Permalänk

Uppgradera gammal P4

Hej,

har en gammal P4 dator med 3 ghz proccessor och 1,5 gig ram som jag funderar på att hotta upp.

Min plan är
-att byta ut grafikkortet på 128 mb till ett på minst 512 mb minne
-Mer ramminne
-Nytt nättaggregat
-Kontrollkort för PCI till S-ATA (150)
-Ny SATA-hårddisk

Frågan är om detta är värt det? Hur mycket jag kan få ut av det hela.
Det skulle kosta kring 2000:-

/Peter

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det är värt att lägga pengar på att uppradera något så gammalt. Bättre att försöka spara ihop några tusenlappar till och uppgradera till något som är mycket bättre än en p4.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till och vilket moderkort har du?

Varför ska du byta nätaggregatet, är det sönder?

Är du säker på att moderkortet inte har SATA portar?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | P8P67-M Pro| Intel Core i7 2600K| Corsair H60| Corsair 16GB Dominator 1600MHz| be Quiet 650 MW | XFX Radeon HD 5830 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du hade tänkt använda den till. Men i princip, är det inte värt det.

Permalänk
Skrivet av Mani01:

Vad använder du datorn till och vilket moderkort har du?

Varför ska du byta nätaggregatet, är det sönder?

Är du säker på att moderkortet inte har SATA portar?

Vet inte riktigt vad det är för moderkort, inget märkvärdigt iaf.
Nej, det funkar men det är på max 250W och grafikkorten jag tittat på vill ha minst 350W.
Ja, moderkortet har inga SATA-portar. Det är bara begåvat med IDE.

Ska använda datorn mest för uppspelning av film och lite backuper tror jag.
Om jag inte uppgraderar, så känns det isf mer värt att köpa en ny dator i delar.

Permalänk
Medlem

Bättre du kollar på begangnade datorer runt 2 -2.5 tusen så får du en mer prisvärd del enligt min upptagning

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Bara att söka på datorer i stockholm i marknaden här på sweclockers

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av essingetejp:

Hej,

har en gammal P4 dator med 3 ghz proccessor och 1,5 gig ram som jag funderar på att hotta upp.

Min plan är
-att byta ut grafikkortet på 128 mb till ett på minst 512 mb minne
-Mer ramminne
-Nytt nättaggregat
-Kontrollkort för PCI till S-ATA (150)
-Ny SATA-hårddisk

Frågan är om detta är värt det? Hur mycket jag kan få ut av det hela.
Det skulle kosta kring 2000:-

/Peter

Som redan sagts, köp en begagnad dator eller bygg en ny. Här har du ett exempel på en under 3000:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=975571...

Permalänk
Medlem

Inte värt det för en gammal P4. Jag byggde ihop min dator för 3k se signaturen, visserligen hade jag grafikkort och hårddiskar sen innan men ändå billigt. En A64 dator är bättre än P4 och en sån kan man nästan få gratis numera. Jag sålde en single core A64 PC med 2GB RAM och Radeon 1950GT för 1k för ett par år sen så tycker inte en begagnad dual core ska kosta mycket idag och det är ändå en enorm skillnad mot en P4. Men jag skulle rekomdera en Core 2 Duo baserad begagnad. Borde kunna få en hyffsad sådan för 2k. Jag hade en sådan tills nyligen och den klarade av allt finfint, uppgraderade enbart för att jag ville ha en mindre dator som fick plats i TV-bänken.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/850560/2011-09-10

detta är mer prisvärt än att spendera på den gamla

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb