Nytt 6950 med bios switch och custom kylare!

Permalänk
Medlem

Nytt 6950 med bios switch och custom kylare!

Hej!
Tänkte börja med att säga att jag hoppas detta är rätt ställe annars får mod gärna flytta tråden, sen hoppas jag inte att det är en repost, har självklart sökt men inte hittat något.

Var iaf inne på Komplett och såg detta ny kort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638546#info

Har bios switch, bättre kylare(än reference) och man får en Dirt 3 kupong

"The SAPPHIRE HD 6950 Dirt3 Special Edition is a new SAPPHIRE orginal model with a special cooler using a new dual fan configuration. Based on the latest high end AMD GPU architecture, it boats true DX11 capability and the powerful configuration of 1408 stream processors and 88 texture porecessing units. With its clock speed of 800MHz for the core and 2GB of the latest GDDR5 memory running at 1250Mhz(5Gb/sec effective), this model speeds through the most demanding applications for a smooth and detail packed experience. A Dual BIOS feature allows enthusiasts to experiment with alternative BIOS settings and performance can be further enhanced with the SAPPHIRE overclocking tool, THrixx, availble as af ree download from http://sapphiretech.com/ssc/Trixx/"

Verkar som en bra deal att kunna låsa upp kortet samt ha bättre kylning än de gamla reference korten.
Hoppas det hjälper någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekitai:

Hej!
Tänkte börja med att säga att jag hoppas detta är rätt ställe annars får mod gärna flytta tråden, sen hoppas jag inte att det är en repost, har självklart sökt men inte hittat något.

Var iaf inne på Komplett och såg detta ny kort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638546#info

Har bios switch, bättre kylare(än reference) och man får en Dirt 3 kupong

"The SAPPHIRE HD 6950 Dirt3 Special Edition is a new SAPPHIRE orginal model with a special cooler using a new dual fan configuration. Based on the latest high end AMD GPU architecture, it boats true DX11 capability and the powerful configuration of 1408 stream processors and 88 texture porecessing units. With its clock speed of 800MHz for the core and 2GB of the latest GDDR5 memory running at 1250Mhz(5Gb/sec effective), this model speeds through the most demanding applications for a smooth and detail packed experience. A Dual BIOS feature allows enthusiasts to experiment with alternative BIOS settings and performance can be further enhanced with the SAPPHIRE overclocking tool, THrixx, availble as af ree download from http://sapphiretech.com/ssc/Trixx/"

Verkar som en bra deal att kunna låsa upp kortet samt ha bättre kylning än de gamla reference korten.
Hoppas det hjälper någon!

Det går väl bara att låsa upp referenskort? Inte bara för att de har en bios-switch, utan hur kretskortet är uppbyggt och vilka komponenter som är valda med mera?
Eller har jag fått det käpprätt åt helvete fel?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

jag hade nog kört på Sapphire 6950 FLeX - Komplett.se och enligt Sapphire HD 6950 2GB Flex Edition AMD Radeon Graphics Card Review - Youtube så går det att låsa upp

Skrivet av BabbeN:

Det går väl bara att låsa upp referenskort? Inte bara för att de har en bios-switch, utan hur kretskortet är uppbyggt och vilka komponenter som är valda med mera?
Eller har jag fått det käpprätt åt helvete fel?

inte helt fel men de flesta kort funkar med dual bios går (gick kanske) att låsa upp. problemet vore om kortet kräver ett annat bios. Ett kort med annan kylare kräver t. ex. inte specielt bios och en del av custom PCB fungerar med Original Bios (de med bättre komponenter men de kan ju såklart inte ändra för mycket)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Finns säkert en hel del reference kort och andra kort som går att låsa upp på marknaden.
Men sett många skriva om att de söker 6950 kort med bios switch samt en tystare/bättre kylare.
Så tänkte att detta skulle kunna hjälpa en hel del med deras sökande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

jag hade nog kört på Sapphire 6950 FLeX - Komplett.se och enligt Sapphire HD 6950 2GB Flex Edition AMD Radeon Graphics Card Review - Youtube så går det att låsa upp

inte helt fel men de flesta kort funkar med dual bios går (gick kanske) att låsa upp. problemet vore om kortet kräver ett annat bios. Ett kort med annan kylare kräver t. ex. inte specielt bios och en del av custom PCB fungerar med Original Bios (de med bättre komponenter men de kan ju såklart inte ändra för mycket)

Aha, så om de inte ändrar för mycket kan de köra med referensbios och då fungerar det alltså att flasha om?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Aha, så om de inte ändrar för mycket kan de köra med referensbios och då fungerar det alltså att flasha om?

ja. sen finns det även kort med custom PCB som även har en 6970 version på liknande/samma PCB vilket borde fungera om man får tag i bioset från 6970:it men då börjar det bli krångligt.

Om de t. ex. byter ut alla kondensatorer mot solida japanska så påverkar inte det bios nämnvärt men förlänger livslängden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd. Hade ett Flex men det gick ej låsa upp.

Samma sak här i länken

http://extreme.idg.se/2.1030/1.380067/tre-hardtestade-radeon-...

Har inte läst nånstans där man har lyckas låsa upp den heller. I videon du länkade visar han aldrig en upplåst version utan säger bara det går att låsa upp den.

Permalänk
Medlem

Man borde fortfarande köpt ett powercolor 6950 pcs ++ de hade dualbios som var färdig flashat och där med var det intecknat i garantin sedan var det rätt så rejält klockat mm ati satte stop fördet för det presterade som ett och 6970 det fanns ute på marknaden i några v sedan försvann det min kompis han köpa. Synd bara att powercolor e så under skattade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Som jag skrev i en annan tråd. Hade ett Flex men det gick ej låsa upp.

Samma sak här i länken

http://extreme.idg.se/2.1030/1.380067/tre-hardtestade-radeon-...

Har inte läst nånstans där man har lyckas låsa upp den heller. I videon du länkade visar han aldrig en upplåst version utan säger bara det går att låsa upp den.

första komentaren:
Does this card have dual bios feature? Can it be flashed to 6970?

hsh24892 1 månad sedan
@hsh24892 Yes you can do that, it has dual bios.

"If you watch one of my videos on applying the firmnware hack you can make your 6950 from sapphire into a 6970. ok and i did that.. and it worked great." 0:55-1:07

hade du det här flex-kortet? (antar iom upplåsningen). Din länk känns ju å andra sidan rätt definitiv.

Hursom. det är långt ifrån alla nya 6950 som går att låsa upp och hade jag köpt ett nytt grafikkort idag så hade det varit ett 6950 flex

läst runt lite och mycke riktigt hittar ingen som lyckats låsa upp det. Hittar ingen som lyckas låsa upp ett rev 2 kort överhuvudtaget. och rev 1 korten är slut så de gyllene upplåsningsdagarna är nog förbi :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

här hittade vi nåt intressant

Skrivet av Radium:

Jag lyckades unlocka mina shaders på en non-reference xfx 6950 1gb kort i går.
Fick löda dit en liten kabel på bios chippet för att aktivera skrivning till den.
Jag tänkte lägga upp lite bilder senare ikväll för dem som är intresserade av hur jag gjorde.
Är rätt säker på att detta går öven att göra på 2GB modellen.
Dock vet jag inte hur det fungera med andra fabrikat, jag köpte denna xfx från inet som jag då lyckades med ovan moddning.
https://www.inet.se/artikel/5409271/xfx-radeon-hd6950-1gb

Innan lödningen så gick det inte, körde atiwinflash via cmd som admin, med både "atiflash -unlock 0" och "atiflash -f -p 0 unlock.rom" commandot men inget hände.
Lödde dit kabeln och vips så gick det att flasha den
Behövde inte ens göra det via cmd utan körde det rakt via atiwinflash grafiska gränssnitt.

det borde gå på alla 6950 men kräver lite mer skills.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Men tillbaka till topic. Finns det nån som har köpt den och försökt låsa upp shaders?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

ja. sen finns det även kort med custom PCB som även har en 6970 version på liknande/samma PCB vilket borde fungera om man får tag i bioset från 6970:it men då börjar det bli krångligt.

Om de t. ex. byter ut alla kondensatorer mot solida japanska så påverkar inte det bios nämnvärt men förlänger livslängden.

Aha, tack för infon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så kan man inte låsa upp shaders på SAPPHIRE HD 6950 Dirt3 Edition
Du har bios switchen där och kan flasha in bios hur du vill, du kan ändra nästan vad du vill i din bios, men att låsa upp shaders kommer den ej att göra.
Många nya pcb som tillverkas verkar numera bara ha 1408 shaders , alltså rent fyskiskt, det finns inga extra shaders då och låsa upp.
Även om man kan "låsa up" det med moddade biosar mm.. men det kommer inte ske något för det finns inga mer shaders i kortet än de 1408 =/
Läste även det samma om dom nyaste Sapphire HD 6950 2GB Flex korten.
Så de verkar börja dyka upp en del kort med bios switchar igen men dessa kommer då ha helt nya pcb som inte har fler shaders än de 1408 som de e specat för 6950 korten =(

Det sägs att Sapphire Dirt kortet kan ändå överklockas med deras egna Sapphire Trixx program upp till max 1200MHz!
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/pc-components/graphic...