Dags att uppgradera mitt ATI Radeon HD 4870 x2

Permalänk

Dags att uppgradera mitt ATI Radeon HD 4870 x2

Hej alla glada,

Som min titel säger: jag har ett ATI Radeon HD 4870 x2 som jag haft ett bra tag nu (närmar sig 2½-3 år?) och jag har varit supernöjd. Fast kortet har några år på nacken så klara jag av de flesta spelen på högsta upplösning (ME2 / DA2 etc etc) utan problem. Jag har även tagit bort den befintliga fläkten och monterat en artic cooling fan som gör att mitt kort alltid är väl nedkylt (går i princip aldrig över 50 grader när jag maxar) http://www.techbit.cz/files/obrazky/novinky/2009/02/accelero_...

Men nu börjar jag känna att kortet börjar tappa mark. Jag köpte Witcher 2 och testade högsta läget....helllooooo 8 fps Det var inget vidare. Inte ens i det rekommenderade läget (näst högsta) så tycket jag bilden flöt 100%, även om det helt klart var bra nog (var lite pano lagg, försening på några hundradels sekunder, väldigt irriterade).

Så nu är det dags att fixa ett nytt kort och jag har haft ögonen på nVidia 580 Anarchy (annan fläkt) enbart för just specialfläkten. Jag hatar när det låter som man har en traktor hemma :/
Dock så har jag läste här på SC att kortet kändes lite dåligt monterat vilket inte kändes helt motiverat för det priset.
Jag såg även att ATI släppt nytt kortet: 6990 (så hette det väl det nya?) och att det var nice men att det lät för mycket. Jag är sugen på att återgå till nVidia efter några års frånvaro från min sida, hört bra saker.

Så frågan är: vad skulle ni rekommendera? Jag är villig att lägga ca 4500 på kortet för jag ser att jag kommer använda det minst 2 år, som med mitt befintliga och då tycker jag man kan lägga lite extra så man har ngt som räcker länge.

De kort jag har tittat på är nVidia 580 Anarchy och även sneglat på 590, enbart för att jag tror att det kan räcka länge, men är det motiverat att lägga så mycket mer pengar på 590 och är det ngn egentlig prestanda skillnad? Finns det ngt annat kort ni kan rekommendera som är där uppe (och som ni har erfarenhet av?). Jag är inte intresserad av att clocka kortet, vill ha ett bra kort från början.

1. Vilket kort för 4000-6000 kr? (edit)
2. MÅSTE vara hyfsat tyst och bra kylning
3. Räcker min setup (se signatur) för ett sådant kort?

Tacksam för all tips och råd <3
Tack!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk

Hittade denna trevliga review på nvidia gtx 590.
http://www.overclockersclub.com/reviews/nvidia_gtx590/17.htm

Hittade även detta på SC forumet under review:
#10899407

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk

Tänkte även fråga vad folk tycker om vattenkylning? Är det svårt att installera? Säkert? Värt det? Jag är ju väldigt kär i min AC xtreme som sitter på mitt nuvarande kort och skulle helst se ngt liknande men det verkar inte komma ngt? Därför jag frågar om vattenkylning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem

Varför göra det så svårt för dig?

Denna produkt har testats nyligen och fått bra recensioner överlag. Dessutom har den fått lovord för de sakerna du söker, kylning mm.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=814242

Edit: Vattenkylning är trevligt, men ingen nödvändighet om du ser till vanligt spelande / datoranvändande. Luftkylningens ökade effektivitet i kombination med de senare årens strävan efter lägre värmeutveckling bidrar till att sänka vattenkylningens relevans för mainstreamsegmentet, men det är fortfarande trevligt om man gillar att pyssla.

Permalänk

Tack för tipset! Det enda "negativa" jag har att säga om detta kortet är att det kör inte Witcher 2 på max gfx. Min polare har ett gtx 580 och han kan inte köra på ultra. Men frågan är om det faller på hans andra hårdvara? Du kan se min spec i signaturen. Om det är så att det inte var enbart hans gfx i det faller så är detta def ett alternativ.
Någonstans så använder jag W2 som benchmark.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holmstrands:

Tack för tipset! Det enda "negativa" jag har att säga om detta kortet är att det kör inte Witcher 2 på max gfx. Min polare har ett gtx 580 och han kan inte köra på ultra. Men frågan är om det faller på hans andra hårdvara? Du kan se min spec i signaturen. Om det är så att det inte var enbart hans gfx i det faller så är detta def ett alternativ.
Någonstans så använder jag W2 som benchmark.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kunde spela Withcer 2 på högsta utan problem med 460SLi, så det ska gå alldeles finemang, speciellt med 590.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

Mina 580's klarar Witcher 2 på ultra med eller utan Ubersampling. Dock markant trögare med ubersampling, men helt klart långt över spelbar nivå.

Så om du kör utan det kommer ett 590 klara det finemang.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Mycket bra feed back från alla! Så då verkar det stå mellan 580 eller 590. 590:s fördel, om jag ska tolka rätt av det jag läs på nätet, är att kortet kommer leva längre än 580 samt att 590 har stor potential att växa med bättre drivers. Är jag i rätt ball park?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem

Dubbla http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=793118 har bättre prestanda än alla tidigare nämnda alternativ

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Skrivet av Oggyoc:

Dubbla http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807758 har bättre prestanda än alla tidigare nämnda alternativ

hmm det skulle kunna vara ngt. kommer den setupen räcka länge tror du?

dock så har jag aldrig kört SLI, lite osäker på hur det funkar med koppling etc. dock så har jag läst att det kan bli satans varmt. kan du rekommendera ngn bra länk, typ "SLI for dummys"?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmstrands:

hmm det skulle kunna vara ngt. kommer den setupen räcka länge tror du?

dock så har jag aldrig kört SLI, lite osäker på hur det funkar med koppling etc. dock så har jag läst att det kan bli satans varmt. kan du rekommendera ngn bra länk, typ "SLI for dummys"?

Du citera mig för tidigt Titta på den uppdaterade länken, skulle länka till 6970 inte 6950.

Referens http://www.sweclockers.com/artikel/13779-grafikkort-prestanda...

Dubbla 6970 presterar alltså en hel del bättre än 6990, som i sun tur är lite bättre än gtx590 och mycket bättre än gtx580.

Angående tystheten på just dessa:
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/his-hd...

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

@Oggyoc
Det låter ju som en dröm! Inte alls hög Db nivå ens med CF setup och en värmeutveckling som är helt ok på auto-fan (77 grader tror jag det stod, även detta med CF). Grymt bra tips <3
Landar också precis under både ATIs och nVidias nya men det verkar klart vara värt det.

Dock så har jag lite frågor:

  1. Jag har aldrig satt ihop en CF/SLI setup för, är det svårt? Eller är det bara till att sätta in dem i sina resp. slottar? Behöver jag göra ngt fysiskt med korten?

  2. Jag har följande mobo: Rampage II Gene, http://forum.oktabit.gr/files/Rampage_II_GENE_1.jpg
    Det är ju ett 1366 socket kort och alltså lite mindre än ett klassiskt 775, kommer en CF/SLI setup funka på det?

Om det är a) lätt och b) funkar = givet köp!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmstrands:

@Oggyoc
Det låter ju som en dröm! Inte alls hög Db nivå ens med CF setup och en värmeutveckling som är helt ok på auto-fan (77 grader tror jag det stod, även detta med CF). Grymt bra tips <3
Landar också precis under både ATIs och nVidias nya men det verkar klart vara värt det.

Dock så har jag lite frågor:

  1. Jag har aldrig satt ihop en CF/SLI setup för, är det svårt? Eller är det bara till att sätta in dem i sina resp. slottar? Behöver jag göra ngt fysiskt med korten?

  2. Jag har följande mobo: Rampage II Gene, http://forum.oktabit.gr/files/Rampage_II_GENE_1.jpg
    Det är ju ett 1366 socket kort och alltså lite mindre än ett klassiskt 775, kommer en CF/SLI setup funka på det?

Om det är a) lätt och b) funkar = givet köp!

Crossfire/SLI är lika enkelt som singel, dvs enbart att plugga i korten. Det enda du behöver göra är att sätta på en crossfire/SLI brygga (tar sekunder, inget svårt).

Korten kommer fungera på ditt moderkort, men dem kommer ligga mot varandra utan någon slot i mellan. Då det handlar om referensmodellen så kommer det fungera, dock kommer antagligen ljudnivån öka något.

Så för att svara svart på vitt; Ja, det kommer fungera och ja, det är enkelt!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Korten kommer fungera på ditt moderkort, men dem kommer ligga mot varandra utan någon slot i mellan. Då det handlar om referensmodellen så kommer det fungera, dock kommer antagligen ljudnivån öka något.

Hej och tack för hjälp/feedback! Jag läste någonstans om just Referensmodeller, men vad innebär det? Är det ngt speciellt med kortet? Det är just HIS modellen jag tänker köpa, är den gjord speciellt för CF?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmstrands:

Hej och tack för hjälp/feedback! Jag läste någonstans om just Referensmodeller, men vad innebär det? Är det ngt speciellt med kortet? Det är just HIS modellen jag tänker köpa, är den gjord speciellt för CF?

Tja,

Det betyder att kortet har samma mått, kylare, specifikationer etc. som "original"-designen från Nvidia/AMD.

Om ett kort inte är av referensmodell betyder det att tillverkaren har valt en annan kylare, ett annat kretskort, en särskilt "handplockad" grafikprocessor etc. Men oavsett referensmodell eller inte kan man koppla ihop två kort i Crossfire, så nej, det finns inte "specialgjorda" grafikkort för CF och SLI.

Permalänk

Tack för snabbt svar jag låter som värsta nuuben men det bästa sätter att få reda på saker är ju att fråga! Nu känns det som jag har fått all info jag behöver <3 nu ska jag bara tigga från min sambo....puppy eyes anyone?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Tja,

Det betyder att kortet har samma mått, kylare, specifikationer etc. som "original"-designen från Nvidia/AMD.

Om ett kort inte är av referensmodell betyder det att tillverkaren har valt en annan kylare, ett annat kretskort, en särskilt "handplockad" grafikprocessor etc. Men oavsett referensmodell eller inte kan man koppla ihop två kort i Crossfire, så nej, det finns inte "specialgjorda" grafikkort för CF och SLI.

Jag hade inte stoppat in två kort som INTE följer referens i hans chassi. Varför? Moderkortet har en slot mellan PCI-E slottarna, vilket innebär att eftermarknadskylare inte får någon luft (samt att varmluften stannar i chassit). Referens däremot klarar av det, och ventilerar dessutom lådan genom att ösa ut varmluften utanför chassit.

Så i detta fallet kan jag starkt avråda från någon annan kylare än referens.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Jag hade inte stoppat in två kort som INTE följer referens i hans chassi. Varför? Moderkortet har en slot mellan PCI-E slottarna, vilket innebär att eftermarknadskylare inte får någon luft (samt att varmluften stannar i chassit). Referens däremot klarar av det, och ventilerar dessutom lådan genom att ösa ut varmluften utanför chassit.

Så i detta fallet kan jag starkt avråda från någon annan kylare än referens.

Well jag hade nog varit lite rädd att stoppa in ngt som inte var en ref. modell. Men som tur är så är kortet jag tittar på just ett sådant http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807758 om jag har förstått det rätt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmstrands:

Well jag hade nog varit lite rädd att stoppa in ngt som inte var en ref. modell. Men som tur är så är kortet jag tittar på just ett sådant http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807758 om jag har förstått det rätt

Det där är inte en referenskylare. Enklaste sättet att känna igen en referenskylare på singleGPU kort är att den är "sluten" - inget mellanrum mellan kylaren och kretskortet och att det är en liten fläkt på höger sida.

Här har du en modell på 6950 med referenskylare.

Hoppas jag klargör det för dig

Visa signatur

Dubidub

Permalänk

Ahh jag ser nu skillnaden fast jag ber om ursäkt, jag gav dig fel länk, här är det rätta kortet:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=793118
Och från vad du har skrivit så är detta ett ref. Kort

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk

Fixade nyss 6970 crossfire och är väldigt nöjd, dock så låg korten på varandra och temperaturen blev över 100c med en fläkthastighet på 100%. Slängde in http://www.inet.se/artikel/1901920/asrock-x58-extreme6 och tempen stiger aldrig över 70c nu. Så det är inte helt fel att ha bra med mellanrum.

Men ett 6990 är ju en trevlig uppgradering från ett 4870x2

Permalänk
Skrivet av proxy1334:

Fixade nyss 6970 crossfire och är väldigt nöjd, dock så låg korten på varandra och temperaturen blev över 100c med en fläkthastighet på 100%. Slängde in http://www.inet.se/artikel/1901920/asrock-x58-extreme6 och tempen stiger aldrig över 70c nu. Så det är inte helt fel att ha bra med mellanrum.

Men ett 6990 är ju en trevlig uppgradering från ett 4870x2

Hmm men när du säger så, så blir man lite orolig. Just att värmen smiter iväg är ju ngt som man inte vill ska hända och jag vill def. inte behöva ha fläkten på 100%. Vore ju toppen om ngn med samma moderkort kunde säga sitt om en CF setup. Ska även titta runt lite på webben och här.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk

såg detta korten idag R6970 Lightning:
http://www.provantage.com/msi-r6970-lightning~7MSTI0EL.htm
ser GALET ut. fast frågan är om det funkar i en CF setup? var tror ni? om nu det finns rum mellan gfx korten så borde väl teoretiskt detta gfx kortet vara bra iom två fläktar? vet om att folk här avråder från CF/SLI setup med icke ref. kort, så därför jag frågar. fick väldigt högt betyg hos kitguru:
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/msi-r6...

Tänkte även passa på att fråga: är det ngn som har eller har testat/sett hur en CF setup ser ut på ett Rampage II gene?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk

Verkar som det blir lite väl tajt på mitt moderkort med CF och fick även höra att det endast är/ger 8/8 vilket jag inte fullt förstår men som jag antar är bad. Får väl bli ett 590 helt enkelt, för att vara helt säker

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk

Du blir nog lika nöjd oavsett om du går på en HD6990 eller en 590. Prestandavis är de hyfsat nära varandra, ingen klar vinnare. Förutom att HD6990 är ca en 500 kr billigare.

Permalänk
Medlem

8x i CF är inget problem, men du måste ha bra luftflöde i lådan.

Ärligt talat tror jag du skulle klara dig med ett 560 ti.

Tänk på att både AMD och nVidia släpper nya kort om några månader.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Chrisse86:

Du blir nog lika nöjd oavsett om du går på en HD6990 eller en 590. Prestandavis är de hyfsat nära varandra, ingen klar vinnare. Förutom att HD6990 är ca en 500 kr billigare.

HD6990 är ett väldigt fint kort, förutom 2 saker: det blir ruskigt varmt och det låter som en traktor. 590 är mycket bättre på det och även om det skulle vara en prestanda skillnad på 3% eller vad det är så tar jag ändå lågt ljud och värme före.

Skrivet av Herr Kantarell:

8x i CF är inget problem, men du måste ha bra luftflöde i lådan.

Ärligt talat tror jag du skulle klara dig med ett 560 ti.

Tänk på att både AMD och nVidia släpper nya kort om några månader.

Hmmm men problemet är väl att de alltid släpper nya kort? Man kan aldrig vara up to date. Vad jag förstår så har 590 varit nästan omöjligt att få tag på pga en liten produktion av kortet, sålde slut direkt. Att de kommer med ett nytt känns inte konstigt men det konstiga är att det senaste kortet knappt fått fästa på marknaden.

Men jag vill inte lägga pengar på ett kort som redan är en bit behind i prestanda, som det du förslog. 580 är även i min ögon behind, då det inte kan köra Witcher 2 på ultra utan att det blir ngt lagg. Därför lutar det åt 590 som är redo för alla nya spel och alltid kan köra den på max ett tag framåt. Sen att det är löjligt dyrt, ja det är en annan femma... Även om ett nytt nVidia skulle komma till hösten så har de för vana (även AMD) att ha buggiga drivers i början och har sett videos där kortet brinner, tror dock de klockar dem i de lägenda. Men känns otryggt :/

Känner mig rätt ut sagt ganska vilsen för tillfället...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem

Saken är ju att det blir ett generationsskifte i och med att man går över till 28nm (hur små kretsstrukturer man kan göra)
Då kommer det hända en del med både prestanda och strömförbrukning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Hmm ok. Det visste jag inte, trodde att 6990/590 redan var next gen. Finns det några artiklar här på SC eller liknande där man kan läsa om det?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk

sitter också på ett 4870x2, men har läst att nya geforce med 28nm kommer till hösten, har det räckt i 3 år så funkar det i 3-5 månader till

Visa signatur

dator med skärm