Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

LG IPS231P-BN VS Dell UltraSharp U2311H

Permalänk

LG IPS231P-BN VS Dell UltraSharp U2311H

Hej allihop,

Jag står i valet och kvalet mellan dessa två skärmar. Dellen känns något vassare, utom på en punkt; 8 ms i svarstid, jämfört med 5 ms på LG-skärmen. Någon som har en sådan, och kan säga något om hur det är med ghosting? Duger den att spela på? Jag spelar inte så mycket fps, men dom gånger jag gör det så vill jag inte att det ska vara helt ospelbart. Känner man av det när man spelar annat än fps?

Och hur vanligt är det med döda pixlar? LG har ju 0-garanti.

Permalänk
Avstängd

U2311H har snabbare respons än IPS231P

U2311H är den bättre av de två om du ska ha den till spel.

Permalänk

Har den? Specarna ljuger, eller? Stämmer det så är ju LG-skärmen helt klart inte intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

U2311H har snabbare respons än IPS231P

U2311H är den bättre av de två om du ska ha den till spel.

Vad använder du för datorskärm själv kol?

Permalänk
Medlem

Då kan jag passa på att låna tråden lite och undra hur Benq EW 2430 står sig mot dessa skärmar. Om någon kanske har den och kan säga hur det går att spela spel på kanske?

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Medlem

2311H är väl utgående modell just nu och UltraSharp U2312HM ersätter, bara 200kr mer just nu på prisjakt. Hur mycket av en förbättring är den mot 11H? Eller ska man lägga på 800-1000kr och köpa en U2412M ist och få glorious 16:10?

fast 12HM har 8ms i responstid som jag förstår det medan 11H har 5ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

2311H är väl utgående modell just nu och UltraSharp U2312HM ersätter, bara 200kr mer just nu på prisjakt. Hur mycket av en förbättring är den mot 11H? Eller ska man lägga på 800-1000kr och köpa en U2412M ist och få glorious 16:10?

fast 12HM har 8ms i responstid som jag förstår det medan 11H har 5ms

Vad jag kan se så verkar det vara LED vs CCFL, IPS vs E-IPS och sämre inställningsmöjligheter, till nackdel för den nyare versionen.

LED är väl w/e, så det beror väl på om IPS vs E-IPS är värt +200kr.

edit: verkar inte vara någon större skillnad mellan de två, mest att e-ips är billigare att tillverka.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Är det inte 8 ms på båda?

Hmm, U2312HM med ips utan e låter ju faktiskt nice. Tyvärr verkar den inte vara vridbar, men det kan jag nog leva utan. Kanske blir den istället.

Permalänk
Medlem

Köp denna då får ni en skärm som är perfekt till både spel, surf och annat.

http://www.dustinhome.se/dell-u2412m-ultrasharp-24-wide-tft-l...

Permalänk

800-1000 spänn extra för att få 16:10 istället för 16:9? Är det något som helst annat den har att erbjuda som inte 23-tumsvarianten också har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKlockare:

800-1000 spänn extra för att få 16:10 istället för 16:9? Är det något som helst annat den har att erbjuda som inte 23-tumsvarianten också har?

Eh ja den har 16:10.

http://www.youtube.com/watch?v=xE3bNgXF-O8

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Vad jag kan se så verkar det vara LED vs CCFL, IPS vs E-IPS och sämre inställningsmöjligheter, till nackdel för den nyare versionen.

LED är väl w/e, så det beror väl på om IPS vs E-IPS är värt +200kr.

edit: verkar inte vara någon större skillnad mellan de två, mest att e-ips är billigare att tillverka.

Fast Dell uh2311 har ju en e-IPS panel. Däremot är det inte samma som i den nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Fast Dell uh2311 har ju en e-IPS panel. Däremot är det inte samma som i den nya

Läs mitt inlägg en gång till är du gullig.

Det står faktiskt med. Och inte bara en, utan hela två gånger! (och hintat en tredje gång)

Det är faktiskt såpass att varje mening nämner just den skillnaden.

Dold text
Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av landahl:

Ja, det har jag noterat. Frågan var, är det BARA det man betalar en tusenlapp extra för? I så fall väljer jag nog en billigare. Är den allmänt bättre med mindre backlight bleed, bättre färger, och värper guldägg, så kanske jag kan överväga den, annars blir det 16:9 och spara en lapp tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av illusi0n:

om IPS vs E-IPS är värt +200kr

Alla skärmar som nämnts i den här tråden är e-IPS. (utom Benq:en som är VA)

Skrivet av KalleKlockare:

Har den? Specarna ljuger, eller? Stämmer det så är ju LG-skärmen helt klart inte intressant.

Panelens responstid säger inte så mkt om hur snabb skärmen är i praktiken. Ta en titt på testet här: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_ips231p.htm

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem