Fraps "fryser" ca 1 sec regelbundet random vid inspelning.

Permalänk
Medlem

Fraps "fryser" ca 1 sec regelbundet random vid inspelning.

Hej! Eftersom min gamla tråd inte lockar till sig några så får jag väl starta en ny.

Det är så att jag har problem med att recorda med Fraps. Det som händer är att bilden fryser ca 1 sec.

Detta händer på lite på olika ställen under inspelningen. Men jag har nu börjat lagt märke till att det ibland händer när datorn ska hämta/visa något i spelet.

Frysningen kan hända(extremt sällan) även när jag inte spelar in ibland.

Spelen som jag recordar är BFBC2 och MoH. Ett exempel på frysning vid hämtning/visning är till exempel när den ska visa en medalj som jag fått, eller när jag får en killstreak(MoH). Ganska svårt att förklara, men hoppas ni förstår.

Jag recordar allting till en 1 TB RAID 0 setup, så det ska ju knappast vara problemet.
(Sequential Write : 154.177 MB/s)

Grafikupplösning.
1920x1080 (har hört att Fraps skriver i ca 90mb/s i den upplöningen)

Fraps inställningar.
60FPS (lock frame rate = no)
Record full-size = yes

Jag har OS(win7 64bit) på min SSD. BFBC2 på SSDn och MoH på en HDD. Och samma grej händer i båda spelen. Så den kan ju inte vara något med någon viss disk.

När jag avslutar i stort sett alla applikationer som går att avsluta, så som Skype, Steam, WMP osv. så miskar denna frysning rejält. Händer då väldigt sällan (Frysning <=1 / 15 min kanske)
Detta kanske klarar upp för någon vad det hela skulle kunna bero på.

Dator Specs.

OS - Windows 7 Home Premium
Chassis - Antec 902
CPU - Intel Core I5 750 @ 3,37Ghz(OC)
Moterboard - Asus P7P55D-E
RAM - 2x2GB DDR3 @ 1333Mhz
GPU - Gigabyte GTX 260 SOC
Power Supply - Corsair TX 750W
Kingsston SSD 128GB (OS & Games/Progs)
HDD for capture - 2x 500GB WD Green RAID 0

Här är en video på hur detta ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=dMyUz84dSwM&hd=1
under denna inspelning är alla applikationer igång.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem då det är extremt irriterande. T.ex när man ska skjuta någon, så laggar det till 1 sec och sen är man död....

Tack på förhand! Fråga om något är oklart!
//wirrew

Permalänk
Medlem

Kanske är när det pågår annan hårddiskaktivitet eller om den läser något från DVD-skivan spelet ligger på. Om det hela bara går ut på YouTube så kan du kanske testa sänka till 30 fps eftersom det ändå är max så kanske hårddiskbelastningen blir lägre. Kanske testa någon lossless codec såsom UT video codec (då går hårddiskaktiviteten ner om du kört okomprimerat innan men processorbelastningen går upp så det kanske inte hjälper). Du skulle också kunna testa en lägre upplösning.

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt att det har något med ljudet att göra. Testa med att recorda utan ljud en gång och se vad som händer.
Råkade nämligen ut för en liknande händelse när jag skulle recorda Quake 2. Så fort jag började skjuta så laggade det för varje skott.

Permalänk
Medlem

En jobbarkompis hade (nästan) samma problem som du och han testade att spela in på en extern disk istället, och då funkade det hur bra som helst.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske är när det pågår annan hårddiskaktivitet eller om den läser något från DVD-skivan spelet ligger på. Om det hela bara går ut på YouTube så kan du kanske testa sänka till 30 fps eftersom det ändå är max så kanske hårddiskbelastningen blir lägre. Kanske testa någon lossless codec såsom UT video codec (då går hårddiskaktiviteten ner om du kört okomprimerat innan men processorbelastningen går upp så det kanske inte hjälper). Du skulle också kunna testa en lägre upplösning.

DVD-läsaren används inte då spelet körs direkt från hårddisk (ingen skiva i). Vet att YouTube komprimerer till 30, så detta gör jag vid redigeringen. Ställer jag Fraps till 30 så måste jag spela i 30, vilket jag aldrig tänker göra då min skärm är på 60Hz. Skulle inte kunna se vad problemet med hastigeten är? Eftersom jag kör en RAID 0 setup? Har testat lägre upplösning utan framsteg. Känner folk som kan recorda med mina inställningar på liknande eller sämre dator.

Skrivet av Fr1dd:

Inte omöjligt att det har något med ljudet att göra. Testa med att recorda utan ljud en gång och se vad som händer.
Råkade nämligen ut för en liknande händelse när jag skulle recorda Quake 2. Så fort jag började skjuta så laggade det för varje skott.

Testade din teori utan att jag fick ngt bättre resultat. Ingen skillnad. (Det laggar inte direkt när jag skjuter)

Skrivet av Bebben:

En jobbarkompis hade (nästan) samma problem som du och han testade att spela in på en extern disk istället, och då funkade det hur bra som helst.

Har testat att spela in på olika diskar, bl.a. extern. Får då ännu värre lagg :(.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ta bort allt och installera om Windows. Varan noggrannare med vad du lägger in sen och kolla om det finns bättre versioner av det. Koppla ur lagrings diskarna tills du är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du kan alltid ta bort allt och installera om Windows. Varan noggrannare med vad du lägger in sen och kolla om det finns bättre versioner av det.

Koppla ur lagrings diskarna tills du är klar.

Har ominstallerat Windows 2 ggr utan att det blivit bättre ... Samma sak varje gång. Har prövat olika versioner av programmet också.

Permalänk
Medlem

Regelbundet kan inte vara random. Var bara tvungen att säga det (OCD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Regelbundet kan inte vara random. Var bara tvungen att säga det (OCD).

Haha, jag vet. Det jag menade var: Regelbundet(under alla inspelningar jag gör) Random(lite då och då på olika ställen)

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

Vad använder du för videocodec då?

Permalänk

Tror det är när fraps skapar en ny fil , för den gör ju inte en enda stor av det man spelar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vad använder du för videocodec då?

Hur kollar jag det?

Skrivet av lillvirus:

Tror det är när fraps skapar en ny fil , för den gör ju inte en enda stor av det man spelar in.

Nja, det händer ju liksom inte alltid när fraps skapar en ny fil. Mera när den inte gör det.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att använda bandicam istället för fraps, det funkar mycket bättre för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakecake:

Du skulle kunna testa att använda bandicam istället för fraps, det funkar mycket bättre för mig iaf.

Du, tack för tipset om ett bra program som måste vara en stor konkurrent till Fraps?

Detta gjorde nu att jag slipper dessa "frysningar" som hände när jag använde Fraps, dock så övergick det hela till att bilden inte alls är "smooth" när man recordar. Det liksom känns som man spelar på 30 FPS även fast den visar över 60? Vad kan det bero på? Får du så?

Annars måste jag säga att det var ett grymt bra program! Filerna blir ju typ 1000 ggr mindre än Fraps filer. Men ändå med samma kvalité, sjukt. Har också bara kvalitén på 80% och ändå är det sjukt bra! Nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirrew:

Du, tack för tipset om ett bra program som måste vara en stor konkurrent till Fraps?

Detta gjorde nu att jag slipper dessa "frysningar" som hände när jag använde Fraps, dock så övergick det hela till att bilden inte alls är "smooth" när man recordar. Det liksom känns som man spelar på 30 FPS även fast den visar över 60? Vad kan det bero på? Får du så?

Annars måste jag säga att det var ett grymt bra program! Filerna blir ju typ 1000 ggr mindre än Fraps filer. Men ändå med samma kvalité, sjukt. Har också bara kvalitén på 80% och ändå är det sjukt bra! Nice.

Nej jag har inte märkt att den inte blir lika "smooth" som fraps, du kan kolla på http://www.youtube.com/watch?v=kMIPGHcCzVk, lite crysis 2 som jag bara spelade in för att testa.

Filerna blir mindre för att dem är redan renderade när dem spelas in.

Permalänk
Medlem

Kollade på filmen och det såg bra ut. Men det gåt ju inte att märka för ens man sitter själv och spelar in. Eftersom YouTube komprimerar till 30 osv.

Det blir ju liksom bra när jag har renderat det med Sony Vegas. För då märks det ju inte för att filen då är 30 Fps.

Permalänk
Medlem

Jag märker inte det så mycket, testade lite och jag tycker att det blev lite bättre när man ändrade till xvid codec, annars vet jag faktiskt inte.

Permalänk
Medlem

Okej. testat lite olika kodek utan någon skillnad.

Permalänk
Medlem

UT video codec är en bra "capturecodec". Visst filerna blir stora men den drar inte så mycket CPU.

Permalänk
Medlem

annars kan du köra med msi afterburner å spela in med det, ända vettiga jag hittat efter fraps som har kvalité, dock drar msi afterburner mycket mycket mindre av datorn än fraps, men samma kvalité (då fraps kör med overkill bitrate, brukar ligga upp mot 40-50MB/s för mig med fraps)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

annars kan du köra med msi afterburner å spela in med det, ända vettiga jag hittat efter fraps som har kvalité, dock drar msi afterburner mycket mycket mindre av datorn än fraps, men samma kvalité (då fraps kör med overkill bitrate, brukar ligga upp mot 40-50MB/s för mig med fraps)

Wow! Varför har men inte sett detta program tidigare? Supergrymt! Märks ju inte ens att man recordar!

Nu slipper jag också allt jobbit lagg hit och dit, tack!

Men som du sa, filerna blir STORA. Recordade ca 14 min, blev en ca 43 GB stor fil. Typ omöjligt att spela upp i WMP, men i Vegas läser den hela utan problem eller lagg :D. Awesome!

Men vet du hur man kan testa att byta kodek i afterburner så att man kanske kan få lite mindre filer?
Går det att t.ex. att köra Fraps kodek(bara för att testa) för att se om det blir ngn skillnad? Eller ngn annan kodek?

Tack för programmet i alla fall. Grymt och gratis!