Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Lagg i HD film på extern monitor (TV), MBP 2011

Permalänk
Medlem

Lagg i HD film på extern monitor (TV), MBP 2011

Hej!

Har ett litet problem. När jag kör film (Enbart testat med 1080p Blueray) i mkv format så flyter det på hur bra som helst när jag använder datorns egna skärm. Men så fort jag använder mig av minidisplayporten för att köra bilden på tv:n så får man med jämna mellanrumm mikrolagg. Väldigt korta "hack". Man märker det oftast vid panoreringar i filmer osv.

Vad kan detta bero på? Använder VLC som spelare.

Mycket tacksam för tips!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk

Skärmen på din Mac har inte 1920x1080 så den kan inte visa film i 1080p upplösningen. Den skalar då ner och det blir inte lika krävande. Din MBP borde ändå klara av 1080p, vilken årsmodell av MBP15" har du?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den hackar även på din vanliga skärm fast du inte märker det? Låter definitivt som att din dator inte kan visa korrekt 23.976 FPS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Som sagt, årsmodell 2011. Köpt i Juli. Tycker att hårdvaran borde klara 1080p utan problem. Det gör ju till och med min gamla bärbara envy.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inte mitt problem. Jag har ett dedikerat grafikkort och hacket uppstår betydligt oftare än var 40:e sekund.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk
Medlem

Prova kör med plex ist för vlc

Visa signatur

Mobo::X570 AORUS ELITE CPU: Ryzen 7 5700X3D,Kraken Elite 240
GPU: RX 9070 16GB TUF Gaming OC
RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C PSU: SF750 750W
M.2: Gigabyte SSD M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe - 1TB Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Svart

Permalänk
Medlem

Inte så att du har någon bildbehandlingsfuniktion aktiv på din TV som ställer till det?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ska testa plex.

Inga funktioner igång på tv:n.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk
Medlem

Plex var inte intressant. En stor medialösning. Ne vill ha en liten mediaspelare.

Testade MplayerX men fick samma fenomen med det programmet som med VLC. Har ju sett folk med äldre Macbook Pros som kör full HD film utan problem. Måste ju vara någon typ av inställning jag missar eller kan det vara så att det är Lion som strular?

Provade att se på film igår igen men blir helt tokig på småhackandet.

Några mer tips?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk

Ja din maskin ska klara av det utan att blinka. Prova MPlayer OSX Extended också (bättre version av MPlayer för OSX). Kolla även hur processor och diskaktiviteten ser ut när du spelar (Activity Monitor/Aktivitetshanteraren). Bör väll även nämnas att VLC är en av de sämre spelarna och bör väll egentligen endast användas andra spelare inte kan spela upp, vilket är oerhört få gånger om man har MPlayer OSX Extended och Perian (codec pack till QuickTime).

Laggade det i Plex eller funkade det bra där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Bör väll även nämnas att VLC är en av de sämre spelarna och bör väll egentligen endast användas andra spelare inte kan spela upp, vilket är oerhört få gånger om man har MPlayer OSX Extended och Perian (codec pack till QuickTime).

Laggade det i Plex eller funkade det bra där?

VLC är väll verkligen inte en av dom sämre spelarna.
VLC räknas utan tvekan till en av dom absolut bästa spelarna. VLC har ett avskalat UI så det kanske inte ser lika flashigt ut som andra spelare men det väger upp det med häst längder på alla andra områden.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Skrivet av Z0l!d:

VLC är väll verkligen inte en av dom sämre spelarna.
VLC räknas utan tvekan till en av dom absolut bästa spelarna. VLC har ett avskalat UI så det kanske inte ser lika flashigt ut som andra spelare men det väger upp det med häst längder på alla andra områden.

Sant, VLC är nog inte den sämsta spelaren för OS X det var något förhastat av mig att skriva. Däremot anser jag att det är den sämsta av de bästa spelarna för OS X och jag väljer bara att använda den när inget annat spelar upp det jag vill spela upp. Något som inträffar oerhört sällan (första gången jag startade VLC sedan jag installerade OS X 10.7 GM på den här maskinen var nu precis).

Vad jag märkt är det den spelare som har sämst prestanda (återigen utav toppen bland spelare för OS X), i vart fall OS X versionen. Vidare stödjer VLC (<=1.1) under OS X inte mig veterligen hårdvaru-accelerering (källa på det samt VLC projektets wiki). Nu ska jag ärligt säga att jag inte tror MPlayer OS X Extended har stöd för hårdvaru-accelerering heller men har när jag använt det givet bättre resultat för mig, kanske beror på att den kan använda den multitrådade versionen av MPlayer. Vidare ska det väll tilläggas att jag spelar majoriteten av min video med Plex som stödjer hårdvaru-accelerering.

Gällande flashighet och UI:et anser jag att VLC har ett flashigare gränssnitt än både MPlayer OS X Extended och QuickTime. Plex ligger ju dock i en helt annan liga.

Men allt det här är mina personliga åsikter (förutom att VLC ej stödjer hårdvaru-accelerering).

Visa signatur

Permalänk

Jag har fått det mesta att flyta på mycket bra i Plex, bara dubbelklicka för att starta en videofil och sen pausa/spela som vanligt. Det du får är väl 1-2 sekunder längre tid det tar att starta och stänga Plex. Men det tror jag nog att du tycker är värt!

Permalänk
Medlem

Ska testa MplaxerX Extended också.

Jasså, man behöver inte använda sig utav Plex mediacenter UI alltså? Då kanske det kan vara aktuellt ändå om det fungerar bra. Synd att det är så stort bara, men som sagt... Får väl testa igen.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Sant, VLC är nog inte den sämsta spelaren för OS X det var något förhastat av mig att skriva. Däremot anser jag att det är den sämsta av de bästa spelarna för OS X och jag väljer bara att använda den när inget annat spelar upp det jag vill spela upp. Något som inträffar oerhört sällan (första gången jag startade VLC sedan jag installerade OS X 10.7 GM på den här maskinen var nu precis).

Vad jag märkt är det den spelare som har sämst prestanda (återigen utav toppen bland spelare för OS X), i vart fall OS X versionen. Vidare stödjer VLC (<=1.1) under OS X inte mig veterligen hårdvaru-accelerering (källa på det samt VLC projektets wiki). Nu ska jag ärligt säga att jag inte tror MPlayer OS X Extended har stöd för hårdvaru-accelerering heller men har när jag använt det givet bättre resultat för mig, kanske beror på att den kan använda den multitrådade versionen av MPlayer. Vidare ska det väll tilläggas att jag spelar majoriteten av min video med Plex som stödjer hårdvaru-accelerering.

Gällande flashighet och UI:et anser jag att VLC har ett flashigare gränssnitt än både MPlayer OS X Extended och QuickTime. Plex ligger ju dock i en helt annan liga.

Men allt det här är mina personliga åsikter (förutom att VLC ej stödjer hårdvaru-accelerering).

Är möjligt att du har rätt om hårdvaru accelrationen.
Vet inte om det fortfarande stämmer dock den där artikeln är lite gammal.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

23.976Hz ska det vara och inget annat. Klarar inte skärmen av det så kommer du få judder.

Permalänk
Medlem

Skärmen klarar av 24p, en Panasonic 50 tummare modell G20. Borde inte vara några problem...

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk
Medlem

Har samma problem...

Hejsan

Jag har en MBP 2011 13" i5, med samma fenomen. Har provat Plex, VLC, QuickTime (perian) men ingen direkt skillnad.
Kör 720p filmer

Några framsteg i ditt fall? Kör du med MiniDisplay->HDMI ?
Jag kör MiniDisplay->DVI->HDMI, kan det inverka tro?

/Filip

Visa signatur

MBP 13" i5 2011