Permalänk
Medlem

Vilket finger skrollar du med?

Tjolahopp.

Har hållit på med datorspel under många år, men har faktiskt aldrig riktigt fått in det där med att scrolla ordentligt. Känns varken rätt att scrolla med pek- eller långfingret, båda känns lite avigt, i alla fall på de möss jag har använt.

Så, hade vart lite kul att veta mad vilke finger ni scrollar, och då också kanske vilka möss ni har? På kul bara

Ha det gött!
//Felix

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

pekfinger @ mx518

Visa signatur

Chassi: HAF 912 + | M-kort: ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | CPU: i5 2500K @ 4,3 ghz | CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Minne: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | GPU: Crossfire XFX Radeon HD6950 2GB @ 880/1325 | OS : Intel SSD 320 80GB | Lagring: 500GB WD CB | PSU: Fractal Design Newton R2, 800W | Skärm: BenQ XL2420T 120hz |

Permalänk

Långfinger - Microsoft Sidewinder x5

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flandersss:

Långfinger - Microsoft Sidewinder x5

Långfingret. Det fingret använder man ju ändå inte till något så varför ska man flytta pekfingret varje gång man ska scrolla?

Edit: Ägt ett antal Logitech möss och just nu en Razer imperator.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Långfingret - Steelseries Ikari Laser. Blir perfekt eftersom "hyllan" bara har plats för lillfingret. Använder dock långfingret på i princip alla möss numera.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Med pekfingret- Logitech G500

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

pek och lång fingret samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Långfingret. Det fingret använder man ju ändå inte till något

Jo, trycker på höger musknapp

...

Jag är tillräckligt gammal för att ursprungligen vant mig vid gamla möss med bara två knappar (Atarin ST:ns überkantiga tvåknappsmus, med de där tunga och lite stumma dovklickande knapparna), och då blev det rätt logiskt att hitta ett grepp där långfingret hamnade på andra knappen...
Och när det sen kom fler knappar och scrollhjul osv på mössen, så var man för seg för att anpassa sig, så det blev att långfingret låg kvar på yttre knappen. (och det dominerande pekfingret fick bli det finger som fick hoppa över till scrollhjulet)

Så: pekfingret, och kör med en Logitech G5.

Hade jag växt upp idag så hade jag nog gett mig på att ha långfingret på scrollhjulet och ringfingret på yttre knappen, men försöker jag göra det nu, så känns det väldigt onaturligt på i princip alla möss. Delvis för att jag är van vid att använda ringfingret som stöd på högersidan av musen antar jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

tror jag mest kör med pekfingret, men kan byta ibland:)

Ace gx500

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

pek och lång fingret samtidigt

HUR?:O

Jag kan inte det...

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Såklart att man scrollar med långfingret. Pekfingret använder man ju för att vänsterklicka! Kan ju vara skillnaden mellan liv och död i ett FPS om man scrollar för att byta vapen med samma finger man skjuter med. Förvånansvärt många som har röstat på pekfingret.

Permalänk
Skrivet av bourne94:

HUR?:O

Jag kan inte det...

Tänk på scrollhjulet som korven och pek- och långfingret som brödet så kan du nog klura ut det.

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem

På min förra mus så hade jag pekfinger på vänster knapp, långfinger på scrollen och ringfinger på höger musknapp. Min nuvarande mus håller jag annorlunda så scrollar med pekfingret nu istället.

Skrivet av Haglund:

Såklart att man scrollar med långfingret. Pekfingret använder man ju för att vänsterklicka! Kan ju vara skillnaden mellan liv och död i ett FPS om man scrollar för att byta vapen med samma finger man skjuter med. Förvånansvärt många som har röstat på pekfingret.

Och i RTS är det tvärtom. Kan vara skillnaden mellan liv och död om du scrollar med det finger (långfinger) som du flyttar dina enheter med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

...

Jag är tillräckligt gammal för att ursprungligen vant mig vid gamla möss med bara två knappar (Atarin ST:ns überkantiga tvåknappsmus, med de där tunga och lite stumma dovklickande knapparna), och då blev det rätt logiskt att hitta ett grepp där långfingret hamnade på andra knappen...
Och när det sen kom fler knappar och scrollhjul osv på mössen, så var man för seg för att anpassa sig, så det blev att långfingret låg kvar på yttre knappen. (och det dominerande pekfingret fick bli det finger som fick hoppa över till scrollhjulet)

Hade jag växt upp idag så hade jag nog gett mig på att ha långfingret på scrollhjulet och ringfingret på yttre knappen, men försöker jag göra det nu, så känns det väldigt onaturligt på i princip alla möss. Delvis för att jag är van vid att använda ringfingret som stöd på högersidan av musen antar jag.

Jag använde faktiskt lång och ringfinger på högerknappen på de gamla 2-knappars. Så det var ingen stor omställning när bara ringfingret blev höger musknapp. Bästa av 2 världar med 1 finger/knapp så jag behöver aldrig flyta mitt grepp.''

EDIT: Gillar G5-an, har en fungerande liggandes i skåpet Dock med bara 1 tumknapp. De började göras med 2 tumknappar ungefär 2 månader efter att jag köpte min...och att bara ha 1 tumknapp känns väldigt handikappande.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

Och i RTS är det tvärtom. Kan vara skillnaden mellan liv och död om du scrollar med det finger (långfinger) som du flyttar dina enheter med.

Mjo, men det enda spelet jag lirar som är RTS är StarCraft 2. Då behöver jag inte scrollen, använder hotkeys istället. Vad använder du scrollen till och i vilka RTS?

Permalänk
Medlem

Scrolla med pekfinger?

Provade genom den här tråden och har redan ont i handen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle.Lid:

Tänk på scrollhjulet som korven och pek- och långfingret som brödet så kan du nog klura ut det.

haha, nu fattar jag:D

Visa signatur

Permalänk

Scrollar med pekfingret på en mx 518

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag använde faktiskt lång och ringfinger på högerknappen på de gamla 2-knappars. Så det var ingen stor omställning när bara ringfingret blev höger musknapp. Bästa av 2 världar med 1 finger/knapp så jag behöver aldrig flyta mitt grepp.''

Så långfingret bara hängde där och dinglade i mitten när du använde gamla tvåknapparsmössen?
Låter ju som det nästan var lite onödigt då, men har ju visat sig vara praktiskt för dig nu, så det var nog rätt taktik i långa loppet!

Skrivet av FX9:

EDIT: Gillar G5-an, har en fungerande liggandes i skåpet Dock med bara 1 tumknapp. De började göras med 2 tumknappar ungefär 2 månader efter att jag köpte min...och att bara ha 1 tumknapp känns väldigt handikappande.

Även jag köpte min G5 tidigt och har bara en tumknapp. Ska jag vara ärlig använder jag inte den knappen jättemycket heller. Jag har aldrig hajat hur ni andra gör, men jag använder tummen till att hålla fast musen, och då klarar iallafall inte jag att samtidigt använda samma finger för att trycka på massa olika knappar med nån slags precision. Så en tumknapp är lagom för mig. (kanske en diskussion för en annan tråd )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Scrollar med pekfingret, även jag på en Logitech mx518.
Att scrolla med långfingret känns jättekonstigt, men visst kan man väl vänja sig vid det om man verkligen försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

...

Håller med helt och fullt. Logitech MX518 för mig.

Permalänk
Medlem

Beror på, på internet, pekfingret, in weapon action långfingret )

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

ruskigt snabb med pekfingret

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Roger W:

...

Samma här fast Amiga 500 ^^ Och en rad PC innan nymodigheter som bonusknappar.

Kör MX510, MX518 och G700 beroende på dator.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Nej. Har du nånsing sett en professionell gamer byta vapen med scrollen? Man byter aldrig vapen med scrollen och det är inget
som är svårt att förstå utan så är det bara. Du byter med siffrorna ovanför W,A,S,D ! Avänd: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 och sen hud_fastswitch 1 om du lirar cs

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Pekfinger...

Lättare att scrolla med och sen är det snabbare och gå från scroll (vapenbyte) till skjuta (vänsterknapp) än att gå från scroll till sikta (högerknapp) i bf2 för mig iaf.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

Pekfingret. Man kan ju fan inte ha långfingret på scrollen? Långfingret har man ju på RMB? Det kan man ju inte flytta

Permalänk

Fick hjärnsläpp när jag började fundera på det. Först tänkte jag pekfingret, men sen testade jag med långfingret, och det kändes lika naturligt. Så jag antar att jag växlar mellan båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Pekfinger...

Lättare att scrolla med och sen är det snabbare och gå från scroll (vapenbyte) till skjuta (vänsterknapp) än att gå från scroll till sikta (högerknapp) i bf2 för mig iaf.

Det är väl därför det kan löna sig att lära sig använda ringfingret till högerknappen... (Men det funkar som sagt inte för mig heller)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

pekfingret, mitt långfinger är trasigt och lyder inte riktigt så jag kan inte lyfta det från underlaget, klicka med det kan jag dock.
Lite bökigt då jag har TS push to talk på en av mittknapparna, blir mycket när ett finger skall skrolla, skjuta och prata
MX518

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds