Radeon HD 7000-serien går upp till PCI Express 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

skrev jag tre menade två den kom väl på hösten 2009?

ja precis sitter på ett 5870 2gb och kommer mest troligen bli ett kort ur 7000 serien men det är mest bara föratt då det egentligen inte behövs

Tror det var närmare vintern men det är bara detaljer.

Mjo ungefär så jag också känner, det jag menade med att mitt 5870 nu känns uråldrigt istället för bara gammalt när amd börjar snacka om en 7000-serie redan.

Skrivet av Jarl:

Känns som vanligt; jag har haft flera ATi före 2900XT och 3-4-5-870 efter samt 6870 nu. Det rullar på.

Haha jo men det är så tråkigt bara att plånboken inte uppskattar den tekniska utvecklingen lika mycket som jag gör

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Det skulle kosta rättså mycket i både forskning mm att försöka toppa pci-e 2 det e mycket enklare att få mera prestanda med 3.0. Självklart så tillför inte 3.0 någon prestanda den bara underlättar... vi får väll se vad du säger när korten kommer varför vara så neg aaa nu förstår jag du har precis köpt nytt moderkort och vill inte inse att du gjorde ett dåligt val... varför kan du inte bara inse att pci-e är alldeles för klaent ok pci-e 3.0 kommer ge en så stor prestanda ökning det e precis som att köra på motorvägen i rusnings trafiken det funkar men det går inte snabbt, det går snabbare med en trefilig väg till och med skulle det gå snabbare med fyrfilig.

kundbasen för 7000serien skulle ju minska ganska drastiskt om det skulle vara tvunget att ha pci-e 3 för att få ut max av korten

klart att i det långa loppet så kommer standarden utnyttjas därför lanserar man det nu så att marknaden kan byta upp sig så att vi inte hamnar i en situation där vi har grafikkort som inte stöds av majoriteten av moderkorten som redan är köpta.

har inte köpt nått nytt moderkort nej men tackar som frågar

just ja innan jag glömmer när du trollat färdig kan du ju svara på det här inlägget http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/1022874-amd-vs-intel/#post11182617

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Nä, för alla skärmar har numera likförbannat 1080p oavsett storlek...

Men även om alla 27" hade haft högre upplösning så spelar det fortfarande ingen roll, det är videominnet som flaskar och inte porten.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaltX:

Vad är skillnaden mellan "Sandy Bridge-E" och "Ivy Bridge"?

Sandy Bridge-E = high end prestandaplattform med 4 minneskanaler och massor med pci-e banor, ersättare till 1366 plattformen.
Processorer med högre TDP och antagligen fler kärnor. När man är ute efter maximal prestanda är det det här man ska köpa.

Ivy Bridge = mid end mainstreamplattform med 2 minneskanaler, hyfsat med pci-e banor, uppdatering av 1155 plattformen.
Processorer med lägre TDP. När man är ute efter prisvärdhet och energieffektivitet är det det här man ska köpa.

Permalänk
Skrivet av Flopper:

quadcrossfire och eyefinity drabbas speciellt de med 30inch skärmar där trottlar dagens kort dvs pci-e 2.0 räcker helt enkelt inte till.
för vanlig konsument, är det ingen skillnad.

Ja, det skulle möjligtvis vara med QuadCF och eyfinity och tre 30"-skärmar man kan se något som liknar en begränsning.
Det har ju gjorts tester på vanlig SLI/CF och Eyefinityupplösningar med 5760x1200 (3st 1980x1200 skärmar) och där är man ju knappt begränsad av PCI-e x16/x8 jämfört med PCI-e x16/x16. Så det känns inte som ett problem som drabbar oss vanliga dödliga.
http://hardocp.com/article/2010/08/16/sli_cfx_pcie_bandwidth_...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Intressant, speciellt då man siktar på SB-E.
Men har vi några spekulationer om när 7000-serien kommer rullas ut?

har sett rykten att SB-E kommer utan PCIe3. Men hur sant det ryktet är får väl tiden utvisa

källa

Permalänk
Medlem

Även fast dagens kort (eller 7000 serien för den delen) kanske inte toppar PCIe 2.0 så finns det ingen nackdel i att uppdatera till nästa generation så tidigt som möjligt för at ge det maximalt marknadsgenomslag innan det faktiskt krävs. Dessutom ger det nog gnaska bra reklammöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Även fast dagens kort (eller 7000 serien för den delen) kanske inte toppar PCIe 2.0 så finns det ingen nackdel i att uppdatera till nästa generation så tidigt som möjligt för at ge det maximalt marknadsgenomslag innan det faktiskt krävs. Dessutom ger det nog gnaska bra reklammöjligheter.

Det ser ju onekligen bra ut att att den stödjer pci e 3 för det lurar ju tydligen folk(neom96) att tro att kortet presterar bättre än ett kort med pci e 2 även om det skulle vara två identiska kort
förutom just det avseendet att det ena kortet stödjer pcie 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Det skulle kosta rättså mycket i både forskning mm att försöka toppa pci-e 2 det e mycket enklare att få mera prestanda med 3.0. Självklart så tillför inte 3.0 någon prestanda den bara underlättar... vi får väll se vad du säger när korten kommer varför vara så neg aaa nu förstår jag du har precis köpt nytt moderkort och vill inte inse att du gjorde ett dåligt val... varför kan du inte bara inse att pci-e är alldeles för klaent ok pci-e 3.0 kommer ge en så stor prestanda ökning det e precis som att köra på motorvägen i rusnings trafiken det funkar men det går inte snabbt, det går snabbare med en trefilig väg till och med skulle det gå snabbare med fyrfilig.

gör om gör rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampee94:

gör om gör rätt...

Ja, någonstans måste han gått vilse i tankegångarna och vägrat fråga efter vägen ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

pci 3.0 kommer även kräva mindre ström för högre beräkning.
Vilket gör att tillverkarna kan kräma på lite utan att du behöver 2000ws nättagg:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Vilket gör att tillverkarna kan kräma på lite utan att du behöver 2000ws nättagg:)

Exakt hur menar du nu?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Det skulle kosta rättså mycket i både forskning mm att försöka toppa pci-e 2 det e mycket enklare att få mera prestanda med 3.0. Självklart så tillför inte 3.0 någon prestanda den bara underlättar... *klipp*

Whut? Frågan var väl om 7000-serien verkligen behöver mer bandbredd än pci-e 2 har att erbjuda? Om så inte är fallet så ger ju pci-e 3 exakt noll och ingenting, varken extra prestanda eller någon sorts "underlättning"?

Vad du menar med ökade utvecklingskostnader för att toppa pci-e 2 och att det underförstått skulle vara billigare att använde pci-e 3 istället, det får du nog förklara.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Tyvärr stämmer inte detta, då pci-e-versionerna inte har något direkt att göra med strömförbukning, det handlar enbart om en ökning av maximal bandbredd som finns att nyttja.

Det verkar finnas många missförstånd kring pci-e 3.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Whut? Frågan var väl om 7000-serien verkligen behöver mer bandbredd än pci-e 2 har att erbjuda? Om så inte är fallet så ger ju pci-e 3 exakt noll och ingenting, varken extra prestanda eller någon sorts "underlättning"?

Vad du menar med ökade utvecklingskostnader för att toppa pci-e 2 och att det underförstått skulle vara billigare att använde pci-e 3 istället, det får du nog förklara.

Klart det spelar roll. I dagsläget behöver du ju rätt dyra kort med dubbla x16 banor för att kunna köra fler än två grafikkort. Att köra x8/x8 fungerar ju fint för dubbla kort men ska du ha ett till tar det stopp. Med PCIe 3.0 kan du köra x4/x4/x4/x4 och fortfarande ha samma bandbredd till varje kort som x8 i dagsläget. Helt plötsligt kan man köra quad SLI/CF på ett enkelt moderkort. Det vill säga framtida s1155.

Sen är det ju självklart att bussen måste komma innan det dyker upp någon hårdvara till den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fortfarande 75w porten kan punga ut enligt spec?
Samma strömförsörjning till moderkort?
Ligger runt 300w för pci-e standarden?

Permalänk
Permalänk

Man måste ju älska hur alla ni diskuterar som att AMD med sina nya 7000-serie med en ny arkitektur skulle vara lika dåligt som dagens kort.
Ni vet ingenting om fördelarna i praktiken utan bara det teoretiska. Kanske tex. så kommer pci-e 3 ge en prestanda boost för 6990 och 590? Eftersom ni inte har pci-e 3 framför er redo att testas så borde ni chilla lite med anklagelserna att pci-e 3 är totalt onödigt för 7000-serien. Tiden får utvisa om detta och ni kommer inte vinna några disskutioner förrän ni kan se resultatet med 7000-serien och senare "600?" för Nvidia. Tänk efter innan ni skriver och ge inte ut falska rykten till andra om saker ni själva inte vet någonting om.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Man måste ju älska hur alla ni diskuterar som att AMD med sina nya 7000-serie med en ny arkitektur skulle vara lika dåligt som dagens kort.
Ni vet ingenting om fördelarna i praktiken utan bara det teoretiska. Kanske tex. så kommer pci-e 3 ge en prestanda boost för 6990 och 590? Eftersom ni inte har pci-e 3 framför er redo att testas så borde ni chilla lite med anklagelserna att pci-e 3 är totalt onödigt för 7000-serien. Tiden får utvisa om detta och ni kommer inte vinna några disskutioner förrän ni kan se resultatet med 7000-serien och senare "600?" för Nvidia. Tänk efter innan ni skriver och ge inte ut falska rykten till andra om saker ni själva inte vet någonting om.

Vem är det som påstår att 7000-serien kommer vara "dålig"? Att diskutera huruvuda pci-e 3 gör någon skillnad eller inte, som ju artikeln handlar om, är inte samma sak som att sprida falska rykten.

Jag tror du fått diskussionen lite om bakfoten.

Själv ser jag helt klart fram emot 7000-serien, pci-e 3 eller icke spelar mig noll roll, jag önskar bara att den kommer snart så jag kan uppgradera från mitt 5870.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Klart det spelar roll. I dagsläget behöver du ju rätt dyra kort med dubbla x16 banor för att kunna köra fler än två grafikkort. Att köra x8/x8 fungerar ju fint för dubbla kort men ska du ha ett till tar det stopp. Med PCIe 3.0 kan du köra x4/x4/x4/x4 och fortfarande ha samma bandbredd till varje kort som x8 i dagsläget. Helt plötsligt kan man köra quad SLI/CF på ett enkelt moderkort. Det vill säga framtida s1155.

Sen är det ju självklart att bussen måste komma innan det dyker upp någon hårdvara till den.

Jodå, du har helt rätt vad gäller SLI/CF, men det var inte det mitt kommentarsinlägg handlade om.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Vem är det som påstår att 7000-serien kommer vara "dålig"? Att diskutera huruvuda pci-e 3 gör någon skillnad eller inte, som ju artikeln handlar om, är inte samma sak som att sprida falska rykten.

Jag tror du fått diskussionen lite om bakfoten.

Själv ser jag helt klart fram emot 7000-serien, pci-e 3 eller icke spelar mig noll roll, jag önskar bara att den kommer snart så jag kan uppgradera från mitt 5870.

En del har sagt att 7000-serien inte kommer kunna maxa pci-e 2, utan att ha kortet i handen. Sen så säger en del att man inte har maxat pci-e 2 än utan att ha pci-e 3 att jämföra med, det är falska rykten enligt mig. Vilka nackdelar finns det att uppgradera till pci-e 3 då? Inga, det är ju som att köpa ett AMD 3+ moderkort. Det gör ingen större skillnad nu, men när de nya kommer ut så slipper man köpa då. Lite framtidstänkande enligt mig. Sen att jag har fått diskussionen om bakfoten är något jag vill fråga dig också. Jag läser faktiskt kommentarerna innan jag skriver och det finns dom som har uttalat sig om det jag har skrivit i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Permalänk

Väntar oxå på 7000 serien för att byta ut mitt 5870, är helnöjd med att ha hoppat över 6000 serien då jag har klarat mig fint med det jag har.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

En del har sagt att 7000-serien inte kommer kunna maxa pci-e 2, utan att ha kortet i handen. Sen så säger en del att man inte har maxat pci-e 2 än utan att ha pci-e 3 att jämföra med, det är falska rykten enligt mig. Vilka nackdelar finns det att uppgradera till pci-e 3 då? Inga, det är ju som att köpa ett AMD 3+ moderkort. Det gör ingen större skillnad nu, men när de nya kommer ut så slipper man köpa då. Lite framtidstänkande enligt mig. Sen att jag har fått diskussionen om bakfoten är något jag vill fråga dig också. Jag läser faktiskt kommentarerna innan jag skriver och det finns dom som har uttalat sig, som jag skrev i mitt förra inlägg.

Det finns ingen nackdel att uppgradera till pci-3, helt klart. Även om man inte skulle behöva det direkt från start så är det bra att ha, precis som du säger!

Jo, det har sagts att 7000-serien inte kommer behöva mer bandbredd än vad pci-e 2 har att erbjuda, det är sant, men jag fann det bara som ett konstaterande och inget negativt i sig, men jag förstår vad du menar.

Som Zotamedu säger så kommer ju pci-e 3 ändå till nytta i 7000-serien om man ska köra multipel crossfire, oberoende av om ett separat kort i sig behöver mer bandbredd än pci-e 2 eller inte.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jo, det har sagts att 7000-serien inte kommer behöva mer bandbredd än vad pci-e 2 har att erbjuda, det är sant, men jag fann det bara som ett konstaterande och inget negativt i sig, men jag förstår vad du menar.

Man kan inte konstatera någonting alls utan att ha bevis, kan du visa mig som bevis som talar för att 7000-seriens toppkort inte kommer maxa pci-e 2? Vill inte vara dryg, men gillar inte när folk tar spekulationer som bevis eller ens ett fullvärdigt argument.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jepp, men det är ju bättre att bussen implementeras på moderkort så fort som möjligt, då man sitter på moderkort mycket längre än grafikkort. Så att lägga in stöd för PCI-e 3.0 på ett grafikkort som inte toppar ut PCI-e 2.0 ger ju ingen prestandavinst (förrän man kör sagda kort i en multiGPU konfiguration med fler än två kort på ett moderkort som stöder PCI-e 3.0). Att däremot lägga in stöd för standarden i ett moderkort är en bra ide', men det var ju inte det diskussionen handlade om. Man har ju ingen nytta av standarden innan både grafikkort och moderkort stöder PCI-e 3.0, ens för multi-GPU tillämpningar (med fler än två kort). Men det kanske var det du menade?

PCI-e 3.0 är ett naturligt steg i utvecklingen och det är bra att det kommer, men man får ju inte automagiskt en prestandaförbättring för att grafikkortet stöder standarden, om inte kortet utnyttjar mer än PCI-e x16 2.0 bandbredden (eller mer än x8 och man kör fler än två kort).
I dagsläget är väl x16/x16/x8/x8 maximal bandbredd man kan få med s1366 med MSI Big Bang t.ex. (även om det kan diskuteras hur bandbredden erhålls), annars är väl gränsen x16/x8/x8 för s1366 och s775/AM2+/AM3 med PCI-e 2.0. Kör man då en multi-GPU lösning med fler än två grafikkort och dessa kort behöver mer än x8 PCI-e 2.0 bandbredd (skulle väl möjligtvis vara GTX580 av dagens single-kort som gör det), så kan man märka av ett visst prestandatapp. Men det är väl enda gången PCI-e 2.0 har begränsad bandbredd.
För svenssonanvändaren, med ett (eller två) grafikkort, så fås ju ingen reell skillnad bara för att kortet har stöd för PCI-e 3.0, vilket några andra användare här verkar vilja påskina (inte du alltså).
Prestandaförbättringen blir alltså en realitet först när både grafikkort och moderkort stöder 3.0 och en multiGPU lösning med fler än två kort som behöver mer bandbredd än PCI-e 2.0 x8 kan ge används.

Skrivet av MightyKLARA:

En del har sagt att 7000-serien inte kommer kunna maxa pci-e 2, utan att ha kortet i handen. Sen så säger en del att man inte har maxat pci-e 2 än utan att ha pci-e 3 att jämföra med, det är falska rykten enligt mig. Vilka nackdelar finns det att uppgradera till pci-e 3 då? Inga, det är ju som att köpa ett AMD 3+ moderkort. Det gör ingen större skillnad nu, men när de nya kommer ut så slipper man köpa då. Lite framtidstänkande enligt mig. Sen att jag har fått diskussionen om bakfoten är något jag vill fråga dig också. Jag läser faktiskt kommentarerna innan jag skriver och det finns dom som har uttalat sig om det jag har skrivit i mitt förra inlägg.

Det finns ju ett antal test där de testat om x8 för PCI-e 2.0 är en begränsning för dagens grafikkort (dock inte de allra senaste, HD5870 och GTX480 var väl de kort som jag sett) och man fann att det inte var någon nämnvärd begränsning (runt 2%).

Att då anta att HD7000-serien inte kommer kräva mer än dubbelt så hög bandbredd, ser jag som ett rimligt antagande.

Däremot är jag inte emot att PCI-e 3.0 standarden införs, jag tror bara inte på några omedelbara vinster för folk som kör ett ensamt eller två grafikkort i CF.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Man kan inte konstatera någonting alls utan att ha bevis, kan du visa mig som bevis som talar för att 7000-seriens toppkort inte kommer maxa pci-e 2? Vill inte vara dryg, men gillar inte när folk tar spekulationer som bevis eller ens ett fullvärdigt argument.

logiskt är det ju inte att den skulle det iaf, då skulle den vara dramatiskt mycket snabbare och bättre än dagens kort och göra alla dagens moderkort gamla på en generation vilket skulle tvinga folk att uppgradera, och det kan vara ganska avskräckande för majoriteten

så hoppa av den vita hästen och kom ned till oss andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

det är lite som att jesus gick på vatten. man kan konstatera att han inte gorde det men man har inga bevis. likadant här man har inga bevis men så kommer det inte vara så:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

logiskt är det ju inte att den skulle det iaf, då skulle den vara dramatiskt mycket snabbare och bättre än dagens kort och göra alla dagens moderkort gamla på en generation vilket skulle tvinga folk att uppgradera, och det kan vara ganska avskräckande för majoriteten

så hoppa av den vita hästen och kom ned till oss andra.

Man tvingar ingen. Men om man vill ha ut den fulla potentialen så måste man uppgradera. Ordet bakkompatibel är passande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Sandy Bridge-E = Ersättare till Socket 1366 32nm

Ivy Bridge = Ersättare till Sandy Bridge, samma socket, 22nm istället för 32nm

Så Ivy Bridge lär vara den bättre av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaltX:

Så Ivy Bridge lär vara den bättre av dem?

Olika marknader. SB-E kommer antagligen att prestera bättre.