SweClockers drop!

6000 kr för en sida i Word Press?

Permalänk
Medlem

6000 kr för en sida i Word Press?

Hej!
Har en fråga som kanske de kunniga webbutvecklarna här kan hjälpa mig med. Har precis börjat med lite webbutveckling/design, och har fått ett uppdrag av en tjej som tidigare beställt en webbsida från ett företag och betalat 6000 kr för detta. Det hon har fått för dessa 6000 kr är en sida som knappt skulle ta fem minuter att göra, och dessutom är den skapat i wordpress med färdiga teman och plugins, något jag har förstått är helt gratis. I avtalsvillkoren står det att all uppdatering av sidan ska ske av webbföretaget, men de har inte uppdaterat någonting utan allt hon har är två små sidor.
Jag undrar, tror ni hon kan anmäla dem?

Permalänk
Medlem

När gjordes sidan? Vad står i avtalet (som jag förmodar finns när det rör sig om sådana summor)?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

När gjordes sidan? Vad står i avtalet (som jag förmodar finns när det rör sig om sådana summor)?

Avtalet är på norska, hoppas det går bra att läsa ändå:

Citat:

Avtalevilkår:

Dere har kjøpt følgende produkter:
- Design av nettside
- 3 endringer av hjemmesiden
- 5 e-post kontoer

Avtalens løpetid er: 12 mnd
Deres totale kostnad med domene: kr 4,990- eks. mva.

Generelle vilkår:

Design av nettsiden utføres av oss. Tilvirkningen av deres nettside vil
starte når domenet er klart til bruk. Bestilling av domene gjøres i samråd
med dere. Utover tilvirkning av selve nettsiden, inkluderer prisen tre
gratis endringer på nettsiden i løpet av avtaleperioden.

Det er ingen bindingstid utover den liggetid som allerede er avtalt, men
etter utløpt avtaleperiode vil vi gjøre en oppfølgingssamtale for å spørre
om dere ønsker å forlenge avtalen. Dere vil da få mulighet til å forlenge
avtalen med gunstige vilkår.

Hon lyckades dock få inloggningen till sidan, och nu har jag varit inne och rotat och ändrat lite... Men så fick jag lite ont i magen, kanske är detta att bryta mot avtalet? Det jag egentligen skulle vilja göra är att bara "kasta bort" den här sidan, och skriva en från grunden (med semantisk html såklart ) men ändå behålla domänadressen, är detta möjligt att göra, och isåfall hur?

Permalänk
Medlem

Det där med design kan vara lite si och så med, på sätt och vis så har de ju "designat" webbsidan.
Att ändra designen själv borde väl inte vara något problem, men kolla med företaget.

Ligger hemsidan på "design"-företagets servar?
Kan du länka till sidan så man får se hur illa det är?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Det där med design kan vara lite si och så med, på sätt och vis så har de ju "designat" webbsidan.
Att ändra designen själv borde väl inte vara något problem, men kolla med företaget.

Ligger hemsidan på "design"-företagets servar?
Kan du länka till sidan så man får se hur illa det är?

Här har vi mästerverket: http://galleridante.com/.
Jag tror att sidorna är lagrade på designföretagets servrar, men jag är inte säker. Problemet är att tjejen i fråga inte vet skillnad på en webbsida och en server, så det är svårt att ta reda på info. Kan man ta reda på detta på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Står ju egentligen inte mycket om uppdateringar, men utgår att innehavaren av sidan kan få 3 gratis uppdateringar/ändrigar av design och funktion på sidan, men hon måste ju komma med förlag och önskemål själv först till firman innan det sker nån uppdatering, i övrig har hon nog ganska fria händer att förändra sidan själv med innehåll och plugins/funktioner osv.
6000:- är ett ganska vanligt pris kan jag tänka mig för innehållet om temat för sidan är ganska unikt, och framtaget för henne.

En websida, som görs med lite mer traditionella sätt, dvs inte wordpress m.f. och där det ingår en 5-6 sidor utan uppdateringar eller där sidan inte innehåller några avancerade skräddarsydda funktioner, brukar ligga emellan 7-9 tusen att få gjord, exlusive webhotell/domän

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amöban:

Här har vi mästerverket: http://galleridante.com/.
Jag tror att sidorna är lagrade på designföretagets servrar, men jag är inte säker. Problemet är att tjejen i fråga inte vet skillnad på en webbsida och en server, så det är svårt att ta reda på info. Kan man ta reda på detta på något annat sätt?

Om hon inte vet skillnad på webbsida och server misstänker jag att hon inte har serverplats hos något webbhotell, utan att detta har ingått i avtalet (fast det verkar ju inte ingå om man tittar på delen av avtalet). Fråga henne om hon har hyrt plats på ett webbhotell innan hon kontaktade låtsasgrafkierna.

Vad gällde sidan; Hemsk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Står ju egentligen inte mycket om uppdateringar, men utgår att innehavaren av sidan kan få 3 gratis uppdateringar/ändrigar av design och funktion på sidan, men hon måste ju komma med förlag och önskemål själv först till firman innan det sker nån uppdatering, i övrig har hon nog ganska fria händer att förändra sidan själv med innehåll och plugins/funktioner osv.
6000:- är ett ganska vanligt pris kan jag tänka mig för innehållet om temat för sidan är ganska unikt, och framtaget för henne.

En websida, som görs med lite mer traditionella sätt, dvs inte wordpress m.f. och där det ingår en 5-6 sidor utan uppdateringar eller där sidan inte innehåller några avancerade skräddarsydda funktioner, brukar ligga emellan 7-9 tusen att få gjord, exlusive webhotell/domän

Ok, du kan ha rätt, men jag vet inte - hon var tvungen att "tjata till sig" inloggningsuppgifterna från företaget, och sidan är helt värdelös... Jo, naturligtvis har hon kommit med förslag, hon har kontaktat dem flera gånger för att de ska göra uppdateringar, men inget händer.

Skrivet av kabex:

Om hon inte vet skillnad på webbsida och server misstänker jag att hon inte har serverplats hos något webbhotell, utan att detta har ingått i avtalet (fast det verkar ju inte ingå om man tittar på delen av avtalet). Fråga henne om hon har hyrt plats på ett webbhotell innan hon kontaktade låtsasgrafkierna.

Vad gällde sidan; Hemsk!

Sant, jag tror allt ingick i det där paketet. Frågan är då: finns det någon möjlighet för mig att ta över administrationen av hennes sida (installera plug ins och nya teman mm.) eller sitter den fast hos designföretaget? Är det bästa att börja på ny kula med en annan sida? Behöver verkligen tips och råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amöban:

Ok, du kan ha rätt, men jag vet inte - hon var tvungen att "tjata till sig" inloggningsuppgifterna från företaget, och sidan är helt värdelös... Jo, naturligtvis har hon kommit med förslag, hon har kontaktat dem flera gånger för att de ska göra uppdateringar, men inget händer.

Ja då är det ju rejält dålig av firman om inget händer och att man inte får inlogg till sidan var ju minst sagt märkligt, hon bör ju minst fått både ftp login och inlogg till wordpress, och helst också till kontrollpanel för att kunna hantera mail och databas m.m

Är ju också en wordpress sida och en sån ska man ju kunna förändra innehåll och ta bort lägga till som inte har direkt med designen att göra, utan att nån webbfirma lägger sig i.

Var inte nån höjdarsida det där inte, och klickar man på bilder så var dom ju så jämra små, en blogg på tex blogg.se m.f kan ju bli och se mycket bättre ut och då är den ju gratis också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja då är det ju rejält dålig av firman om inget händer och att man inte får inlogg till sidan var ju minst sagt märkligt, hon bör ju minst fått både ftp login och inlogg till wordpress, och helst också till kontrollpanel för att kunna hantera mail och databas m.m

Är ju också en wordpress sida och en sån ska man ju kunna förändra innehåll och ta bort lägga till som inte har direkt med designen att göra, utan att nån webbfirma lägger sig i.

Var inte nån höjdarsida det där inte, och klickar man på bilder så var dom ju så jämra små, en blogg på tex blogg.se m.f kan ju bli och se mycket bättre ut och då är den ju gratis också.

Ja, visst är det skumt. Och när jag tittade på kontaktinformationen på adminsidan, så var det webdesignföretagets mailadress som var angiven. Och ja, tanken är ju att det ska vara ett galleri med fokus på bilderna, så de är ju alldeles för små. Känner mig lite frustrerad över hela grejen.. Och vem äger egentligen sidan? Är det hon eller webbföretaget? Och vem äger domänen? Vad gäller?

Permalänk
Avstängd

hade inte ens gett en tjuga för den där skiten.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ens kalla det för en hemsida snarare ett vanligt bildgalleri som brukar följa med gratis vid hyra av webbhotell...

Och till på köpet en otroligt ful sådan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Jag skulle inte ens kalla det för en hemsida snarare ett vanligt bildgalleri som brukar följa med gratis vid hyra av webbhotell...

Och till på köpet en otroligt ful sådan...

Skrivet av trollhattan:

hade inte ens gett en tjuga för den där skiten.

Jo, visst är det så... Men hur löser jag det, kan jag ta kontroll över sidan via wordpress? Eller ligger makten hos företaget eftersom de har filerna lagrade på sina servrar (troligtvis)? Kan hon polisanmäla eller är det bara att "bita i det sura äpplet" och lägga ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amöban:

Ja, visst är det skumt. Och när jag tittade på kontaktinformationen på adminsidan, så var det webdesignföretagets mailadress som var angiven. Och ja, tanken är ju att det ska vara ett galleri med fokus på bilderna, så de är ju alldeles för små. Känner mig lite frustrerad över hela grejen.. Och vem äger egentligen sidan? Är det hon eller webbföretaget? Och vem äger domänen? Vad gäller?

om du gör en sökning på http://www.whois.net/ så får du fram vem som äger domänen och också vilket webhotell som hostar sidan
tog en titt på firman som designar, och wordpress var minst sagt flitigt använt och med ungefär samma grundstil på det mesta, klossigt....

Visst jag använder wordpress också ibland då man kan om man lägger ner lite jobb på temat kan få det ganska snyggt
och inte så som den här sidan.

Det ni får göra är att kontakta firman och be att denne flyttar ägandeskapet för domänen, så att ni får först och främst får kontroll över denna.
Sedan kan man ju se om firman kan släppa ifrån sig webhotellet också, men kontroll över domänen är viktigast då kan man ju flytta till annat webhotell om det strular

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amöban:

Jag undrar, tror ni hon kan anmäla dem?

Vem skulle hon anmäla dem till och vad skulle hända? Är det ett företag som har köpt varan blir det väl en civilrättsligprocess i domstol och det tror jag är en extremt dålig idé.

Nä, det är bara att bita i det sura äpplet och inse att pengarna är borta. Har man tur är domänen registrerad i Galleri Dantes namn annars får man försöka få kontroll över domänen på något sätt eller skaffa en annan domän.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en hel del företag som gjort det till ide att blåsa främst småföretagare, det var upp på uppdrag granskning för ca 1år sedan.
http://www.yellow.nu/ är ett svenskt företag med tvivelaktiga medtoder. men det finns flera som är rätt dyra om man ser till det de levererar, finns ju även sånna som registrerar domäner dyrt.

läs det här http://svt.se/2.77956/1.1583748/yellow_register_hotas_av_stam...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan ju fråga företaget om de kan tänka sig bryta avtalet och betala tillbaka en del av pengarna. Domännamnet borde de kunna släppa om de är lite schyssta, om inte så skulle du ju kunna ta typ galleridante.no eller liknande.

Edit: Om de vill ha en anledning så kan man ju säga att man inte var nöjd med deras tjänst helt enkelt.

Edit 2: Om man kollar designbyråns referenssida så känns det ju inte som om de är på speciellt hög nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som en ganska vanlig deal nu för tiden. Att firmor sätter upp wordpressinstallationer och driftar dem med ett antal ingrepp som ingår i det fasta priset.
Då brukar man också få en inloggning som redagktör eller vad det heter för att kunna ändra innehållet på sidan.

Tyvärr verkar hon ju ha fått tag på riktiga skojare, då den såg för jävlig ut och inte verkade anpassad för hennes ändamål över huvud taget.. (eller ja, den verkade inte anpassad alls..).

Vet inte hur det är i Norge, men i Sverige får du väl inte regga en domän i ditt företags namn åt en kund? Kanske andra regler i Norge?

Permalänk
Medlem

Troligtvis använder sig företaget av en webbhost i stil med one.com. Det är enklast och billigt för dem om man ser till vad de tar för en sida.
I avtalet står ingenting om att köparen blir ägare av domännamn eller konto på webbhotell, så jag gissar att företaget kan vägra ge ifrån sig dessa.

Hur kommer det sig att denna tjej köpte tjänsten, och betalade 6000 kronor för en design hon inte tycker om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Vet inte hur det är i Norge, men i Sverige får du väl inte regga en domän i ditt företags namn åt en kund? Kanske andra regler i Norge?

Mitt förra webbhotell hade registrerat mitt domännamn i deras namn så nog går det Mitt nuvarande står på mig men så är det webbhotellet betydligt mer seriöst också...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag säger då det. Som grafiker och designer så skulle jag aldrig släppa något dylikt till en kund. Som om det är en färdig mall eller inte. Utan det ska vara en ren princip sak att en produkt man säljer, att den ska vara attraktiv och funktionell.

Och sen, kunde man inte ha försökt att få till en snyggare lightbox ?

Nä, det här är ju inget annat än ett sätt att lura kunder på pengar. Ett rätt så oseriöst sätt, med andra ord. Jag skulle aldrig som företag vilja stå för det här arbetet. Det är ändå sitt varumärke man säljer.

Men man kanske inte bryr sig, vad vet jag ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Så här ser jag det.
Att sätta upp en sida med domän och allt är kanske gratis men kostar om man anlitar ett företag. Tid = pengar!
Tittar på liknande webblösnignar så betalar man ofta väldigt mycket för väldigt lite. Det vanligaste är ofta att timpengen för sådana tjänster ligger 5000 - 6000 kr.
Om man för stunden glömmer bort att det handlar om WP så måste jag ändå påstå att hon kom undan billigt med en "färdig" sida för 6000 kr som hon dessutom inte behöver hosta.

MVH

Permalänk
Medlem

Det är ju inte ifråga om seriositet ang domän namnen, hon köpte en tjänst av ett företag där dom troligen skulle hosta och sköta den och då är det ju dom som fortfarande äger det under avtalets tid.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Det är ju inte ifråga om seriositet ang domän namnen, hon köpte en tjänst av ett företag där dom troligen skulle hosta och sköta den och då är det ju dom som fortfarande äger det under avtalets tid.

Jag tycker att det är en fråga om seriositet. Ta som exempel att denna person som köper tjänsten byggter upp en känd wbbhandel under avtalets tid. Vad är det som säger att hon kommer att få kontrollen över domänen när avtalet går ut? Vad är det som säger att företaget som äger domänen inte tar över webbshopen och driver vidare den själva?
Ett domännamn ska alltid ägas av brukaren..

Permalänk
Medlem

Har företaget inte uppfyllt avtalet är det avtalsbrott som gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Troligtvis använder sig företaget av en webbhost i stil med one.com. Det är enklast och billigt för dem om man ser till vad de tar för en sida.
I avtalet står ingenting om att köparen blir ägare av domännamn eller konto på webbhotell, så jag gissar att företaget kan vägra ge ifrån sig dessa.

Hur kommer det sig att denna tjej köpte tjänsten, och betalade 6000 kronor för en design hon inte tycker om?

Skickades från m.sweclockers.com

De tvingade henne att betala i förskott, som jag förstod saken...

Tack för alla svar, tips och råd! Jag är lite i valet och kvalet hur jag ska göra - det enklaste är väl egentligen att ta .no och bara strunta i den här sidan, så kan jag bygga en sida från grunden åt henne (vilket jag ju egentligen vill göra, för att lära mig och för att ha något i en kommande portfolio). Alternativet verkar annars vara att ta en diskussion med företaget och försöka få kontroll över domänen, och överta webbhotellet... Men det får hon i så fall göra, jag tänker inte ge mig in i en diskussion om det. Just det här med avtalsrätt, frågor om vad som gäller efter avtalets slut och vem som äger domänen verkar vara ganska krångliga, eftersom de inte är specificerade i det avtal hon vidarebefordrade till mig.... Fler tips och idéer välkomnas!

Edit: har kollat domänen på whois.com, men var ser man vilket webbhotell som används för att hosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Har företaget inte uppfyllt avtalet är det avtalsbrott som gäller!

Sant - fast om man läser kontraktsdelen som jag klistrade in i ett inlägg ovan rent bokstavligt så har de ju faktiskt inte brutit mot några regler. Ja, tre uppdateringar ska göras, men det står inte när. Det står inte heller några krav på hur designen ska se ut... Väldigt luddigt avtal när man tänker efter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker hel tråden är ganska oförskämd. TS utgår från att något oärligt/oseriöst är gjort, vilket det inte är. Man har kommit överens om att företaget ska leverera en sida, de ska göra uppdateringar tre gånger om så önskas och de ska hosta sidan under avtalstiden, ett år. Det står inget om att de ska ge tillgång till sidan för att kunden ska göra egna ändringar, det står inget om hur sidan ska framställas osv. Det finns inte en chans i h-vete att bryta avtalet med den info som TS har framlagt. Visst, sidan är inte så estetiskt tilltalande, men om kunden har godkänt designen är det ju svårt att i efterhand komma och ändra på det. Nör man tittar lite mer på whois-informationen hittar man ganska enkelt till företaget som gjort sidan. Där ser man ett antal exempel på sidor som ser riktigt ok ut, så jag tror säkert de kan göra andra designer. Det hela kokar ner till vad man kommit överens om. Har kunde godkänt den här designenså får man nog hosta upp med lite stålar för att få den omdesignad...

Sensmoralen är nog att man ska vara väldigt noga med att ta reda vad avtalet man ingår verkligen innebär! Innan man ingår avtalet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Jag säger då det. Som grafiker och designer så skulle jag aldrig släppa något dylikt till en kund. Som om det är en färdig mall eller inte. Utan det ska vara en ren princip sak att en produkt man säljer, att den ska vara attraktiv och funktionell.

Och sen, kunde man inte ha försökt att få till en snyggare lightbox ?

Nä, det här är ju inget annat än ett sätt att lura kunder på pengar. Ett rätt så oseriöst sätt, med andra ord. Jag skulle aldrig som företag vilja stå för det här arbetet. Det är ändå sitt varumärke man säljer.

Men man kanske inte bryr sig, vad vet jag ?

Men åååh, jag lovar dig, om JAG hade kunnat komma undan med att sälja den där sidan till en kund för 6 papp så hade jag fanimej gjort det. Problemet är att det kan kopplas till en själv och då har man fan inga kunder kvar, men hade jag kunnat så hade jag lätt gjort det! Fatta timpengen! Det kan man sälja sin själ för ibland

Permalänk
Medlem

Hur mycket "webbande" får man idag för 6000kr exkl moms (antar jag) om även tre uppdateringar och hosting ska ingå? 10-12h? I min enterprise-"interndebiteringsvärld" så skulle 6000 räcka till hosting för ett kvartal... (Fast det är bra hosting, väldigt mycket bättre än vad som behövs)

...siffror från Pelle-P12 som kör svart är ointressanta...