Äntligen dags
Ja, efter en lång tid (Mars) utan dator så är det äntligen dags att införskaffa något nytt fräscht istället för min 8 år gamla plåtburk. Den gamla trotjänaren har till slut gjort sitt men har under alla dessa år tjänat sitt syfte. RIP.
Så, en stor del av våren och sommaren har bestått av att läsa recensioner, plocka ihop datorpaket från alla håll och en och annan öl förstås.
För 8 år sen var det inte lika svårt att välja delar som det är nu. Det kan göra vem som helst gråhårig.
Men nu har till slut budgeten spikats och delar valts. Med omsorg. Med hjärta. Med vansinne. Med sunt förnuft. CF/SLI med tjogtals med skärmar, det är coolt, men vad behöver jag egentligen? Och hur många gånger har man reviderat sin lista? Och hur fel kan det gå? Ja, antagligen hur mycket som helst på den sista punkten. Framtidssäkert hit och dit, det existerar inte i mina ögon. Det är inget begrepp man kan lägga på en dator när det kommer nya grejer mest hela tiden tycker jag. Nä, jag är mer inne på att få till det "näst värsta". Jag kan stå ut med att köra alla spel på så gott som max ett tag för att sedan dra ner grafiken på nyare spel om något/några år. På det viset kan jag ha en schysst burk i kanske 8 år till.
Med tanke på vad jag haft, en AMD3400+ och Radeon 800 Pro, som fungerade på topp för 8 år sen och fungerade hyfsat på senare tid bortsett från de nyaste spelen så anser jag att det var väl spenderade massor med pengar då. Det får bli något liknande den här gången. Nog med struntprat och över till väsentligheter:
Ingen enkel inköpslista från någon webshop då inte en enda har alla delar till mitt bygge. Så här ser det ut.
Chassi: Cooler Master HAF X
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 580 1536MB with PhysX & Cuda - DirectCU II OC
Hårddisk: OCZ Vertex 3 Series SATA III 2,5" SSD - 120GB
Processor: Intel Core i7 2600K
Skärm 1: BenQ XL2410T 120Hz
Skärm 2: BenQ GL2440HM LED
Hårddisk: 3 x 2TB Western Digital Caviar Green, WD20EARX, (SATA 6 Gbit/s)
CPU kylare: Corsair Cooling Hydro H100
Minne: Corsair Vengeance LP 16GB (4x4096MB) 1600MHz CL9
ModerkortAsus P8P67 EVO B3
Nätagg: Corsair AX 850W 80+ GOLD
Optiskt: Samsung SH-B123L
Högtalare: Logitech Z506 5.1
Router: D-Link DIR-815 Wireless N Quadband Router
Övrigt: Nvidia 3D Vision Glasögon
Vad har jag då för användningsområden?
Mest bilspel som inte kräver det värsta, men jag är allätare.
Fotoredigering.
Programmering.
Se på film.
Ja, lite av varje helt enkelt.
Och så har man då en kvadriljon frågor som man tror sig veta svaret på men vill ha det på något sätt i alla fall lite bekräftat att man gjort rätt. Sen kan det ju finnas stunder när man helt snöat in på ett spår utan att inse hur fel det blir.
Lite förklaringar till ovanstående lista:
Två olika skärmar. En tanke i början var att plocka i två nVidia och ha 3st 120Hz skärmar. Men jag inser att även om det har hög "vill-ha-faktor" så känner jag att jag klarar mig bra med två skärmar. Inte för att spela spel på, det funkar med en. Men två skärmar för att det är smidigt vid utveckling av mjukvara.
Jag är även mer inne på att få det så kallt som möjligt utan att använda extrema grejer. En moderat överklockning av processor till kanske 4.2-4.4GHz och samtidigt ligga säkert i temperatur. Därav ett stort chassi, kylningen och ASUS grafikkort. Ljudnivå är inte så väsentligt, man kan alltid skruva upp ljudet ut
Chassi, vill gärna ha USB 3.0 i fronten vilket finns fler som har. Blev riktigt sugen på ett NZXT Phantom men vill inte vänta på USB 3.0.
Frågor (jisses vad få det blev):
Funkar H100 i HAF chassit? (Med plats menar jag)
Finns det något annat vettigt chassi i samma prisklass fast med bättre luftflöde?
Kan jag använda icke LP minnen med den kylningen?
Vad har ni för kommentarer så långt?
Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H