Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa 650d?

Jag ska snart köpa ihop komponenter till min kommande dator. Som titeln säger så har jag funderat på 650d som chassi, men är det verkligen värt att lägga dubbelt så mycket pengar på det som på FD arc?.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är främst en utseendefråga. Rent kylningsmässigt skulle jag säga att 650D är sämre än FD Arc.

Tycker du att det, generellt sett, bättre utseendet är värt de extra pengarna? Om nej, så är ju FD Arc ditt givna val.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte så mycket om utseendet egentligen

Permalänk
Medlem

Nu kan jag också passa på att fråga, vilka processorkylare är bra?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/820086/2011-09-02 välj vilken som passar din prisklass
har själv ett arc och är skit nöjd funderade på ett 650d men tyckte det var lite dyrt för en hotswap och lite snyggare

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

en fördel är 650ds stora 200 mm fläktar (top, front), fast jag vet inte hur tysta de är, enligt Leifson är kylningen bättre på Arc

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

en fördel är 650ds stora 200 mm fläktar (top, front), fast jag vet inte hur tysta de är, enligt Leifson är kylningen bättre på Arc

Hur kan det då vara en fördel? xD

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

650D var helt klart värt pengarna! Bra med utrymme och riktigt snyggt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Hur kan det då vara en fördel? xD

det vet jag inte, men stora fläktar brukar normalt sett vara tystare i förhållande till den luft de flyttar

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Har ett 650d, det är ett utmärkt chassi att bygga i och det är extremt lätt att göra en snygg kabeldragning. Om man kör 200mm fläktarna på max rpm så låter de en hel del, men det följer med en inbyggd fläktkontroller. Jag tycker inte att det är ett chassi för den ljudkräsne typen, men annars är det helt utmärkt

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Jag använder personligen ett 650D, alltid älskat hur Obsidian-serien ser ut men inte haft plats för ett 800, 650D är mindre, billigare, förbättrat och imho snyggare. Som tidigare nämnt är det inte det bästa chassit ljudmässigt, men det går att lösa med lite fingerfärdighet. Jag bytte ut mina 2 200 stock-fläktar mot 4 stycken Gentle Typhoon 1450 rpm, har alltså 2 stycken som drar in luft, och 2 som trycker ut luft genom en Corsair H100 i taket. Har även en femte 1450a som exhaust där bak. Eftersom jag inte använder några 5'25-portar alls planerar jag att såga upp där fram och sätta in ytterligare en intake ovanför mina 2 GT's i fronten, måste bara fixa ett längre dammfilter. Efter det så är det en smal sak att t.ex montera en 360 rad när tiden är inne.

Nog skryt om mitt eget chassi, kabeldragningen är en dröm, det finns gott om plats, ljudnivån går att dra ner betydligt genom att byta ut fläktarna (eller helt enkelt dra ner dom på low om du inte har lust att köpa till fem fläktar) och det är riktigt snyggt och stilrent.

650D all the way!

Permalänk

Kör med ett 650D (se mitt galleri), enormt bra luftflöde och relativt tyst. Är en gamer så jag bryr mig inte sålänge de inte stör vilket det inte gör. Inte äns om man ser filmer med tysta parti.

KÖP KÖP KÖP

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Jag fyller väl på då... Jag är GRYMT nöjd med mitt 650D. Rekommenderas. Kompisen med Antec är avis nu

Kabeldragningen är hur bra som helst, luftflödet är bra, det är snyggt, gott om plats etc etc...

Man får vad man betalar för, så är det med allt från datorer till bilar och bostäder mm.. Dessutom är Corsair ett najs märke.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem

Svårt att säga kategoriskt. Gillar du fönstret? Problem att det är meckigt att byta ut frontfläkten? Hur viktigt är det att chassit är tyst? Behöver du plats för vattenkylning? Hur förtjust är du i designen? Det är större än Arc - bra eller dåligt?

Det är ett bra chassi - för vad det försöker göra. Vilket inte nödvändigtvis är precis vad du är ute efter. Om du tycker att Arc uppfyller alla dina krav så är det väl tveksamt om 650d är värt det dubbla, men fråga dig exakt vad du vill ha av chassit så är det lättare att bedöma.

Permalänk

Du skulle även kunna kika på 600t (white), som är väldigt likt 650d funktionsmässigt. Insidan är exakt densamma och det är endast designen som skiljer. Om man skulle vilja så kan man på 600t white byta ut sidofönstret mot ett "galler" där du kan fästa 4 fläktar. Bara ett tips!

Video: http://www.youtube.com/watch?v=MgImDVV2miE

Permalänk
Medlem

600t verkar vara väldigt intressant. Precis mellan arc och 650d i pris.
Är cooler master hyper 212 plus bra? Den verkar vara rätt så högljudd.

Permalänk
Hedersmedlem

Hyper 212+ ärt en ypperlig kylare för det priset.

Största nackdelen jag ser med 650D (förutom högt pris) är att det inte har någon sidofläkt. Detta är en stor nackdel när det kommer till kylning, framförallt i CF/SLI. På den sidan så är Arc ett mycket bättre alternativ.

Är utseende oviktigt så skulle jag säga att FD Arc är ett chassi som är mycket mer prisvärt, sett till vad man får för pengen. Men 650D har utseendet, helt klart.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt lite nu och bestämt mig för ett 650d eftersom jag gissar på att det kommer räcka längre. Ett chassi är en del som jag inte förväntar mig att behöva uppgradera allt för ofta. 650d är större, rymligare och enklare att bygga i. Detta stämmer väl?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GanAinm:

Jag har tänkt lite nu och bestämt mig för ett 650d eftersom jag gissar på att det kommer räcka längre. Ett chassi är en del som jag inte förväntar mig att behöva uppgradera allt för ofta. 650d är större, rymligare och enklare att bygga i. Detta stämmer väl?

Arc kommer ju inte hålla sämre, visst är det mindre men de har ändå bra kylförmåga. med 650D har du mer möjligheter för t.ex. vattenkylningar och kylningen från 1 200mm som inte blockeras är ju inte dålig precis

Permalänk
Medlem

När jag menar hålla längre så menar jag mer att det kommer att vara modernt längre. Jag menar inte att det kommer att gå sönder. Man kommer inte behöva byta chassi för att grafikkort inte kommer att få plats och sådana saker