Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte ovanligt att värden varierar. Men är säker på att XBench kastar om siffrorna. Annars har vi en SSD som presterar det omvända förhållande för läs/skriv mot vad man normalt ser hos alla andra SSD. Vad får du får värden i AJA (eller vad den heter) som du ursprungligen visade?

Här är mer värden: http://imageshack.us/photo/my-images/543/skrmavbild20110724kl...

Permalänk
Medlem

Nu glömde du 4k. Det är små filer som är jobbiga

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu glömde du 4k. Det är små filer som är jobbiga

Sorry, här är ett nytt Xbenchresultat.

http://imageshack.us/photo/my-images/199/skrmavbild20110725kl...

Permalänk
Medlem

2 x Force F115 (RAID 0)
Dator enligt signatur.

med write-caching disabled

med write-caching enabled

Slutsats:
skrivningar av små filer går fort som f@n med write-caching påslaget.
Ändrat total length till mindre för att minska "slitaget". Den första är gjord på en färsk installation W7 den andra efter åtskilliga program- och spelinstallationer, och benchmarks där emellan. Skillnaderna i mätningarna har varit minimala och inom felmarginalen. Den stora skillnaden blev iom. write-caching.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är detta normalt med en ny Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

Permalänk

Detta får jag på min nya Corsair Force 3 120gb..

Kan dock vara AHCI som ställer till det då jag inte hittar var jag kan starta eller stänga av det i BIOS. Hjälp tack!

Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

http://i.imgur.com/NXOQE.png

Kan dock vara AHCI som ställer till det då jag inte hittar var jag kan starta eller stänga av det i BIOS. Hjälp tack!

Bara att läsa manualen...

Integrated Preripherals -> OnChip Sata Type -> Ändra till AHCI (gäller port 0-3)

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Bara att läsa manualen...

Integrated Preripherals -> OnChip Sata Type -> Ändra till AHCI (gäller port 0-3)

Har startat AHCI i BIOS och tänkte nu installera drivrutiner till AHCI. Tankade ner drivrutiner från Gigabyte, men nu vet jag inte vad jag gör med dom?

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo

Permalänk
Medlem

Vertex 3 240GB MI på Intel Z68 SATA3.

Permalänk
Medlem

Här har vi en Agility 3 - Väldigt snarlik min Vertex 3 i prestanda

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Har startat AHCI i BIOS och tänkte nu installera drivrutiner till AHCI. Tankade ner drivrutiner från Gigabyte, men nu vet jag inte vad jag gör med dom?

http://i.imgur.com/6Dr7A.png

Installera genom att starta installationsfilen.

edit: Det finns även nyare drivrutiner att tanka direkt från www.ati.com om man vill ha de senaste.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Fick lite bättre nu med AHCI på, men ändå rätt lågt tycker jag för en Force 3'a med SATA 3 och AHCI på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Fick lite bättre nu med AHCI på, men ändå rätt lågt tycker jag för en Force 3'a med SATA 3 och AHCI på?

http://i.imgur.com/CE5YC.png

Betydligt snabbare än min disk, AHCI påslaget i bios. Dator se sign.

Permalänk
Medlem

En Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem

det här e väl riktigt dåligt? har haft massa problem med denna ssdn

Permalänk
Medlem
Skrivet av kena91:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e37107238bb1_test.jpg

det här e väl riktigt dåligt? har haft massa problem med denna ssdn

Felaktig alignment och ide-läge. Vet iofs inte om core-serien stödjer ncq, men det kan ju vara värt ett försök. Sedan kan det vara läge med en secure erase för att återställa prestandan, men viktigast är nog att du fixar korrekt alignment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Felaktig alignment och ide-läge. Vet iofs inte om core-serien stödjer ncq, men det kan ju vara värt ett försök. Sedan kan det vara läge med en secure erase för att återställa prestandan, men viktigast är nog att du fixar korrekt alignment.

förstod inget vad du skrev där haha

Permalänk
Medlem

Känns hyfsat, kan förmodligen få bättre men kan inte komma på hur.
Har msachi, har senaste firmware, Intel P55 Chipset, har dock Marvell 9128 (senaste firmware installerat).

Antar att det är mr Marvel som segar ner det, vad jag läst på andra trådar.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

en vanlig sata är bättre?

Permalänk

Oj, det var de sämsta score jag någonsin sett. Kan bara bli bättre. Starta med att aktivera AHCI, först i Windows (kräver registrerhack) och sedan i BIOS. Jag postade en länk till en guide över hur man gör för inte länge sedan.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

http://i.imgur.com/NXOQE.png

Jag kan säga att du måste aligna din ssd... på din as ssd så står det med röd text bad = din disk är ej alignad..
win7 gör detta automatiskt vid en OS installation..

Win xp gör det inte.. testa googla aligna ssd så finns det program som gör detta.. du får bättre hastighet och mindre lagg.

Permalänk

Jag kan säga att du måste aligna din ssd... på din as ssd så står det med röd text bad = din disk är ej alignad..

Win xp gör det inte.. testa googla aligna ssd så finns det program som gör detta.. du får bättre hastighet och mindre lagg.

Sen så för att få bättre hastighet måste du köra i Ahci mode... Har du installerat ditt OS på IDe så måste du ändra i regedit före du kan ändra i bios..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Sen så för att få bättre hastighet måste du köra i Ahci mode... Har du installerat ditt OS på IDe så måste du ändra i regedit före du kan ändra i bios..

Jag testade ahci idag men det är ingen skillnad och alignment ska jag försöka fixa,har nog den sämsta ssdn som finns.
Första versionen av ssd som kom ut

Permalänk
Medlem

Har precis kört in min intel x25-m g2 i min stationära dator har kört alla fix och så men kan inte välja AHCI mode i BIOS eller jag hittar inte det.

Jag har detta moderkortet M2N68-AM PLUS

någon som har varit i kontakt med liknande BIOS och kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Har precis kört in min intel x25-m g2 i min stationära dator har kört alla fix och så men kan inte välja AHCI mode i BIOS eller jag hittar inte det.

Jag har detta moderkortet M2N68-AM PLUS

någon som har varit i kontakt med liknande BIOS och kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

"nVidia 600 series chips don't support AHCI... but there might be a workaround..."
Source: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100423124617062&boar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

"nVidia 600 series chips don't support AHCI... but there might be a workaround..."
Source: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100423124617062&boar...

Hmm verkar inte fungera.. attans. aja bra läge att uppdatera hårdavaran nu då! tack för snabbt svar Humper!

Permalänk
Medlem

Fick följande resultat med min Intel 510 120gb
Har gjort alla trimningar jag kunnat hitta, vill mest ha en uppfattning om det är ett acceptabelt
resultat för denna disken eftersom det är min första SSD och jag har ingen direkt erfarenhet av dem.
Om det är ngt som verkar fel/dåligt så tar jag gärna emot tips på åtgärd

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | MSI GeForce RTX 3070 8GB Ventus 2X OC | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600Mhz CL18 Vengeance LP | Corsair RM650 | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair hydro H100x med (utbytt) 2x Noctua NF-A12x25 pwm fläktar | LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz | Logitech Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Det här är min SSD, tycker den är seg jämfört med andras.

Har även följt denna guide http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-... ända ned tills han kommer in på TRIM , då gjorde jag inge mer, allt innan det är gjort.

Nån som har nå tips på hur jag kan förbättra min SSD?

Edit: Efter jag startat om datorn eftersom jag glömde det efter jag ändrat massa inställningar enligt guiden.

En liten förbättring iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoobN:

Nån som har nå tips på hur jag kan förbättra min SSD?

För det första så börja med att aktivera AHCI i Windows via regedit och sen i BIOS, just nu kör du IDE mode enligt din AS SSD screen.
För det andra så kolla så du verkligen kopplat SSDn på en av de 2 Sata3 portarna på moderkortet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

crucial m4 64gb

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair rm1000x - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv