Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Den som är emot kopieringsavgiften bör i första hand sikta in sig på rätt mål, dvs. politikerna. Copyswede är bara en produkt av systemet.

Denna frågan skulle drunkna inom politiken medans riktade insatser från bekymrade svenska medborgare mot CopySwede och mediaindustrin skulle kännas och märkas betydligt mer.
Mitt mål är att för varje krona som jag kommer betala i privatkopieringsavgift kommer jag åsamka 2kr i "skada". Dock alltid inom lagens gränser. Genom att helt enkelt vara "jobbig" kan mycket extraarbete behöva utföras.

Men förmodligen kommer jag i slutändan bara sucka och punga ut den extra 100:- för hårddisken jag ska köpa och gå hem för att sen glömma bort mitt "korståg".

Permalänk
Medlem

Det är en skön affärside.

Copyswede tar betalt av alla som äger en extern disk typ. ( - mobiler av någon anledning )

Kan inte vi starta en ekonomisk förening som tar betalt av alla som får betalt av copyswede?
Dom andvänder ju faktiskt min disk som lagringsplats? Detta oavsett om disken är tom eller inte...

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nu får nu ursäka mig för Off-topic, men nu är du ute och cyklar. Jag är medveten om att Steam/Origin och liknande program är vanliga idag, JA. MEN, dom har inte ersatt spel i fysisk form av CD/DVD, nej.

Så hanterar man de man de större spelen idag.
Finns säkert en hel del gammalt som ligger och skräpar i butikerna på plastbitar också.
Kör GW och där har jag aldrig använt någon skiva för att använda spelet, laddas hem från deras hemsida.
WOW är likadant.
steam är också ett bra ställe att ta hem saker på.
Plast, en sak på väg ut skulle jag tro. Även plastbitarna brukade behöva kompletteras med diverse ändringar ändå.
Har en hel del annat också som är nytt men någon plast brukar inte behövas numer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Denna frågan skulle drunkna inom politiken medans riktade insatser från bekymrade svenska medborgare mot CopySwede och mediaindustrin skulle kännas och märkas betydligt mer.
Mitt mål är att för varje krona som jag kommer betala i privatkopieringsavgift kommer jag åsamka 2kr i "skada". Dock alltid inom lagens gränser. Genom att helt enkelt vara "jobbig" kan mycket extraarbete behöva utföras.

Men förmodligen kommer jag i slutändan bara sucka och punga ut den extra 100:- för hårddisken jag ska köpa och gå hem för att sen glömma bort mitt "korståg".

Köp en intern och lite sladd/docka så är problemet löst för dom kommer inte ge sig på interna diskar för det törs dom inte...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Så hanterar man de man de större spelen idag.
Finns säkert en hel del gammalt som ligger och skräpar i butikerna på plastbitar också.
Kör GW och där har jag aldrig använt någon skiva för att använda spelet, laddas hem från deras hemsida.
WOW är likadant.
steam är också ett bra ställe att ta hem saker på.
Plast, en sak på väg ut skulle jag tro. Även plastbitarna brukade behöva kompletteras med diverse ändringar ändå.
Har en hel del annat också som är nytt men någon plast brukar inte behövas numer.

Tar själv mycket ifrån Steam men i många fall (än så länge de flesta) så är det billigare att köpa med konvolut och en skiva (personligen föredrar jag det då många ändå går att regga på Steam).

Ännu en gång så skjuter industrin sig själv i foten...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mp5sd:

Tar själv mycket ifrån Steam men i många fall (än så länge de flesta) så är det billigare att köpa med konvolut och en skiva (personligen föredrar jag det då många ändå går att regga på Steam).

Ännu en gång så skjuter industrin sig själv i foten...

Inte sant, jag har köpt spel genom g2play.net och dom har nästan garanterat betydligt billigare priser än i butik m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Inte sant, jag har köpt spel genom g2play.net och dom har nästan garanterat betydligt billigare priser än i butik m.m.

Du har säkert rätt men jag utgick ifrån Steams priser...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Systemet för kompensation för privatkopiering är utformat att just ge kompensation för privatkopiering – oavsett vilket lagringsmedium som används.
------

Hur kan man ge rätt kompensation till rätt artist/innehavare när man inte vet vad folk har på diskarna?

textstycke som insinuerade innehav av piratkopierat material borttaget
Permalänk

Så om jag har förstått det hela rätt så kostar det inte extra om man köper en s.k. intern hårddisk som man sedan kan slänga in i ett hårddiskkabinett?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Så om jag har förstått det hela rätt så kostar det inte extra om man köper en s.k. intern hårddisk som man sedan kan slänga in i ett hårddiskkabinett?

Du har förstått rätt...

Visa signatur
Permalänk

Sån har jag! Har försökt hitta fler eftersom de är förjävla praktiska, men inte lyckats.

Någon som vet var de går att få tag på?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Är han seriös?

Självklart kommer folk inte betala för det och det är inte som alla idag hämtar upp hårddiskar och skivor på elkedjorna. Att de sänkte avgiften är ju ett bevis på att det faktiskt var risk för att de skulle sluta sälja varorna med de avgifterna. Varför någon skulle få för sig att köpa ett pack skivor (50st) för 400kr på Elgiganten när de kostar 200kr inkl frakt från Tyskland helt lagligt är för mig helt främmande.

Nej det finns ingen laglig grund att ta ut privatkopieringsavgifter för något som inte används i huvudsak till sådan kopiering, det var inte meningen att ta ut kasettavgift på pirattillverkade kassetter och det är inte heller meningen att ta ut avgift på piratkopiering. Vad andra länder gör är inte relevant, EU kommer inte komma och tvinga oss att ha en privatkopieringsersättning eller att det ska ha någon viss nivå eller täcka vissa saker och vad andra EU-länder gör är helt icke relevant. Det är inget som fodras via direktivet om upphovsrätt från icke valda EU-kommissionen.

Varför dom bara inte struntar i det eller varför inte komplett kör enligt de Norska reglerna tycker jag bara är korkat.

Det är idag faktiskt upphovsrättavgifterna tillsammans med distributörerna som inte deltar i den gemensamma marknaden som stoppar laglig mediakonsumtion. De ska förbjudas som alla andra gamla skrån, och feodala-avyttringar. Det tillhör det förgångna och repressiva. Korporativistiska som går mot fria marknaden och fri handel av varor och tjänster.

Att vi inte har en gemensam marknad i EU i musik och video är helt befängt och marknaden är helt skev mot t ex bokbranschen som omsätter mer. Men där kan författaren ge ut boken till flera förlag i samma land och där skapas det inte några oligopol baserat på rättigheter. E-böcker kan jag för fan köpa lagligt från USA, men egentligen får jag inte ens se på filmtrailers därifrån. Iaf skulle de inte kunna se dom där borta om jag hosta dom i Sverige pga licensreglerna från STIM. Samtidigt kan jag köpa datorspel över nätet utan att några regionala distributörerna lägger sig i eller uppphovsrättsorganisationer ska ha några pengar för skaparnas verk. Förstör inte för fler branscher än er själva och ni kommer rasera och försvinna när EU lyckas införa en gemensam marknad. Och för den delen får utländska författare inte en jävla krona när jag lånar en bok av dom på biblioteket. Inte kan någon svensk försörja sig på den ersättningen heller.

Permalänk
Medlem

Det finns väl ingen som privatkopierar längre...? Finns det någon riktig undersökning som visar att det faktiskt sker mycket privatkopiering på externa diskar, min uppfattning är att de används mest för backup, överföring, och piratkopiering. Och så är det faktiskt redan för dyrt att köpa diskar i Sverige, själv köpte jag en 3TB WD i New York för 890 kr, det är några hundra billigare än i Sverige, vi behöver verkligen inte högre priser på diskar här!

Jag ser bara motargument överallt, men ingenting som stödjer Copyswedes struntprat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Enligt: http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copysw...

"Ersättningen inkasseras på produkter
som är särskilt ägnade för att användas
till privatkopiering
"

Kan någon ens med mer än 10 i IQ påstå (sanningsenligt) att en extern hårddisk eller ett USB minner är "särskilt ägnade för att användas till privatkopiering".

Nä, girig djävla olaglig straffskatt är vad det är!
Den organiserade brottsligheten har helt klart flyttat in i finare lokaler.

Bättre dom tar 25% av ens inkomst och får det överstökat i ställe för att smyga in allt fler avgifter på allt.

Enda usb-minnen och hårddiskar rent generellt är till för är att lagra privatpersoners, företags och myndigheters egna filer. Tack för att du delade med dig utav detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Enda usb-minnen och hårddiskar rent generellt är till för är att lagra privatpersoners, företags och myndigheters egna filer. Tack för att du delade med dig utav detta

Den enkla anledningen till detta påhitt är att dom törs inte bråka med datortillverkarna d.v.s. dom som använder interna hårddiskar.
Då hade dom fått storstryk av Apple med grabbarna (och flickorna) och det törs dom inte.

Deras löner är avhängda av att dom får in pengar och det får dom inte längre dels på att typer som mig köper skivor via import och att allt mer händer via nätet...

Visa signatur
Permalänk

Hur många gånger man än kopierar en sak så brukar man väl bara använda max en av kopiorna samtidigt?
Det blir ju samma skit som att lyssna/använda på originalet, och jag förstår f*n inte varför man ska betala skatt på att lägga sina låtar på något som står på bordet men slippa när det ligger i en datorlåda under bordet.

Nu ska jag dra över massor av låtkopior (lagliga) till min hårddisk bara för att sätta på samma låt flera gånger samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Hur många gånger man än kopierar en sak så brukar man väl bara använda max en av kopiorna samtidigt?
Det blir ju samma skit som att lyssna/använda på originalet, och jag förstår f*n inte varför man ska betala skatt på att lägga sina låtar på något som står på bordet men slippa när det ligger i en datorlåda under bordet.

Nu ska jag dra över massor av låtkopior (lagliga) till min hårddisk bara för att sätta på samma låt flera gånger samtidigt

Ännu en gång: Det är inte SKATT utan ett privat "bolag" (dom kan själva kalla sig vad som helst)...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte får gå till personangrepp i denna tråd och peka ut det mest uppenbara som är "SNETT" med detta bolag så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva här.

FRA vart ägda, Antipiratbyrån vart ägda, vi kommer äga Copyswede också.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Eftersom jag inte får gå till personangrepp i denna tråd och peka ut det mest uppenbara som är "SNETT" med detta bolag så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva här.

FRA vart ägda, Antipiratbyrån vart ägda, vi kommer äga Copyswede också.

Äldst i gamet är väl CopySweden Kassettskatten fanns ju redan på VHS tiden.

PS. VHS för er ungdomar var dåtidens DVD men i kassettform...

Visa signatur
Permalänk

Undra hur och vem som bestämmer vilka artister som ska få hur mycket pengar?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Äldst i gamet är väl CopySweden Kassettskatten fanns ju redan på VHS tiden.

PS. VHS för er ungdomar var dåtidens DVD men i kassettform...

Finns det 90-talister som aldrig använt en video? Första generationens PVR (Personal Video Recorder). Betamax, VHS, Hi8, VCR och allt vad dem hette.
Är väl isf vanligare att de som är födda på tidiga 2000-talet ändå växt upp med en kombinerad video och dvd-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Finns det 90-talister som aldrig använt en video?
Är väl isf vanligare att de som är födda på tidiga 2000-talet ändå växt upp med en kombinerad video och dvd-spelare.

Jag tillhör den ironiska generationen och skojade lite...

Visa signatur
Permalänk

Vet någon om NAS enheter får denna ocker summa pålagd på sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Riktigt fyndigt att använda produktkopplingen när man inte fick uttrycka sig fritt i tråden haha.

OnT: Riktigt dåligt att detta ens förekommer i Sverige.

Tackar, var tvungen att ta tillvara på de saker som erbjöds ;D

Skrivet av Andreas D:

Den som är emot kopieringsavgiften bör i första hand sikta in sig på rätt mål, dvs. politikerna. Copyswede är bara en produkt av systemet.

Hoppas att Lobbyisterna tar sig tid att läsa tråden, sedan försöker de återigen garantera att det inte kommer att leda till att fler handlar utomlands, det är något som jag skulle vilja se iaf, sen så kan man ju diskutera hur det kunde gå så illa från början att regeringen gav några vanliga tjänstemän rätten att straffavgiftsbelägga saker som primärt inte används till privatkopiering och sedan låta de fortsätta....

Såg att det var flera som efterlyste en namninsamling, well, there you go.. http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5224

Permalänk
Medlem

Svårt att förstå varför dom inte lägger avgiften på filmerna och musiken. Som många redan påpekat i tråden så är ju syftet att komma åt privatkopieringen och inte piratkopieringen.

Om jag då släpper, säg en film, på marknaden och förväntar mig att den kommer att kopieras 2-3ggr(på laglig väg). Och jag anser att det ger mig förlorad försäljning. Varför inte lägga på 20kr på skivans originalpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omghax:

Svårt att förstå varför dom inte lägger avgiften på filmerna och musiken. Som många redan påpekat i tråden så är ju syftet att komma åt privatkopieringen och inte piratkopieringen.

Om jag då släpper, säg en film, på marknaden och förväntar mig att den kommer att kopieras 2-3ggr(på laglig väg). Och jag anser att det ger mig förlorad försäljning. Varför inte lägga på 20kr på skivans originalpris?

Enkelt svar, de är enbart ute efter pengar och utnyttjar en välldigt underlig lag.

Permalänk
Medlem

Hmm.. De har stöd från EU för att ta betalt från utländska aktörer. Hur är det med företag baserade utanför EU? Säg Norge, är inte Komplett baserat där? Borde ju isåfall vara lugnt om de kunde sätta upp så att man kan beställa sina grejer från ett norskt lager och på så vis skippa hela avgiften. Eller är det något jag missar?

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd

Synd om vi måste betala avgift på usb minnen och externa men kommer det gälla interna också?

§ 1
Permalänk
Medlem

What?!
http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55365
"Inte heller ska ersättning betalas för produkter som ska föras ut ur landet eller användas av personer med funktionshinder. I övrigt omfattas alltså alla."

Någon som har någon form av funktionshinder som kan tänka sig att köpa ut hårdiskar åt mig i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CopySwede får inte ett öre från mig, om jag så ska beställa från Kina så kommer jag inte betala ett öre till ett paraplyföretag.
Mata inte djävulen med pengar.