Permalänk
Medlem

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e2b51537faad_BFBC2Game%202...

Där är i alla fall en print ifall någon fortfarande är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Stäng av V-sync

Permalänk
Medlem

Inte liten skryt tråd, aja, kan då säga att jag maxar cs wiho

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Inte liten skryt tråd, aja, kan då säga att jag maxar cs wiho

Varför skulle det vara det? Jag gör ju inte det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul samtal

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem

Underhållande läsning

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Gör den printen när det det är explosioner och ~20 spelare på skärmen istället, FPS i en sån meny säger inte mycket.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator för ca 10.000kr

Processor: intelcore i7 920
Moderkort: Asus P6T SE
Graffikkort: Nvidia GeForce GTX 275
Inernminne: 6gb "random tillverkare" DDR3 1600mhz
Nätagg: Corsair 650w

Med dessa komponenter kan jag max alla spel utan några problem. Ska uppgradera Grafikkortet till ett nyare. Har budgeten ligger på ca 1700kr. Vad skulle vara passande för bäst spel upplevese?

Tack på förhand
Mvh Noa

Permalänk
Skrivet av Zitraq:

Jag har en dator för ca 10.000kr

Processor: intelcore i7 920
Moderkort: Asus P6T SE
Graffikkort: Nvidia GeForce GTX 275
Inernminne: 6gb "random tillverkare" DDR3 1600mhz
Nätagg: Corsair 650w

Med dessa komponenter kan jag max alla spel utan några problem. Ska uppgradera Grafikkortet till ett nyare. Har budgeten ligger på ca 1700kr. Vad skulle vara passande för bäst spel upplevese?

Tack på förhand
Mvh Noa

Nej. Du kan inte maxa alla spel utan några problem. Visst, de flesta konsolportningar maxas säkert enkelt, men som tidigare nämnt, dra igång Crysis 1, The Witcher 2 eller liknande på max och din dator kommer med största sannolikhet hamna på en väldigt låg FPS.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte så trevlig ton en del använder här i tråden. TS har kanske varit ute lite på hal is angående ett något djärvt uttalande så det är inte så konstigt att folk ifrågasätter, men man blir inte direkt stolt över att vara medlem i forumet när man ser att några uppför sig som skrikiga barn på en skolgård med hets och dråpliga svar istället för att ge konstruktiv kritik till TS.

Tråden verkar inte direkt vara skapad av illvilja, så ta det lite lugnt med vassa påhopp.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv

Känns som den här forumdelen har en hel del trolls och okunskap. När TS kommer med ett felaktigt påstående måste vi som är veteraner tillrättavisa detta.

Zitraq: Alla veteraner här inne vet att ett GTX275 inte maxar alla spel med en spelbar framerate på vanliga 1920x1080. Det gör inte ett GTX580 heller.

Borde lämna ett förslag till moderatorerna att man bör vara registrerad minst 3 månader innan man får skriva ett inlägg eller starta en tråd. Detta för att de nya ska utforska sweclockers.com och läsa på lite istället för att skrika ut sina problem direkt.

Permalänk

Om ts är nöjd med 20-30 FPS så antar jag att hans dator kan maxa allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asbra.

Permalänk

Fraps brukar göra så att framerate sjunker, det gjorde den i WOW förut. Och det kunde vara rätt mycket alt ifrån några frames till 20 frames eller mer.

En sak till som jag läste från tcnted nånting att 60 fps är de som räknas (spelbart). Skulle tycka att kan man ligga mellan 30-40 fps på max så kan man maxa spelet, 60 fps är skönt (more is better) men ögat kan bara se 27 fps , allt över de hinner de inte med om du inte är Superman! Dock så tycker jag själv att precis över 27 går segt och gillar när de landar mellan 40-60.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

men ögat kan bara se 27 fps , allt över de hinner de inte med om du inte är Superman!

Fel. Har motiverat varför ett antal gånger.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Fel. Har motiverat varför ett antal gånger.

Då kan du upplysa mig då. GOGOGOG ----->

Annars så finns juh http://sv.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second

Och det var inte 27 , det var 24 alt 25. Och dubbla på biografer för motion blur.

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

1820 x 1080 , det är en bra res!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Då kan du upplysa mig då. GOGOGOG ----->

Annars så finns juh http://sv.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second

Och det var inte 27 , det var 24 alt 25. Och dubbla på biografer för motion blur.

Citat:

Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland de snabbaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund. Därav 200 förändringar per sekund.

- http://sv.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second

Står i länken du bifogade. Har hört både det ena och det andra om att ögat inte skulle uppfatta skillnader mellan 30 och 4000+ FPS, låter som något av ett missförstånd i mina ögon. I spel upplever jag dock allt över 30FPS som fullt spelbart, men det beror som sagt ofta på "Motion Blur"-effekten som skapar mjukare övergångar.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

- http://sv.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second

Står i länken du bifogade. Har hört både det ena och det andra om att ögat inte skulle uppfatta skillnader mellan 30 och 4000+ FPS, låter som något av ett missförstånd i mina ögon. I spel upplever jag dock allt över 30FPS som fullt spelbart, men det beror som sagt ofta på "Motion Blur"-effekten som skapar mjukare övergångar.

Precis som jag skrev och säger. Att över 30 så är det fullt spelbart (även 25 --->)och man kan njuta av de däremot har jag själv en vana att vilja ligga mellan 40-60 stabilt utan dippar men folk verkar tro att om man maxar ett spel och får 30 fps att det då inte är godkänt för att man ska få 60 eller mer vilket jag tycker är fel då det inte fungerar på de sättet.

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Doofus:

mitt 5870 klarade inte bfbc2 tillfredsställande med allt ställt i botten(1920x1080 allt på high, 8xMSAA, 16x anisotrophic filter, HBAO On). Och ditt 5830 gör det ?

Kan du frapsa en sväng när du kör i ett 32 player spel ?

Mitt 5770 kunde t.o.m maxa BC2 så aa....

Förväntar du dig 200 fps elr?

Permalänk
Medlem

Jag känner jag är lite avundsjuk på OP då jag klarar inte maxxa alla spel på min burk.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Jag känner jag är lite avundsjuk på OP då jag klarar inte maxxa alla spel på min burk.

Tycker inte om folk som vill skryta diskret

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Precis som jag skrev och säger. Att över 30 så är det fullt spelbart (även 25 --->)och man kan njuta av de däremot har jag själv en vana att vilja ligga mellan 40-60 stabilt utan dippar men folk verkar tro att om man maxar ett spel och får 30 fps att det då inte är godkänt för att man ska få 60 eller mer vilket jag tycker är fel då det inte fungerar på de sättet.

Fast det du sa var också att ögat inte kan uppfatta bilder över 27 frames per sekund.Och jag tycker att det är dags för den myten att dö. För mig flyter ett spel på helt okej runt 40-50 fps(heelt beroende på vilken typ av spel såklart). Precis som att filmer är anpassade till 24fps med begränsningar på rörelser/vridningsgrader per sekund för att det skall flyta så funkar spel med hastigare rörelser sämre vid låg fps.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Fast det du sa var också att ögat inte kan uppfatta bilder över 27 frames per sekund.Och jag tycker att det är dags för den myten att dö. För mig flyter ett spel på helt okej runt 40-50 fps(heelt beroende på vilken typ av spel såklart). Precis som att filmer är anpassade till 24fps med begränsningar på rörelser/vridningsgrader per sekund för att det skall flyta så funkar spel med hastigare rörelser sämre vid låg fps.

Det är ingen myt som du tror utan hård vetenskaplig fakta. Kollade du äns på länken?

24/25 fps är de som gäller sen finns det en till sak som kallas motion blur. Läs den.

För dig säger du, så du är mega super man som ser bättre än alla andra homo sapiens på denna jord. Förstår inte hur du tänker. 1-200 enligt wiki men en film på 24 laggar inte eller hackar sig inte fram , visst?

Men jag håller med om att spela ett snabbt spel(fps spel eller annat) som kräver motion blur effekten på 25 fps är nog inte lika skönt som 40 men fort spelbart. Det man ska tänka på är att detta kan skilja sig jätte mycket från spel till spel. Men som du skrev tidigare högre upp att de jag skrev var fel så får du gärna försöka motbevisa mig och wiki för den delen.

Jag kan förtydliga mig ytterligare:

Citat:

Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland de snabbaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund. Därav 200 förändringar per sekund.

Beronde på föruttsättningen av bilden kan den uppfattas olika(grön,svart,vit etc), dock tror jag att de mesta är mellan 24---->40 uppfattas som mjukt och bra bild sen att man personligen tycker att 4000 frames är bättre än 25 har nog med något annat att göra.

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Det vore kanske lite enklare om du höll isär koncepten och avhöll dig från personliga påhopp om du försöker få fram en poäng?
Mina kommentarer i fetstil:

Skrivet av ericsundell2:

Det är ingen myt som du tror utan hård vetenskaplig fakta. Kollade du äns på länken?

Och om du håller den wikilänken så högt rekommenderar jag dig att läsa den engelska motsvarigheten.

24/25 fps är de som gäller sen finns det en till sak som kallas motion blur. Läs den.

24/25 fps var det man kom fram till när det visades en FILM för ett antal personer och 24-25fps(strax under har jag för mig) var gränsen när enskilda bilder inte längre kunde märkas. Motion Blur fungerar utmärkt på film eftersom bildrutorna i sig består av all förändring under den 1/24:e dels sekunden. Då måste också tilläggas att filmning idag har en mängd begränsningar. T.ex. finns det gränser för hur fort du kan panorera, dessa begränsnignar kommer ifrån begränsningarna med 24 bilder per sekund.

För dig säger du, så du är mega super man som ser bättre än alla andra homo sapiens på denna jord. Förstår inte hur du tänker. 1-200 enligt wiki men en film på 24 laggar inte eller hackar sig inte fram , visst?

Jag tänker realistiskt. Hur tänker du när du får för dig att samma regler som gäller filmer gäller datorspel? En film i 24fps hackar inte eftersom den är ANPASSAD för att spelas upp i 24fps. Ett spel har oftast inga begränsningar i hur fort du kan t.ex. vända dig om och därför blir det en helt annan femma där.

Men jag håller med om att spela ett snabbt spel(fps spel eller annat) som kräver motion blur effekten på 25 fps är nog inte lika skönt som 40 men fort spelbart. Det man ska tänka på är att detta kan skilja sig jätte mycket från spel till spel. Men som du skrev tidigare högre upp att de jag skrev var fel så får du gärna försöka motbevisa mig och wiki för den delen.

Du skriver ju själv här att det inte är lika skönt som 40fps. Men du menar fortfarande att människan inte kan uppfatta mer än 27fps? Hur fungerar det rent fysiologiskt att något du inte kan uppfatta på något sätt öht käns "skönare"? Det är enn uppriktig fråga för jag får lite homeopativibbar av det. Att du sedan betraktar en wikilänk utan källhänvisningar som sanningen är ju en annan femma.

Jag kan förtydliga mig ytterligare:

Beronde på föruttsättningen av bilden kan den uppfattas olika(grön,svart,vit etc), dock tror jag att de mesta är mellan 24---->40 uppfattas som mjukt och bra bild sen att man personligen tycker att 4000 frames är bättre än 25 har nog med något annat att göra.

Vad menar du med att den uppfattas olika(grön, svart, vit etc.)? Menar du att en grön bild ser blå ut om den visas längre tid? Och nu tror du helt plötsligt att enn viss mängd fps uppfattas som mjukt? Och för att återigen hänvisa till wikilänken du refererar till så står det ju där att ögat inte har en definitiv begränsning på "fps", mest för att ögat inte ser ibilder utan i en ström av ljus. Det är som att säga att 10 är mindre än 3, vilket det ju faktiskt är. Men då jämför du två helt olika talsystem(binärt, decimalt).

Det enda jag har påstått är att myten att ögat bara kan uppfatta 27 bilder per sekund är just en myt. Att filmer på grund av oskärpa inte hackar ser jag inte hur det har med saken att göra.

Att tilläggas vet jag inte exakt var i wikiartikeln det sägs att ögat inte kan uppfatta mer än 24/25/27 bilder per sekund. Skulle du vilja peka ut det för mig?

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Metro 2033 och Crysis 2 med DX11 uppdateringen är väll mest krävande atm.
Och de spelen klarar du inte på max.

Permalänk
Medlem

Uhm.. Sj har man framedrops i metro:P (dator i sign)

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Det vore kanske lite enklare om du höll isär koncepten och avhöll dig från personliga påhopp om du försöker få fram en poäng?
Mina kommentarer i fetstil:

Det enda jag har påstått är att myten att ögat bara kan uppfatta 27 bilder per sekund är just en myt. Att filmer på grund av oskärpa inte hackar ser jag inte hur det har med saken att göra.

Att tilläggas vet jag inte exakt var i wikiartikeln det sägs att ögat inte kan uppfatta mer än 24/25/27 bilder per sekund. Skulle du vilja peka ut det för mig?

Det står att de beror på bakgrunder,färger etc hur ögat uppfattar bilderna om du läser länken jag skickade. Sen att 40 känns skönare än 25 har just med motion effekten , dvs snabba scener blir bättre och rörelser. Dock tror jag inte du märker nån skillnad på 40 fps och 200 då ögat inte hinner upfatta de.

Som slutsats så till topic tycker jag att kan man maxa ett spel och ligga jämt mellan 30-40 så klarar man spelet. Detta är dock min uppfattningen så ni vet.

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av JellyCow:

Metro 2033 och Crysis 2 med DX11 uppdateringen är väll mest krävande atm.
Och de spelen klarar du inte på max.

Är inte The Witcher 2 i ubersampling det mest krävande idag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Fraps brukar göra så att framerate sjunker, det gjorde den i WOW förut. Och det kunde vara rätt mycket alt ifrån några frames till 20 frames eller mer.

En sak till som jag läste från tcnted nånting att 60 fps är de som räknas (spelbart). Skulle tycka att kan man ligga mellan 30-40 fps på max så kan man maxa spelet, 60 fps är skönt (more is better) men ögat kan bara se 27 fps , allt över de hinner de inte med om du inte är Superman! Dock så tycker jag själv att precis över 27 går segt och gillar när de landar mellan 40-60.

Det är helt olika saker vad man kan uppfatta och vad man störs av. Ok att man inte kan se de enskilda "framesen" vid 24+ fps men att man inte märker skillnad mellan 24 och 100 är en helt annan sak. Vi kan inte höra ljud under 20Hz men det finns många undersökningar som visar att vi kan påverkas av och förnimma det ändå. Jag upplever att ett antal elever (jag är lärare) klagar på att det är så jobbigt att sitta länge vid datorn. Kollar jag deras skärms uppdateringsfrekvens och höjer den från 40 till 100 (crt-skärm) så försvinner deras problem med huvudvärk och trötta ögon. Detta är vid kontorsarbete så varför inte för spel. Alltså skillnad mellan att se de enskilda bildrutorna till verkligt flyt. Hos skärmar som inte uppdaterar alla bildpunkter vid varje bildbyte blir ju dock frågan kanske lite annorlunda men men...