Tips: Nokia E5 för 999 kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Har redan rekomenderat N8 till folk som vill ha en mobil för att ta kort med. Men för de som vill ha en surfmobil och gps som fungerar bra i skogen samt för att ringa, kolla mail, och skicka sms, samt se film och spela rekomenderar du N8 då?
Du kanske också ska skippa p12 kommentarerna så kanske du också låter mer trovärdig.

Det beror på vad folk prioriterar mest, n8:an går att surfa på, gps:en är riktigt bra på den, inga problem att kolla mail med den, skicka sms går bra, telefonfunktionen fungerar även den bra (ljudkvaliten är i topp jämfört med andra mobiler). Gällande spelande så ligger den lite sämre till jämfört med android (som i sin tur är ljusår ifrån apple/ios), dock finns det en hel del bra spel till symbian. Angående film så har den stöd för divx/xvid samt även.srt-undertexter, den har dessutom hdmi-utgång där även kabeln följer med. Med Anna-uppdateringen nu så har jag definitivt inga problem med att rekommendera den. Försök hitta en annan mobil med inbyggd fm-sändare förövrigt.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Den jag testade på telia laggade när man scrollade mellan homescreensen. Vet inte hur bra Ovi maps är men antar att den inte är det bästa att använda i skogen för att se höjdskilnader m.m när man ska hitta bra mtb slingor vilket jag använder min gps till.. Sen handlade inte om vilken som var bäst att navigera med utan att N8 laggar.

Nokias Symbian^3 mobiler har inbyggd fördröjning (perceived delay) vid hemskärmsbyte för att skilja på det bytet och scrolla i widgeterna.

Men... det är ändrat på i uppdatering Symbian "Anna", som alla Symbian^3 mobiler kommer att få. Nokia X7 har redan Symbian "Anna" dock om du skulle vilja testa på hemskärmsbyte utan det du kallar "lagg".

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Har redan rekomenderat N8 till folk som vill ha en mobil för att ta kort med. Men för de som vill ha en surfmobil och gps som fungerar bra i skogen samt för att ringa, kolla mail, och skicka sms, samt se film och spela rekomenderar du N8 då?
Du kanske också ska skippa p12 kommentarerna så kanske du också låter mer trovärdig.

Nu sköt du dig väl ändå själv i foten när du radade upp en mängd av de sakerna som N8 är särskilt bra på..

Som HMB redan nämnt
* GPSen är top of the line, likaså programvaran. Vilken telefon tror du har bättre GPS?

* Ringa: bland de bästa, oavsett prisklass. Pentaband 3G HSDPA, Quadband GPRS, grym täckning, bra ljudnivå och extra mikrofon för brusreducering.

* Mejl: fungerar som vilken annan telefon som helst med förinställda inställningar för gmail, yahoo, ovi, hotmail och "mail for exchange". Vad mer önskar du?

* Sms: det fungerar, men visst är inte tangentbordet det bästa.

* Film: inbyggt stöd för 720p xvid och divX. Du lär inte se någon större skillnad i upplösning vid just filmuppspelning. Det är ju inte så att man du ser pixlarna på 640x360 3,5" om du nu fått för dig det. Lägg till HDMI ut och njut av 720p på din HDTV (med undertexter).

* Spel: Broadcom BCM2727 GPU. Jämför det med telefoner i prisklassen 2000-3500:- och återkom gärna med resultat. (*hint* bättre än 3GS och Desire och en himla många gånger bättre än Blade). Dock kan jag hålla med om att det kanske inte finns mer än 50-100 spel som är av intresse.

Man måste vara objektiv om man ska klanka ner på telefoner!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soulnut:

Nu sköt du dig väl ändå själv i foten när du radade upp en mängd av de sakerna som N8 är särskilt bra på..

Som HMB redan nämnt
* GPSen är top of the line, likaså programvaran. Vilken telefon tror du har bättre GPS?

Det som diskuterades med gps var Ovi maps mot google maps och Ovi maps är bättre för navigering med jag använder min i skogen och där antar jag att google maps är bättre eftersom jag kan se höjdskilnader på kartan.
Funkar inte uppspelning av hdmaterial på tv från galaxy s då det finns micro usb - hdmi till den fast den kanske bara visar 800x480?

"Spel: Broadcom BCM2727 GPU. Jämför det med telefoner i prisklassen 2000-3500:- och återkom gärna med resultat."
Galaxy S har en bättre GPU och kostar mindre än N8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Det som diskuterades med gps var Ovi maps mot google maps och Ovi maps är bättre för navigering med jag använder min i skogen och där antar jag att google maps är bättre eftersom jag kan se höjdskilnader på kartan.
Funkar inte uppspelning av hdmaterial på tv från galaxy s då det finns micro usb - hdmi till den fast den kanske bara visar 800x480?

"Spel: Broadcom BCM2727 GPU. Jämför det med telefoner i prisklassen 2000-3500:- och återkom gärna med resultat."
Galaxy S har en bättre GPU och kostar mindre än N8...

Jag menade inte på att Galaxy S inte kan göra de sakerna jag radade upp utan visade bara på att N8 faktiskt är en minst lika bra rekommendation för den som vill ha en telefon till att ringa, spela, använda gps, smsa, mejla och titta på film.

GPUn i galaxy S var bättre än jag trodde, ca 20% bättre i de flesta fall. Dock är GPUn i N8 inte dålig för det, och vinner över galaxy s i ett fåtal tester (om man bortser från de olika skärmupplösningarna)
http://www.glbenchmark.com/phonedetails.jsp?benchmark=glpro20&D=Samsung+SCH-i909+Galaxy+S&testgroup=lowlevel
http://www.glbenchmark.com/phonedetails.jsp?benchmark=glpro20&D=Nokia+N8&testgroup=lowlevel

Jag får hålla med om att N8 ligger lite i överkant vad gäller priset. Jag gav 3199:- för min och nu verkar den nästan dyrare. Dock skulle man lika gärna kunna kontra med C7 vilken kostar från 2300:- där alla ovan nämna punkter också är applicerbara.

Altituden i OVI maps hade jag ingen större koll på, ursäktar för det. Använder den bara ihop med sports tracker där altituden fungerar som den ska.

Och lite ontopic: 999:-! är ett KAP! Nästan så att man blir lite sugen för de dagar man vet med sig att det är mycket skrivande på gång. Älskade tangentbordet på min E71.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Skulle inte ens ta i en Nokia med tång idag. Fy fan, sämre skit får man leta länge efter..

Håller med faktiskt.:)

Skrivet av MasteraCe:

Har du några vettiga argument varför?

Nokia tillverkar bra telefoner, nackdelen är väl att dom kan vara lite krångligare och att det inte finns lika många plojappar(om det är en nackdel är väl upp till var och en)

Absolut!:D Dom har dålig tal och standby tid. Att taltiden är på 4-5 h är ju ett skämt!xD Är ju samma taltid som när Snokia började komma mer och mer på 90-2000-talet.:P

Menysystemet är segt (tjejer tenderar att köpa Snokia så jag har prövat några stycken;)), det enda som har ändrats avseende menyer enligt mig är att dom är i färg och "3D".

Knapparna är sällan sköna har jag märkt.

Svårt att koppla upp sig mot internet, du får virus (www.mobil.se) och talkvalitén är inte så klar och brusfri som den ska vara.:)
Tar lång tid att skicka sms med Snokia.

Snokia E90 som skulle bli/vara den ULTIMATA mediacenter/affärs/surfmobilen, vad hände med den?:P Ingen som köpte och de som gjorde la ut den på Blocket rätt snabbt. En mobil för 8 000 kr borde ha bättre mjukvara, tal och standbytid osv. Men icke.

(Deras dator som skulle vara så bra...har inte sett en enda modell ute i handeln eller någon som har köpt den datorn).

Ja lite argument för Snokia...:P

Det jag skulle säga var att Snokia dessutom s ä n k er sina priser på vissa utvalda modeller.xD Tycker det talar för sig självt.:):P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Håller med faktiskt.:)

Absolut!:D Dom har dålig tal och standby tid. Att taltiden är på 4-5 h är ju ett skämt!xD Är ju samma taltid som när Snokia började komma mer och mer på 90-2000-talet.:P

Menysystemet är segt (tjejer tenderar att köpa Snokia så jag har prövat några stycken;)), det enda som har ändrats avseende menyer enligt mig är att dom är i färg och "3D".

Knapparna är sällan sköna har jag märkt.

Svårt att koppla upp sig mot internet, du får virus (www.mobil.se) och talkvalitén är inte så klar och brusfri som den ska vara.:)
Tar lång tid att skicka sms med Snokia.

Snokia E90 som skulle bli/vara den ULTIMATA mediacenter/affärs/surfmobilen, vad hände med den?:P Ingen som köpte och de som gjorde la ut den på Blocket rätt snabbt. En mobil för 8 000 kr borde ha bättre mjukvara, tal och standbytid osv. Men icke.

(Deras dator som skulle vara så bra...har inte sett en enda modell ute i handeln eller någon som har köpt den datorn).

Ja lite argument för Snokia...:P

Det jag skulle säga var att Snokia dessutom s ä n k er sina priser på vissa utvalda modeller.xD Tycker det talar för sig självt.:):P

Det där var väl ändå inga argument. Kanske för en Nokia runt femhundralappen. Men man får ju vad man betalar för, det borde du veta herr enkrona.

Dålig batteritid? Vilken modell pratar vi om då? E5 som tråden handlar om har standby på åtminstone en vecka.

Återigen, vilket menysystem pratar vi om då? Känns som ett dåligt argument från misslyckandet med S60 5th edition. Har du prövat Symbian 3rd som sitter i E5 tillsammans med 600Mhz? Nepp, trodde väl inte det.

Knapparna sällan sköna.. jaha. Du missade kanske att tangentbordet på E71/E72/E5 är ett av de mest hyllade bland alla telefoner?

Ja, internet är fruktansvärt svårt. Om man är tre år. Annars gör man som alla andra och klickar på ikonen för webbläsaren, och tada! Du får till och med en fråga om du vill surfa via 3G eller Wlan om det finns tillgängligt. Och självklart får vi alla virus varje gång vi surfar =(

Sms fungerar som alla andra telefoner. Välj kontakt, skicks sms.

Talkvalitén är bland de bättre. Tar du alla din argument ur baken?

E90 släpptes 2007, knappast ett argument för dagens telefoner.

Och så huvudet på spiken.. bara för att deras netbook inte hittade ut på hela den svenska marknaden så är Nokias telefoner dåliga! Godnatt...

-------------

Jag blir mer och mer övertygad om att hela din post är en trollning för varje gång jag läser den..

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soulnut:

Det där var väl ändå inga argument. Kanske för en Nokia runt femhundralappen. Men man får ju vad man betalar för, det borde du veta herr enkrona.

Dålig batteritid? Vilken modell pratar vi om då? E5 som tråden handlar om har standby på åtminstone en vecka.

Återigen, vilket menysystem pratar vi om då? Känns som ett dåligt argument från misslyckandet med S60 5th edition. Har du prövat Symbian 3rd som sitter i E5 tillsammans med 600Mhz? Nepp, trodde väl inte det.

Knapparna sällan sköna.. jaha. Du missade kanske att tangentbordet på E71/E72/E5 är ett av de mest hyllade bland alla telefoner?

Ja, internet är fruktansvärt svårt. Om man är tre år. Annars gör man som alla andra och klickar på ikonen för webbläsaren, och tada! Du får till och med en fråga om du vill surfa via 3G eller Wlan om det finns tillgängligt. Och självklart får vi alla virus varje gång vi surfar =(

Sms fungerar som alla andra telefoner. Välj kontakt, skicks sms.

Talkvalitén är bland de bättre. Tar du alla din argument ur baken?

E90 släpptes 2007, knappast ett argument för dagens telefoner.

Och så huvudet på spiken.. bara för att deras netbook inte hittade ut på hela den svenska marknaden så är Nokias telefoner dåliga! Godnatt...

-------------

Jag blir mer och mer övertygad om att hela din post är en trollning för varje gång jag läser den..

Trolla!:O Vad får du det ifrån?:S Det enda jag säger är ju:

a) jag svarar på en tidigare kollegas fråga
b) allt jag säger är att jag anser Snokia vara dåliga
c) btw...;) Många telefoner har stand by tid på en vecka men det är TAL tiden som räknas anser jag.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoClue:

Vad jag hört av ZTE är att dom använder pirat program. Vill inte supporta sånt.

Hört? Källa?

Permalänk
Skrivet av Nagel:

Nokia måste komma med Android i sina telefoner om de skall ha någon chans att överleva..

Nej, vi får väl se när Nokia Searay med Windows 7 Phone kommer...

Ontopic;
Köpte den mobilen idag på Elgiganten.
Anledningen till jag köpte den är för att jag gillar designen. Dessutom är den bättre än E71an till ett bra pris... Vid köpet av telefonen kände jag på luren, den känns gedigen i tyngden, dvs inte billig.

Någon som undrar något?

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Nej, vi får väl se när Nokia Searay med Windows 7 Phone kommer...

Ontopic;
Köpte den mobilen idag på Elgiganten.
Anledningen till jag köpte den är för att jag gillar designen. Dessutom är den bättre än E71an till ett bra pris... Vid köpet av telefonen kände jag på luren, den känns gedigen i tyngden, dvs inte billig.

Någon som undrar något?

Har haft min i ungefär en vecka nu och kan inte annat än att hålla med. Tangetbordet tog några dagar att vänja sig vid men efter det så går det väldigt bra. Det enda jag saknar är en app för min bank.

Spotify, whatsapp och skype fungerar som de ska och batteritiden är mycket bättre än tex ZTE Blade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaso:

Hört? Källa?

Ja nån kompis sa nått om det...
Inte så svårt att googla lite: http://www.edn.com/article/518710-The_quandary_of_EDA_softwar...

"The committee stresses that software piracy hurts the entire industry, not just software vendors. After all, a company that uses pirated design software has a cost advantage that may enable it to undercut the price of upstanding competitors that are paying for legitimate software."

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Skrivet av NoClue:

Vad jag hört av ZTE är att dom använder pirat program. Vill inte supporta sånt.

@soderkvist. Provade Nexus one nån vecka, kändes riktigt fattig.(den jag provade hade froyo 2.2) Lite som N8 med bättre browser men mindre features. Trackball !?!? usch sämre skit får man leta efter... N95 hade jag ~2006-2007? skulle inte jämföra med dagens smartphones
...men om man vill:
Nexus vs. N95
camera: 5mp / 5mp (N95 kan även vinna här)
gps: ja / ja
navi: google maps / Nokia maps (N95 vinner)
wlan: ja/ja
Multitasking: ja /ja
... Klart Nexus är bättre men varför jämföra med N95?

Brollan bestälde E5:an, han ville ha en billig qwerty... (får se hur den är)

Jag var nöjd med mina Nokiatelefoner men de jävlades i slutet, först N95 men sedan fick den andra samma fel. Gav den till min sambo som hade den ett tag och nu har hennes syster den och den fungerar bra sålänge man inte använder några av smartphonefunktionerna (mail, navigering, browser) för då gnäller den direkt på att det inte finns minne.

Sedan menade jag inte att jämföra de båda som om de skulle konkurrera på i närheten av lika villkor. N85 har samma funktioner som N1 exklusive kamera i fronten och FM-sändare men de var aldrig speciellt intressant att använda exempelvis browsern. Det gäller även på "iphonedödaren" 5800 trotts att det då är en touchtelefon. Det enda jag har emot symbianlurarna idag är egentligen att de bygger på något ganska så gammalt och därför vågar jag inte satsa på det trotts en imponerande uppsättning funktioner och hårdvara.

EDIT: Bara för att retas förstås http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/821_haer_aer_svenskarnas_fav...

EDIT2: N85/N95 hade nog aldrig trådlös tethering? Förmodligen den enda funktionen som N1 har som inte N85 har.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

iphone har varit oslagen svensson favorit mobil två närmaste åren, N1 kommer inte ens nära.

Skrivet av soderkvist:

EDIT2: N85/N95 hade nog aldrig trådlös tethering? Förmodligen den enda funktionen som N1 har som inte N85 har.

Jadå...Joikuspot har funnits länge till symbian.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Skrivet av NoClue:

iphone har varit oslagen svensson favorit mobil två närmaste åren, N1 kommer in....

Inte jag som hittade på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Men helt seriöst, tipsa om en Nokia telefon 2011!?

Försvinn ditt jävla troll!

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Både min Nokia E66 och ExpressMusic 5310 var jag grymt nöjd med. De gjorde det de skulle. Min HTC Desire gör inte det den ska och kräver mer underhåll än min dator. Desire är förvisso en gammal modell men finner det dock retligt att jag köpt en telefon med 1,5 års bindning kvar som jag redan vill byta

Bara Nokia hade ett bra programutbud så skulle jag nog välja Nokia före Android. Android känns väldigt omoget och "random" i driftsäkerhet. Kanske pga att de har dålig koll på vilka appar som släpps vad vet jag. Men hittils har jag haft en ganska svajjig "upplevelse" av det.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Både min Nokia E66 och ExpressMusic 5310 var jag grymt nöjd med. De gjorde det de skulle. Min HTC Desire gör inte det den ska och kräver mer underhåll än min dator. Desire är förvisso en gammal modell men finner det dock retligt att jag köpt en telefon med 1,5 års bindning kvar som jag redan vill byta

Bara Nokia hade ett bra programutbud så skulle jag nog välja Nokia före Android. Android känns väldigt omoget och "random" i driftsäkerhet. Kanske pga att de har dålig koll på vilka appar som släpps vad vet jag. Men hittils har jag haft en ganska svajjig "upplevelse" av det.

Nokia har väl ett bra utbud? kanske inte lika mycke dock men räkna bort alla pruttappar på android så kanske det blir bättre.
Skämt åsido det finns mycket program till nokian idag och det kommer mer för varje dag faktiskt vettiga program som man kan använda.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D