Corsair obsidian 800D extra intake-fläktar

Permalänk

Corsair obsidian 800D extra intake-fläktar

Tjenare tjenare, har en liten fundering som jag tänkte bolla mot sweclockers bollplank.

Som titeln antyder så har jag ett Obsidian 800D http://www.corsair.com/cases/obsidian-series/obsidian-series-... som jag vill ha lite mer effektivt insug i.

Har sett en hel del trådar på andra sidor som rekommenderar att man ska vända på det bakre/övre utblåset till insug istället. Känns inte helt stabilt, enligt den enkla principen att varmluft stiger. Jag har 3 extra fläktar i toppen redan.

Min lilla fundering är helt enkelt att slänga in en extra fläkt i botten, bakom nätagget, under den redan installerade fläkten så att de verkar i tandem med varandra. Någon som har erfarenhet av det här eller som sett det gjort hos någon? Har nämligen tagit mig en snabb titt och det verkar behövas lite lättare moddning för att få dit en fläkt just där.

Har också spånat lite på att dra in en fläkt i plexit, känns lite extremt bara.

Och innan någon säger det, ja, jag är mycket väl medveten om detta chassis benägenhet att passa för vattenkylning, har dock aldrig gjort det och vill undersöka lite bättre luftmöjligheter först.

Andra idéer och tips uppskattas självklart. Och om någon undrar så finns mitt system i min sig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Medlem

Utan moddnig av vare sig chassi eller fläkt ryms det en 120 bakom agget, (saknas ca. 2mm för att få plats med en 140 )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Utan moddnig av vare sig chassi eller fläkt ryms det en 120 bakom agget, (saknas ca. 2mm för att få plats med en 140 )

Hmm, inte just platsbrist utan mer möjlighet att faktiskt skruva dit den ordentligt som jag funderar på. Finns liksom inga färdiga skruvhål där, men ska väl gå på nåt sätt ändå. Märker du nån skillnad temp-mässigt med en extra fläkt där?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lendorien:

Hmm, inte just platsbrist utan mer möjlighet att faktiskt skruva dit den ordentligt som jag funderar på. Finns liksom inga färdiga skruvhål där, men ska väl gå på nåt sätt ändå. Märker du nån skillnad temp-mässigt med en extra fläkt där?

Jag har inte kommit så långt än, bara placerat ut lite fläktar för att se vart jag kunde ha dom jag redan hade, hålen i botten skall nog kunna passa till en 120, men jag skall nog slipa ner en 140 lite så den passar, det är skenorna till nätagget som gör att det inte riktigt passar, ta av lite i hörnen på fläkten skall nog räcka.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Jag har inte kommit så långt än, bara placerat ut lite fläktar för att se vart jag kunde ha dom jag redan hade, hålen i botten skall nog kunna passa till en 120, men jag skall nog slipa ner en 140 lite så den passar, det är skenorna till nätagget som gör att det inte riktigt passar, ta av lite i hörnen på fläkten skall nog räcka.

Ok. Jag ska försöka slänga in en extra fläkt om nån dag när jag får hem lite grejer och ändå ska öppna upp datorn. Uppdaterar här och berättar om jag får nån skillnad temperaturmässigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Skrivet av frankof:

Jag har inte kommit så långt än, bara placerat ut lite fläktar för att se vart jag kunde ha dom jag redan hade, hålen i botten skall nog kunna passa till en 120, men jag skall nog slipa ner en 140 lite så den passar, det är skenorna till nätagget som gör att det inte riktigt passar, ta av lite i hörnen på fläkten skall nog räcka.

Satte dit en extra fläkt igår och det verkar som om temperaturen har sänkts med några grader. Satte den bakom nätaggregatet. Just nu ligger den bara säger och skramlar men jag ska kolla om man kan fästa den på något smidigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Skrivet av lendorien:

Satte dit en extra fläkt igår och det verkar som om temperaturen har sänkts med några grader. Satte den bakom nätaggregatet. Just nu ligger den bara säger och skramlar men jag ska kolla om man kan fästa den på något smidigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar fästa flätkar med dubbelhäftande tejp för typ speglar i badrum, är inte så dyr och dessutom vibrationsdämpande

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Skrivet av Pannkakspajjas:

Jag brukar fästa flätkar med dubbelhäftande tejp för typ speglar i badrum, är inte så dyr och dessutom vibrationsdämpande

Känns som om det kan funka bra. Några problem med att lossa från tejpen eller sitter det som berget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lendorien:

Satte dit en extra fläkt igår och det verkar som om temperaturen har sänkts med några grader. Satte den bakom nätaggregatet. Just nu ligger den bara säger och skramlar men jag ska kolla om man kan fästa den på något smidigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte bara använda gummiskruvar?

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Dom är bra, fungerar tyvärr bara med "open corner" fläktar. (fast "skruvar" är inte vad jag ville kallat dom )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag fick dit en 140 fläkt med buntband.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Den hörs inte över resten av fläktarna just nu ändå så tror inte det kommer blir nån skillnad ljudmässigt att fästa den, men ska nog försöka få dit den med lite buntband eller nåt. Känns dumt att ha en lös fläkt i chassit, även om det inte gör någon skillnad just nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Medlem

sry men jag smyger in en fråga här hur många 120mm fläktar kan man proppa in i ett 800D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androg:

sry men jag smyger in en fråga här hur många 120mm fläktar kan man proppa in i ett 800D?

Två eller tre 140mm
Tre eller Fyra 120mm.

En ytterligare om du drar fast den i meshet i bottnen vid nätagget.

Visa signatur

HALLABLALA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androg:

sry men jag smyger in en fråga här hur många 120mm fläktar kan man proppa in i ett 800D?

3 i taket, en i botten(eller modda dit en 140) och en på sidan av nedre hårddiskburen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

3 i taket, en i botten(eller modda dit en 140) och en på sidan av nedre hårddiskburen.

okej för jag vill närmligen ha in så många 120 mm som möjligt då jag bara hittar noctua flx fläkten som 140 mm som flyttar mycket luft :S eller är dom 140mm som följer med från corsair okej?

Permalänk
Medlem

Att modda plexit är i sig inte alls så extremt, utan väldigt lätt. Innan jag fick mitt 800D sålt, just pga att jag tyckte luftkylningen var så otroligt kass, så hade jag tankar på att modda dit en 200mm i mitten av plexit.

Något jävligt bra är att plexit endast sitter fast med mutter och bricka, vilket gör att du väldigt enkelt kan sätta dit en egen bit plexiglas. Jag skulle ta mig till en glasmästare, köpa en plexiglasbit (tror att dimensionerna är så små så att det räknas som spill) och göra en kopia av den som redan sitter i chassit.

Sedan är det bara köra igång, för blir det inte bra eller liknande så är det bara slänga bort plexiglaset du fick tag på och använda orginalskivan. Tror att en eller två fläktar i plexiglaset skulle vara precis det som chassit behöver för att få upp någorlunda luftkylning i chassit.

Några tips är att man kan köpa t.ex dammfilter eller olika fan-grills att sätta över fläkten/fläktarna sedan för att det ska se mer fräscht ut.

Visa signatur

HALLABLALA