SweClockers drop!

Vad för vps passar mig? snälla hjÄlp!

Permalänk
Medlem

Vad för vps passar mig? snälla hjÄlp!

Tjenare !
Jag har 3 frågor till som jag har svårt att få svar på

Nu är det såhär att jag vill skaffa VPS istället för en "webbhotell" MEN jag vet inte vad för någon jag ska skaffa och vilken sort jag ska skaffa dvs hur mycket ramminne(specs), trafik osv...

1. Dessa tre har jag kollat lite närmre på och verkar lovande men vet ni några andra VPShosts som är bättre eller som ni rekommenderar?

www.oderland.se/jamfor_vps (inget specielt)
www.glesys.se/vps.php (scrolla ner man kan välja specs!)
www.surftown.se/vps/priser (60%rabatt på allt)

Prist får helst inte gå över 1700kr per år (exkl/utan startavgift) men jag kan göra undantag. och helst ska det finnas någon form utav cPanel men det är inte ett måste (använt mycket Windserver2008 innan).

2. Vad för "specs" ska jag välja? Det enda som man verkar kunna få välja mellan är ramminnet fast på www.glesys.se kan man välja antal processorkärnor man vill ha samt hårddisk och trafikmängd.

Jag hade tänkt att ha en opencart hemsida (e-butik) med cirka 800 besökare varje dag (utgå från detta!). Systemet ska vara Linux och INTE windows. Hur mycket ram ska jag minst ha tycker ni och om valmöjligheten finns så undrar hur många CPU-Kärnor jag ska ha (glesys.se kan man välja udda ram och antalet kärnor)

3. Eller tycker ni att jag ska ta det billigaste vpn alternativet som man får mest utav eftersom att oavsett vilken VPS jag väljer så är det alltid/fortfarande bättre och snabbare än en vanlig webhotell. Tycker ni att jag ska tänka så, fritt fram liksom?

TACKSAM FÖR SVAR!!! och säg inte till mig att jag ska ha en vanlig webbhotell Vill ni ha mer information så säg till!
MVH

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Medlem

svårt att säga utan att veta trafikmönster och hur hårt din applikation går. på mitt jobb säger jag åt folk att det lägsta spec'en du kan ha på en vm instans är 2 kärnor, 2gb ram och 30gb hårddisk för linux, det ökar dock markant om du behöver köra mysql/postgres lokalt.

jag hade hellre sagt, skaffa ett webhotell MEN hos en leverantör som specifikt säljer e-butiker.. som t.ex e-butik.se
finns även många andra leverantörer. poängen är att de är inte lika generaliserade som sufrtown utan de sysslar bara med webshoppar så det är lättare att få hjälp osv..

och billigaste vps är definitivt inte bättre än vilket webhotell som helst. det går inte att jämnföra surftown med deras ökända uptid och dåliga support, med ett webhotell hos crystone/forss som har väldigt bra rykte. allt blir inte magiskt bättre av vps, utan du får det du betalar för, som alltid här i världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

svårt att säga utan att veta trafikmönster och hur hårt din applikation går. på mitt jobb säger jag åt folk att det lägsta spec'en du kan ha på en vm instans är 2 kärnor, 2gb ram och 30gb hårddisk för linux, det ökar dock markant om du behöver köra mysql/postgres lokalt.

jag hade hellre sagt, skaffa ett webhotell MEN hos en leverantör som specifikt säljer e-butiker.. som t.ex e-butik.se
finns även många andra leverantörer. poängen är att de är inte lika generaliserade som sufrtown utan de sysslar bara med webshoppar så det är lättare att få hjälp osv..

och billigaste vps är definitivt inte bättre än vilket webhotell som helst. det går inte att jämnföra surftown med deras ökända uptid och dåliga support, med ett webhotell hos crystone/forss som har väldigt bra rykte. allt blir inte magiskt bättre av vps, utan du får det du betalar för, som alltid här i världen

2 495 kr per månad är jag inte beredd att betala för det vettigaste paketet och det är runt det som alla webbhotell med inriktning på E-Handel kostar per månad det är mer än 29 000kr per år :O! Det är så svårt att veta vad för specs man ska ha och surftown som verkade mest lovande för mig pga 60%rabatt och sin höga upptime verkar inte vara det självklaraste valet längre pga deras sunkiga support. MEN tycker ni verkligen att jag ska flytta till ett webhotell istället? Det känns inte säkert eller bra, jag ringde binero och de sade att man har 45dagars öppetköp oavsett hur mycket man än har använt sig utav deras support och tjänster. Då kanske man ska testa binero och om det är dåligt så får man väl gå över till VPS istället och då kommer dessa frågor att komma upp igen

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Medlem

OM du tänker välja en VPS i stället så finns det möjlighet att få betydligt mer för pengarna som man text väljer en VPS i UK.
Själv har jag under flera år utnyttjat XenSmart's tjänster, är bland de bättre (och stabilare) aktörerna i UK.

http://www.xensmart.co.uk/hvmplans.php
Du hittar flera intressanta erbjudanden här: http://www.webhostingtalk.com/forumdisplay.php?f=104

Jag betalar ca 350:- månaden för 100GB disk och 1536 mb primärminne.

Jag har testa surftowns vpstjänst då den var ny, men fick inte alls samma performance där.
Har testa GleSYS VPS:er, går mycket bra, men har vissa begränsningar på vilka typer av brandväggar du kan installera.

Tänk dock på att om du väljer VPS så ingår - normalt inte - ngn form av kontrollpanel för att administrera dina domäner.
För att managera VPS:en har de flesta ngn typ av kontroll panel att erbjuda. (SolusVM?)

Lycka till.