Några frågor om Scythe Gentle Typhoon och CPU-kylning

Permalänk

Några frågor om Scythe Gentle Typhoon och CPU-kylning

Hej,

tror ni att några av dessa skulle kunna hjälpa min CPU-fläkt att lugna ned sig lite? Jag har en 955:a med en Arctic Cooling Alpine 64 Pro som sitter i min R3:a, som låter ganska mycket vid spelande. Jag undviker helst att köpa en ny CPU-kylare då jag redan har gjort det en gång, att ha två liggandes känns ju som lagom smart...

Tack på förhand!

Visa signatur

‎"Birthdays are good for you. Statistics show that the people who have the most live the longest!" - Okänd anställd på DICE

Permalänk
Medlem

Alpine 64 var ju ingen tyst cpu kylare precis, kör något som t.ex. 212+ (á större modeller) för att kyla din relativt lättkylda processor med en low-rpm fläkt

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

800 eller 1150 rpm borde funka utmärkt till en lite större cpu-kylare (typ hyper 212 plus)

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk

Hm, det verkar som att man inte alltid kan lita på kundrecensioner. Förmodligen är det folk som hade en skitkass stockkylare som väsnades ganska mycket, och som helt enkelt bara ville ha en tyst dator i skrivbordsmiljö. Tror ni att den kommer att stödja kommande arkitekturer? Med andra ord, brukar kylare bli "utdaterade"?
Sen så undrar jag om det kan vara en idé att köpa till två stycken chassifläktar ändå, och kanske några gigg RAM? Det känns inte särskilt dyrt, och måste ju kunna vara nödvändigt då spel som till exempel BF3 kommer att ha 4GB som minikrav för att allt ska flyta på.

Ska förresten försöka sälja den gamla kylaren på blocket, eller här på SweClockers...

Visa signatur

‎"Birthdays are good for you. Statistics show that the people who have the most live the longest!" - Okänd anställd på DICE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufnyckeln:

Hm, det verkar som att man inte alltid kan lita på kundrecensioner. Förmodligen är det folk som hade en skitkass stockkylare som väsnades ganska mycket, och som helt enkelt bara ville ha en tyst dator i skrivbordsmiljö. Tror ni att den kommer att stödja kommande arkitekturer? Med andra ord, brukar kylare bli "utdaterade"?
Sen så undrar jag om det kan vara en idé att köpa till två stycken chassifläktar ändå, och kanske några gigg RAM? Det känns inte särskilt dyrt, och måste ju kunna vara nödvändigt då spel som till exempel BF3 kommer att ha 4GB som minikrav för att allt ska flyta på.

Ska förresten försöka sälja den gamla kylaren på blocket, eller här på SweClockers...

Det ända som ändras med kommande kylare till nya processorer är att det är andra brackets som man sätter fast kylarna i. Tror de flesta kylarna har för sandy bridge och även för bulldozer, annars brukar ju det stå på information

Sen vet jag inte vad du har för grejer innan men alltid bra med extra ram och det är så billigt nu ändå så. Om du känner att det blir för varmt i datorn kan du ju köpa några chassifläktar om du vill. Jag har bara en fläkt bak i chassit och min dator har aldrig problem med temperaturer :)!

Permalänk

Tack för infon!

Nja, det blir inte varmt förrän jag har fläktarna på lägsta varv, men anledningen till att jag måste ha det är ju för att de är lite för klena. De är ju de också gjorda mest för skrivbordsanvändande då de är av låg rpm. Jag tror det får bli ett paket på CDON, men sen så undrar jag lite kring det här med kabeldragning, jag har inte lyckats få kablarna att se sådär proffsigt som man vill ha det när man bygger själv. Finns det någon schysst guide så tar jag gärna den och tackar för mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufnyckeln:

...men sen så undrar jag lite kring det här med kabeldragning, jag har inte lyckats få kablarna att se sådär proffsigt som man vill ha det när man bygger själv. Finns det någon schysst guide så tar jag gärna den och tackar för mig!

Bump på sista frågan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
Skrivet av Hariet:

Bump på sista frågan

Jo, skulle vara jättekul om någon hade någon länk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hariet:

Bump på sista frågan

Skrivet av Skrufnyckeln:

Har ju ingen länk till någon guide men det krävs det väl inte heller? Lite för ni tänka? Bara att dra ut alla kablarna sen koppla i dom igen, lite finare

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufnyckeln:

Skrivet av Hariet:

Bump på sista frågan

Sätt dem så bra ni kan, ingen direkt raketforskning

Ang. kylaren så kan jag varmt rekommendera Hyper 212+ (stockfläkten som följer med är medelmåttig, byt gärna mot 800-1150 rpm's Scythe GT)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Det är alla jäkla kablar som får mig att tycka att det ser så noobigt ut, jag får väl försöka lite bättre då jag köpt ett ESD-band på TM för 30 kr! Ska byta fläktarna, så har jag en extra systemfläkt också! Ursäkta om jag svär, men fan vad jag älskar er här på Sweclockers! Ni gör det så himla kul att vara prylnörd ibland!

EDIT: Ska jag köpa en eller två Scythe GT till CPU-kylaren? För viss tar den två?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrufnyckeln:

Det är alla jäkla kablar som får mig att tycka att det ser så noobigt ut, jag får väl försöka lite bättre då jag köpt ett ESD-band på TM för 30 kr! Ska byta fläktarna, så har jag en extra systemfläkt också! Ursäkta om jag svär, men fan vad jag älskar er här på Sweclockers! Ni gör det så himla kul att vara prylnörd ibland!

EDIT: Ska jag köpa en eller två Scythe GT till CPU-kylaren? För viss tar den två?

Den tar uppemot två 120mm fläktar vad jag vet.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk

Tack!

Visa signatur