Battlefield 3 Alpha i prestandatest

Permalänk
Medlem

Lite intresserad av vilken drivrutin version på Nvidias sida han använder. När jag körde så var allt under 280.19 BETA lite buggad.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

klarar man sig på 2x 460?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Trolling? Grafik inställningarna i Alphat var "låsta" man kunde inte egentligen inte "maxa" det...
Systemkraven som kommer till Retail kan vara mycket högre eller lägre. Bara dumt och publicera nått sånt nu. Kan dom inte äns visa någon respekt till dice?

Däremot fanns det en configfil som man kunde edita och se en del grafikinställningar. En del fick mixtra lite där för att ens kunna få spelet att flyta hyfsat då det inte är optimerat (eller så är det bara drivrutinerna ).

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Konsolgrävare

Geforce gtx 580AMP! vad står AMP! för?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk

Det var mkt bra optimerat IMO, drivrutinerna var nvidias senaste beta som man var tvungen att köra, vilket däremot var lite käppar i hjulen för vissa.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Hmm.
Snart dags att byta ut mitt 'Goes Like Hell' mot ett i 5XX-serien.
560Ti av ngt slag.. Minst!

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan inte nog poängtera att dessa prestandatester inte går att dra särskilt många slutsatser från. Varken spelet eller drivrutinerna är optimerade alls, och detaljnivåerna är troligen inte representativa för det färdiga spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tyvar1:

Geforce gtx 580AMP! vad står AMP! för?

Testat googla? Det är vad Zotac döper sina överklockade kort till.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

HD6990 medel-fps stapeln är betydligt kortare än den bör vara.

Jag skulle inte lia deet minsta på dessa siffror, speciellt eftersom de är tagna från helt olika system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Däremot fanns det en configfil som man kunde edita och se en del grafikinställningar. En del fick mixtra lite där för att ens kunna få spelet att flyta hyfsat då det inte är optimerat (eller så är det bara drivrutinerna ).

Nej, config filen gav inga "jätte" förändringar. AA x16 vs 1 var knappt synlig

Alla som tar uppgifter från Alphan gör bara ett skämt av sig, Alphan har som sagt INGET med varken Beta eller Retail att göra.

Permalänk
Medlem

haha desperata? det är en Alpha herregud, man kunde ju inte ens ändra nått förutom LOW Medium & High samt upplösningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan visserligen hålla med om att avg fps staplarna ser konstiga ut, men jag tycker att min-värdet är viktigast.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st Radeon 4850 i Crossfire. Vad tror ni det motsvarar i detta testet?

Permalänk
Medlem

Intresset för BF3 verkar ju i alla fall var enormt, det är fan inte ofta man ser den här typen av artiklar när det gäller andra spel!

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Phukkitt:

Testat googla? Det är vad Zotac döper sina överklockade kort till.

haha jo fan sorry är dom bättre än gigabytes SOC kort?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Jag skulle inte lia deet minsta på dessa siffror, speciellt eftersom de är tagna från helt olika system.

Om spelet inte använder sig av CF/SLI så är ju dubbelmackor inte bättre än ett vanligt kort. Man ser ju från både 6990 och 590 stapeln att alphan inte var bra på att använda flera GPUer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mimematis:

Nej, config filen gav inga "jätte" förändringar. AA x16 vs 1 var knappt synlig

Alla som tar uppgifter från Alphan gör bara ett skämt av sig, Alphan har som sagt INGET med varken Beta eller Retail att göra.

Nähä?
Är det inte för att testa spelet, precis som man gör i betan? Som slutligen leder till fixade buggar i officiella versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Man kan inte nog poängtera att dessa prestandatester inte går att dra särskilt många slutsatser från. Varken spelet eller drivrutinerna är optimerade alls, och detaljnivåerna är troligen inte representativa för det färdiga spelet.

Stämmer, detta spel är långt ifrån färdigt ska ju finputsas in i det sista!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Trevligt. Då kan man åtminstone planera lite vad och när man ska inhandla sin hårdvara. Kanske man kommer att fråga "Kommer den maxa BF3?"? Efter detta? Klart mera intressant om ens dator kan "maxa" ett krävande spel, men som dessutom är intressant vad gällande gameplay.

Skrivet av 92_slayer:

Bara jag som tycker bf3 ser ut precis som bc2...

Förmodligen inte bara du, men inte alltför många fler.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

kul att de säger att det är d11, hur vet de det kanske bara är dx10 i aflan?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Eftersom medelFPS-stapeln ligger ovanpå min-FPS så är det inget fel med den. Medel-FPS för 6990 är 4 högre än för 580 men min-FPS är 10 lägre så 580 ska ligga 6 FPS före i staplarna.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

Måste nog köpa nya grejjer........ hm

EDIT: Var står sej ett GTX295 idag?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Stämmer, detta spel är långt ifrån färdigt ska ju finputsas in i det sista!

Tvivlar på några större förändringar när det bara är enstaka månader till release. Några fps och lite detaljer visst men i stort sett lär det se ut så här och kräva det här.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Nvidia får se till att trycka ut Kepler nu. Jag vill inte ha mina två GTX 460 om jag ska spela i 2560x1600...

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Måste nog köpa nya grejjer........ hm

EDIT: Var står sej ett GTX295 idag?

Det är nog någonstans i trakterna som ett GTX460, beror ju på spelet också

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag har 5970 CF, och jag kan säga så här. Att när jag spelade alphan så var det dåligt optimerat och fanns inget CF stöd, inte heller verkade den belasta fler än 1 kärna.

Jag vet att det var en Alpha och "allt det där ska fixas till release" men efter vara "EA-luttrad" kommer de i vanlig ordning släppa ett spel som är dåligt optimerat/ofärdigt ( givet inte lika dåligt som i alphan ) och sedan får vi vänta på hotfix i ca 1 vecka och därefter en patch 1-2 månade och AMD kommer och få köra med hotfix för att så är det alltid, höll på bli tokig när CoD:BO kom.

Visa signatur

ASUS Rampage II Extreme X58 || Intel i7 Hexa Extreme CPU i7-980 @ 4,4mhz ||Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB || ASUS Radeon HD5970 CF ||

Permalänk
Skrivet av blade80:

Det är nog någonstans i trakterna som ett GTX460, beror ju på spelet också

ok. Lät ju inget bra. Som jag trodde.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Det går väl inte att säga så mycket om det där annat än att spelet inte är klart än. Och att jag är fortsatt nöjd med min rigg och nog definitivt kommer köpa spelet!

Annars så tycker jag att diagrammet är lite missvisande. Ska man göra ett sammanslaget diagram så tycker jag inte att man sätter två staplar efter varandra. Det bästa är att lägga min FPS ovanpå max FPS för att få en vettig representation. Alltså ska stapeln för 6990 vara längre än 580, men den ska ligga kvar på samma plats i diagrammet.

Som det är nu så är diagrammet skapat som såhär:
GTX580: Åh! 57 min FPS.. okej, då sätter vi det här! WAOWH! 78 max fps, då lägger vi ihop det och får 135 FPS! Ja vad bra!
6990: 47 min FPS + 82 max FPS blir 129 FPS totalt!

Nä, ogenomtänkt tycker jag. Men grundtanken var snygg och bra.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacmax:

Jag har 5970 CF, och jag kan säga så här. Att när jag spelade alphan så var det dåligt optimerat och fanns inget CF stöd, inte heller verkade den belasta fler än 1 kärna.

Jag vet att det var en Alpha och "allt det där ska fixas till release" men efter vara "EA-luttrad" kommer de i vanlig ordning släppa ett spel som är dåligt optimerat/ofärdigt ( givet inte lika dåligt som i alphan ) och sedan får vi vänta på hotfix i ca 1 vecka och därefter en patch 1-2 månade och AMD kommer och få köra med hotfix för att så är det alltid, höll på bli tokig när CoD:BO kom.

Tack, någon som har koll. Låter som du är den första här inne som spelat tidigare spel.

BFv, BF2, 2142 och BC2 var ju knappt spelbara vid release. Jag förväntar mig verkligen inte att några mirakel ska ske från den alphan vi har nu till den versionen som ska släppas inom några månader, utveckling går inte fort tyvärr.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Gillar hur folk som har kort som inte presterar bra enligt grafen "skyller" på att det är en alpha, håller med om att spelet säkert kommer optimeras men det är ändå en liten fingervisning.