Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Vattenkylning eller...

Tjenix alla, tänker börja (bättre sent än aldrig) modda lådan lite.
Men eftersom jag skall börja riva i burken tänkte jag bygga ett vattenkylsystem.

Men om man nu skall kyla värme, och har vatten, kan det ju bli kondens och det vill man ju inte.

Min tanke var att kyla med olja. Det har ju bättre kylegenskaper än vatten.
Går det finns det info om detta.
vill ha reda på vad för pump, och olja man skall använda sig av isåfall.

Eller, spelar det ingen roll om man har vatten eller olja. Kanske inte vinner så mycket på det.

Visa signatur

Vill helt enkelt modda!

Permalänk
Avstängd

om du kan få tag i kylolja som man använder vid tillverkning med maskiner så bingo e bra som fan å rinner lika lätt som vatten men kostar skjortan !

Permalänk

Kondens har inget med kylmediet att göra

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning eller...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ])r()()pY
...
Men om man nu skall kyla värme, och har vatten, kan det ju bli kondens och det vill man ju inte.
...

Exakt hur hade du tänkt att kondens skulle uppstå?

Citat:

...
Min tanke var att kyla med olja. Det har ju bättre kylegenskaper än vatten.
...

Inget flytande kylmedium har bättre egenskaper än vatten.
Fördelen med att använda olja är att det kan hantera mycket högre temperaturer (där vatten kokar), detta är inte aktuellt i en dator om man säger så..

Om vätskan är kallare än 0 grader måste du använda en blanding av metanol och vatten eller glykol och vatten. Ingen av dom har bättre värmeupptagning än rent vatten men det är ju en kompromiss för att du ska kunna ha så låg temperatur som du kan med blandningen.
Och även om du använder bara vatten i ett system i rumstemp och kyla radiatorn med rumstempererad luft, så måste du blanda ut vattnet med något för att dämpa två problem: biologiska (bakterier) och kemiska (korrosion). Glykol fungerar där, men Water Wetter är populärt..

Läs den här artikeln:
http://www.overclockers.com/articles609/

Permalänk

Ahh!! Tack för upplysningen om olja vs vatten, då kan jag lugnt släppa tanken kring oljekylning.

Visa signatur

Vill helt enkelt modda!

Permalänk
Medlem

Ja, och om kondens också. Det kommer inte hända om du inte använder nåt special för att kyla vattnet alt. CPU, t.ex. pelt. men då behöver du ju bara kondensisolera socket osv.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!