Mitt första bygge gick åt skogen, hur var era?

Permalänk
Medlem

första bygget gick helt fel fritt mot vad jag hade trott. byggde den när man passade lil kusinen som då var i 'hej nu måste jag bita på allt' åldern. man blev rätt så orolig när man letade efter nätagget och man såg kusinen sitta å bita på alla kablar:S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

mitt första ihopbyggning av en dator var när jag var 5 den funkade aldrig (visste inte om delarna funkade innan heller) mer efter det för brorsan hade skruvat isär den det var nå ruskigt gammalt skit ramen var innan sdram fanns. dom var ca 10cm långa och hade feta minnes chips på men när jag var 7 så försökte jag att bygga en dator igen som återigen låg i bitar funkade prima det var en pentium 1 33mhz tror jag det var "ops anledningen till att jag var så liten i åldern är för att jag föddes med skruvmejsel i handen och skruvade på precis allt" true story!

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

Gick bra, det var datorn i sign det handlar om..inget läckage eller nåt, blev lite förvånad faktiskt..det enda som var lite halvtaskigt var att när jag skulle skruva på muttrarna på radiatorerna så att slangen sitter fast, var att jag krökte kopparrören hit å dit, men det gick!

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Inte säker på när jag byggde första datorn från grunden men kanske 1994, innan dess en del gettomodade amigor, men första PC runt 94 sen har det väl blivit tills idag runt 50 burkar till mig själv till kompisar, familjen, kusiner osv, samt en del på div olika jobb, bara en har strulat som hade defekt modekort för 11-12 år sen, samt varit med om en total HD crash, är faktiskt allt, resten har gått som klockor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I början av år 2000 kan man väl säga att min karriär startade. Hade fått tag på GTA2 och vår Pentium 166 MHz pallade inte med det, spelet krävde nämligen minst 200 MHz. Till min stora lycka hittade jag en begagnad Pentium 233 MHz till ett hyfsat fördelaktigt pris. Skruvade isär datorn och bytte processor. Hjärtat bankade ganska duktigt när den skulle startas igen (det var ju så klart pappas dator så hade jag haft sönder den hade jag haft problem ). Datorn startade dock så fint och GTA2 avnjöts under många timmar!

Första riktigt scratchbygget var 2005 när jag satte ihop min nya Dual Opteron-burk. Fruktansvärt svettigt det med men datorn startade så fint

Idag har jag byggt fruktansvärt många burkar men det är alltid lite spännande när man ska starta dem första gången. Jag ser dock till att vara noggrann när jag bygger. Även fast jag egentligen kan det utantill tittar jag alltid en extra gång i manualen för att slippa tråkigheter (:

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Första egna bygget gick väldigt bra inga problem alls, en polare hjälpte mig med min första dator så lärde mig mycket där. Läste även på en del och kollade t.ex. Youtube för installation av processor/kylare.
Hade dock pillat mycket med datorer innan, dock aldrig byggt från scratch!

Permalänk
Medlem

Min första datorn byggde jag runt 2004, hade tjatat till mig ett ATI X800 grafikkort från min stackars fader för att spela DOOM 3 och HL2 (PCI-Express var nytt då)! Resten av delarna hade jag pengar till själv. Allt gick faktiskt bra, förutom en sak. Jag hade köpt ett moderkort med AGP. Så jag fixade ett nytt, men då kom nästa problem. Hur i hela friden ska jag veta vad alla de små kontakterna från chassit ska sitta på moderkortet (ni vet pwr reset osv).

Det stod ju olika i manualen för moderkortet och för chassit. Slutade med att jag fick ringa en polare som kom över och löste det på typ 2 sekunder. Dagen efter kom jag på att jag måste ordna internetanslutningen på datorn, vad passar inte bättre då än att öppna chassit när datorn är igång och sätta i det trådlösa nätverkskortet i PCI-platsen *FACEPALM*, då lät det pffffff... från datorn och en gnista kom, datorn kortslöts och jag har aldrig varit så skraj i hela mitt liv. Vi snackar om att 1000 kr kändes som en miljon kronor. Startade om datorn och den fungerade! Allt slutade väl tillslut. Sedan dess har jag aldrig försökt sätta i ny hårdvara utan att stänga av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

Den dagen inträffade en lite småkul historia: Jag hade beställt från 3 olika sidor och hoppades jag skulle få paketen innan helgen, jag blev mycket glad när jag var i skolan och fick ett sms kl 13.10 på fredagen och läste att dom 2 sista paketen hade kommit. Sista lektionen sa min tråkiga SO-lärare "ska vi inte ta och gå ut och spela lite brännboll?".

Denna dagen kunde inte bli bättre, slippa en timmes SO-lektion och sen få datorn. Jag blev så ini helvetes lyrisk så jag drog till som själve faaan när jag skulle få slå iväg min första boll, jag laddade upp på ena raksträckan av brännbollsplanen och sen i svängen låg det grus (vi spelade på asfalt, så gruset gjorde att det blev snorhalt) i alla fall, jag snublar och glider 4-6 meter och river upp mina armar och till råge på allt bryter jag tummen. Fullt med blod på armarna ringer jag till far och sa att jag behövde åka till sjukhuset och rikta tummen (det var ganska självklart att den var bruten. Den såg ut som en banan i fel riktning).

Jag var ganska bestämd att jag ville ha mina datordelar innan post-utlämmingen stängde för helgen. Så jag sa att jag ville få skjuts till ICA först och hämta ut mina paket före jag skulle åka till sjukhuset. Historien tar tyvärr inte slut här, datumet var den 27 alltså 2 dagar efter en löning på en fredag = alla arbetare ska supa helvete och skada sig = fullt sjukhus. Eftersom jag inte var något akutfall fick de som snubblat och brutit skallen på toaporslinet gå före i kön.

Och de som varit på sjukhus vet att det tar en jävla tid med dessa röntgningar och vänta på resultat och bla bla bla. Så jag kom hem kl. 2 på natten. Men då hade morsan gjort kladdkaka så att man hade energi till att bygga datorn på natten med en hand. (andra handen var gipsad upp till armbågen av någon anledning =S) Nåväl, jag har iaf något jag kan berätta för barnbarnen när jag blir 70

Fantastisk historia

Permalänk
Medlem

jag och farsan byggde vårt första hemmabygge när jag var runt 12 ,

var nått i stilen med en p4 2,4 GHz
256 MB ddr1 PC2700
och ett low/mainstream geforce 2.
samt dåtidens fetaste chassi : cheiftec dragon fulltower

själva bygget gick bra ,
det var bara att tänka lite och använda moderkortsmanualen.

men som oerfaren 12åring så lade jag alla pengar på processorn . ( jag stod för komponentsvalen )

vilket inte var fullt så bra , även om counter-strike funkade ganska fint på den datorn back in the day. (2002/2003)

det var iofs en fin epenis i skolan sedan .
"Inte en jävel hade så många gigahertz som jag!"

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Förutom att jag ALLTID glömmer PCIe ström kontakterna samt 4/8 pins kontakten på moderkortet och som ett resultat alltid blir livrädd när datorn tjuter eller inte ger någon bild så har det alltid fungerat bra.

Inte för att vara nedvärderande men det mesta är självförklarande vid dator montering, svåraste biten måste vara att sätta upp Bios efter önskade inställningar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Hahaha, du påminnde mig om mitt första bygge

Jag var glad 18 årig grabb flyttat hemifrån för några månader sen, blitt jävligt trött på den gamla pII 400 mhz burken jag hade tat med mig hemifrån (detta var 2004) köpte mig en amd budget klass processor =p dual core 1800 kostade den iallafall.

Byggde glatt ihop datorn, satt på golvet och käkade medfölande godis och meka ihop den. men jag tyckte att det var jävligt svårt att få på processor fläkten, tillslut hade jag lyckats med en hel del våld. pilla ihop resten, och satte på datorn, den brumma till men allting var svart.

Jag satt bara och stirrade och försökte att få den att fungera, till slut ringde jag till (letade i gula sidorna =P) overclockers och bad dom felsöka den åt mig. Efter 2 dar så fick jag ett samtal om att dom hade hittat felet. Det hade tagit dom en stund men till slut hade dom plockat av cpu fläkten och plockat proccessorn, men den satt fast något jävligt, till slut fick dom lös den och då upptäckte dom att jag hade tryckt ner projjen åt fel håll in i plasten så hårt att flera piggar hade brutits av.

Så det enda att göra var att be morfar (som skjutsade mig) om att köpa en ny cpu som dom i affären satte i åt mig och testade så datorn funkade. (när jag tänker efter har jag inte betalat tillbaks morfar än xD)

Permalänk

Första datorn byggde jag ~97 nångång, första året på gymnasiet. Jag hade pillat lite med familjens 486:a före det.
Efter det har det väl blivit ett 20-tal till mig själv, släkt och vänner men jag blir fortfarande kallsvettig när jag ska klämma fast processorkylaren

Visa signatur

Asus X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32 Gb DDR4 | Radeon RX7800XT 16 Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt första bygge var en 775-plattform med första generationens Core 2 Duo (E6600) och ett Asus P5B. Totalt var delarna värda 13-14 kkr om jag inte minns fel. Jag var precis nyinflyttad, och kände inte en kotte som kunde hjälpa mig om något gick snett. Nervös var jag, men själva monteringen gick ganska smärtfritt (om än oerhört långsamt, tror det tog 3-4h bara att få in grejerna i chassit).

När jag skulle starta den för första gången drog fläktarna igång, allt börjar lysa som det ska, sen tvärdör den. Upptäckte ganska snabbt att jag hade glömt 12V till CPU. In med den, så startade datorn perfekt, nästa problem var att processorn låg på ungefär 90 grader i BIOS. Jag tänkte att den måste visa fel, så jag installerade Windows och kollade temperaturen, och den låg på 85-90 grader... Tänkte att något måste vara fel, så jag monterade om kylaren en gång - samma problem igen. Monterar om den ytterligare en gång, och temperaturerna var normala. I efterhand inser jag att de där äckliga pinnarna (pushpins) på referenskylaren hade spelat mig ett spratt. Jag vågade troligtvis inte trycka tillräckligt hårt.

Där är min story.

Permalänk
Medlem

Första va väl -95 tror jag va 15 bast då. Nu ett antal hundra burkar senare så kan man det i sömnen.

Man va lite nervös första gången dock, på den tiden EDO minnen på 16MB kosta en tusenlapp eller mer

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma misstag med alla datorer jag byggt, jag har varit så ivrig att få igång den för att testa att jag inte brytt mig ett dugg om kabeldragningar eller smarta lösningar. Jag har aldrig haft sönder något eller gjort fel men som sagt, att sen sitta i efterhand och inse att fan jag skulle ha gjort så där istället det hade ju varit så mycket bättre är irriterande.

Nästa burk ska jag planera lite bättre och sen lägga ner ordentligt med tid på kabeldragning och optimering av chassits insida.

Chassit jag har idag till exempel är egentligen ett bra chassi men det är inte optimalt för min del, en del kabeldragningar går inte att få till som jag vill eftersom det saknas genomföringshål osv, det hade ju varit smart att tänka på innan man monterade i alla komponenter. Nästa gång blir det att såga och borra och ha sig innan man monterar i saker slutgiltigt...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge gick finfint, men på den tiden hade man inte ens kylfläns till processorerna... 386or is da shit !!!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Första gången jag var med far och byggde en ny dator minns jag inte för det var så länge sedan. Men jag var väl sådär en fyra-fem år och det var bland ISA-slottar och 486:or. När jag gjorde det själv första gången var jag väl runt fjorton och jag kan inte minnas att det var några problem. Då var det P4 3GHz, en hel gigabyte RAM-minne (häftigt då, tyckte jag) och ett Radeon 9250 (jag visste inte så mycket om grafikkort vid den tiden).

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Efter en hel dels inspektioner och "how to" klipp byggde jag min första egna dator. Gick hur bra som helst. Nu bygger jag datorer åt hela byn.

LOOOOOOOOOL Hahahahha :DDD

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Mitt gick som smort, läste på, lite för mycket(?), sen körde jag direkt med vattenkylning och in i bios och klockade upp processorn, den gamla burken rinner fortfarande fint!
(Har ett visst problem i att sätta mig in i saker lite för mycket jag gillar och skjuta allt annat åt sidan)

Jag med, AS kallas det

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av samme28:

Gick bra, det var datorn i sign det handlar om..inget läckage eller nåt, blev lite förvånad faktiskt..det enda som var lite halvtaskigt var att när jag skulle skruva på muttrarna på radiatorerna så att slangen sitter fast, var att jag krökte kopparrören hit å dit, men det gick!

sånt kit hade jag oxå i min första vattenkylda riktigt skit med de rören nu sitter den i tjejens byggde väll min första 07

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Övning ger färdighet så att säga. Jag har byggt ihop 2-3 burkar genom åren men sista burken var lite knepig. Nätagget var knepig att få på plats. Fick ta i som satan för att få in den på den reserverade platsen. Även MB var riktigt svårt att få på plats. I övrigt så gick det nog smidigt vad jag vill minnas. Lugnt och metodiskt samt bläddra i manualerna fram och tillbaka så att man inte glömt någon ström/datasladd.

Minns att jag på någon äldre dator böjde cpu stift. Men det gick att böja tillbaka dem så fick jag procesorn på plats

Permalänk

Mitt första bygge gick bra, om än långsamt. När allting var ihopkopplat så skulle jag starta den och... -ingen bild-.
Varken chassi eller moderkort hade någon högtalare, så jag slaktade ett par gamla hörsnäckor och kopplade på dem på kontakterna för systemljudet och hörde en error som hade med RAM-minnena att göra. Efter lite undersökning så märkte jag att ett av minnena var korrupt.
Direkt efter att jag klickat på startknappen första gången höll jag dock på att skita på mig av rädsla.
Att det gick långsamt skyller jag på min farsa; han är utbildad svetsare och robotkontrollnisse, men det är sen tiden då man använde hålkort. Han sa åt mig att lugna ner mig och beordrade mig att kolla alla manualer (vilket inkluderar RAM-minnen, processor, grafikkort, nätaggregat, hårddisk och dvd-enhet) innan jag satte ihop det.

Den smärtsammaste gången måste ha varit när jag byggde en dator åt min kompis. Vi cyklade ner till stan för att ändra en beställning hos Webhallen och på vägen ner så gled jag på en grushög (kul att det fanns grus, det var i början av september) och gick in i världens jävla vurpa. Landade på armen; men tänkte "Vafan, bara lite ömt" och fortsatte att cykla ner mot stan.
När vi ändrat ordern och skulle cykla tillbaka så märkte jag att min högra underarm var ca 1,5 gånger tjockare än min vänstra (ingen idé att dra något onanirelaterat skämt här...) så jag drog in på stadium och köpte en kylpåse och drog till sjukhuset. Visst fan hade jag en stor spricka i högerarmen. Och inte fan hjälper det att min vänsterarm är helt oanvändar, både i precision och styrka.
Går ändå hem till kompisen den följande dagen; men har med mig en elektrisk skruvdragare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Mitt gick som smort, läste på, lite för mycket(?), sen körde jag direkt med vattenkylning och in i bios och klockade upp processorn, den gamla burken rinner fortfarande fint!
(Har ett visst problem i att sätta mig in i saker lite för mycket jag gillar och skjuta allt annat åt sidan)

Jag har exakt samma problem med saker jag gillar. Väldigt jobbigt för mig o mina vänner eftersom jag knappt lyssnar på de längre. XD

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Gick fint, var nervös men det gick bra. Byggde ihop brorsans dator bara någon månad efter, budget, men där gick det desto sämre då jag inte var van vid AMD och tag av en plastbit som jag trodde skulle skydda sockeln men den var i verkliga fallet hålen för AMD-Cpu'ns pins. Lyckades böja ett antal pins och förstörde därmed även moderkortet. Fick endast punga upp 1k i vilket fall men det var lite jobbigt. Bästa är antagligen att att läsa på i mobomanualen sen ta det metodiskt.

Permalänk
Medlem

hmm dumt o vara försiktig i början?... min första dator gick hur smidigt som helst..enda jag inte visste var några små sladdar var dom skulle in som en vän fick visa mig. datorn startade direkt utan problem..en dator är ju som att bygga lego. om inte lättare. allt har sin plats på moderkortet..bara o tänka logiskt o kolla manualen i värsta fall.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Första bygget för ett antal år sen, så köpte jag begagnade delar på Tradera och hade Datorbyggarskolan uppe på en annan dator!!

Gick hur bra som helst, har blivit några bygge sen dess!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

För mig gick det, bra. Skulle valt ett chassi med mer airflow men själva bygget gick bra. fick hjälp av en kunnig och hade läst på.

Samma här!

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Antielefant

Dator i delar = Lego för vuxna.

Gällande första datorn jag byggde kommer jag inte ens ihåg den, har byggt många (läs högt fyrsiffrigt antal) sedan dess.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Gällande första datorn jag byggde kommer jag inte ens ihåg den, har byggt många (läs högt fyrsiffrigt antal) sedan dess.

Var en jämra massa, men då har du det väl som yrke mer eller mindre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gick bra för mig... förutom att jag la moderkortet innan jag gjort klart kabeldragningen och så glömde jag montera processorn, fail.

Skrivet av Zcenicx:

GG!

Visa signatur

RTS :D