Microsoft tar 30 procent av intäkterna för apps till Windows 8 Metro

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar 30 procent av intäkterna för apps till Windows 8 Metro

Microsoft tar ett kapitel ur Apples handbok och begär 30 procent av intäkterna för alla applikationer till Windows 8 "Metro" som säljs via den officiella nedladdningstjänsten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då slipper man reklam eller hur funkar det ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Reklam kan det säkert fortfarande vara i gratisapparna.

Detta är förövrigt inte konstigt alls då både Google och Apple tar 30% från deras store/market

Permalänk
Medlem

Klart de välkommnar andra utvecklare, det finns ju pengar att samla.
Att ta 30% är hiskeligt, men förmodligen blir MS rätt poppis på tablettmarknaden iaf, så de kommer ju dra in en del pengar.
Får vi tillbaka något av det i den kontinuerliga utvecklingen av OSet möjligtvis?

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls Ballmer, men att välkomna konkurenterna att "fritt" spela på samma marknad är häpnadsväckande bra tänkt av MS och Ballmer i spetsen.

Permalänk
Medlem

30% är mer eller mindre branchstandard på betalappar. T.o.m. Google tar väl så mycket på alla inköp?

Permalänk

Tycker det är högst rimligt, av Microsoft att ta 30% av intäkterna. Det är trotts allt en sorts marknadsföring som de erbjuder. Dessutom kommer branschen gynnas av Microsofts fria inställning till konkurrens.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

30% är mer eller mindre branchstandard på betalappar. T.o.m. Google tar väl så mycket på alla inköp?

Helt rätt. Man ska inte haka upp sig på att Microsoft skulle ta något överpris om det är 30% som gäller.

Google tar 30%
Källa: http://www.google.com/support/androidmarket/developer/bin/ans...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Har för mig att Steam också tar 30%.

Permalänk
Medlem

Svensk skattesats

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket, tänk om blocket skulle ta 30 %...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Då slipper man reklam eller hur funkar det ?

Nja det är ju fortfarande upp till utvecklarna då reklamintäkterna från apparna går till utvecklaren (eller upp till 70% där med, antar jag).

"Windows 8 app store kommer fungera precis som Android Market och Apples app store, men till skillnad från den sistnämnde tillåts fri konkurrens" skulle man väl kunna uttrycka det?

Permalänk
Medlem

Att sälja programvara via butiker (nätbutiker eller fysiska) har större omkostnader, så detta bör kunna leda till lägre priser på windowsprogram.
Och som redan nämnts så ger det ju viss marknadsföring också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Valves avtal med utgivare är hemliga så antingen sitter du på insiderinformation, gissar eller upprepar någon annans gissning.

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Men herregud vilken perfekt jämförelse! Inga som helst problem med den!

Skrivet av Saya:

Valves avtal med utgivare är hemliga så antingen sitter du på insiderinformation, gissar eller upprepar någon annans gissning.

Indie då? Tror knappast att man skulle sitta och förhandla med Valve om hur mycket de ska ta på ens första spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

hahaha jaa detta var ju en illa genomtänkt gämförelse...

Hade blocket, skött utskickningen av dina grejer, hantering av pengar och marknadsföring osv... Så hade det varit en bättre gämförelse

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Indie då? Tror knappast att man skulle sitta och förhandla med Valve om hur mycket de ska ta på ens första spel.

Vad tror du? Steam är inte som Sourceforge där vem som helst får ladda upp vilken dynga till "spel" som helst. Alla ingår kontrakt, alla ger Valve pengar på något sätt. Valve har till och med nekat ett flertal indiespel, exempelvis http://www.daedalic.de/ANB/index.php/home-en.html

Permalänk
Skrivet av Saya:

Vad tror du? Steam är inte som Sourceforge där vem som helst får ladda upp vilken dynga till "spel" som helst. Alla ingår kontrakt, alla ger Valve pengar på något sätt. Valve har till och med nekat ett flertal indiespel, exempelvis http://www.daedalic.de/ANB/index.php/home-en.html

Det var precis det jag trodde och nej jag visste verkligen inte att spel kunde bli nekade! Detta måste upp som nyhet på sweclockers! OMG

Permalänk
Medlem

Känner mig mer och mer nöjd med att köra Linux och slippa sådant där trams.
Betala extra för programmen bara för att man installerar dem via pakethanteraren?

Permalänk
Medlem

Alla tycker det låter som ett vettigt pris bara för att konkurrenterna tar samma... Jag tycker det låter år helvete för mycket. Hur kan det komma sig att MS (eller för den del Google, apple) ska ha 30% av priset när de jämförs med utvecklarnas jobb med dessa applikationer. För billigare apps är det väl ok. Men om MS ska tjäna ett par tusen kronor för att göra program som photoshop tillgängliga via en appstore är ju så sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Alla tycker det låter som ett vettigt pris bara för att konkurrenterna tar samma... Jag tycker det låter år helvete för mycket. Hur kan det komma sig att MS (eller för den del Google, apple) ska ha 30% av priset när de jämförs med utvecklarnas jobb med dessa applikationer. För billigare apps är det väl ok. Men om MS ska tjäna ett par tusen kronor för att göra program som photoshop tillgängliga via en appstore är ju så sjukt.

Photoshop kommer väll aldrig bli en metro anpassad app.... läs!

Citat:

Nu avslöjas det att Microsoft sneglar på Apples affärsmodell och planerar att ta en rejäl bit av kakan för applikationer som säljs via den egna nedladdningstjänsten Windows Store. Enligt Slashgear uppgår avgiften till 30 procent av intäkterna, men detta gäller enbart appar som anpassas till gränssnittet Metro och inte traditionella Windows-program.

Permalänk
Medlem

Det är en hög procent helt klart, däremot så är det precis som google och apple gör, men det är ändå inte ok med så hög procent kan jag tycka... å andra sidan valfritt att använda tjänsten eftersom ms säger att flera aktörer är välkomna, vilket är stort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Du kan slanga ut vilken app som helst till vem som helst om du kör Android.
Ska du däremot sälja på just "Market" så tar Google 30%. Amazon har deras "Appstore" (till Android) och tar säkert också 30%.

iPhone har ingen motsvarighet, endast App Store.

Metro finns/kommer väl till alla Microsoftprodukter. XBox, Windows 8 (desktop och mobil), Windows Live etc.
Det är lite surt att behöva betala extra för desktop-varianter. Samtidigt är det trevligt om det finns samlat och fungerar över flera plattformar (som jag nämnde), då förstår jag mervärdet som "Metro" skapar.

Jag undrar... är verkligen 30% för mycket? Oavsett hur man löser betalning/kontakt med slutkunder så kostar det; anställer man fler som hanterar det finansiella/support, anlitar något bolag eller har ett färdigt paket så som Market/App Store fungerar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Öh 30% är ju knappast något apple påfund, speciellt då microsoft tar något liknande på sin xboxlive marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

nej steam tar 20% standard för att hosta spelen på deras serverar och gå i vinst

Skrivet av Saya:

kommer ihåg en artical från fortune magazine när dom interviewade gabe newell och han lätt du slippa undan att dom tar 20% vilcket är mycket mer rimligt än 30% för att hosta små filerna apple, google and nu microsoft kommer göra

EDIT: vill bara på peka att rage är 25 GB stor och ladda ner det kostar betydligt mer än någon app till mobila delen

Permalänk
Medlem

30% det är ju det de flesta tar för appar

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

30% är rimligt på en liten app (typ 1kr upp mot 1000kr), de sköter ju försäljningen precis som en vanlig butik. Däremot blir det ju helt orimligt för riktigt dyra applikationer som t.ex. stora cadpaket, adobe creative suite mm., som alltså kommer undvika app store. Hade de kommit undan med ett "maxtak" på avgiften, så hade man kanske kunnat köpa även stora applikationer där. Men nu kommer det finnas "adobe store" istället för det. Och så vidare. Konkurrens är väl bra (kan tyckas), men det är knappast nån bra konkurrens utan bara ett oligopol där man inte som kund får fördelara man skulle kunna få (som system reset där man kan formatera om och ha kvar sina appar, det kommer ju inte funka med adobes store...eller steam... osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Om du köper en programvara i din lokala butik (eller nätbutik), tror du att utvecklarna får 100% ?
Som med alla andra varor du köper (mjölk, böcker, kläder osv) så är det gott om mellanhänder, och de tar normalt sett mkt mer än 30% av varans pris. Så detta är en effektivisering av försäljningskedjan, men jag hade självklart gärna sett 20% istället för 30%.

Glöm inte att MS står för "skyltfönster", distrubution, betalning m m.

Permalänk
Medlem

Kommer inte alla program att ligga på MS servrar? Tänk på kostnaden för alla serverhallar, bandbredd, personal, expandering. Skulle jag göra ett program skulle jag gladeligen ge bort 30% för att få vara med på någon programmarknad. Tänk vilken reklam för mitt progra, där alla kan se. Lätt värt 30%

Permalänk
Medlem

30% gäller för Metroappar, inte "vanliga " Windows program, står tydligt i artikeln.