Nya hörlurar för bästa musik upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är inte bara bra med öppna lurar med tanke på att ljud läcker både in och ut så det är inte så kul om man sitter på bussen eller om man sitter i ett kontorslandskap.

Sant, men det som diskuterats i tråden verkar väl i första hand vara lurar för hemmabruk framför skrivbordet? Då kommer man ju normalt undan med öppna lurar utan större problem IMO.

Skrivet av Zotamedu:

Med öppna lurar får man med musiken som spelas upp i mikrofonen vilket är helt värdelöst.

Är det verkligen ett problem annat än på väldigt öppna lurar vid nära nog farliga volymer? (ja eller vid kinkigt studiobruk förstås)

Skrivet av Zotamedu:

Det finns fördelar och nackdelar med båda designerna så vilken man väljer beror på vad man ska ha dem till.

Så enkelt är det ju

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Sant, men det som diskuterats i tråden verkar väl i första hand vara lurar för hemmabruk framför skrivbordet? Då kommer man ju normalt undan med öppna lurar utan större problem IMO.

Är det verkligen ett problem annat än på väldigt öppna lurar vid nära nog farliga volymer? (ja eller vid kinkigt studiobruk förstås)

Så enkelt är det ju

Ja en stormembrans kondensatormikrofon är rejält känslig. Det är ingen bordsmikrofon för ett par tior
Sen om man klassar det som kinkigt studiobruk eller inte vet jag inte men så små saker som datorfläktar kan ställa till problem när man spelar in hemma.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är inte bara bra med öppna lurar med tanke på att ljud läcker både in och ut så det är inte så kul om man sitter på bussen eller om man sitter i ett kontorslandskap. Själv kör jag slutna för att slippa höra annat ljud och för att öppna är helt oanvändbara i studiosammanhang. Med öppna lurar får man med musiken som spelas upp i mikrofonen vilket är helt värdelöst.

Det finns fördelar och nackdelar med båda designerna så vilken man väljer beror på vad man ska ha dem till.

Absolut. Du har helt rätt. Jag snackar lurar för hemmet. Ute kör jag med IEM's.
De flesta lurarna i högre prisklasserna är inte till för att användas på andra ställen än hemmet. Därför är den öppna varianten mycket vanligare.

Stängda lurar har ju självklart ett användningsområde, men i hemmet är det vanligare med öppna då det är lättare att få optimal kvalité med dem.

Har dock ett par semistängda Denon AH-D2000 på väg hem, som ska användas i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja en stormembrans kondensatormikrofon är rejält känslig. Det är ingen bordsmikrofon för ett par tior
Sen om man klassar det som kinkigt studiobruk eller inte vet jag inte men så små saker som datorfläktar kan ställa till problem när man spelar in hemma.

Kan intyga att mikrofoner kan vara väldigt känsliga. Minns att vi skulle spela in någon på musiken i nian och då var det någon som satt och knappade på en telefon några meter från micen och det hördes sedan i inspelningen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Finns ju väldigt mycket bättre alternativ om man bara vill lyssna på musik i den prisklassen istället för HS1. HS1 är inte bra lämpad för musik och bra undvikas för det ändamålet.

Skrivet av Uzor:

Inga jävla gaming headsets förhelvete, speciellt USB headset är det värsta du kan skaffa dig om du lyssnar på musik -.-
Dessutom kostar de ju extra eftersom de har en skiten mikrofon som du antagligen inte kommer använda, jag själv tycker att Sennheiser har de bästa hörlurar för musik, dock kostar de ju 10 000 kronor som man testade i någon affär ^^

Skrivet av Quickzor:

amen lägg ner för f*n. han vill inte ha några sketna "gejming" headset, utan hörlurar för musik..

ont, dessa är helt okej; http://www.thomann.de/se/sennheiser_hd518.htm
Dock lite klumpiga om du tex har tänkt att använda dom när/om du tränar.
Har använt dom några gånger i studio'n. inte dom bästa precis men duger bra. kostar c:a 800 så dom är "billiga" också

Har ni ens prövat headsettet? Varför skulle det inte kunna funka för både musik och gaming? Vilket det står att det gör. Läs lite reccensioner också kanske.

Visa signatur

[Fractal Design R3 Black ][ AMD Phenom II x4 965BE (Coolermaster Hyper 212 plus) ][ Asus M4N98TD EVO ][ Nvidia Gigabyte GTX460 OC version ][ 4gb Corsair RAM ][ Corsair VX 550w ][ Razer naga mus ][ Razer BlackWidow mechanical keyboard][ Corsair HS1 Headset ][ Steelseries QcK Worgen edition musmatta ][ LG TFT 22" WIDESCREEN W2261VP-PF]

Permalänk
Skrivet av MrMind:

Nu var det dags att införskaffa nya hörlurar, dock känner jag mig inte riktigt hemma på ljud fronten så tänkte fråga er ljudkräsna proffs

Det jag vill ha är ett par riktigt bra musikhörlurar, alltså inte några gaminglurar...

Jag har tänkt att lägga runt 800:- på dom, räcker det eller är det dumsnålt?

Så, vilka hörlurar skulle ni köpt om ni var i min sits?

Vill du ha öppna eller slutna? Portabla eller för hemmabruk?

För slutna kan jag rekommendera Shure SRH440, Sony MDR-v6 och Sennheiser HD280. Dessa kostar runt 800. För några hundra mer finns Audio Technica ATH-M50.

Sennheiser HD555/HD558/HD595/HD598, Audio Technica ATH-AD700 är några exempel på bra öppna.

Skrivet av jonte_95:

Har ni ens prövat headsettet? Varför skulle det inte kunna funka för både musik och gaming? Vilket det står att det gör. Läs lite reccensioner också kanske.

De funkar inte lika bra för musik för att de inte är optimerade för musik. Sen betalar man en massa extra för mikrofonen och bara det faktum att det är för "gaming".

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=277547 och det är helt underbart ljud i dom, med ett Asus Xonar ljudkort, 200kr mera än dig budget men det är värt det lovar jag.

Ang dom där gaming-headseten, så har en kompis G35 och dom låter förjävligt när man spelar musik, men till spel är ljud fint..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jag köpte nyligen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=277547 och det är helt underbart ljud i dom, med ett Asus Xonar ljudkort, 200kr mera än dig budget men det är värt det lovar jag.

Ang dom där gaming-headseten, så har en kompis G35 och dom låter förjävligt när man spelar musik, men till spel är ljud fint..

Tydligen vissa som har problem men sina usb-kontakter med G35. Alltså kontakterna på datorn.
G35 har allt man kan behöva, tom paus-knapp för film om man ligger i sängen.

Jag gillar främst små detaljer som att volymkontrollen inte är en enkel resistor utan att den faktiskt höjer och sänker volymen på windows volym kontroll.. vilket annars är relativt ovanligt gällande just gamingheadset. När de säljs för 5-600 kronor i och med kompletts mega rea så är det helt klart de bästa på marknaden i sin prisklass oavsett användningsområde.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Annars har jag hört att Sennheiser HD-25 ska vara jävligt schyssta. Kanske inte jättebra för gaming, men för musik ska de tydligen vara skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samforshort:

Vill du ha öppna eller slutna? Portabla eller för hemmabruk?

För slutna kan jag rekommendera Shure SRH440, Sony MDR-v6 och Sennheiser HD280. Dessa kostar runt 800. För några hundra mer finns Audio Technica ATH-M50.

Sennheiser HD555/HD558/HD595/HD598, Audio Technica ATH-AD700 är några exempel på bra öppna.

De funkar inte lika bra för musik för att de inte är optimerade för musik. Sen betalar man en massa extra för mikrofonen och bara det faktum att det är för "gaming".

HD650 är ganska fin den med med fint och neutralt ljud som med vissa ovanstående du nämnt där. HD595 om jag inte har fel och snälla rätta mig, vara mer mot de lägre tonerna "bas" ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Sennheiser HD380
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421820

Sitter på den föregående modellen (280) och det fungerar utmärkt som allroundlurar (läs: mycket bra för musik, fullt dugliga för spel). Alternativt kan nån få köpa mina lurar för en billig peng så kan jag köpa ett par 380

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Har själv ett par Sennheiser HD280 pro och ett par beyerdynamic dt770 som båda är grymma lurar för musik lyssning/produktion. Kan rekommendera varje dag i veckan. Skulle jag endast ha ett par skulle det vara beyerdynamic-lurarna då de är lite bekvämare och har en bättre kvalitétskänsla.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751 ~1400kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31653 ~800kr

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk

Om du är ute efter att lyssna på musik mest och vill ha ett så neutralt och naturtroget ljud som möjligt, så är min rekommendation att kika lite närmre på AKG. De är ganska kända för att göra hörlurar som frammförallt är neutrala. Har själv ett par K142 HD och jag har nog inte lyssnat på ett par hörlurar som är så rättvisa i ljusåtergivningen. HD 25-1 II är t.ex. generellt ett par bättre lurar, men de är inte så neutrala i basen eftersom dem är mer för DJ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte_95:

nästa person som säger nått om gaming här har inte läst tråden iaf

till jonte_95 rekommendera inte corsair hs1 usb till musik har ett par liggandes och sedan jag skaffat mina ath-m50 så nu använder jag bara micken på dom.

Jag har prövat båda och hs1 ska inte användas till musik mina 6 år gammla icemat siberia låter bättre än dom.

Annars så rekommenderar jag ATH-M50 om du kan pressa din bugdet lite?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera ett par akg 271 mk ii om du kan pressa budgeten!
Hade ett par förut. Dem är neurala sköna stängda lurar:-)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Akg k518 är nog det jag skulle köpt. Då har du lite pengar till annat. Får ofta bäst i test för pris, ljud och bekvämlighet. Nästa steg är nog något i reference serien typ akg k701 men då blir det dyrt. Du behöver dessutom en rätt kraftig förstärkare. 800 är en svår budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |

Permalänk

Alltså för helvete, suck på alla finniga 13 åriga CS kiddies som rekommenderar några jäkla skräp-headsets.
Jag kan se framför mig hur en 14 årig gäjming pojke som har noll koll på hörlurar ser trådrubriken och skiter i att läsa nånting i tråden och skriver bara: "corsair G35!1! dom är skitbra eftersom ja har dom!1

AAAAAAAARRRRGGGGGGHHHH *sliter sitt hår*

On topic: Sony MDR-XB500/XB700/XB1000 om du uppskattar bas.

Permalänk
Skrivet av Insigma:

Akg k518 är nog det jag skulle köpt. Då har du lite pengar till annat. Får ofta bäst i test för pris, ljud och bekvämlighet. Nästa steg är nog något i reference serien typ akg k701 men då blir det dyrt. Du behöver dessutom en rätt kraftig förstärkare. 800 är en svår budget.

Skickades från m.sweclockers.com

AKG K518 DJ har ingen bekvämlighet alls ska även nämnas (förutom att dem är ganska portabla och håller en relativt låg profil), dock är det riktigt bra ljud för den prisklassen och har ett härligt tryck i ljudet som man får väldigt svårt att tröttna på. Kan även jag rekommendera dessa lurarna då dem känns riktigt bra för sitt pris, komforten är åt helvete men det är det nästan värt!

USB-headsets duger bara till en sak och det är som bränsle i en eld. Oftast suger headsets med vanliga 3.5mm också men de flesta USB-typerna har en förmåga att vara extra dåliga. Att man rekommenderar sån här skit är endast för att man inte har något riktigt att jämföra med och då kan man inte heller påstå att det är bra ljud i dem. Skillnaderna i ljudet (hur pass bra det låter) kan vara markant jämfört med riktiga lurar. Exempel, som att gå från ett riktigt bra ljudkort i datorn till någon integrerad skitkrets på moderkortet. Det är nästan så att man börjar gråta så dåligt ljudet blir...

Permalänk

Jag skulle ta Sony MDR-XB700, de allra flesta på head-fi.org höjer den till skyarna, många som slänger sina Beyer Dynamic DT 770 Pro till helsike efter att ha köpt XB700 ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag skulle ta Sony MDR-XB700, de allra flesta på head-fi.org höjer den till skyarna, många som slänger sina Beyer Dynamic DT 770 Pro till helsike efter att ha köpt XB700 ^^

Som du säger så är det en väldigt väldigt bra lur för pengarna! Min polare har dom och jag kan säga att dom äter upp mina HD555. Däremot tycker jag att mina är bekvämare, men det är en subjektiv uppfattning.

Permalänk
Skrivet av anon116323:

Som du säger så är det en väldigt väldigt bra lur för pengarna! Min polare har dom och jag kan säga att dom äter upp mina HD555. Däremot tycker jag att mina är bekvämare, men det är en subjektiv uppfattning.

Jag hade också HD555 innan XB700 och jag håller med om att XB700 äter upp HD555.
Förstår dock inte hur HD555 kunde vinna över XB700 här: http://www.bildochljud.se/test/sennheiser-hd555 http://www.bildochljud.se/test/sony-mdr-xb700
Värdelös testsajt, sistnämnda låter LJUSÅR bättre.

Förstår inte hur du kan tycka att HD555 är bekvämare än XB700, aja hursomhelst så är det sistnämnda känt för sin fantastiska komfort.

Permalänk

Dessa lurar har tydligen fått bra betyg i tester

http://www.kjell.com/?item=23198&path=

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256102
Efter att ha läsa massa lyriska recensioner köpte jag ett par och de är verkligen fantastiska.
Bekväma med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Själv har jag ett par Denon AH-D1100, väldigt härliga lurar. Prisvärda, extremt sköna slutna lurar med väldigt klart ljud och tydlig bas. Med en EQ och rätt inställningar låter de väldigt likvärdigt ett par Denon AH-D2000.
Jag är dock ingen att fråga om öppna lurar då jag använder mina hörlurar till allt, vart jag än går, varpå slutna lurar är ett krav för mig.
Jag skulle åtminstone tipsa om att åka till HiFi-klubben och provlyssna. För en lite billigare peng finns D510 som även de har riktigt bra kvalitet, om än inte lika bekväma.

http://www.head-fi.org/t/519597/denon-d5000-vs-d2000-vs-d1100... Här har du en otroligt bra recension där han tar upp pris, kvalitet och prisvärde. Väldigt genomförligt och bra gjort.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Har spenderat ett antal timmar nu med att söka info om dessa lurar och nästan alla recensioner jag läst/kollat på säger att ljudbilden är för färgad och att dom är för tunga i basen och inte hänger med i mellan/diskant-registret, något som får mig att tänka på logitecs z-system(överdrift...ja!) och som inte är allt för attraktivt i mina öron/ögon.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei