Permalänk
Medlem

W7 eller XP

Vad är bäst för "Gaming"? W7 x64 eller XP x64

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men snälla.. skit i vad som är "bäst för gaming"

Det finns egentligen inget sånt, förutom att W7 äger och varför ens fundera på att OS från 2002?

Permalänk
Medlem

Windows 7 uppdateras kontinuerligt, medans jag tror att de har lagt av med Windows XP, vilket gör w7 säkrare och bättre.
Dessutom så bör du skaffa en dator för "Gaming" innan du byter OS...

Permalänk
Avstängd

xp stödjer inte dx 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Windows 7 uppdateras kontinuerligt, medans jag tror att de har lagt av med Windows XP, vilket gör w7 säkrare och bättre.
Dessutom så bör du skaffa en dator för "Gaming" innan du byter OS...

Varför antar du att jag inte har en Speldator?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

För att du inte har sagt något om det och frågar ifall du ska använda Win XP för att kunna "Gamea".

Permalänk
Skrivet av combatzone94:

xp stödjer inte dx 11

Eller dx10. Om man inte vill strula men det vill man ju inte då det inte finns några större fördelar med att köra XP framför W7 år 2011 (det var annorlunda med XP vs. Vista), om man nu har en "gaming"-dator.

Permalänk
Medlem

Windows XP är ett underbart operativsystem som är bättre än W7 på vissa fronter, som dock med uppdateringar minskar och minskar samt att XP är ett helvete på hela nätverksfronten IMO.

W7 stödjer som sagt DX10 och DX11 vilket XP inte gör utan trix = bättre grafik i W7.

Samt att XP inte finns att köpa på "officiellt" vis. Kör på W7

Permalänk
Medlem

Windows xp är snabbt, vista är slött, windows 7 är nästan lika snabbt som xp

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

MS håller på att lägga ner Windows XP, ingen mer utveckling allt ligger väl på Win7 och Win8, Win7 är i samma klass som WinXP, sedan om du vill vara kvar i det gamla, får du gärna vara det.

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel du tänkt spela? framför allt XP x64 är väl inte dirket att föredra överhuvettaget.

Hurs som helst tycker jag du ska ta windows 7.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

7 !!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chimo:

W7 stödjer som sagt DX10 och DX11 vilket XP inte gör utan trix = bättre grafik i W7.

Det finns inga trix för detta fyi.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det finns inga trix för detta fyi.

Vad jag har för mig så läste jag i min sena XP tid något om DX10 i XP, har aldrig testat dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chimo:

Vad jag har för mig så läste jag i min sena XP tid något om DX10 i XP, har aldrig testat dock.

Japp, men det var rena rappakaljan =alltså det funkade inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

För att du är från k-holm?

Ta det du har tillgång till. har du en xp licens och inte vill lägga pengar på en win 7 licens, kör xp dårå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chimo:

Windows XP är ett underbart operativsystem som är bättre än W7 på vissa fronter, som dock med uppdateringar minskar och minskar samt att XP är ett helvete på hela nätverksfronten IMO.

Vad tycker du att XP är bättre på, mer exakt? Jag tänker så det knakar, och kan inte komma på en enda sak...

Permalänk
Medlem

64-bit XP har dåligt stöd för drivrutiner och sådant, så använd inte det i alla fall. Mellan W7 64-bit och XP 32-bit tycker jag du ska köra på W7. DX10 och uppåt, stöd för mer än 4GB minne (vilket inkluderar grafikminne och lite annat) är argument nog för en speldator tycker jag, men sen finns det ju andra orsaker som säkerhet, uppdateringar och allmän stabilitet.

Permalänk
Medlem

Windows 7 alla dagar i veckan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte kan köra Battlefield 3 om du kör med XP

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Vad tycker du att XP är bättre på, mer exakt? Jag tänker så det knakar, och kan inte komma på en enda sak...

Är väl mest en gammal vanesak, har alltid gillat XP, samt att det känns lite kvickare på menyer och liknande än W7 och vid början så krånglade en hel del spel med W7.

Dock skulle jag aldrig gå tillbaka till XP nu när jag har vänjt mej vid W7!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Chimo:

Är väl mest en gammal vanesak, har alltid gillat XP, samt att det känns lite kvickare på menyer och liknande än W7 och vid början så krånglade en hel del spel med W7.

Dock skulle jag aldrig gå tillbaka till XP nu när jag har vänjt mej vid W7!

I början krånglar det mesta..

Var också väldigt van och älskade (gillar det fortfarande) men nu är det W7 uteslutet på alla datorer som kan rulla det.

Permalänk

Intresant att TS ens tänker på XP och gaming i samma mening (ironi);)

Som ovanstående skrev och som andra nämner är XP ute ur leken.

Därför jag lämnade de sjunkande skeppet i våras och win 7 funkar kanon, lika stabilt som xp (till och med ännu stabilare). Inte fått blåskärm (förutom när grafikkortet gav upp).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I början krånglar det mesta..

Var också väldigt van och älskade (gillar det fortfarande) men nu är det W7 uteslutet på alla datorer som kan rulla det.

Jo det är sant, och ja det är ju faktiskt så att W7 är bättre än XP nu så det är väl bara att ge upp.

Testade Vista men det var ju fruktansvärt, var kanske lite därav att man höll extra hårt i XP

Permalänk
Medlem

du kan testa windows 95 med, det är HELT SJUKT SNABBT ASSOO!!!!!!!!!!!!!!!!

Eller så kan du välja windows 7 som är det aktuella operativsystemet som programutvecklare fokuserar på att utveckla sina produkter till (om man bortser från alla mac fags).

Permalänk
Medlem

battlefield 3 kommer inte funka på xp. då bf3 kräver dx10 vilket inte xp kräver. det är väl argument nog om det är en spel dator?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

64-bit XP har dåligt stöd för drivrutiner och sådant, så använd inte det i alla fall. Mellan W7 64-bit och XP 32-bit tycker jag du ska köra på W7. DX10 och uppåt, stöd för mer än 4GB minne (vilket inkluderar grafikminne och lite annat) är argument nog för en speldator tycker jag, men sen finns det ju andra orsaker som säkerhet, uppdateringar och allmän stabilitet.

För att inte snacka om att XP-64 är långsammare än till och med Vista.. (iaf var det så på min förra dator när jag testade, Vista var rappare på allt och högre FPS i spel..) och Win7 är snabbare än båda om man inte sitter på en dator som är lika gammal som XP.

Men ja, Windows7 är det enda rätta valet, speciellt om man ska spela.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

XP64 är överhuvudtaget inte något vidare, mycket dåligt med drivrutiner tex. XP64 har bara namnet gemensamt med XP, det är baserat på Windows Server.
W7-64 är klart att fördra.

Permalänk
Medlem

XP dör ut nya spel har inte stöd för det ex bf3 och som vissa andra sa " vem vill ha ett OS från 2002" windows 7 ska det vara. xp kan man ha till att jobba med då et inte drar så mkt på datorn men alla nya program kommer till win 7 och inte xp som sagt...

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Rekordmedlem

För en jobbdator bör man absolut inte köra xp, pga säkerheten, det är helt enkelt ett gammalt system som man inte ska köra i dag om man är ansluten till internet, ms själva vill bli av med det , och nu i dagarna så börjar de även med avvecklingen av vista, 7 är bättre än dem båda, själv så skulle jag aldrig stå ut med xp, man blir förtvivlad när man hamnar vid en xpdator, allt är trögjobbat, det känns verkligen att man backat 10år tex stödet för multipla skärmar är så oerhört mycket bättre i 7, och stödet för mer än 4gbyte ram, vem har så lite minne att man kör 32bit idag, det är inte tekniskt möjligt för mig att köra 32bit os, jag måste ha 64bit för att en del prog ska gå rimligt fort, och 64 bit xp är ju en katastrof, nä med modern hårdvara bör man ha modernt os !!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.