Muskampen 2025: Segraren korad!

Hjälp en noob med val av laptop!

Permalänk
Medlem

Hjälp en noob med val av laptop!

Nu kära forumiter är det dags att hjälpa århundradets noob! Det nämligen så att jag börjar gymnasiet till höst, och skolan vill att jag ska ha en bärbar dator, då vi kommer att arbeta mycket med denna.

Då har jag två alternativ. Antingen kör jag på den jag har eller så köper jag en som skolan säljer. Mina föräldrar står för kostnaden utav den nya datorn och tar då mig gamla. Jag vill alltså veta hur jag ska göra, så jag visar helt enkelt datorernas specifikationer så säger ni hur jag bör göra!

Min nuvarande:

Acer Extenza 5630EZ

* Bildskärm: 15,4 " / 1280 x 800
* Processor: Intel Pentium Dual Core T4300 2,1 GHz
* Hårddisk: 160 GB, 5400 RPM, SATA, Mekanisk
* Minne: 2 GB DDR2

Skolans dator:

Lenovo X220iT

* Bildskärm: 12.5 " 1366x768
* Processor: Intel CPU Core i3
* Hårddisk: 320 GB 7200 rpm
* Minne: 4 GB DDR3
* Övrigt: Är en så kallad Tablet PC; touchskärm, vridbar skärm.

Skolan säger att deras dator vanligtvis ligger på runt 20K i butik, men de säljer den för 9000 för oss.
Är det någonting mer ni vill veta? Det jag tycker är viktigast är hur snabbt det går att starta upp ett program (firefox för det mesta) och vara inne på internet, då det är det jag gör. Gamear alltså inte, håller inte på med fotoredigering osv!

Ps. Nu gör jag säkert bort mig, ser ju faktiskt ut som om skoldatorn är betydligt bättre? Trivs iof med min gamla.

Permalänk
Avstängd

Jag har en X220, dock ej T. Jag tycker den är grym. Tangentbordet är jättebra, skärmen också och kvalitetskänslan är överlägsen det mesta. Batteriet räcker närmare 6 timmar utan att ha något strömsparläge igång (6-cell). Sen är garantin tre år och dessutom är den lätt att laga ifall nåt skulle hända. Det spillsäkra tangentbordet har redan räddat mig en gång och fler lär det bli.

Det den inte är bra på är spel, till allt annat fungerar den bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har en X220, dock ej T. Jag tycker den är grym. Tangentbordet är jättebra, skärmen också och kvalitetskänslan är överlägsen det mesta. Batteriet räcker närmare 6 timmar utan att ha något strömsparläge igång (6-cell). Sen är garantin tre år och dessutom är den lätt att laga ifall nåt skulle hända. Det spillsäkra tangentbordet har redan räddat mig en gång och fler lär det bli.

Det den inte är bra på är spel, till allt annat fungerar den bra.

Okej, är den bättre prestandamässigt än min gamla? Bör jag byta upp mig för 9k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wertman:

Nu kära forumiter är det dags att hjälpa århundradets noob! Det nämligen så att jag börjar gymnasiet till höst, och skolan vill att jag ska ha en bärbar dator, då vi kommer att arbeta mycket med denna.

Då har jag två alternativ. Antingen kör jag på den jag har eller så köper jag en som skolan säljer. Mina föräldrar står för kostnaden utav den nya datorn och tar då mig gamla. Jag vill alltså veta hur jag ska göra, så jag visar helt enkelt datorernas specifikationer så säger ni hur jag bör göra!

Min nuvarande:

Acer Extenza 5630EZ

* Bildskärm: 15,4 " / 1280 x 800
* Processor: Intel Pentium Dual Core T4300 2,1 GHz
* Hårddisk: 160 GB, 5400 RPM, SATA, Mekanisk
* Minne: 2 GB DDR2

Skolans dator:

Lenovo X220iT

* Bildskärm: 12.5 " 1366x768
* Processor: Intel CPU Core i3
* Hårddisk: 320 GB 7200 rpm
* Minne: 4 GB DDR3
* Övrigt: Är en så kallad Tablet PC; touchskärm, vridbar skärm.

Skolan säger att deras dator vanligtvis ligger på runt 20K i butik, men de säljer den för 9000 för oss.
Är det någonting mer ni vill veta? Det jag tycker är viktigast är hur snabbt det går att starta upp ett program (firefox för det mesta) och vara inne på internet, då det är det jag gör. Gamear alltså inte, håller inte på med fotoredigering osv!

Ps. Nu gör jag säkert bort mig, ser ju faktiskt ut som om skoldatorn är betydligt bättre? Trivs iof med min gamla.

Skolans dator är mycket bättre men 20k ny i butik? nah den är nog knappt värt 9k, antar att det är touch/vridbar skärm som skulle dra upp priset men jag ser ingen användning för det. Jag skulle faktiskt rekommendera en Asus Transformer - Jag personligen går tankarna att inköpa den för årskurs 2 i gymnasiet som skoldator. för info om Asus Transformer så finns det en review här på Sweclockers samt en stor tråd som du kan kolla om det verkar intressant. Priset på denna är 5500kr med dockningsstation om jag minns rätt vilket är vädligt prisvärt!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

en skol dator brukar kosta lite mer pga alla försäkringar mm som den ska ha. vet att de "dåliga" datorerna som vi har på min skola kostar ex ett batteri ca 6k till en dell. det är en gammal dell med ca 1-2Gig i ram och en core 2 duo.

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem

jag tror inte att skol dator är värd 9000kr man kan få bättre om manköper de själv men skolan står för försäkring och garanti...

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem

Den är inte värd 9k, inte alls. Iallfall inte om du inte behöver touchskärmen.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=865974

Det är riktigt bra kvalité på Lenovo har för mig att militären använder dom.

Prestandamässigt så äter den acern till frukost;)

Permalänk
Medlem

trodde inte skolor fick ta betalt för saker av eleverna ?
skolans dator är bättre iallafall och utbildningen är säkert anpassad efter touchskärmen också

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Får ni inte datorerna av skolan?

Permalänk
Avstängd

Jag kan nog tycka att det kan vara värt de pengarna. Har du inget behov av touch är det klart onödigt att köpa en dator med det, men nio tusen är ändå billigt för den. Samma modell, fast utan touch-skärmen och med en i övrigt mycket sämre skärm (touch modellerna har IPS allihop, tillval till de vanliga) kan man köpa ifall man är student för drygt 7000 från campusdiscount.de (690€ + 35 för svenskt tangentbord + 35 i frakt). Jag hittar ingen X220i (alltså i3 modellen) med touch men med i5 cpu kostar den billigaste runt 17000 på prisjakt och 13000 på campusdiscount.

Bryr du dig inte om touchen så kanske du istället kunde köpa en X220 med i5 och IPS skärm från campusdiscount för typ 9000. Jag gjorde det och är mycket nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PCFreak:

Skolans dator är mycket bättre men 20k ny i butik? nah den är nog knappt värt 9k, antar att det är touch/vridbar skärm som skulle dra upp priset men jag ser ingen användning för det. Jag skulle faktiskt rekommendera en Asus Transformer - Jag personligen går tankarna att inköpa den för årskurs 2 i gymnasiet som skoldator. för info om Asus Transformer så finns det en review här på Sweclockers samt en stor tråd som du kan kolla om det verkar intressant. Priset på denna är 5500kr med dockningsstation om jag minns rätt vilket är vädligt prisvärt!

Men hur hade du tänkt dig att göra skolarbete på en transformer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men hur hade du tänkt dig att göra skolarbete på en transformer?

Använda tangenbordet eller vad menar du?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Oj vad härligt med så många informativa svar!! Skulle tro att det som drar upp priset dels är den vridbara skärmen, multitouch, och garanti/försäkring som ingår Men då gör jag helt enkelt så att jag kör på en ny dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bryr du dig inte om touchen så kanske du istället kunde köpa en X220 med i5 och IPS skärm från campusdiscount för typ 9000. Jag gjorde det och är mycket nöjd.

Vad är en IPS-skärm? Mjukvaran ingår även!

Permalänk
Avstängd

IPS är en typ av skärmar, eller paneler, som har bättre betraktningsvinklar och färgåtergivning än vanliga TN paneler. Här är en jämförelse med TN till vänster och IPS till höger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PCFreak:

Använda tangenbordet eller vad menar du?

Jag menar att till och med de som kör Mac har svårt att hitta kompatibla program för allt man måste göra i skolan, hur går det då om man kör android?

Permalänk
Medlem

Antar att både du och jag ska börja på samma skola, behöver väll inte nämnas vilken här. Men jag har hört mig omkring och tablet-funktionen används, olika mycket av olika lärare. Om inte annat så kan du ju låna datorn och ha en egen bredvid.

Permalänk
Medlem

Skolans är ju klart bättre än din gamla. Jag har en gammal Lenovo själv och deras high-end prylar är verkligen bra kvalité. De har även grymma garantier och kundservice. Visst hade du kunnat få en dator med bättre prestanda för samma pris. Men jag tycker nog att det är fel att säga att datorn inte är värd pengarna. Om dina föräldrar payar så tycker jag att du ska ta den. räkna dock inte med att den kommer vara något monster när det gäller spel.