Vilket ljudkort till musik/film

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort till musik/film

Tjena

Har alltid varit intresserad av ljud och dess kvalite och nu när jag börjat lyssna och se på film mer och mer från datorn har jag funderat på att köpa mig ett ljudkort till min HTPC, men vet inte så mkt om dessa frågar därför er kunniga vilket ljudkort som skulle passa mig bäst

*Lyssnar mkt på musik (oftast i FLAC men också endel i spotify om det spelar ngn roll)
*Ser mkt på film (mest i 720p/1080p/blueray)
*Sitter i nuläget med en lite äldre rörförstärkare och ett separat slutsteg (som inte har hdmi) som sedan går ut till två golvhögtalare, så det måste väl vara RCA baserat antar jag?
*Har bara en pci-e port på kortet, m-itx(se signatur)
*Budget:+2000kr

Om det är ngt annat som är avgörande så säg till

Har kollat lite på http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx är det ngt som skulle passa mig tro?

Hoppas verkligen att någon har orken att hjälpa mig Stort tack på förhand

//EjjeZ

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX som du länka duger gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Asus Xonar Essence STX som du länka duger gott och väl.

Okej finns det något bättre altenativ? har för mig att jag läste att Asus Xonar Essence STX är gjort för hörlurs användning? Tack för svar btw

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har ett Audigy 2ZS Platinum och det fungerar skit bra till både film och musik

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Bara externa vad jag kan se? ute efter ett internt

Skrivet av xfmimd:

Jag har ett Audigy 2ZS Platinum och det fungerar skit bra till både film och musik

okej ska kolla upp det närmare

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

Okej finns det något bättre altenativ? har för mig att jag läste att Asus Xonar Essence STX är gjort för hörlurs användning? Tack för svar btw

Asus Xonar Essence STX är det bästa av Asus Xonar korten rent ljudkvalitétsmässigt och det har en fet hörlursförstärkare inbyggd, men det har bara stöd för två kanaler. Två kanaler verkar dock räcka för dig.

Det finns fetare ljudkort där ute, men då är det mer proffsinriktade saker. Om de använder PCI-e vet jag inte.

Bl.a finns m-audio som nån länkade till, sen finns
http://www.lynxstudio.com/products.asp
http://www.emu.com/
finns säkert fler men inga jag vet om

Skrivet av EjjeZ:

du får nog inte ha så bråttom, jag kollade deras hemsida och hittade på fem sekunder "pci audio interfaces" (verkar bara va pci vanlig, inte pci-e)
http://www.m-audio.com/index.php?do=products.family&ID=PCIint...

bortkastat att hjälpa dig annars tyvärr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Asus Xonar Essence STX är det bästa av Asus Xonar korten rent ljudkvalitétsmässigt och det har en fet hörlursförstärkare inbyggd, men det har bara stöd för två kanaler. Två kanaler verkar dock räcka för dig.

Det finns fetare ljudkort där ute, men då är det mer proffsinriktade saker. Om de använder PCI-e vet jag inte.

Bl.a finns m-audio som nån länkade till, sen finns
http://www.lynxstudio.com/products.asp
http://www.emu.com/
finns säkert fler men inga jag vet om

du får nog inte ha så bråttom, jag kollade deras hemsida och hittade på fem sekunder "pci audio interfaces" (verkar bara va pci vanlig, inte pci-e)
http://www.m-audio.com/index.php?do=products.family&ID=PCIint...

bortkastat att hjälpa dig annars tyvärr

Hehe måste lugna ner mig tack för tipsen, tror att Asus Xonar Essence STX skulle bli bra till mig, men har upptäckt ett mkt större problem:( min cpu-kylare är så stor/bred att den täcker pci-e porten, vet inte hur jag ska lösa det riktigt. en sådan skulle väl aldrig kunna fungera?http://www.inet.se/artikel/8601364/adapter-raiserkort-pcie-x16 Det kanske finns en annan lösning?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Släng i essence st gärna så långt från grafikkortet och hårddiskarna som möjligt även om st har sköld men också är jitterfri. jag tror dock inte dessa störningar spelar någon roll, angående asus externo antar jag att den ligger runt 3500kr då hade jag hellre gått upp till 5000 och kört på rego brio dac istället då kanske man får en ljudsignatur som passar en bättre än med essence st.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

http://www.inet.se/kategori/149/studio/13/m-audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Såg spännande ut men i dagens läge är jag bara ute efter ett internt, fast vem vet om det inte löser sig med mitt problem med cpu-kylaren så kanske detta är en möjlig lösning. tack för tipset

Skrivet av Zax89:

Släng i essence st gärna så långt från grafikkortet och hårddiskarna som möjligt även om st har sköld men också är jitterfri. jag tror dock inte dessa störningar spelar någon roll, angående asus externo antar jag att den ligger runt 3500kr då hade jag hellre gått upp till 5000 och kört på rego brio dac istället då kanske man får en ljudsignatur som passar en bättre än med essence st.

Jag är ganska inställt på essence stx nu men vet inte hur jag ska tackla utrymmesproblemet med cpu-kylaren:( Har ingen större lust att lägga ut pengar på en ny då jag är mkt nöjd med befintliga. Angående att komma långt ifrån HDDs och Grafikkort är det nästan omöjligt i ett PC-Q08 chassi men jag kör med intern grafik så ur grafikkorts synvinkeln är det lugnt:)

Jag vet att jag hade lite bråttom och var trött inatt:P tackar och bugar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Där flög pinnen upp!

Pris/releasedatum?
Om inte priset är allt för hutlöst så byter jag nog mitt STX mot den där!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Där flög pinnen upp!

Pris/releasedatum?
Om inte priset är allt för hutlöst så byter jag nog mitt STX mot den där!

Åååh det kan jag tyvärr inte svara på direkt,men jag gissar på att priset blir betydligt högre än med STX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Åååh det kan jag tyvärr inte svara på direkt,men jag gissar på att priset blir betydligt högre än med STX.

Jo, det kan jag tänka mig. Lär väl kanske bli runt 2500kr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

Hehe måste lugna ner mig tack för tipsen, tror att Asus Xonar Essence STX skulle bli bra till mig, men har upptäckt ett mkt större problem:( min cpu-kylare är så stor/bred att den täcker pci-e porten, vet inte hur jag ska lösa det riktigt. en sådan skulle väl aldrig kunna fungera?http://www.inet.se/artikel/8601364/adapter-raiserkort-pcie-x16 Det kanske finns en annan lösning?

Hmm du hade mini-itx moderkort va? Så det finns bara en PCI-e slot.

Jag har ingen aning om ett risercard skulle funka. Det beror helt på ditt chassi och hur mycket utrymme det är mellan kylaren och PCI-e slotten. Jag har också råkat ut för liknande problem, det är jobbigt att fixa i efterhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hmm du hade mini-itx moderkort va? Så det finns bara en PCI-e slot.

Jag har ingen aning om ett risercard skulle funka. Det beror helt på ditt chassi och hur mycket utrymme det är mellan kylaren och PCI-e slotten. Jag har också råkat ut för liknande problem, det är jobbigt att fixa i efterhand.

yes mini itx kort ja känns lite surt då risern kostar 390kr och min cpu-kylare kostade 318kr ^^ tack för all hjälp ändå

Permalänk
Rekordmedlem

Skippa ljudkortet totalt och låt dekodern i hembioförstärkaren göra jobbet, den gör det bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Skippa ljudkortet totalt och låt dekodern i hembioförstärkaren göra jobbet, den gör det bättre.

Verkade som om han inte hade en decoder i sin förstärkare så blir man ju så illa tvungen att köpa ett ljudkort eller en DAC. Eller kanske bara en ny reciever.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Man har nog en multikanalförstärkare om man kallar det hembio och kallar man en dator htpc bör den ingå i en hembiosetup, ljudkort behövs i princip endast till spel, men en billigare hembioanläggning kör man med fördel utan ljudkort i datorn, det ger mer att lägga de pengarna på annat än det som redan grafikkortet klarar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Man har nog en multikanalförstärkare om man kallar det hembio och kallar man en dator htpc bör den ingå i en hembiosetup, ljudkort behövs i princip endast till spel, men en billigare hembioanläggning kör man med fördel utan ljudkort i datorn, det ger mer att lägga de pengarna på annat än det som redan grafikkortet klarar.

"Sitter i nuläget med en lite äldre rörförstärkare och ett separat slutsteg (som inte har hdmi) som sedan går ut till två golvhögtalare, så det måste väl vara RCA baserat antar jag?"
Två högtalare låter onekligen som en stereosetup och äldre rörstärkare och separat slutsteg utan HDMI låter inte direkt som en hemmabioreciever. Då kan det ju vara intressant att köpa sig en bra DAC, i form av ljudkort eller lös enhet. Att köpa en hemmabioreciever kan ju också vara ett alternativ även om trådskaparen bara verkar ha två högtalare i dagsläget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, Jag tycker enda alternativet är en multikanalare, annars bör man inte kalla det för htpc, eftersom datorn inte används som det. Ska man däremot ha den som musikmaskin kan ljudkort vara ett alternativ, eller kanske ännu hellre en dac om man har högre krav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att m-audio korten spöar ett Essence rent HIFI-mässigt. Jag undrar faktiskt om det finns ett bättre ljudkort med den HIFI-kvalité som ett Essence levererar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lovsta:

Finns inte en chans att m-audio korten spöar ett Essence rent HIFI-mässigt. Jag undrar faktiskt om det finns ett bättre ljudkort med den HIFI-kvalité som ett Essence levererar.

Hur menar du? Har svårt att tro att ett kort designat för studiobruk skulle ha sämre ljudkvalité än ett STX. Det är otroligt viktigt med bra ljud både ut och in i en studio. Det är inte där skillnaderna ligger utan snarare i annan funktionalitet. Asus har en hörlursförstärkare vilket det populära 2496 saknar av uppenbar anledning. M-Audio är däremot riktiga AD-omvandlare och vettigt stöd för MIDI vilket Xonar saknar av uppenbar anledning. Den stora skillnaden är alltså snarare i funktionalitet än i ren ljudkvalité. Eller har du någon annan förklaring till varför Asus skulle ha bättre ljud? Är det skillnad på hifi-kalité och studiokvalité på ljudet? Betyder det att Asus har ett mer färgat ljud?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Hemmakorten brukar ha mycket sämre adc än studiokorten, dessutom ser man sällan balanserade anslutningar på hemma kort, men lundahl har fina adaptrar.
De prioriterar helt enkelt olika, hemmakort: utgångar, studiokort: ingångar, dyra kort: både in/ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur menar du? Har svårt att tro att ett kort designat för studiobruk skulle ha sämre ljudkvalité än ett STX. Det är otroligt viktigt med bra ljud både ut och in i en studio. Det är inte där skillnaderna ligger utan snarare i annan funktionalitet. Asus har en hörlursförstärkare vilket det populära 2496 saknar av uppenbar anledning. M-Audio är däremot riktiga AD-omvandlare och vettigt stöd för MIDI vilket Xonar saknar av uppenbar anledning. Den stora skillnaden är alltså snarare i funktionalitet än i ren ljudkvalité. Eller har du någon annan förklaring till varför Asus skulle ha bättre ljud? Är det skillnad på hifi-kalité och studiokvalité på ljudet? Betyder det att Asus har ett mer färgat ljud?

Det stämmer det du säger, i studiokorten ligger krut även på inspelning. Essence är ju ett rent HIFI-kort, kolla till exempel DAC-chippen som sitter i detta ljudkort. Sen går faktiskt inte hörlursförstärkaren av för hackor heller, kanske inte kan mäta sig mot hörlursförstärkare över 2000kr men under det helt klart. Och kort sagt, för musik-Uppspelning är Essence det bästa kortet på marknaden. Och sett till priset kan du definitivt inte få ett bättre ljudkort. Sen förstår jag inte varför du skriver att Asus ev. skulle färga ljudet, skulle väl isf säga att Essence sköter den biten väldigt bra, det vill säga att den färgar inte ljudet utan snarare bara helt enkelt plockar fram detaljer i ljudet, bl.a tack vare högkvalitets DAC. Hela kortet i sig är välbyggd och har extremt låg distortion och hög SNR. Sen har jag läst något om jitter clock, vad det gör kan jag inte säga på rak arm egentligen, men kan tänka mig att det ger ljudet bättre PRaT.

Permalänk
Rekordmedlem

Jitter ökar distorsionen helt enkelt, det är "digitalteknikens brus" tänk det som små, små krusningar på vågformen som bode varit "slät"

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lovsta:

Det stämmer det du säger, i studiokorten ligger krut även på inspelning. Essence är ju ett rent HIFI-kort, kolla till exempel DAC-chippen som sitter i detta ljudkort. Sen går faktiskt inte hörlursförstärkaren av för hackor heller, kanske inte kan mäta sig mot hörlursförstärkare över 2000kr men under det helt klart. Och kort sagt, för musik-Uppspelning är Essence det bästa kortet på marknaden. Och sett till priset kan du definitivt inte få ett bättre ljudkort. Sen förstår jag inte varför du skriver att Asus ev. skulle färga ljudet, skulle väl isf säga att Essence sköter den biten väldigt bra, det vill säga att den färgar inte ljudet utan snarare bara helt enkelt plockar fram detaljer i ljudet, bl.a tack vare högkvalitets DAC. Hela kortet i sig är välbyggd och har extremt låg distortion och hög SNR. Sen har jag läst något om jitter clock, vad det gör kan jag inte säga på rak arm egentligen, men kan tänka mig att det ger ljudet bättre PRaT.

Nja, för hörlurar är det det bästa kortet på marknaden. För andra tillämpningar finns det nog bättre lösningar så som en lös DAC.
Med din definition borde Audiophile också vara ett sjukt bra hifi-kort om det bara är en brusfri och ren signal som är målet. Som sagt är studiokort designade för att vara så raka som det bara går.
Det som gör Asus kort till hifi och M-audio till studio är funktionerna i första hand, inte ljudkvalitén.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nja, för hörlurar är det det bästa kortet på marknaden. För andra tillämpningar finns det nog bättre lösningar så som en lös DAC.
Med din definition borde Audiophile också vara ett sjukt bra hifi-kort om det bara är en brusfri och ren signal som är målet. Som sagt är studiokort designade för att vara så raka som det bara går.
Det som gör Asus kort till hifi och M-audio till studio är funktionerna i första hand, inte ljudkvalitén.

Självklart finns det lösningar som extern DAC men det kostar det med, och du kan inte plocka vilken DAC som helst som piskar Essence, för Asus Xonar Essence ST/STX sköter nämligen DA-omvandlingen alldeles utomordentligt. Kortet ger en brusfri och ren signal och ett ljud som blir roligare att lyssna på helt enkelt, det ger en härlig klang utan att färga ljudet. Detta är ju hifi.

Helt rätt när du skriver att det är funktionerna som skiljer dessa kort åt, men både hifi och studio är förknippat med ljudkvalitet. Jag vill inte klanka ner på studiokort. Jag vill bara säga att Essence sköter musikuppspelningen bättre än andra ljudkort på marknaden, kortet håller jävligt hög kvalitet på ljudet!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lovsta:

Självklart finns det lösningar som extern DAC men det kostar det med, och du kan inte plocka vilken DAC som helst som piskar Essence, för Asus Xonar Essence ST/STX sköter nämligen DA-omvandlingen alldeles utomordentligt. Kortet ger en brusfri och ren signal och ett ljud som blir roligare att lyssna på helt enkelt, det ger en härlig klang utan att färga ljudet. Detta är ju hifi.

Helt rätt när du skriver att det är funktionerna som skiljer dessa kort åt, men både hifi och studio är förknippat med ljudkvalitet. Jag vill inte klanka ner på studiokort. Jag vill bara säga att Essence sköter musikuppspelningen bättre än andra ljudkort på marknaden, kortet håller jävligt hög kvalitet på ljudet!

Det finns en del dacar för ungefär samma pengar som STX också om det är så det ska vara.
Jag tror du har snöat in lite väl mycket på Asus och just STX. Det är ett bra kort men det är bara bäst om man tittar på interna ljudkort designade för hörlurar.

Visa signatur