Beslutsångest! 2500k vs Phenom x4 965

Permalänk

Om jag var du skulle jag gå med AMD paketet. Den processorn är bra och kommer klara alla spel nu förtiden och de kommande det är grafikortet som behövs om du vill pressa spel. 965 kommer att räcka gott och väl men ta ett moderkort som kommer kunna uppgradera till Bulldozer så får du ett framtidssäkert paket.

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kolla på t.ex. Crysis 2 dx 11 prestandan. http://www.guru3d.com/article/crysis-2-dx11-vga-and-cpu-perfo...

Kör absolut på Intel.

Om vi utgår från att budgeten räcker till 2500k och ett 560 alternativt så mycket man kan få för samma pengar med andra delar, vad försöker du säga med länken?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Om vi utgår från att budgeten räcker till 2500k och ett 560 alternativt så mycket man kan få för samma pengar med andra delar, vad försöker du säga med länken?

Att 2500k är bättre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är den bättre på inom vår kravbild?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

glöm det, läs gärna på hur många bilder dina ögon klarar och observera med. det du säger är biologiskt omöjligt, så bra ögon har inte människor.

Förr fanns problem med "hackighet", speciellt med intels äldre FSB. Intel kunde faktiskt ha högre FPS men presentera sämre flyt. Orsaken till det är att en bilderna kan vara ojämnt fördelade under en sekund. Låt säga att datorn kan dra iväg 100 bilder på en sekund men 97 av dessa bilder renderas första halvsekunden medan det blir ett stop den anda halva sekunden och det då endast skickas iväg 3 bilder. Snittet på första halvsekunden blir då 194 FPS medan snittet på andra halvsekunden blir 6 FPS.

Har du 30 FPS och bilderna presenterars jämnt under sekunden så kan du inte uppfatta någon skillnad jämfört med tio gånger mer (300 FPS).

Spel brukar inte ha så jämn ström av bilder så därav bör man ha ett kort som kan ligga på ett snitt på strax över 40 FPS.

Pratar du 3D skärmar som behöver 120 bilder i sekunden så vet du säkert att den skärmen ritar olika bilder (man behöver dubbla frekvensen mot det vanliga 60 Hz). Med ett par synkade glasögon anpassas bilderna för ögonen och bilden upplevs få djup

Om någon använder riktigt låga upplösningar för att visa "titta vad mycket FPS jag kan få på 1024x768 bör man nog ta en vecka eller två för att läsa på om hårdvara.

Och ändå vill alla väldigt gärna ha 60 FPS, visst är det märkligt?

Dock har jag aldrig sagt att han ska göra nånting i 1024x768, jag visade bara upp lite siffror som visade hur 2500k var bättre än 955 på alla punkter. Upplösningen i speltesterna var 1600x1050 vilket kanske inte är så vanligt nu förtiden men som absolut finns kvar.

Sen det faktum som ilstalione nämner, att 955 + Gpu för 600 kr mer är bättre än i5, stämmer precis. En i3:a + Gpu för 700 kr mer är också bättre.
Dock är i5:an långt bättre än båda cpuerna ovan i vissa spel och applikationer vilket jag säkert har sagt många gånger hitills.

Det är bara för TS att prioritera vad han ska använda datorn till. Att köpa en i5 är inget dåligt köp. Inte 955 heller. Och inte heller i3.
Dock är i5:an fortfarande bäst av de tre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk

jag har en phenom II 955 (3,8ghz @ stock utan att höja volten eller fläkthastigheten på kylaren) och ett 6950 2gb (nästan likvärdigt med ett 560ti)
Jag tror jag kan säga att jag har testat de flesta spelen, men jag har aldrig stött på ett spel där processorn sätter gränsen för hur mycket FPS jag har. Den brukar jobba i ungefär 20% när jag spelar. Jag tycker att du ska köpa en 955a och lägga resten av pengarna på lite mer RAM och ett am3+ mobo.
t.ex. Gigabyte ud5?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Var finns logiken i att lägga ner pengar på något man aldrig kommer använda? Är det inte bättre att lägga ner pengar på saker man faktiskt kommer använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Var finns logiken i att lägga ner pengar på något man aldrig kommer använda? Är det inte bättre att lägga ner pengar på saker man faktiskt kommer använda?

Dock är i5:an fortfarande bäst av de tre.'

Jag sa inget om någon logik, jag sa bara att den är bäst. Sen om du aldrig kommer använda den extra kraften i5:an ger dig så fine, du behöver inte köpa den. Dock är jag högst skeptiskt till att man aldrig skulle få nytta av den extra processorkraften i en i5:a jämfört med 955.

Tyvärr tycker jag att AMD har hamnat rejält efter intel nu, sen den senaste förseningen av Bulldozer. Vill man gå budget nu skulle jag inte köpa ett AM3+ mobo med 955, då Bulldozer bara kommer prestera lite bättre än sandy bridge. Inget säkert än dock, utan jag utgår bara från den info vi har just nu.

En sån här: http://www.inet.se/artikel/5309989/intel-core-i3-2100-3-1ghz med ett P67 eller Z68 mobo så att du sen kan uppgradera till Ivy Bridge i början av 2012. Här är inget helt bestämt heller men allt pekar på att de gamla chipseten kommer att vara kompatibla med IB.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zodiakonline:

Du får två 6870 och en 955:a för de pengarna och ändå rejält över för att köpa ett bra nätagg desutom. Så något bra "bang for the bucks" är det iaf inte om syftet med datorn ifråga är primärt spel.

Skrivet av Erathus:

Beror väl iofs helt på kravbilden. Är budgeten 1000kr för cpu och ett krav fyra kärnor är inte en i5 bäst, snarare svår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Beror väl iofs helt på kravbilden. Är budgeten 1000kr för cpu och ett krav fyra kärnor är inte en i5 bäst, snarare svår.

Jo, helt klart. Bäst prestandamässigt menade jag ju såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Att tänka på är att paketen som länkas iförsta inlägget ger AMD 8 Gb minne och intel 4Gb, det skiljer således lite mer än 600k
Glöm i5-paketet, så länge du inte ska göra något mer processorkrävande än att spela är det grafikorten du ska prioritera riktigt hårt.

På webhallen hanmnar du på 5740 kr för 955:a, UD3 mobo, 2*2Gb corsair, 212+ processorkylare och TVÅ stycken 6870. Det är det bästa du kan få för de pengarna.

På inte lite mer: http://www.inet.se/kundvagn/visa/633897/2011-07-18

Att vara dumsnål skulle jag inte rekommendera när prisskillanden är så liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Varför inte köpa Core i7 2600K, den är ju ännu bättre...

Skrivet av Erathus:

Dock är jag högst skeptiskt till att man aldrig skulle få nytta av den extra processorkraften i en i5:a jämfört med 955.

Den dagen processorerna inte räcker till kommer varken 2500K eller Phenom 955 duga. Det skiljer knappt något på dem

Permalänk

Ts säger i inlägget att han vill ha datorn för att den gamla inte hänger med i nyare (kommande) spel, därav tar jag förgivet att TS vill ha en speldator.

Mitt tips till TS är att köra AMD 955 och se till att lägga pengarna på grafikkort samt am3+ mobo.
Att köpa intel och behöva snåla på grafikkortet KOMMER resultera i sämre FPS, sen att det upprepas 15 gånger i tråden att i5 är bättre får mig bara att vilja köra upp något hos dem, klart att en dyrar processor och dyrar moderkort är bättre men man måste jö ta hänsyn till vad systemet ska användas till.
Om nu TS har pengar över till ett i5/I7 system så håller jag med om att det kan vara det rätta valet om han har råd med bra grafikkort och 8gb utöver. Men att gå ner på grafikkortet för att få en I5 istället för 955 är bara dumt.
Sitter själv på en 2600k och jag själv föredrar intel för det passar mina arbetsområden bättre, men jag blir bara mörkrädd över alla intelfanboys i den hära tråden.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

amd är klart mest prisvärt om det är till spel.
Skillanden är näst intill obefintlig och det är mycket bättre i så fall att lägga mellanskillanden på ett battre grafikkort.
DÅ kommer du märka skillnad.

Finns knappt några så "processorkrävande" spel som gör att phenom tappar hastighet mot I5an.

Allt bara för att i5 är det senaste och några procent snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Att vara dumsnål skulle jag inte rekommendera när prisskillanden är så liten.

På vilket sätt är det jag föreslår dumsnålt, givet att TS har en budget på vad han själv länkar till i sitt första inlägg? Jag har svårt att se alternativ för samma pengar som det jag länkar ge en högre prestanda i spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk så här

Fråga dig själv: Hur många grafikkort går det per plattform för mig?

Tre saker som ger högre omsättning på grafikkort än cpu och eller moderkort:

Det kommer oftare prestandahöjningar på grafikmarknaden. Spel är mest beroende av grafikkorten. Ett grafikkort är förhållandevis jättelätt att byta ut, både fysiskt och drivrutinmässigt.

Sett till dessa faktum är väl en 2500K ett mycket bättre val, då det är en mycket bättre processor än 955. Spela tills grafiken sätter stopp och uppgradera grafiken när du har råd. En 2500K kommer att stoppa länge.

Å andra sidan, om du vill ha maximal prestanda just nu, så ger pengaskillnaden vid köp av 955 bättre grafik som så många påpekat. Så är det bara.

Om du dessutom vinnlägger dig om att ditt moderkort är BD kompatibelt, ta nyaste styrkretsarna som finns osv. Då kan du uppgradera till BD då 955 inte räcker till.

Jag tror inte värst mkt på BD. Kommer att vara sämre än SB i mkt och bättre i få områden. Dock så är de iaf bättre än phenom och ju längre du håller ut med en 955, desto fler förbättringar och prestandaökningar får BD-serien. Dessutom kommer applikationer att bli mer trådade, så BD mot SB vid release kommer att ändras lite om man efter ett par år jämför dessa i då vanliga os och program. Dvs BD kommer att åldras bättre än en SB.

Du vill ha max prestanda nu? Du vill ha långt liv i ditt system? Du tycker det är kul att småuppgradera då och då? Isåfall är det 955 med framtidssäkert moderkort och så mkt grafikkrut du kan då för pengarna.

Är inte grafikkortsskillnaden avgörande så gå på 2500K. Vid köp av en Z68-bräda så får du tillgång till inbyggda grafikkortet ifall datorn senare ska degraderas till HTPC, surfburk, server osv. Dessutom så får du intels smart response och kan köra SSD och HDD i två slags RAID konfigurationer. Fördelen är att SSD kan bara nyttjas upp till 60 GB, men det blir de filer du behöver använda. Alltså behövs inte en stor SSD för att rymma OS och en massa program och pengar sparas samtidigt som man har mekanisk backup. Prestandan blir massor bättre än med enbart mekanisk, men sämre än med enbart SSD. Jag tycker det är en klockren grej och kommer att fixa så smånigom. En slags feg-SSD för skeptiker haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Det kommer oftare prestandahöjningar på grafikmarknaden. Spel är mest beroende av grafikkorten. Ett grafikkort är förhållandevis jättelätt att byta ut, både fysiskt och drivrutinmässigt.

Är det svårt och byta en processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nej. Kan man bygga datorer, kan man demontera dem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men för faan.... det är inte svårt, men mindre trassel. Nog vet du väl det? Kylpasteklet, ev demontering mm. Grafikkortet är bara ta loss kontakt och snäppa ur.

Vad är poängen med dessa inlägg? Har jag skrivit att det är svårt? Ska det alltid pipas om allt?

Jag skriver det jag skriver för att vara till hjälp. Varför frågar du mig om det är svårt att byta processor?

Proppbyten är sällan motiverade, speciellt när det gäller nyköp.

Permalänk
Medlem

i5 2500K

Skrivet av kajtarn:

Tjenare!

Går i tankarna om att uppdatera min dator som längre ej orkar med spelen man lirar. Nu när bf3 och mw3 är på G så är det verkligen dags att uppdatera sin spec, står och velar mellan dessa två paket jag plockat ihop på eget bevåg.

i5
http://www.inet.se/kundvagn/visa/628721/i5

Amd
http://www.inet.se/kundvagn/visa/628709/2011-07-17

Förstår att i5 paketet ska vara lite bättre, men kommer man märka skillnaden?
Eftersom gejming bara är ett av mina intressen så vill jag inte lägga ut mer pengar än nödvändigt

Svar uppskattas :]

Ska själv införskaffa ett i5 2500K då det är kärlek lååång tid, get it?

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem

Jag hade en AMD Phenom 2 X4 965 klockad till 3.7ghz innan denna, jag bytte mig till i5 2500k klockad till 4.5ghz och jag har märkt skillnad, speciellt när jag körde GTX 460 SLI, kunde inte riktigt maxxa BFBC2 med 32x CSAA och HBAO i det läget, det kan jag nu med min processor och mitt 580 (som f.ö är lite slöare än de 2 korten jag hade innan, dock gillar jag mer singel)

Ni alla snackar som att i5 bara kan köra 3.3ghz, jag klockade min utan de minsta problem till 4.5ghz och jag kan säkert ha den i 5-7 år så som det ser ut i dag med utvecklingen innan den börjar sega efter (med tanke på att spelmarknaden är så slö utvecklande pga konsollerna).

En 965BE kan du inte klocka mer än 4ghz, i stort sätt omöjligt. Även då är det ytterst få som ens når 4ghz medans i stort sätt alla når minst 4.5ghz med i5 2500k.

En i5 2500k är ALLTID bättre att ha, speciellt om man ska klocka den lite för även om den uppnår samma fps i spelen, så är den stabilare i spelet också.

Iåfs beror det också självklart väldigt mycket på grafikkortet, men ska man ändå köpa en dator för ~6k så är det som sagt dumsnålt att inte ta en i5 2500k framför en 965BE när det inte ens skiljer tusenlappen, nyare socket med mer stöd och bättre uppgraderingsmöjligheter samt UEFI och annat gött.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

965BE är fortfarande en mycket stark och prisvärd processor men i dagsläget är det väldigt dumsnålt att köpa en sådan, en 2500k presterar MYCKET bättre överlags...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Jag hade en AMD Phenom 2 X4 965 klockad till 3.7ghz innan denna, jag bytte mig till i5 2500k klockad till 4.5ghz och jag har märkt skillnad, speciellt när jag körde GTX 460 SLI, kunde inte riktigt maxxa BFBC2 med 32x CSAA och HBAO i det läget, det kan jag nu med min processor och mitt 580 (som f.ö är lite slöare än de 2 korten jag hade innan, dock gillar jag mer singel)

Ni alla snackar som att i5 bara kan köra 3.3ghz, jag klockade min utan de minsta problem till 4.5ghz och jag kan säkert ha den i 5-7 år så som det ser ut i dag med utvecklingen innan den börjar sega efter (med tanke på att spelmarknaden är så slö utvecklande pga konsollerna).

En 965BE kan du inte klocka mer än 4ghz, i stort sätt omöjligt. Även då är det ytterst få som ens når 4ghz medans i stort sätt alla når minst 4.5ghz med i5 2500k.

En i5 2500k är ALLTID bättre att ha, speciellt om man ska klocka den lite för även om den uppnår samma fps i spelen, så är den stabilare i spelet också.

Iåfs beror det också självklart väldigt mycket på grafikkortet, men ska man ändå köpa en dator för ~6k så är det som sagt dumsnålt att inte ta en i5 2500k framför en 965BE när det inte ens skiljer tusenlappen, nyare socket med mer stöd och bättre uppgraderingsmöjligheter samt UEFI och annat gött.

Mmm... nyare socket med mer stöd och bättre uppgraderingsmöjligheter vet jag inte, då BD kan passa. Men annars helt rätt. Ville mest påpeka allt kul man kan få med Z68. Överklockningen, inbyggda grafiken, smart response och LL virtu.

Virtu kan i viss mån styra uppgifter till olika kort, så att bildrendering sköts på ena och annat på andra om man har ett diskret kort dvs. Inbyggda grafikkretsen var ju en höjdare på att transkoda film om jag inte missminner mig. Annars kan den väl göra bilden medans diskreta arbetar som GPGPU i någon applikation. Kan vara kul. Dessutom så finns alltid möjligheten att pensionera systemet till ovärdigare uppgifter som server, arbetsdator, HTPC eller lågförbrukningsburk med att köra på enbart den inbyggda grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Då handlar det enbart om känslor, det sitter i huvudet på dig. Eller vilket spel menar du att du kan se skillnad på och behöver en klockad i5 till 4.5GHz?

"BFBC2 med 32x CSAA och HBAO"
Med de inställningarna kommer grafikkortet flaska processorn REJÄLT. Ta du upp aktivitetshanteraren och kolla din processor, skulle bli förvånad om du ser mer än 30% aktivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Då handlar det enbart om känslor, det sitter i huvudet på dig. Eller vilket spel menar du att du kan se skillnad på och behöver en klockad i5 till 4.5GHz?

"BFBC2 med 32x CSAA och HBAO"
Med de inställningarna kommer grafikkortet flaska processorn REJÄLT. Ta du upp aktivitetshanteraren och kolla din processor, skulle bli förvånad om du ser mer än 30% aktivitet

Jag gav BFBC2 som ett exempel, och nej det sitter inte i huvudet på mig heller. Jag var faktiskt nöjd med min 965BE i spelsituationer, men min bror hade dålig dator så jag sålde min billigt till han o skaffade nyare grejs. (Kunde inte riktigt motstå att pröva på UEFI )

Dock nu i efterhand kan jag inte ärligt påstå att jag inte ser skillnad på en 965 dator och en 2500k för då ljuger man helt enkelt. Även om du kanske inte ser skillnaderna lika tydligt som jag gör.

Som exempel kan jag ha på fler saker i bakgrunden nu utan att det påverkar mitt spelande lika mycket, då processorn är snabbare. (hade 8gb minne på 965 också)

Ska dock inte påstå att skillnaden är OTROLIGT stor men den finns där, och det är dumsnålt att inte skaffa en 2500k som det ser ut idag.

Påstår ej heller att jag behöver en i5 i 4.5ghz för att se sådan skillnad heller, den är helt enkelt bättre. Anledningen till att jag påpekade överklockningen var för att det gör den betydligt mer framtidssäker, speciellt då spel inte verkar bli så mycket mer processorkrävande (även om det händer sakta) så kommer en i5 hålla i sig längre då den kan nå betydligt högre frekvenser än 965BE.

Den som innan sa att man ej ser skillnad på 30 fps och 60 fps eller vad personen nu menade, jag ser skillnad på en dator som spelar i 50 fps och en som spelar i t.ex 70 då det ofta inträffar spikes i spel, så ligger du på 50fps så kan det, i vissa scenarion, dra ner till ~30fps beroende på spelet och då ser man tydliga eftersläpningar.

Jag föredrar att ligga på minst 70 fps i spel (har aldrig Vertikalsync på f.ö) då jag aldrig kommer under gränsen så att man verkligen ser att det laggar.

Jag slår vad om att många idag inte ser lagg på de flesta konsoll spel men jag har faktiskt inte träffat på ett enda konsol spel som INTE har laggat för mig ännu på PS3 och/eller Xbox 360 och jag har spelat en hel del. Dock är det oftast inte lika störande på konsolerna då det oftast bara är i vissa stressande situationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

i5 är snabbast. men vem skulle vilja ha i5 + 460gtx istället för annat cpu + 570gtx ?

men bara o köpa i5 + 580gtx så får du bästa fps, blir det för dyrt låna eller råna

Permalänk
Medlem

Har man obegränsat med pengar så är i5 an att rekommendera varje dag i veckan men har man en budget att gå på under 10k så är Phenom bäst.

Varför?

Därför att man inte kan jämföra i5 och phenom rakt av utan man får se helheten.
Ska man som många använda datorn till en hel del spelande så är det

i5+460 gtx mot Phenom 955+560 ti/hd6950 man ska jämföra. Samma pris! och en mycket bättre speldator med phenom.

Det där med framtidssäkert är ju bara ord. Hur många behåller samma dator i 5 år nuförtiden?
Den är ju utbytt långt innan dess ändån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguins:

Det där med framtidssäkert är ju bara ord. Hur många behåller samma dator i 5 år nuförtiden?
Den är ju utbytt långt innan dess ändån.

Jo det är ju så det sett ut för ~5 år sedan men om du kollar nu så har folk sina i7 920 riggs med ATI HD 5xxx fortfarande och de är inte ens på väg utför ännu, utvecklingen i spelmarknaden är stendöd tills åtminstone 2012 som det ser ut nu pga konsolerna.

Jag tror faktiskt att min dator kommer hålla i ~5 år (iaf CPU) om det inte inträffar någon extrem förändring vilket jag för tillfället tvivlar på, finns inget inom sikte som ser ut att kunna förändra detta heller.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om nu en i5:a kommer att hålla 5-7 år som vissa skriver, borde rimligen inte en 955:a ha en 4-5 år kvar då i nuläget?

Visa signatur