Permalänk
Medlem

Äntligen dags

Ja, efter en lång tid (Mars) utan dator så är det äntligen dags att införskaffa något nytt fräscht istället för min 8 år gamla plåtburk. Den gamla trotjänaren har till slut gjort sitt men har under alla dessa år tjänat sitt syfte. RIP.
Så, en stor del av våren och sommaren har bestått av att läsa recensioner, plocka ihop datorpaket från alla håll och en och annan öl förstås.
För 8 år sen var det inte lika svårt att välja delar som det är nu. Det kan göra vem som helst gråhårig.

Men nu har till slut budgeten spikats och delar valts. Med omsorg. Med hjärta. Med vansinne. Med sunt förnuft. CF/SLI med tjogtals med skärmar, det är coolt, men vad behöver jag egentligen? Och hur många gånger har man reviderat sin lista? Och hur fel kan det gå? Ja, antagligen hur mycket som helst på den sista punkten. Framtidssäkert hit och dit, det existerar inte i mina ögon. Det är inget begrepp man kan lägga på en dator när det kommer nya grejer mest hela tiden tycker jag. Nä, jag är mer inne på att få till det "näst värsta". Jag kan stå ut med att köra alla spel på så gott som max ett tag för att sedan dra ner grafiken på nyare spel om något/några år. På det viset kan jag ha en schysst burk i kanske 8 år till.
Med tanke på vad jag haft, en AMD3400+ och Radeon 800 Pro, som fungerade på topp för 8 år sen och fungerade hyfsat på senare tid bortsett från de nyaste spelen så anser jag att det var väl spenderade massor med pengar då. Det får bli något liknande den här gången. Nog med struntprat och över till väsentligheter:
Ingen enkel inköpslista från någon webshop då inte en enda har alla delar till mitt bygge. Så här ser det ut.

• Chassi: Cooler Master HAF X

• Grafikkort: ASUS GeForce GTX 580 1536MB with PhysX & Cuda - DirectCU II OC

• Hårddisk: OCZ Vertex 3 Series SATA III 2,5" SSD - 120GB

• Processor: Intel Core i7 2600K

• Skärm 1: BenQ XL2410T 120Hz

• Skärm 2: BenQ GL2440HM LED

• Hårddisk: 3 x 2TB Western Digital Caviar Green, WD20EARX, (SATA 6 Gbit/s)

• CPU kylare: Corsair Cooling Hydro H100

• Minne: Corsair Vengeance LP 16GB (4x4096MB) 1600MHz CL9

• ModerkortAsus P8P67 EVO B3

• Nätagg: Corsair AX 850W 80+ GOLD

• Optiskt: Samsung SH-B123L

• Högtalare: Logitech Z506 5.1

• Router: D-Link DIR-815 Wireless N Quadband Router

• Övrigt: Nvidia 3D Vision Glasögon

Vad har jag då för användningsområden?

• Mest bilspel som inte kräver det värsta, men jag är allätare.

• Fotoredigering.

• Programmering.

• Se på film.

• Ja, lite av varje helt enkelt.

Och så har man då en kvadriljon frågor som man tror sig veta svaret på men vill ha det på något sätt i alla fall lite bekräftat att man gjort rätt. Sen kan det ju finnas stunder när man helt snöat in på ett spår utan att inse hur fel det blir.
Lite förklaringar till ovanstående lista:
Två olika skärmar. En tanke i början var att plocka i två nVidia och ha 3st 120Hz skärmar. Men jag inser att även om det har hög "vill-ha-faktor" så känner jag att jag klarar mig bra med två skärmar. Inte för att spela spel på, det funkar med en. Men två skärmar för att det är smidigt vid utveckling av mjukvara.
Jag är även mer inne på att få det så kallt som möjligt utan att använda extrema grejer. En moderat överklockning av processor till kanske 4.2-4.4GHz och samtidigt ligga säkert i temperatur. Därav ett stort chassi, kylningen och ASUS grafikkort. Ljudnivå är inte så väsentligt, man kan alltid skruva upp ljudet ut
Chassi, vill gärna ha USB 3.0 i fronten vilket finns fler som har. Blev riktigt sugen på ett NZXT Phantom men vill inte vänta på USB 3.0.
Frågor (jisses vad få det blev):

• Funkar H100 i HAF chassit? (Med plats menar jag)

• Finns det något annat vettigt chassi i samma prisklass fast med bättre luftflöde?

• Kan jag använda icke LP minnen med den kylningen?

Vad har ni för kommentarer så långt?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inga planer på SLI så räcker 650W nätaggm, så där kan du drar ner lite.
Annars ser paketet bra ut för dina användningsområden.

Huruvida H100 funkar i HAFX är jag inte helt säker på, det skulle vara ifall det går att montera den i toppen. Den har ju två stycken 200mm-platser i taket, och där verkar det inte gå att montera den, efter vad jag ser. Säker på att det inte räcker med H80, som går att montera bak i chassiet? Det skiljer inte speciellt mycket.

Bättre luftflöde än HAF (High Air Flow) är svårt att hitta.

Ja, det går att köra med fullstora RAMminnen med en sluten vattenkylningslösning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Moderkort + minne?

Insåg att jag kanske håller på att göra bort mig.

Hade tänkt att köpa ett ASUS P8P67 Evo B3 och fylla på med med 2st Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz CL9 Blue
Men nu läste jag i någon annan tråd att det inte passar ihop?
Har titta i QVL och de är inte med där. Men är inte meningen med MemOK att det löser sig ändå eller är jag helt ute o cyklar?

På tal om QVL för det moderkortet så listas högst 2GB moduler och då är det ju kört med 16GB totalt...

Bump
Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)

Permalänk
Medlem

Så, helt slut på ideer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag inte alls att det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Så hur mycket vikt ska man lägga på QVL då?
Lite halvtråkigt att köpa minnen för knappa 1000:- o sen upptäcka att de inte funkar
Nu har ju helt snöat in på dessa och vill ha 16Gb då jag kommer att köra många olika appar på en gång...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Klart det ska fungera, Dom minnena är inget speciella, vanliga 1600mhz minnen med höga cl9 på 1.5volt.
Det kommer fungera.
Moderkortet stöder "4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 2200(O.C.)/2133(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333/1066"

Permalänk
Medlem

Ja då är jag övertygad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Titta på LP versionen av de minnena om du har en större kylare tillö din cpu. Kan bli väldigt trångt annar i höjdled.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mig en H80, så det borde väl inte bli problem?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Skrivet av mikla521:

Så, helt slut på ideer?

Jag är rädd att den typen av inlägg är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Den här gången har jag inte låst din tråd på grund av detta, men tänk på det i fortsättningen.