligt bilderna.

Synpunkter:
Ta bort ALLA SATA kablarna och PCI kortet som syns i bilderna så att det inte visar sig var dom som orsakade felet hela tiden. Samma sak gäller tangentbord och mus.

Sen kan kablar, minnen, grafikkort mm sitta snett eller dåligt. Ta oss, kontrollera efter fel/skador och sätt tillbaka dom ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Fel 1:
Minnen måste i nyare generationers moderkort sitta på vissa platser för att starta eller få bild TEX den blå platsen närmast kylaren. Är du osäker testar du alla minnesplatser 1 i taget och trycker ner den ordentligt.

Fel 2:
Ström adaptrar som du använder till grafikkortet har du kopplat till samma strömkabel så att du inte får bild när den blir överbelastad och inte kan leverera tillräckligt med ström till grafikkortet. Adaptrar ska kopplas till 2 st separata strömkablar från nätagget. Helst bör du ha ett nätagg som har riktiga kablar så att du vet att kan levera tillräckligt med ström.

Frågor:
Har du satt i distanserna mellan moderkortet och chassit på rätt ställen?
De verka fattas några enligt bilderna.

Synpunkter:
Ta bort ALLA SATA kablarna och PCI kortet som syns i bilderna så att det inte visar sig var dom som orsakade felet hela tiden. Samma sak gäller tangentbord och mus.

Sen kan kablar, minnen, grafikkort mm sitta snett eller dåligt. Ta oss, kontrollera efter fel/skador och sätt tillbaka dom ordentligt.

okej! skal desta detta. jag tappade tyvärr bort några distanser och inte hittat var man kan köpa nya. behövs alla? var finns de att köpa?

Permalänk
Medlem

har nu försökt allt detta men händer ingenting. ser nu att alla fyra phase led lyser när jag sätter på datorn. skal dem det?

mvh erlend

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt felsöka del för del. Men ang distanserna, deras jobb är att skilja moderkortet från chassit för att det inte ska bli kortslutning. Så länge moderkortet inte har någon kontakt med chassit så är det ok.
Men jag tror inte att strömmen till graffet är det primära problemet. När jag har testat utan sladd till mitt så har datorn startat och sagt till.
Du får börja från ruta 1 helt enkelt med så få delar som möjligt: ha endast moderkortet, processorn och minnet i o ta bort allt annat. Och testa även att inte ha något minne i alls - om moderkortet är felfritt så säger den till om det när du startar.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

kan det möjligen vara så att grafikkortet saknar drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner är ointressant. Du ska alltid ha bild även om du tagit bort ALLA hårddiskar, DVD, tangentbord, mus mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erlend:

kan det möjligen vara så att grafikkortet saknar drivrutiner?

Nej det är det inte, Jag kolla upp agget lite och det har 2 st PCIe sladdar ska ha, så använd dessa 2, några adaptrar av något slag behövs inte till grafikortet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ ts
Glöm drivrutiner och sladdar till grafikkortet just nu, för även om det inte sitter några sladdar i den så kommer en frisk dator att säga till att det saknas sladdar. Alltså är inte nått av de 2 huvudproblemet. Kolla efter vad jag skrev innan o gå efter det så kommer du att hitta var problemet sitter och när det är fixat så kopplar du sladdarna rätt:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

har äntligen hittat problemet. tog bort alla delar utom moderkort, RAM och nätagg. och kopplade på ett gammalt grafikkort på det. Då bootar den upp och jag får bild. sedan kopplar jag in hårddiskar, cd-brännare och pci-kort. allt funkar. sedan när jag byter ut grafikkorten så får jag ingen bild igen, så tydligen var grafikkortet boven. skal nu skicka tillbaka det och (förhoppningsvis) få ett nytt.

tack för all hjälp!