Permalänk

MONSTER RIGG!

Hej, har lyckats komma över en fet summa pengar och är riktigt sugen på att köpa en ny dator... Tror ni detta duger, och är det något som bör bytas ut? Och ja, jag är seriös!!!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/521569/2011-06-14

Permalänk
Medlem

Med dom pengarna så hade jag hellre väntat på Intels nya entusiastplattform Socket 2011.

Men det är ju bara jag det

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Chassit är för litet. Det ska finnas något som är dubbelt så brett.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Känns som att du bara har tatt det dyraste i varje kategori utan att riktigt kolla upp prylarna.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Byt ut v10:an, till vad som helst, varför inte en H100?

Skickades från m.sweclockers.com
Sen måste du ha ett till minneskit då 1366 körs i Tripple Channel, och som sagt, med dem pengarna, VÄNTA!!!!!!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

1366 är triple channel, så du vill ha 3 minnesmoduler, till exempel 3x4gb.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är tripplechannel vilket betyder att du ska ha 3 lr 6 minnesmoduler. Noctua nh-d14 är ett en bättre kylare men för dom här pengarna ska du ha riktig vattenkylning. 4-sli gtx 580 är också bättre om du har kan leva med dom problemen som tillhör. Minnena är onödiga imo är det bättre att satsa på 2x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637910 då 2000-2200mhz kommer du inte märka skillnad på! men det är coolt med 24gig minne:D Hoppas du lägger ut ett galleri på den sen och skriv redan från början att du INTE bryr dig om det är smart lr inte och därför inte vill ha några finansministrar här:)

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

Känns ju ganska ogenomtänkt om jag får säga mitt, varför lägga över 5000 kr för 8gb minne? När du kan få 32gb för samma pris?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en "ldpaj"- dator, kostar 60 000 men är värt pengarna.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

Chassit är för litet då det bara stöder E-ATX som mest och du måste ha ett XL-ATX chassi och vad jag har hört så ska CM V10 vara riktigt sunkig för sitt pris och du kan inte använda dom minnena med V10 då som inte får plats under kylarn. Sen vad ska du med en 600Gb och en 240Gb SSD till? Känns lite overkill.

Permalänk

hd6990 i crossfire skalar otroligt dåligt, det är nästan bättre om du kör på 3st 6970
http://www.inet.se/kundvagn/visa/521624/2011-06-14 + vattenkylning!!!!

Permalänk

Om jag var i din situation skulle jag hade tagit den http://www.inet.se/kundvagn/visa/521654/2011-06-14 eller vänta till socket 2011

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

jag tror att du lägger för mycket pängar på något som är gammalt om ett halvår

Permalänk
Medlem

om du ska köpa nu

plus vatten kylning. ssderna ska du köra i raid 0. men tycker att du ska vänta på sockel 2011. då ska du ta bort prolle, moderkort och ramminen och köra på passande.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

vänta på 2011

Permalänk

spara pengarna till något vettigare än en dator...

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk

Var lite seg med att kika tråden så jag citerar alla på en gång hehe..

Skrivet av THEBADGUY:

Med dom pengarna så hade jag hellre väntat på Intels nya entusiastplattform Socket 2011.

Men det är ju bara jag det

Okej, men jag MÅSTE verkligen ha paketet till BF3 releasen därav "stresspaketet" så att säga Men är det så att Intel släpper ny plattform snart så kanske jag spar pengarna till detta istället! Tack !

Skrivet av Igelkott:

Chassit är för litet. Det ska finnas något som är dubbelt så brett.

För litet för vad?.. Okej, skulle du kunna länka om du hittar? Tack!

Skrivet av oskaaarn:

Känns som att du bara har tatt det dyraste i varje kategori utan att riktigt kolla upp prylarna.

Nja, inte riktigt! Tog saker från märken som jag litar på, och visst är det lite overkill med det "Dyraste" chassit på inet men jag tycker även om att det är stilrent och inte fjortisfärgat som de andra.. Hehe!

Skrivet av MinecraftZ:

Byt ut v10:an, till vad som helst, varför inte en H100?

Sen måste du ha ett till minneskit då 1366 körs i Tripple Channel, och som sagt, med dem pengarna, VÄNTA!!!!!!

Okej, detta noteras! Har en polare som sitter på en v10 och den presterar förvånadsvärt bra tycker jag .. Men får kika upp detta : ) Tack!

Skrivet av Pingulol:

1366 är triple channel, så du vill ha 3 minnesmoduler, till exempel 3x4gb.

Joo jag såg också detta nu.. Byggde ihop paketet i stress så att säga! Men detta skall ändras omedelbart! Tack!

Skrivet av divadl96:

Moderkortet är tripplechannel vilket betyder att du ska ha 3 lr 6 minnesmoduler. Noctua nh-d14 är ett en bättre kylare men för dom här pengarna ska du ha riktig vattenkylning. 4-sli gtx 580 är också bättre om du har kan leva med dom problemen som tillhör. Minnena är onödiga imo är det bättre att satsa på 2x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637910 då 2000-2200mhz kommer du inte märka skillnad på! men det är coolt med 24gig minne:D Hoppas du lägger ut ett galleri på den sen och skriv redan från början att du INTE bryr dig om det är smart lr inte och därför inte vill ha några finansministrar här:)

Joo jag vet detta, som jag skrev till ovanstående så slängde jag ihop paketet ganska snabbt! Jaa, satt och funderade på 580 sli också men vet att 6990 presterar som ett djur! Haha, jag kommer garanterat att lägga ut ett galleri så fort delarna är hemma! Haha, jag vet vad du menar och jag BRYR MIG INTE OM HUR DYRT DET ÄR så länge det RÅPRESTERAR! Tack så mycket!

Skrivet av Lasse.L:

Känns ju ganska ogenomtänkt om jag får säga mitt, varför lägga över 5000 kr för 8gb minne? När du kan få 32gb för samma pris?

För att minnena presterar! Och varför köpa 32gb när moderkortet stödjer 24gb som mest.. ? Hehe : ) Tack!

Skrivet av Jajd:

Varför inte köpa en "ldpaj"- dator, kostar 60 000 men är värt pengarna.

"Idpaj-dator"? Har tyvärr aldrig hört talas om detta, men får kolla upp det så fort jag kommer hem : )

Skrivet av Zhyrez:

Chassit är för litet då det bara stöder E-ATX som mest och du måste ha ett XL-ATX chassi och vad jag har hört så ska CM V10 vara riktigt sunkig för sitt pris och du kan inte använda dom minnena med V10 då som inte får plats under kylarn. Sen vad ska du med en 600Gb och en 240Gb SSD till? Känns lite overkill.

Åh dra på fan.. Detta får jag ändra direkt! Kommer att använda 600Gb'n till lite allt i allo hårddisk för spel, film m.m. Medan 240Gb'n endast kommer att användas till CS 1.6, BFBC;2 samt HoN! Vill gärna ha snabba hårddiskar och när man har råd att spendera, varför inte ta det värsta! Tack för infon om chassit och kylaren dock, får ändra på detta!

Skrivet av _MmattiasS_:

hd6990 i crossfire skalar otroligt dåligt, det är nästan bättre om du kör på 3st 6970
http://www.inet.se/kundvagn/visa/521624/2011-06-14 + vattenkylning!!!!

Jasså? Får kolla upp detta... Annars kör jag förmodligen på 2 alt. 3st 580! Vattenkylning är inget som jag har någon erfarenhet av, och jag tycker att luftkylning fungerar helt OK om man ändå inte ska klocka!

Skrivet av Dansken88:

Om jag var i din situation skulle jag hade tagit den http://www.inet.se/kundvagn/visa/521654/2011-06-14 eller vänta till socket 2011

Sparar den länken! Tack!

Skrivet av matnojje:

jag tror att du lägger för mycket pängar på något som är gammalt om ett halvår

"Gammalt om ett halvår" .. Satt tidigare på en rigg med AMD 965BE+HD5850 CF (Standard clocks på båda). Köpte dessa komponenter vid de bådas releasedatum, och jag hade inga som helst problem att "MAXA" Bad Company 2 när det släpptes, så jag är ytterst tveksam till din teori att dessa delar kommer att vara föråldrade och "gamla" om ett halvår Men tack för tilltycket!

Skrivet av upl8447:

om du ska köpa nu http://img840.imageshack.us/img840/6822/namnlszm.png

plus vatten kylning. ssderna ska du köra i raid 0. men tycker att du ska vänta på sockel 2011. då ska du ta bort prolle, moderkort och ramminen och köra på passande.

Många tycker att jag ska vänta till sockel 2011 ... Kanske är mest värt i slutändan ändå? Men varför inte spana in AMD's Bulldozer i samma vända.. Menmen har ingen jättebrådis att köpa dator just nu, så länge den är färdigbyggd till BF3 releasen! : ) Tack!

Skrivet av jonte234:

vänta på 2011

Hehe, kanske..

Skrivet av Rockjesus:

spara pengarna till något vettigare än en dator...

Ge mig ett exempel på något "vettigare"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Var lite seg med att kika tråden så jag citerar alla på en gång hehe..

Okej, men jag MÅSTE verkligen ha paketet till BF3 releasen därav "stresspaketet" så att säga Men är det så att Intel släpper ny plattform snart så kanske jag spar pengarna till detta istället! Tack !

För litet för vad?.. Okej, skulle du kunna länka om du hittar? Tack!

Nja, inte riktigt! Tog saker från märken som jag litar på, och visst är det lite overkill med det "Dyraste" chassit på inet men jag tycker även om att det är stilrent och inte fjortisfärgat som de andra.. Hehe!

Okej, detta noteras! Har en polare som sitter på en v10 och den presterar förvånadsvärt bra tycker jag .. Men får kika upp detta : ) Tack!

Joo jag såg också detta nu.. Byggde ihop paketet i stress så att säga! Men detta skall ändras omedelbart! Tack!

Joo jag vet detta, som jag skrev till ovanstående så slängde jag ihop paketet ganska snabbt! Jaa, satt och funderade på 580 sli också men vet att 6990 presterar som ett djur! Haha, jag kommer garanterat att lägga ut ett galleri så fort delarna är hemma! Haha, jag vet vad du menar och jag BRYR MIG INTE OM HUR DYRT DET ÄR så länge det RÅPRESTERAR! Tack så mycket!

För att minnena presterar! Och varför köpa 32gb när moderkortet stödjer 24gb som mest.. ? Hehe : ) Tack!

"Idpaj-dator"? Har tyvärr aldrig hört talas om detta, men får kolla upp det så fort jag kommer hem : )

Åh dra på fan.. Detta får jag ändra direkt! Kommer att använda 600Gb'n till lite allt i allo hårddisk för spel, film m.m. Medan 240Gb'n endast kommer att användas till CS 1.6, BFBC;2 samt HoN! Vill gärna ha snabba hårddiskar och när man har råd att spendera, varför inte ta det värsta! Tack för infon om chassit och kylaren dock, får ändra på detta!

Jasså? Får kolla upp detta... Annars kör jag förmodligen på 2 alt. 3st 580! Vattenkylning är inget som jag har någon erfarenhet av, och jag tycker att luftkylning fungerar helt OK om man ändå inte ska klocka!

Sparar den länken! Tack!

"Gammalt om ett halvår" .. Satt tidigare på en rigg med AMD 965BE+HD5850 CF (Standard clocks på båda). Köpte dessa komponenter vid de bådas releasedatum, och jag hade inga som helst problem att "MAXA" Bad Company 2 när det släpptes, så jag är ytterst tveksam till din teori att dessa delar kommer att vara föråldrade och "gamla" om ett halvår Men tack för tilltycket!

Många tycker att jag ska vänta till sockel 2011 ... Kanske är mest värt i slutändan ändå? Men varför inte spana in AMD's Bulldozer i samma vända.. Menmen har ingen jättebrådis att köpa dator just nu, så länge den är färdigbyggd till BF3 releasen! : ) Tack!

Hehe, kanske..

Ge mig ett exempel på något "vettigare"..

Ang. minnena, 8gb presterar ju knappast bättre än 24 gb, right?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Varför köpa såna minnen om du ändå inte tänker överklocka? Du kommer ju inte märka någon som helst skillnad jämfört med vanliga 1600 MHz minnen för en bråkdel av priset. Snabbare minnen än så är nästan bara intressanta om man tänker pyssla med överklockning på hög nivå. Annars så är minnena sällan en flaskhals, och att ha snabbare minnen ökar då inte datorns prestanda.

Faktum är ju att du lätt kan bygga en dator för halva priset som kommer att prestera så gott som likvärdigt, särskilt om du bara ska spela på den. Om du absolut måste ha en dator nu så är mitt tips att bygga en dator baserad på en Intel 2600K istället, som för det mesta presterar ungefär lika bra som en i7 990X. 990X är tack vare sina extra kärnor bättre i t.ex. 3D-rendering, men för t.ex. spel så spelar de ingen större roll. Resten av pengarna kan du spara till framtida uppgraderingar, alternativt köpa godis för.

Här är ett exempel på en dator som jag skulle klassa som rejäl overkill.

Jag valde en SSD på 300 GB och 2 st. 2 TB mekanska hårddiskar. Detta eftersom du inte vinner någonting på att ha t.ex. filmer på en SSD, och 300 GB räcker nog ett tag för spel och program. Eftersom SSD-marknaden utvecklas så snabbt just nu så är det bättre att köpa mer SSD när det behövs, det hinner säkert komma ut nyare och bättre SSD-enheter tills dess.

Jag valde ingen kylare, det kan du välja efter tycke. CM V10 imponerade dock inte särskilt mycket i Sweclockers test. Om du inte tänker överklocka så är kylaren egentligen inte särskilt viktig heller. Att köpa en bättre kylare än den som följer med fyller i praktiken två funktioner: att få ner temperaturen på processorn så att man kan överklocka den mer samt att få ner ljudnivån (vilket är strunt samma om man ändå tänker köra på t.ex. 2x GTX 580).

Permalänk
Medlem

Enda en "jag vil köpa dator för monopoly pengar" thread ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/522280/2011-06-15 sen får jag hoppas du kör 3 skärmar och 3d

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

varför kör ni bara på en SSD? kör 2 stycken för RAID 0

Permalänk
Medlem

får man fråga hur du fick så stor summa pengar?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varför köpa såna minnen om du ändå inte tänker överklocka? Du kommer ju inte märka någon som helst skillnad jämfört med vanliga 1600 MHz minnen för en bråkdel av priset. Snabbare minnen än så är nästan bara intressanta om man tänker pyssla med överklockning på hög nivå. Annars så är minnena sällan en flaskhals, och att ha snabbare minnen ökar då inte datorns prestanda.

Faktum är ju att du lätt kan bygga en dator för halva priset som kommer att prestera så gott som likvärdigt, särskilt om du bara ska spela på den. Om du absolut måste ha en dator nu så är mitt tips att bygga en dator baserad på en Intel 2600K istället, som för det mesta presterar ungefär lika bra som en i7 990X. 990X är tack vare sina extra kärnor bättre i t.ex. 3D-rendering, men för t.ex. spel så spelar de ingen större roll. Resten av pengarna kan du spara till framtida uppgraderingar, alternativt köpa godis för.

Jag valde en SSD på 300 GB och 2 st. 2 TB mekanska hårddiskar. Detta eftersom du inte vinner någonting på att ha t.ex. filmer på en SSD, och 300 GB räcker nog ett tag för spel och program. Eftersom SSD-marknaden utvecklas så snabbt just nu så är det bättre att köpa mer SSD när det behövs, det hinner säkert komma ut nyare och bättre SSD-enheter tills dess.

Jag valde ingen kylare, det kan du välja efter tycke. CM V10 imponerade dock inte särskilt mycket i Sweclockers test. Om du inte tänker överklocka så är kylaren egentligen inte särskilt viktig heller. Att köpa en bättre kylare än den som följer med fyller i praktiken två funktioner: att få ner temperaturen på processorn så att man kan överklocka den mer samt att få ner ljudnivån (vilket är strunt samma om man ändå tänker köra på t.ex. 2x GTX 580).

1+, ifall du inte ska vänta till 2011. Dock skulle jag lagt till 1x gtx 580 samt tryckt in ett Corsair AX1200W.

Skulle dock vara roligare att se ifall du spendera pengarna på en riktigt rå burk (socket 2011) :). Menar att det känns tråkigt ifall du satsar på en äldre arkitektur när nästa ändå är så nära, känns som att satsa pengarna på en veteranbil istället för ngn cool ny sportbil :P! Smakfråga självklart..

Sitter själv i samma dilemma.. vill uppgradera till BF3, har dock inte din budget :(. Men tror jag till och med ska vänta in nästa grafik arkitektur.. men då får man sitta o halvlagga tills dess i BF3 :P.

EDIT:
Skulle även bytt moderkort, såg att Perost's moderkort inte stödde 3-way SLI. Själv skulle jag valt antingen: http://www.inet.se/artikel/1901971/asus-maximus-iv-extreme-re...
eller
http://www.inet.se/artikel/1901981/msi-big-bang-marshal-rev-b...

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Skrivet av Lasse.L:

Ang. minnena, 8gb presterar ju knappast bättre än 24 gb, right?

Nja det kanske stämmer... Men det känns säkrast att köra på saker man litar på, och A-Data minnena är ju riktigt vassa vad jag vet : )

Skrivet av perost:

Hmm.. Många visdomsord! Men du tycker alltså att det är bättre att satsa på ex. en noctua nh-d14 istället för V10'an om det är så? Har en sådan hemma nämligen : )
Har 580 hög ljudnivå?? Kanske är lika bra att satsa på ett single 6990 till att börja med, kan ju alltid uppgradera i framtiden. Det är därför jag är lite nervös inför processor/mobo/minnes köpen... Vore ju trevligt med Sockel 2011 istället men så länge vette katten om jag vill vänta!!! Men tack för infon!

Skrivet av zeleni:

Enda en "jag vil köpa dator för monopoly pengar" thread ?

Haha okej!

Skrivet av upl8447:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/522280/2011-06-15 sen får jag hoppas du kör 3 skärmar och 3d

Fungerar det verkligen ihop med Nvidia? Har för mig att det endas var eyefinity som stödde sån shit.. Men det vore riktigt fett!!! Har dock precis inhandlat en 27tums Smart LED som jag hade tänkt att ha som skärm

Skrivet av Wully:

varför kör ni bara på en SSD? kör 2 stycken för RAID 0

Tänkte göra det men han ovanför tyckte att det kändes ovärt att lägga såpass mycket pengar på SSD diskar som "lagringsdisk" så att säga.. Och jag förstår honom. Men får kika på detta, vore trevligt med SSD i raid!

Skrivet av Pazooken:

får man fråga hur du fick så stor summa pengar?

If I told you, I'd might just have to kill you... Skämt och sido ; ) hehe. En familjemedlem lyckades förjävla bra på travet sist och valde att dela med sig av kakan, vilket jag för övrigt avgudar honom för!

Skrivet av Ludde551:

1+, ifall du inte ska vänta till 2011. Dock skulle jag lagt till 1x gtx 580 samt tryckt in ett Corsair AX1200W.

Skulle dock vara roligare att se ifall du spendera pengarna på en riktigt rå burk (socket 2011) :). Menar att det känns tråkigt ifall du satsar på en äldre arkitektur när nästa ändå är så nära, känns som att satsa pengarna på en veteranbil istället för ngn cool ny sportbil :P! Smakfråga självklart..

Sitter själv i samma dilemma.. vill uppgradera till BF3, har dock inte din budget :(. Men tror jag till och med ska vänta in nästa grafik arkitektur.. men då får man sitta o halvlagga tills dess i BF3 :P.

EDIT:
Skulle även bytt moderkort, såg att Perost's moderkort inte stödde 3-way SLI. Själv skulle jag valt antingen: http://www.inet.se/artikel/1901971/asus-maximus-iv-extreme-re...
eller
http://www.inet.se/artikel/1901981/msi-big-bang-marshal-rev-b...

Jaaaa, har fått mycket tilltycken om 2011 sockeln, och är jävligt sugen på att införskaffa mig ett helt nytt 2011 kit men det känns lite för långsiktigt.. Kanske är lika bra att köra på ett lite billigare paket nu som klarar av BF3 på hyfsade inställningar, för att sedan uppgradera när 2011 släpps : ) Menmen, vi får se! Får tacka så mycket för infon om mobot dock!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara att köpa bra grafikkort, chassi, nätagg. Och köpa något billigare processor, moderkort och minnen så byter du budget grejerna när 2011 kommer och har kvar dina bra grejer! Och då har du en dator som klarar BF3 när det kommer, som senare blir en extrem dator! (Jag har faktist ingen koll när 2011 är planerat att lanseras, men det är väl inte innan BF3 va?)

Edit: Ser nu att du redan skrivit de! Fail av mig!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Hmm.. Många visdomsord! Men du tycker alltså att det är bättre att satsa på ex. en noctua nh-d14 istället för V10'an om det är så? Har en sådan hemma nämligen : )

Om du redan har en NH-D14 så kan du lika gärna köra på den, det är ju en riktigt bra kylare som i Sweclockers test slog V10:an.

Har 580 hög ljudnivå?? Kanske är lika bra att satsa på ett single 6990 till att börja med, kan ju alltid uppgradera i framtiden.

Jag menade egentligen inte att peka ut just GTX 580, utan alla grafikkort i den klassen är rätt så högljudda. Se t.ex. sista bilden i den här artikeln, och läs gärna resten av artikeln då den handlar om just hur bra flera grafikkort skalar.

Jaaaa, har fått mycket tilltycken om 2011 sockeln, och är jävligt sugen på att införskaffa mig ett helt nytt 2011 kit men det känns lite för långsiktigt.. Kanske är lika bra att köra på ett lite billigare paket nu som klarar av BF3 på hyfsade inställningar, för att sedan uppgradera när 2011 släpps : ) Menmen, vi får se! Får tacka så mycket för infon om mobot dock!

LGA 2011 lär ju inte komma förrän tidigast i fjärde kvartalet, så det är troligtvis minst ett halvår kvar. Att köpa ett lite billigare LGA 1155-paket nu för att sedan uppgradera det i framtiden är nog det smartaste som sagt. En eventuell uppgradering till LGA 2011 innebär ju egentligen bara att byta ut moderkort och processor, så det är ju inte så många komponenter du behöver byta ut då.

Permalänk
Medlem

Rätt stor chans att det är en showoff-tråd, men om det är på riktigt är ett hett tips att inte bränna pengarna från en engångssumma på en onödigt dyr dator. Lägg 10-15k istället och få 80-90% av prestandan och köp en rolig bil (när den tiden kommer?) eller nåt istället.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Avstängd

Dagens troll.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Grattis till vinsten!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]