Vad är "rätt" pris för konfigurationen nedan

Permalänk
Medlem

Vad är "rätt" pris för konfigurationen nedan

Hej.

Är på jakt efter en dator till min son och undrar lite vad skälig och rättvis pris är för konfigurationen nedan. Notera att det säljs utan GPU:

NZXT H1 (vit)
AMD Ryzen 5700X3D (aio noctua 140)
32gb G.skill Trident Z Neo RGB 3600/cl16
Asus Rog Strix 470i itx am4
2TB ssd nvme (1 slot ledig)
SFX 650W Gold modulär

Säljaren nämner ett pris på 6500. Innan jag slår till eller går vidare med affären så är alla tips välkomna.

Permalänk
Medlem

max 3k skulle jag säga. 5700X3D såldes ny för ~2800kr innan den slutade tillverkas. Resten av grejerna lär vara betydligt äldre med tanke på att det är ett X470 moderkort som lanserades sisådär 7 år sedan (betyder inte att just det där är så gammalt).

Du kan bygga ihop en helt ny dator som presterar på samma nivå (om inte bättre i vissa situationer) för 6500kr.

Permalänk
Medlem

Sålde liknande burk för 1 månad sen för 2500kr. Var snäppet sämre processor dock.

Permalänk
Medlem

2000-3000kr låter helt rimligt men antar om det är facebook eller blocket att dom lär vilja ha det dubbla vilket det absolut inte är värt (då du får likvärdigt/bättre nytt utan större problem)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har en budget på ca 10 000 (helst med GPU) så tänkte jag mig typ denna (en mATX bygge):
Ni som är sakkunniga, återkom gärna med förslag på vad som kan bytas ut för billigare peng men med samma prestanda (typ)..

https://komponentkoll.se/bygg/cvSYS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zutko78:

Eftersom jag har en budget på ca 10 000 (helst med GPU) så tänkte jag mig typ denna (en mATX bygge):
Ni som är sakkunniga, återkom gärna med förslag på vad som kan bytas ut för billigare peng men med samma prestanda (typ)..

https://komponentkoll.se/bygg/cvSYS

Med GPU kommer bli tajt samt hade skippat AM4 helt, finns nästan ingen anledning till att köpa det nytt längre.

Men hade kört på något likt följande

AM5, så möjlighet till att uppgradera i framtiden istället för behöva köpa nytt.
Chassi med många medföljande fläktar (6st) vilket gör att du får ok luftflöde utan att behöva köpa flera fläktar.
Samt mycket bättre kylare för en bråkdel av priset. Noctua i all ära men dom är bara helt enkelt inte värda sin kostnad längre, även D15 är nästan ointressant så fort man petar in kostnad i kalkylen, inte ens till ljudnivå så är dom värda sitt pris en en Thermaltake Spirit evo är mer eller mindre likvärdig för mindre än halva priset.

Edit: sen går det att få ner priset ytterligare genom att välja lite billigare komponenter men skulle våga påstå att det är inte värt det med så liten besparning. Då går det även att få med en GPU men kommer helt klart vara med kompromisser.
Likt detta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Edit: sen går det att få ner priset ytterligare genom att välja lite billigare komponenter men skulle våga påstå att det är inte värt det med så liten besparning.

Det tycker jag att det är Lägg till ett Intel B580 också så blir det bra 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Det tycker jag att det är Lägg till ett Intel B580 också så blir det bra 👍

B580 för någon okunnig skulle jag absolut inte rekommendera, speciellt inte jämfört med ett 400kr billigare rx 7600 så är det inte en bra deal. mer eller mindre samma prestanda per krona.
Kanske att ett C580 kan tänkas vara redo för stora massan men battlemage är verkligen inte där även om det är en enorm förbättring mot Axxx korten, varken i stabilitet eller pris/prestanda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

B580 för någon okunnig skulle jag absolut inte rekommendera, speciellt inte jämfört med ett 400kr billigare rx 7600 så är det inte en bra deal. mer eller mindre samma prestanda per krona.
Kanske att ett C580 kan tänkas vara redo för stora massan men battlemage är verkligen inte där även om det är en enorm förbättring mot Axxx korten, varken i stabilitet eller pris/prestanda.

B580 har mognat rätt bra vad jag sett, men jag har ju inte använt det själv personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

B580 har mognat rätt bra vad jag sett, men jag har ju inte använt det själv personligen.

Ja utan tvekan, men långt ifrån tillräckligt att jag skulle rekommendera det till någon. Skulle själv vilja ha ett till yngsta grabbens dator men inte till hans syskon då dom datorerna står på annan adress. Och det är inte värt mödan när något spel inte fungerar att felsöka på distans. Samma sak med bekanta när det inte finns någon fördel i prestanda per krona.

Visa signatur

here we go!