Permalänk

Musmatta med bra "glid" till mionix 5000

Köpte en Mionix 5000 för ett tag sedan.
Till den köpte jag Propus 380.

Musmattan gav riktigt bra glid i början, men e nu riktigt kass.

Har tidigare använt en Qpad har jag för mig. Samma med den. Bra glid i början sämre sedan.

Någon som har provat glas matta? Läser laser möss bra på dem?

Permalänk

Har även testat med nya sliders vilket inte gjorde någon skillnad..

Permalänk
Hedersmedlem

"Skrovliga" plastmattor brukar ha bäst glid i början, men de slits snabbt och blir kassa där du rör musen mest. Min erfarenhet är att tygmattor såsom Qpad CT (min favorit) håller längst med lagom glid. Det gäller dock att hålla den ren och ha någorlunda fräscha glides under musen.

Qpad har många olika mattor i olika material, inklusive plast, aluminium och tyg/gummi, vad hette den du inte var nöjd med?

Permalänk

Den hette QPAD CT Medium. Tror jag.
Har spanat in en typ av spray som kanske kan vara nått:
http://www.func.net/products/liquid/index.html

Har även grubblat lite över en glasmatta, SteelSeries Experience I-2.
Men frågan är hur bra min laser biter på en sådan.

Man kan ju justera "lift distance" i mjukvaran, vilket borde göra att musen "når ner" genom glaset till beläggningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Den hette QPAD CT Medium. Tror jag.
Har spanat in en typ av spray som kanske kan vara nått:
http://www.func.net/products/liquid/index.html

Har även grubblat lite över en glasmatta, SteelSeries Experience I-2.
Men frågan är hur bra min laser biter på en sådan.

Man kan ju justera "lift distance" i mjukvaran, vilket borde göra att musen "når ner" genom glaset till beläggningen.

Har läst lite att Experience I-2 inte funkar så bra med lasermöss(var själv inne på att uppgradera för ett tag sedan), men nu har jag haft min SS QcK i ~2 år och den funkar fortfarande lika bra(är dock lite smutsig, men det får man räkna med).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Har läst lite att Experience I-2 inte funkar så bra med lasermöss(var själv inne på att uppgradera för ett tag sedan), men nu har jag haft min SS QcK i ~2 år och den funkar fortfarande lika bra(är dock lite smutsig, men det får man räkna med).

Äger en SS Qck.
Har haft den i nått år och funkat bra. Men har tyvärr inte det glid jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en glasmusmatta i snart 4 år och den funkar fortfarande utmärkt, kör med musen från "Logitech DiNovo Media Desktop Laser" så det är en lasermus. Glaset är "matt frostat" eller hur man nu kan beskriva det. Dock kommer jag inte ihåg var jag köpte det och vad för modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Jag har kört med en glasmusmatta i snart 4 år och den funkar fortfarande utmärkt, kör med musen från "Logitech DiNovo Media Desktop Laser" så det är en lasermus. Glaset är "matt frostat" eller hur man nu kan beskriva det. Dock kommer jag inte ihåg var jag köpte det och vad för modell.

Kanske en Icemat?

Har själv ägt fUnc Surface 1030 Archetype samt den originella versionen... väldigt nöjd med båda (man kan byta sida på dem, en är typ för "kontroll och precision" och den andra är väl mer för "snabbhet". Men tyvärr försvinner glidet tillslut, som med alla musmattor i princip.

Har även ägt en SteelSeries QcK Mini och var väl någorlunda nöjd med den med, men glidet försvinner också efter tag om man inte rengör den.

Just nu har jag en SteelSeries 4HD och glidet är helt underbart i början - men jag börjar känna redan nu att friktionen börjar försvinna där jag använder musen som mest (använder en QPad 5K).

Så ja, testa en glasmusmatta!

TL;DR
Testat flertal plastmusmattor, alla är i princip bra glid i början och sedan sämre. Testa en glasmusmatta istället.

Permalänk
Medlem

Har själv använt en Qpad Lowsense (den 1.5mm tjocka). Har iofs inte jämfört med jättemånga mattor, bara några Steelseries-mattor (hårda och mjuka). Men jag måste ändå säga att den har bra glid, och framför allt höll den sig väldigt bra!

Permalänk

Jag använder en ttEsports Dasher tycker den funkar grymt bra hittills, har dock bara haft musmattan några veckor, så kan hända att det blir sämre med tiden.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |