Muskampen 2025: Segraren korad!

Köpråd stilren Bärbar budget upp till ca 15 k

Permalänk

Köpråd stilren Bärbar budget upp till ca 15 k

Hej gott folk!
Jag kommer under hösten behöva resa runt mycket på arbetet vilket innebär att jag gärna vill ha en dator att roa mig med på hotellrummen. Har haft stationärt de närmaste 5 åren så är inte riktigt high på dagens generationer där.

Söker en dator som helst har följande egenskaper:
* Rapp
*Stilren
* Kan driva enklare spel: SC2 & Swtor
* Som dyrast runt 15 000 kr.

Har sett över Asus UX31 som kommer snart och verkar vara en riktigt bra burk men jag oroar mig där för att inte kunna driva SC2 & Swtor utan dedikerat grafikkort, även med en I7 SB. Intel kanske gör bra prollar men de verkar ligga efter rejält med integrerad grafik. Har även tittat på Samsung 9 serien, men är lite osäker på hur bekväm den vågiga designen är.

All hjälp uppskattas här!

mvh Perdurabo

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en MSI GT780R. Om den är snygg och stilren kan väl diskuteras, men jag tycker att den är stilig. Den klarar Garanterat spelen du räknade upp. Jag har spelat Crysis 2 med ganska höga grafikinställningar på den utan problem. Nackdelen är väl att den inte är speciellt portabel så den är ganska stor. men det är en grym och prisvärd spellaptop. Jag har ingen egen erfarenhet av datorer utan dedikerat grafikkort. Men det känns som att det inte är så mycket att hänga i julgranen för spel.

http://www.webhallen.com/hardvara/136662-msi_gt780r-233ne-cor...

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog kollat på Deviltechs datorer, deras "Fire DTX" eller "Devil 9800 DTX" är iallfall mer stilrena än MSI's laptops.
Rätt prisvärda också.
http://www.deviltech.de/

Permalänk
Skrivet av aijou:

Jag köpte nyligen en MSI GT780R. Om den är snygg och stilren kan väl diskuteras, men jag tycker att den är stilig. Den klarar Garanterat spelen du räknade upp. Jag har spelat Crysis 2 med ganska höga grafikinställningar på den utan problem. Nackdelen är väl att den inte är speciellt portabel så den är ganska stor. men det är en grym och prisvärd spellaptop. Jag har ingen egen erfarenhet av datorer utan dedikerat grafikkort. Men det känns som att det inte är så mycket att hänga i julgranen för spel.

http://www.webhallen.com/hardvara/136662-msi_gt780r-233ne-cor...

Lycka till!

humm. Jo det är också en annan linje att gå med ren gameing laptop. Ser lite prålig ut med allt ljus och sådant men jag utgår från att det går att stänga av? Hur är byggkvalitet i MSI:N? tangentbordet svarar det bra eller är någon del lite "racklig"?

Hur är uppstartstiden?

Permalänk
Skrivet av bakemonster:

Jag hade nog kollat på Deviltechs datorer, deras "Fire DTX" eller "Devil 9800 DTX" är iallfall mer stilrena än MSI's laptops.
Rätt prisvärda också.

Det där var inte helt illa. Fragbook var nästan snyggast men den gick in på friska 4 kg så kanske man skall se över...

Skall man tänka på något speciellt med nätverkskorten i dessa laptops? iom att man lär sitta på ett mobilt bredband en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdurabo:

humm. Jo det är också en annan linje att gå med ren gameing laptop. Ser lite prålig ut med allt ljus och sådant men jag utgår från att det går att stänga av? Hur är byggkvalitet i MSI:N? tangentbordet svarar det bra eller är någon del lite "racklig"?

Hur är uppstartstiden?

Ljuset kan man stänga av (eller ändra till bara vitt om man vill ha lite diskretare bakgrundsbelysning.) Känslan i tangentbordet är helt fantastisk. Designat av Steelseries, som gör diverse högkvalitativa gamingtillbehör. Placeringen på vissa tangenter kändes lite ovant i början men man vänjer sig snabbt. Byggkvalitén överlag tycker jag är mycket hög. Känns stadig och tålig, men ändå bekväm.

Nackdelen är ju som sagt att den är ganska stor till ytan.

Jag upplever att den startar upp snabbt. Men har inte kollat den exakta tiden tiden det tar för datorn att starta.

Permalänk
Skrivet av Perdurabo:

Det där var inte helt illa. Fragbook var nästan snyggast men den gick in på friska 4 kg så kanske man skall se över...

Skall man tänka på något speciellt med nätverkskorten i dessa laptops? iom att man lär sitta på ett mobilt bredband en del.

4 kilo är ju ingenting tänk på soldaterna, dom går 15 mils marsher med 25 kg på ryggen haha!! Bigfoot korten är anpassade för trådlöst online-gaming.
Förövrigt är det bra maskiner deviltech eller pc-konsulten har. Lätt att uppgradera, stor kraft, stilren solid PC som kan konfigureras till dom PT kraftigaste laptopsen i världen (samma som alienware, halva priset, ser inte ut som ett UFO).

Sitter själv på 15.6", mer än nöjd!

Mvh

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Skrivet av baaaltazar:

4 kilo är ju ingenting tänk på soldaterna, dom går 15 mils marsher med 25 kg på ryggen haha!! Bigfoot korten är anpassade för trådlöst online-gaming.
Förövrigt är det bra maskiner deviltech eller pc-konsulten har. Lätt att uppgradera, stor kraft, stilren solid PC som kan konfigureras till dom PT kraftigaste laptopsen i världen (samma som alienware, halva priset, ser inte ut som ett UFO).

Sitter själv på 15.6", mer än nöjd!

Mvh

Om man tar en titt på de olika skärmarna som finns så kan man välja på PC konsulten, finns det någon speciell anledning att välja till de 1600 kr för en bättre skärm?
Vad jag menar med detta är, blank/matt samt hur om något vet vad som är bättre med dessa.

Permalänk
Skrivet av Perdurabo:

Om man tar en titt på de olika skärmarna som finns så kan man välja på PC konsulten, finns det någon speciell anledning att välja till de 1600 kr för en bättre skärm?
Vad jag menar med detta är, blank/matt samt hur om något vet vad som är bättre med dessa.

Matt skärm ger inga reflektioner.. skulle valt till den som är 1920 Matt. Helt klart bästa skärmen jag använt..

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Skrivet av baaaltazar:

Matt skärm ger inga reflektioner.. skulle valt till den som är 1920 Matt. Helt klart bästa skärmen jag använt..

Antagligen ett bra beslut, blank är snyggare tycker jag men vore trevligt att kunna se datorn någon av de där 3 veckorna det finns sol i sverige :).

Tack för hjälpen, känner att jag kommer vidare här!

Nu gäller det bara att ta reda på vad grafikkorten motsvarar i stationärt och vilken prolle man skall lira på. 6990M är som en 6870 eller skall man köra Nvidia?

Permalänk
Skrivet av Perdurabo:

Antagligen ett bra beslut, blank är snyggare tycker jag men vore trevligt att kunna se datorn någon av de där 3 veckorna det finns sol i sverige :).

Tack för hjälpen, känner att jag kommer vidare här!

Nu gäller det bara att ta reda på vad grafikkorten motsvarar i stationärt och vilken prolle man skall lira på. 6990M är som en 6870 eller skall man köra Nvidia?

AMD korten får du mer effekt per Krona men Nvidia korten har bättre drivers. Det har varit lite problem med värme på 6990M kortet men det verkar komma till en lösning via nya drivrutiner och en repaste på kylningspastan Sitter själv på 6990M kort pga pris VS kraft. Har inga problem med värme.

Att jämföra med stationär blir lite som att jämföra en lastbil med en personbil Kolla in denna sidan.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6990M.57308.0.html
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-580M.56636.0....

Mvh
Mikael

Edit: http://forum.notebookreview.com/sager-clevo/ här hittar du ett stort forum runtomkring dessa datorer. Producentens hemsida hittar du här: http://www.clevo.com.tw/en/index.asp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker att en ren gaming-lap är overkill..men jag vill gärna dra en lans för en lite smidigare maskin som jag fick klämma på igår.. Asus U46sv.. Är den stilren? Japp! Galet snygg och solid, med sin tunna profil och all metall. Den är även portabel och med grym batteritid. Prestandan verkar kanon med i5 sandy bridge och ett gt540. Black op:s i 1366x768 med allt på high var i alla fall inga problem. En U46 blir mitt nästa köp..

Permalänk
Skrivet av baaaltazar:

Du råkar inte veta om dom (pc-konsulten/deviltech) har bakgrundsbelyst tangentbord?
Hittade inget om de på hemsidan (vilket antagligen betyder nej då) :/

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aVaTar:

Du råkar inte veta om dom (pc-konsulten/deviltech) har bakgrundsbelyst tangentbord?
Hittade inget om de på hemsidan (vilket antagligen betyder nej då) :/

Rätt säker på att man inte kan få bakgrundsbelyst tangentbord från Clevo.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bakemonster:

Rätt prisvärda också.

Nej fy vad besviken jag blev nu.
Tänkte det här är för bra för att vara sant.. priserna alltså. Sen insåg jag att man måste konfigurera själv. Och det som ingår för prislappen ~1.290 euro är ju totalt jävla piss. Man får ju lätt en bättre dator för 4k.

Luriga tyskar som vägrar ha en hemsida på engelska dessutom.

Permalänk
Skrivet av anon176875:

Nej fy vad besviken jag blev nu.
Tänkte det här är för bra för att vara sant.. priserna alltså. Sen insåg jag att man måste konfigurera själv. Och det som ingår för prislappen ~1.290 euro är ju totalt jävla piss. Man får ju lätt en bättre dator för 4k.

Luriga tyskar som vägrar ha en hemsida på engelska dessutom.

Är du på fyllan? får en bättre dator för 4 tusen? Nej att köpa en high-end laptop är inte billigt, vad förväntade du dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma funderingar som du, och jag har kikat på:

http://h41112.www4.hp.com/promo/homelaptops/se/sv/product.php...

Verkar vara kraftigt prissänkt nu av någon orsak...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baaaltazar:

Är du på fyllan? får en bättre dator för 4 tusen? Nej att köpa en high-end laptop är inte billigt, vad förväntade du dig?

Vad jag menar är självklart att det som ingår i priset 1290 euro är total skit, man måste ju kunna få en helt okej dator för det priset ju. Men nej.. det ingår endast 2gb ramminne, en inte särskilt bra processor.. jag menar 11 200kr är mycket pengar och i det ingår nästan inget.

Men klart jag förstår att en bra laptop kostar en hel del, men trodde inte det var över 20 000kr.

Permalänk
Skrivet av anon176875:

Vad jag menar är självklart att det som ingår i priset 1290 euro är total skit, man måste ju kunna få en helt okej dator för det priset ju. Men nej.. det ingår endast 2gb ramminne, en inte särskilt bra processor.. jag menar 11 200kr är mycket pengar och i det ingår nästan inget.

Men klart jag förstår att en bra laptop kostar en hel del, men trodde inte det var över 20 000kr.

11 000 kr räcker inte för high-end nej, men 20 000 kr?
Konfigurerade precis en på Deviltech med i7 2630QM, 8 GB ram och 6970M, 1 356€ (ca 12 900 kr). Ökar man till i7 2720QM och det svindyra GTX 580M blir summan 1 846€ (ca 17 500 kr).

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Skrivet av Mr Najsman:

11 000 kr räcker inte för high-end nej, men 20 000 kr?
Konfigurerade precis en på Deviltech med i7 2630QM, 8 GB ram och 6970M, 1 356€ (ca 12 900 kr). Ökar man till i7 2720QM och det svindyra GTX 580M blir summan 1 846€ (ca 17 500 kr).

GTX 580M ar det dyraste grafikkortet som finns per idag för laptops. 6990m är mycket billigare samt har det samma prestanda. 6970m är också ett grymt kort. 2630QM har fått väldigt bra kritik, att gå över till 2720QM är inte helt nödvändigt men själv sitter jag på 2720QM då det var "minsta valet" hos www.multicom.no

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av baaaltazar:

GTX 580M ar det dyraste grafikkortet som finns per idag för laptops. 6990m är mycket billigare samt har det samma prestanda. 6970m är också ett grymt kort. 2630QM har fått väldigt bra kritik, att gå över till 2720QM är inte helt nödvändigt men själv sitter jag på 2720QM då det var "minsta valet" hos www.multicom.no

Mvh

Jag vet detta, ville bara illustrera att även om man går den dyra vägen med GTX 580M och en processor man knappt märker skillnad med hamnar man under 20 000 kr.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Skrivet av Mr Najsman:

Jag vet detta, ville bara illustrera att även om man går den dyra vägen med GTX 580M och en processor man knappt märker skillnad med hamnar man under 20 000 kr.

Ja GTX 580M är snuskigt dyr.. Förstår inte att dom kommer undan med det hehe. 2720QM stödjer väll fler funktioner men för ren gaming är det ingen skillnad, i princip.

Visa signatur