Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av olika produkter. Själv har jag haft mycket strul med just AMD/ATI grafikkort, så jag föredrar att välja Nvidia kort. Men jag köper det som verkar bäst för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Det är väl precis som allt Apple folk, dom vägrar inse att andra produkter kan/är bättre.

Skulle nog snarare att det på Swec är precis tvärt om. Folk spyr galla i Apple trådarna och när de sen inte kan backa upp påstående eller blir överbevisade så vägrar de erkänn att de har fel.

Permalänk
Medlem

Ofta kan jag känna att företagets värderingar och mina tidigare erfarenheter med dem spelar in stor roll. Googles "Dont be evil" känns ju lite bättre än Apples "150% i marginal på allt vi säljer".

Däremot försöker jag alltid skriva objektivt i t.ex. köpråds-tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Själv köper det som är bäst, allt annat verkar stendumt.

Själv brukar jag fundera kring dessa punkter innan jag handlar. Och det påverkar såklart också min fanatism. Därför köper jag aldrig något från Apple och Sony t.ex.

• Miljö

• Utnyttjar företaget barnarbetare eller/och får arbetarna OK lön?

• Företagsetik

Permalänk

Jag erkänner; jag är en AMD fanboy.
Anledningen var att jag helt tappat tilliten till konkurrenten inom processorer/styrkretsar.
Jag bestämde mig för att köpa Sandy. DAGEN INNAN jag skulle beställa kom chipsetnyheterna ut; Sandy var då inte längre ett möjligt val.
Det blev därför riggen i sign, som fungerar alldeles perfekt för mina behov, samt att jag kom upp i en högre "tier" för samma prislapp.
Som om inte det räckte så kom 8MB-buggen för 320-serien nyligen. Känns inte som jag kommer köpa något från Intel på ett tag.
Det kan även ha färgats av tidigare erfarenheter, min förra dator satt det en Pentium4 i, datorn var seg som sirap och gav frekventa blåskärmar.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Har hoppat vilt omkring hela tiden, ati 9200, 9800pro, x850pro till 7900gt sli, 8800gt sli, gtx 295, nu dubbla 6950.
Intel p4, athlon x2, core 2 duo och penom samtidigt, sen i7 920 c0 som jag har nu.

Kan tänka mig att 50% av sweclockers antagligen köper efter plånboken eller vill ha bäst prestanda.

Fanboys är precis som religösa människor bunda till sin tro! haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ihealzor:

För min del så har jag köpt asus, intel och Nvidia produkter bara för att de var de första jag köpte och aldrig har gjort mig besviken.

Kanske får betala ngn krona mer för de märkena men sålänge de inte presterar under förväntan eller går sönder så är jag nöjd, kommer ju dock börja fundera på andra märken såfort ngn del går sönder eller presterar alltför undermåligt utan anledning.

Här har vi en med precis samma smak som mig!
Jag håller med här att jag fortsätter köpa produkter som jag vet med största sannolilkhet inte kommer att göra mig besviken!
Har för närvarande 2 moderkort från asus, en netbook, två grafikkort och de fungerar toppen!
Hade AMD i förra datorn, testade köra intel denna gången och har itne gjort mig besviken --> Intel vann mitt förtroende, jag kommer troligtvis fortsätta köpa intel om inte amd klämmer på någon jädra rackabajsare i prestanda!
Och Nvidia trivs jag med för det känns som att de aldrig gör "halvhjärtade" gpu'er :).

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar om någon slags tonårs rivalitet som grundar sig på primitiva instinkter orsakad av att prefrontalcortex inte är färdigutvecklad hos unga individer (vanligtvis under 25). Datornördarnas AIK-DIF derbyn utspelar sig på internet forum. Själv blir jag nog möjligtvis kategoriserad som apple fanboy... Men det bygger nog mest på att jag stött på så mycket problem i windows miljö och att jag anser att MacOS är galet smidigt för vardagligt bruk. Dock har jag bara en iMac och 3 windows datorer i hushållet då jag tycker det är galet kul med hästkrafter under huven. Ser både fördelar och nackdelar med PC världens öppenhet och Applevärldens slutenhet. Det gäller dock att plocka ut guldkornen och få det bästa av båda världar
Men jag står ändå fast vid att fanboyism har med mognad och tillhörighets känsla att göra mer än objektivitet.

En orsak att man väljer just intel över amd eller amd över geforce kan ju vara en trygghetskänsla över mjukvarans gränssnitt/bios mm om man kört på grejer från tillveraren tidigare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

efter sjukt jobbig erfarenhet utav ATI korten och dess drivers så köper jag hellre nvidia.

Bryr mig annars inte något särskilt

jösses vad jag lackade på ATI 8500LE kortet och dess drivare.. men det är ända ATI kortet jag haft problem med, körde nVIDIA länge efter 8500LE kortet. men är nu tillbaka å kör HD5850.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Tråden handlar inte om vad som är bäst för ens budget. Utan att man väljer antagligen sämre saker för att det är just det märket. Som att köpa en dator för 20k idag och ta en amd cpu.

Häll inte mer bensin på elden.

Själv kan jag väl säga att jag ägt tre stycken Intel och en AMD. Kan med gott samvete säga att jag har bra erfarenhet av den med AMD som är i min bärbara dator. När det gäller grafikkort så har det till 99,9% varit Nvidia övriga 0,1% har varit 3DFX Voodookort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag försöker hålla mig till AMD, då jag tycker att det har fungerat bra mycket bättre än Intel. Sen så föredrar jag att "heja" på "underdogen"

Nu menar jag inte att AMD är ett litet företag, men 20% mot 78~ tycker jag är en lite för stor skillnad, ändå hänger dem med bra

I vanliga fall skulle jag tycka att sådana här resonemang är helt uppåt väggarna. Bäst är bäst, value for money är value for money.
Men i det här håller jag faktiskt med (angående grafikkort, även om du nu menar processorer) - det är trots allt inga enorma skillnader mellan exempelvis GTX570 och HD6970.

Det skulle aldrig falla mig in att stödja en uppenbart sämre produkt (eller produkt för pengarna, snarare), men skillnaden häremellan är ju högst försumbar, och om du inte är ute efter vare sig Eyefinity eller 3D så kan man ta vad som helst.

Nu sitter jag för övrigt med mitt första Radeon-kort, och mitt första, at the time, 'higher end'ish-kort (HD6970, Direct CU II). Det går lite varmt, men det har ju med prestandan snarare än tillverkaren att göra!

Permalänk

Intel>AMD
Nvidia>AMD/ATI
Apple>Allt

Jag är inte fanboy, men Gud gav mig denna lista och han borde ju ha rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Ofta kan jag känna att företagets värderingar och mina tidigare erfarenheter med dem spelar in stor roll. Googles "Dont be evil" känns ju lite bättre än Apples "150% i marginal på allt vi säljer".

Däremot försöker jag alltid skriva objektivt i t.ex. köpråds-tråden.

Det är såna uttalande som är problemet...

Vinst marginaler:

Google - 27.75%
Apple - 25.58%
RIM - 14.16%
Microsoft - 33.33%
Oracle - 29.78%

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla mig till AMD när det kommer till processorer. Detta bara för att jag har ägt 3 intel processorer genom åren som alla haft defekter. Dock skulle jag köpa en dator i dag skulle jag fortfarande köpt en Sandy bridge, bara för just nu är prestandaskillnaden för stor för att ignorera, skulle det handla om 2-3% skillnad i prestanda skulle jag köpt en AMD, bara för att.

Samma gäller nVidia v.s AMD. haft 2 ATI kort som det varit fel på men inga problem med nVidias kort.

När det gäller Apple skulle jag aldrig köpa en Apple produkt utöver Ipod. Just då jag anser att Apple tillverkar sämre produkter till ett högre pris än deras konkurrenter. Sen att alla deras produkter är så hårt "kedjade" hjälper ju inte saken.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mer på folk som säger att den/det hörluren/musen/tangentbordet etc är bäst. Man kan omöjligt ha provat alla, och där är det faktiskt en smaksak. När det gäller processorer och grafikkort så finns det bara tre företag; Intel, AMD och Nvidia (okej, det finns fler men dom är inte särskilt intressanta). Där kan man faktiskt prova allihop. När det dessutom är ganska dyr hårdvara det handlar om så "chansar" man inte och köper tex Nvidia om man kört AMD i alla år och alltid varit nöjd.

Jag själv har kört både Nvidia och AMD dock.. Till en början hade jag AMD, men när jag skaffade plattskärm med 120HZ och det inte funkade pga mitt grafikkort så blev jag något trött, och sen dess har jag alltid kört Nvidia och kommer fortsätta med det. Vem vet, jag kanske byter tillbaka i framtiden om mitt gröna kort börjar strula! Så varför "fanboya"? Jag vet att mitt grafikkort klarar det som krävs för att kunna spela på de inställningar jag vill köra, så det är klart jag rekommenderar vissa produkter då!

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem

"Fanboyism" börjar nog mer eller mindre omedvetet för de flesta. Många känner sig trygga i att handla från tillverkare som de har referenser till och har därför lätt för att ignorera ren fakta om andra konkurrerande tillverkare.
Fanboy-tänket kan alltså ofta vara naivitet och ignorans.

Personligen så köper jag det som ger mest "bang for the buck".

Permalänk
Avstängd

Jag gillar att köra på konceptet "Lika delar leka bäst". Sen påverkar givetvis prestanda och funktioner en hel del för min del. Jag vill inte kalla mig "Fanboy", men jag tenderar att vara de ibland på en del punkter. Dock så kan de vända för min del och jag byter tillverkare/utvecklare beroende på hur utbudet ser ut i dagsläget.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Det värsta är väll just sådana fan-boys som kommer med osanning för att föra fram sitt märke. Precis som en kass säljare som inte har den blekaste aning vad för produkt han/hon säljer.

Man kan hitta fullt av sådana skräckexempel bland swecs forum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldrig förstått mig på det fenomenet.
Personligen väljer jag produkt efter recensioner och betyg och inte har en allt för dyr prislapp, köper sällan grisen i säcken eller beställer en produkt direkt efter lansering. Låter andra göra testet åt mig så slipper jag stå där och svära ifall något inte fungerar som det ska.

Skulle aldrig kunna säga att ett specifikt märke är bäst, går inte riktigt in i min hjärna och ha den mentaliteten och leva i den trångsynta världen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

För min egen del gäller det snarare ogillande av vissa företag än att vara fanboys för något, varför jag ogillar företag kan vara av politiska orsaker, som att de är för stora och låser in användaren i ett babyläge.

Sedan ogillar jag även folk som tror att bara för att de använder t.ex. sin telefon för att spela på, så behöver den inte ha andra finesser för någon annan, som att kunna utföra långdistanssamtal med andra personer. (lite överdrivet men det syns på datorsidan bättre)

Jag själv gillar linux och Android då de är öppna format, linux har dock stora problem med begränsat programutbud inom många områden, där man tvingas köra andra os.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Aldrig förstått mig på det fenomenet.
Personligen väljer jag produkt efter recensioner och betyg och inte har en allt för dyr prislapp, köper sällan grisen i säcken eller beställer en produkt direkt efter lansering. Låter andra göra testet åt mig så slipper jag stå där och svära ifall något inte fungerar som det ska.

Skulle aldrig kunna säga att ett specifikt märke är bäst, går inte riktigt in i min hjärna och ha den mentaliteten och leva i den trångsynta världen.

Jag är likadan, som ung student utan rika föräldrar har man en begränsad ekonomi och jag tenderar att sitta MÅNGA timmar och läsa recensioner innan jag lägger något i en inkorg. I en del fall kan det gå månader av efterforskningar och hålla koll på vart det senaste är och vart "gårdagens" ligger så man kan få absolut bästa prestanda för sin begränsade budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

I
Det skulle aldrig falla mig in att stödja en uppenbart sämre produkt (eller produkt för pengarna, snarare), men skillnaden häremellan är ju högst försumbar, och om du inte är ute efter vare sig Eyefinity eller 3D så kan man ta vad som helst.

Som någon ovan sa, det är så små skillnader som gäller idag så det...kvittar nästan

Skillnaden mellan Phenom 965 BE och 2500K i spel var väl runt 5%?
Samma sak när det gäller 6950, 6950 är mestandels bättre, men eftersom det kostar några hundralappar mer så väljer folk 560Ti framför. Anledningen till vf jag valde 6950 var faktiskt mycket AMD (Alltid haft ATI/AMD grafikkort, och alla har funkat super, kommer därför fortsätta med det..), men även för att det fick en överlägsen prestanda mog 480/470 som då var konkurrenterna om man låste upp shaders (Ibland kan det va bra att va ute tidigt )

Edit*

560Ti kanske jämfördes med 6950, men 6950 var väl före 560Ti? eller...?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollebop:

Jag försöker hålla mig till AMD när det kommer till processorer. Detta bara för att jag har ägt 3 intel processorer genom åren som alla haft defekter. Dock skulle jag köpa en dator i dag skulle jag fortfarande köpt en Sandy bridge, bara för just nu är prestandaskillnaden för stor för att ignorera, skulle det handla om 2-3% skillnad i prestanda skulle jag köpt en AMD, bara för att.

Samma gäller nVidia v.s AMD. haft 2 ATI kort som det varit fel på men inga problem med nVidias kort.

När det gäller Apple skulle jag aldrig köpa en Apple produkt utöver Ipod. Just då jag anser att Apple tillverkar sämre produkter till ett högre pris än deras konkurrenter. Sen att alla deras produkter är så hårt "kedjade" hjälper ju inte saken.

Jag tror du missat något... problemet med apples monopol är att de inte har några konkurrenter. De kan inte tillverka sämre produkter än sina konkurrenter sålänge de har ensamrätt om MacOS och filsystemet HSF+. Sen vet jag ingen tillverkare som gör bättre allt-i-ett datorer rent hårdvaru/kvalitetsmässigt heller. När det gäller just iMac så har årets modeller förvånansvärt hög prestanda rent hårdvarumässigt i förhållande till pris.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vinst marginaler:

Google - 27.75%
Apple - 25.58%
RIM - 14.16%
Microsoft - 33.33%
Oracle - 29.78%

Du jämför äpplen och päron.

Google, Microsoft och Oracle är mer renodlade mjukvaruföretag och Apple är mjukvaru/hårdvaruföretag.

Kolla andra hårdvaruföretag ska du se. Nu ger inte det en rättvis bild heller men den är inte rättvisare än denna jämförelse.

Permalänk
Inaktiv

Intel för mig i processorval, då de aldrig trilskats med mig. Sen gällande grafikkort gillar jag AMD's inställningsmöjligheter - medans nVidia verkar ha bättre fungerande.

I slutändan tror jag att många också går efter smak och erfarenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vinst marginaler:

Google - 27.75%
Apple - 25.58%
RIM - 14.16%
Microsoft - 33.33%
Oracle - 29.78%

Nu vet jag inte vart du har fått dessa siffror, men att jämföra vinstmarginaler på mjukvara och hårdvara är fel.

Permalänk

Har haft 2 AMD-datorer nu. Första med nVidia och andra med AMD. Innan dess vet jag inte direkt. Intel p3, men mer än så vet jag inte. Jag har rekommenderat 6850 och phenom 2 till kompisarna när de köpte nytt. Jag antar att det var lite fanboyism där, men med en budget på 5k var så är det lugnt imo. Men visst rekommenderar man det man är nöjd med! Hur många här rekommenderar inet när andra har liknande priser? Jag gör det iaf!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Man kan skriva hur mycket som helst om hur ''fanboyism'' funkar hit och dit, men sanningen är att de människorna som faktiskt väljer att vara så kallade fanboys bara är dumma individer med dåligt omdöme :- )

Permalänk

Fanboys är som religiösa människor. Dem är immuna mot argumentation, fakta och logik.

Personligen när det gäller datorhårdvara går jag preliminärt efter prislapp (givet) sedan prestanda för dem applikationer jag kommer använda hårdvaran till och till sist, driftsäkerhet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Själv brukar jag fundera kring dessa punkter innan jag handlar. Och det påverkar såklart också min fanatism. Därför köper jag aldrig något från Apple och Sony t.ex.

• Miljö

• Utnyttjar företaget barnarbetare eller/och får arbetarna OK lön?

• Företagsetik

Höhö så rutinerad är knappast jag, kollar mest på priset, prestandan och kvalitén snarare.
Hur kommer det sig att du inte köper något från tex Sony?

Skrivet av DataNusse:

Fanboys är som religiösa människor. Dem är immuna mot argumentation, fakta och logik.

Personligen när det gäller datorhårdvara går jag preliminärt efter prislapp (givet) sedan prestanda för dem applikationer jag kommer använda hårdvaran till och till sist, driftsäkerhet.

Håller helt och hållet med dig, är bara new age människor som köper produkter efter märke