Permalänk
Medlem

Datorn har fått tuppjuck efter åskan!

Hej, nyligen så åskade det när jag inte var hemma och inte hade möjlighet att dra ur alla sladdar. Först verkade det som om datorn nästan klarat sig, förutom att nätverksporten hade gått sönder. Det var dock lätt att byta ut, jag hade ett reservkort liggandes.

Nästa gång jag startade datorn fick jag ingen bild på skärmen, och jag trodde först att skärmen gått sönder. Jag testade först med en annan dvi-sladd men det hjälpte inte. Då testade jag skärmen med en annan dator och det funkade finfint. Då bytte jag grafikkortet till ett äldre kort som först funkade bra. Men nästa dag funkade inte det heller!

Då läste jag lite trådar på forumet och kom fram till att det kanske var svullna elyter/kondensatorer som beskrevs i en bra tråd på forumet. Undersökte moderkortet men kunde inte hitta några kondensatorer som såg onormala ut.

Eftersom två grafikkort och nätverksporten slutat fungera drar jag slutsatsen att moderkortet har gått sönder. Är det säkert för mig att testa nätaggregatet och grafikkortet i en annan dator utan att riskera att datorn går sönder?

MVH Distress

Permalänk
Medlem

Moderkort och andra kretsar i datorn är väldigt känsliga för överspänning. Tycker du ska gå till inet med moderkortet så dom kan felsöka det. Köp även ett grenuttag med överspänningsskydd och koppla in alla känsliga elektriska prylar såsom dator och router för att förhindra att det händer igen.