Helgsnack: "Snål eller kraftfull HTPC?"

Permalänk

Jag kör med en mac mini med Plex på, samt en NAS som strömmar till Macen. Fungerar alldeles utmärkt till allt utom bluray (fast jag har nästan bara rippade filmer iaf). Har en magic trackpad och apples trådlösa alu-tangentbord för att styra alltihop. Liten och väääldigt tyst lösning - inte den billigaste dock...
Idag hade jag nog kollat på en apple-tv med xbmc istället kanske, men än så länge har jag ingen plan på att byta, däremot komplettera med nån lösning för att kunna spela in program också. El Gato HAR haft nån vettig lösning (TV eye), men den klarar inte dvb-c tror jag...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Kör en laptop med AMD grafikkort i som HTPC. Fungerar felfritt och är både mer energisnål och tystare än en stationär HTPC. Enda man saknar är ett riktigt grafikkort. Hårddiskar finns externt, den har kraft så det blir över och snabbt nätverk. Sen om den strular så kan man alltid fixa den via den vanliga skärmen utan extra jobb.

Bra laptops med bra HTPC prestanda finns från 5 000kr

Permalänk
Medlem

Min dator agerar HTPC + spel och surf på nätet.
För film tar jag fram soffan och för annat kan jag ha den goda datorstolen. Tar en minut att byta mellan dem. Soffan är god att surfa med på kvällarna också.
http://www.sweclockers.com/galleri/6603-nighthogs-datorhorna

Jag säger bara att det är bäst med lite kraftigare komponenter som klarar 1080p utan GPU acceleration är starkt rekommenderat.
Och till alla med HTPC, jag säger till er att bara ta en titt och testa madVR med MPC-HC och ni kanske går aldrig tillbaka till annat för flyt och bra bild.
Dock krävs lite kraftigare grafikkort i lägre mellanklassen minst.
Ett HD4670 duger ganska bra.
För er med Nvidia så kan jag bara säga LAC CUVID + madVR. Verkar vara ett av det 'bästa' man kan få. Dock behövs lite kraftigare kort som runt 450.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Själva ordet HTPC talar ju för sig själv, Home Theater Personal Computer. Den ska med andra ord vara till för hemmabio, film och musik, och inga spel. Vill man spela på den så kan man ju självklart köpa lite värre grejer, men då är det ingen HTPC längre enligt mig. Vill man kunna spela så har väl förmodligen dom flesta här redan en speldator med möjlighet att koppla in den till TVn?

Nope det är ingen HTPC för det är en HEPC, Home Entertainment Personal Computer. Men många kallar dem för HTPC för de flesta vet vad det är men inte vad en HEPC är.

Själv kör jag ned en AMD Sempron 140 uplåst till 2 kärnor, 2x 1gb ddr2 800 på ett micro atx mobo i ett gammal antec Aria chassi. Windows 7 home med XBMC som media spelare.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk

Jag måste fråga en sak. Var där inte en artikel här innan för ett tag sen när jag tror det var Emil Björklund som byggde ihop en mini-ITX dator? Tror till och med att det var med en E-350? Har letat på sidan utan lycka. Är detta ren inbillning eller finns där en sådan artikel?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Asså det är som alltid när man bygger datorer man får se vad man vill att den skall kunna göra och vad som är prio vs budget. Jag Själv håller på med ett htpc projekt just nu. Men den kommer även att funka som en gaming/lan dator när jag vill. Mina krav och prioriteringar är:

Tyst
Snygg (naturligtvis en ytterst subjektiv åsikt)
hög prestanda

Dessa delar är beställda:

Uploaded with ImageShack.us

och från Inet

http://www.inet.se/kundvagn/visa/629509/htpc-inet

För den uppmärksamme så ser ni att det inte ligger någon gpu med. Detta beror på att Intel HD 3000 (den inbyggda grafiken i 2500K) räcker och blir över i samtliga HtPc sammanhang och burken kommer hålla sig hemma över sommaren i vilket fall. Så jag kommer kolla på grafikkort först till hösten och se vad vi kan få ihop ihop för kul passiv lösning då

Detta är naturligtvis sanslöst overkill för en htpc om man bara ska kolla hd film etc. Byggde en enklare sådan till jobbet för ett litet tag sedan och den hamnade på ca 6k inklusive blueray och mjukvara.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosmos92:

Tack det var precis de jag ville veta, och självklart menade jag 24p inte 23.

Jag har själv lite problem med min vanliga dator som filmuppspelare då det kan nästintill lagga i panoreringar eller intensiva scener. Det är inte tvn fel då den har 100hz och 24p.. är en sony KDL40ex700

Tycker inte de borde vara min hårdvara som är för dålig, ati 5770 och en phenom II cpu borde ju räcka tycker man..

Kör vlc som uppsleare och har testat med gpu accelerngingsalternativet på som finns i vlc inställningarna.

Men ska nog leta reda på en bra mediaspelare som kan spela 24p bra

100 är inte delbart med 24 så det går ju inte att visa 100 frames i sekunden från 24 orginal frames utan att den antingen skapar nya frames (judder) eller dubblar 2 frames. Detta kan vara problemet. Det kan även vara att att 24p är en rutten framerate som inte klarar panoreringar bra. Om kameran rör sig snabbt så kommer ju bilden hoppa mer än tex vid 30p. Som någon sa här tidigare är oftast viktigare att tvn klarar av 24p. Panoreringar hoppar på mitt system också oavsett bitrate och upplösning så har med frameraten att göra och inte bitrate.

http://www.projectorcentral.com/judder_24p.htm dock så har endel hänt sen 2008 och många tv apparater klarar 24p utan judder men som sagt ryckiga rörelser återstår, man kan ju slänga igång 120-240hz för att slippa men då ser allt ut som en såpopera så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag måste fråga en sak. Var där inte en artikel här innan för ett tag sen när jag tror det var Emil Björklund som byggde ihop en mini-ITX dator? Tror till och med att det var med en E-350? Har letat på sidan utan lycka. Är detta ren inbillning eller finns där en sådan artikel?

Länk till Emil Björklund galleri för Mni-ITX med E-350 http://www.sweclockers.com/galleri/6788-minigalleri-htpc-med-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Länk till Emil Björklund galleri för Mni-ITX med E-350 http://www.sweclockers.com/galleri/6788-minigalleri-htpc-med-...

Tack så mycket för länken Janee. Lyckades faktiskt hitta den för ett par minuter sen efter ivrigt sökande. Än en gång tack för att du tog dig tid och letade upp den till mig!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Så här såg configen av htpc jag byggde till jobbet ut btw. Den blev riktigt bra. Det som drar iväg priset lite är att dem vill kunna hyra bluray filmer och alltså använda htpc som spelare. Inget problem men en rätt stor del i budgeten.

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag som alltid trott att blu-rayfilmer har en frame rate på 30 fps? När jag spelar upp en rippad film i 1080p på datorn säger fraps 30 FPS i alla fall, och om det är lägre kvalitet på filmen ligger den oftast på 24.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Är det ingen som bryr sig om dts-hd m.m? Hur löser det ni det med XBMC? Och hur löser ni det till den kräsna audiofiler som vill ha bitstreamat ljud, tex som wasapiplugin? Jag kör powerdvd och foobar för dessa endamål. Men söker efter en portal för detta, men ingen klarar kraven...

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av felxi:

Jag som alltid trott att blu-rayfilmer har en frame rate på 30 fps? När jag spelar upp en rippad film i 1080p på datorn säger fraps 30 FPS i alla fall, och om det är lägre kvalitet på filmen ligger den oftast på 24.

Har ju inte mycket med distributions mediet att göra utan vilken frame rate den är filmad i. Så gott som alla filmer är filmade i 24p. Bluray stödjer inte ens 30p, isf 30i. DVD stödjer ju bara 25/30 men så gott som alla rippar är ivtc`ade så 24p blir återställt.
Din skärm funkar säkert i 60hz och därför drar säkert fraps till med 30fps-

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Tversity och streamar från min stationära till min PS3. Den tar det mesta jag kastar till den, om den inte gör det så konverterar tversity filen till lämpligt format

Fast om jag inte haft en xbox360 och ps3, så hade jag nog kört på en HTPC med amd fusion-konceptet i dagsläget

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Hedersmedlem

För att kunna köra Bluray filmer från skiva använder jag https://www.inet.se/artikel/9121119/nero-multimedia-suite-10-... funkar smärtfritt. Finns ju inte så många program att välja på när det gäller att köra direkt från skiva.

Visa signatur

Permalänk

PowerDVD funkar utmärkt

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Det är inget HTPC. Sen om man ska snacka om PS3 som mediaspelare måste du konvertera nästan allting on-the-fly eller i förväg på din server/dator för att kunna kolla på skiten.

Om du vill veta mer om vad en HTPC är så kan du kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Home_Theatre_Personal_Computer

Tidiga versioner av ps3 firmware kunde man installera windows på. dåligt med ram, men det funkar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcus_ec:

PowerDVD funkar utmärkt

Nja 11an funkar men kostar ungefär lika mycket som nero och du får inte med något bra brännprogram, så föredrar nero suiten men sure det är ett alternativ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Nja 11an funkar men kostar ungefär lika mycket som nero och du får inte med något bra brännprogram, så föredrar nero suiten men sure det är ett alternativ

Jag fick PowerDVD 8-BD med på köpet när jag köpte min Lite-On BDROM för typ 500 spänn. Det spelar alla filmer jag testat med iaf...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcus_ec:

Är det ingen som bryr sig om dts-hd m.m? Hur löser det ni det med XBMC? Och hur löser ni det till den kräsna audiofiler som vill ha bitstreamat ljud, tex som wasapiplugin? Jag kör powerdvd och foobar för dessa endamål. Men söker efter en portal för detta, men ingen klarar kraven...

Hur menar du? Min reciever får alla möjliga format från xbmc hos mig. Eller det kanske inte är det som är problemet? Du vill undgå Windows som mellanhand?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Att köra bärbar dator som mediaspelare fungerar sådär imo. Sitter i rum med projektor, förstärkare o surround ljud. problemet med att hitta en bärbar dator med stöd för 5.1 ljud kan vara svårt (var ett tag sen jag kollade, kanske har ändrats) men är man lite ljudkräsen blir det lätt tråkigt när man måste dra igång alla chanels ist för att uppleva surround ljudet.

Just nu använder jag ps3 och streamar allt från dator vilket fungerar i de flesta fallen väldigt bra. vissa filer stöds inte av ps3 men allt går oftast att lösa på ett eller annat sätt

Nu var det ett tag sen jag testade en TViX (vet inte riktigt hur det gått för dem) men de fungerade väldigt bra att köra upp alla slags olika format på. Det ända man behövde göra är att köpa själva TViXen och sedan en vanlig hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjobin:

Att köra bärbar dator som mediaspelare fungerar sådär imo. Sitter i rum med projektor, förstärkare o surround ljud. problemet med att hitta en bärbar dator med stöd för 5.1 ljud kan vara svårt (var ett tag sen jag kollade, kanske har ändrats) men är man lite ljudkräsen blir det lätt tråkigt när man måste dra igång alla chanels ist för att uppleva surround ljudet.

Just nu använder jag ps3 och streamar allt från dator vilket fungerar i de flesta fallen väldigt bra. vissa filer stöds inte av ps3 men allt går oftast att lösa på ett eller annat sätt

Nu var det ett tag sen jag testade en TViX (vet inte riktigt hur det gått för dem) men de fungerade väldigt bra att köra upp alla slags olika format på. Det ända man behövde göra är att köpa själva TViXen och sedan en vanlig hårddisk.

Bärbar dator med 5.1 ljud är lätt fixat. finns flera olika ljudkort att köpa!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Hur menar du? Min reciever får alla möjliga format från xbmc hos mig. Eller det kanske inte är det som är problemet? Du vill undgå Windows som mellanhand?

Funkar även HDformaten nu? Förr kunde det inte det... Har inte följt utvecklingen riktigt.

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Skrivet av Sethai:

Kan ju säga att jag aldrig använt element/dylikt med ett GTX 480 i rummet! ^^

Jo, men det finns definitivt bättre sätt att värma upp hus med än direkt spillvärme från el, vilket gör att f.citats resonemang faller som en sten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus_ec:

Funkar även HDformaten nu? Förr kunde det inte det... Har inte följt utvecklingen riktigt.

Tydligen ska dom ha fått igång HD-ljud, finns mer att läsa på Minihembio.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Använder den stationära datorn som HTPC, en hdmi kabel och Logitech diNovo Edge, funkar fin som fan

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcus_ec:

Har bara haft min reciever i 1.5 år men har fungerat hela tiden. Trycker allt genom hdmi-snabeln från moderkortet till min HK AVR-355 och får ut dolby dts etc, har inga riktiga hifi-grejor men tycker det låter bra nog.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av BorN:

Använder den stationära datorn som HTPC, en hdmi kabel och Logitech diNovo Edge, funkar fin som fan

Samma här! Funderar dock på den nya asus wavi http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=80753836 som funkar trådlöst(1920x1080)och som man kan ha ett mini tangentbord-mus till.du styr alltså datorn från soffan!! Perfekt om man har en vass stationär som har en massa fläktar....alltså du slipper höra den....

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Har bara haft min reciever i 1.5 år men har fungerat hela tiden. Trycker allt genom hdmi-snabeln från moderkortet till min HK AVR-355 och får ut dolby dts etc, har inga riktiga hifi-grejor men tycker det låter bra nog.

Får du ut DD TrueHD och DTS HD Master Audio osv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OlleTheGreat:

Tidiga versioner av ps3 firmware kunde man installera windows på. dåligt med ram, men det funkar.

Tvivlar på att detta är vad han menade. Det gick även installera linux, men killen pratade även om att spela spel (antar att det var ps3-spel) ...