Sista funderingar inför beställning av hemmaserver

Permalänk

Sista funderingar inför beställning av hemmaserver

Hej.
Har några sista funderingar om komponenter till min kommande hemmaserver.

Har tänkt att servern ska användas till:
Filserver
Torrent
Sabnzbd
Media streaming med transcode on-the-fly till PS3 och Android
Streama HD-matrial till min HTPC som använder XBMC
Backup på 1-2 datorer
VPN
FTP
Squeezeserver

Har nästintill bestämt mig för att köra med en Intel i3 2100. Kommer den orka driva ovantstående tjänster? Att köra transcode är ingen prio, men hade varit smidigt.
Kollade ett tag på Intel i3 2100t, men såg ett test på elförbrukningen där skillnaden var försumbar. Någon som är av en annan åsikt?

Har tänkt att ha Freebsd/Freenas som OS. Ska jag ha det på en hdd eller går det lika bra att köra det på ett usbminne?
Kommer antagligen lägga in Freenas till en början för att på servern up n running eftersom jag aldrig använt något annat än Windows.
Brukar dock inte ha några problem att lära mig nya saker så ser inte det som något problem.

Det jag funderar mest över är setupen för diskarna.
Har väl nästintill bestämt mig för Samsung F4 ECO, men även kollat på WD Green. - Några åsikter?

Har funderat på om jag ska köra 5x2 TB i raidz eller om jag ska köra 6x2 TB i raidz2.
Läst att många tycker att man ska köra raidz2 nu när diskarna är så stora pga risken att en disk till lägger av när man ska återuppbygga arrayen vid eventuellt diskhaveri. Dock funderar jag på om det ändå skulle räcka med 5x2 TB i raidz eftersom jag inte har speciellt mycket matrial som är jätteviktigt. Visst det är väl tråkigt om jag skulle förlora det, men det är inget som jag inte skulle kunna återskapa.

Det matrial som är viktigt kommer jag självklart att köra backup på till externt lagringsmedia.
Kan man köra 5x2 TB i raidz när man känner så eller är det bara dumsnålt?
Kommer det räcka med 8 GB i RAM? Läst att ZFS gillar RAM, men 16 GB känns lite väl overkill för ovanstående tjänster, eller?

Har även funderat på att sätta in en tempdisk (samsung 7200 rpm som jag har liggandes)i datorn som jag laddar ner till så att arrayen slipper jobba så ofta. Är detta onödigt?
Kanske även kan vara bra att använda till loggar och annat som skrivs ofta?

Hur funkar det att skapa en array på ett moderkort som har 2 st olika sata controllers? Gör det något att alla diskarna inte kommer på samma controller?
Har kollat på ett Asus P8Z68-V Pro där det finns 4 st intel 3 GB portar, 2 st intel 6 GB portar samt 2 st 6 GB marvell portar. Kommer det att bli problem om man sätter 4 diskar på 3 GB portarna och
1 till 2 diskar på intel 6 GB porten/arna och skapar en raidz/raidz2 array?

Här är en sammanfattning av mina frågor för er som inte orka läsa all text

* Intel i3 2100 eller 2100t?
* Samsung F4 Eco eller WD Green?
* 5x2 TB i raidz eller 6x2 TB i raidz2?
* Räcker 8 GB i RAM?
* Tempdisk, bra eller anus?
* USB minne eller hdd?
* Blir det problem att sätta upp en array på 2 olika sata controllers?

Tack på förhand
Joakim

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoakimAlfredsson:

Hej.
Har några sista funderingar om komponenter till min kommande hemmaserver.

Har tänkt att servern ska användas till:
Filserver
Torrent
Sabnzbd
Media streaming med transcode on-the-fly till PS3 och Android
Streama HD-matrial till min HTPC som använder XBMC
Backup på 1-2 datorer
VPN
FTP
Squeezeserver

Har nästintill bestämt mig för att köra med en Intel i3 2100. Kommer den orka driva ovantstående tjänster? Att köra transcode är ingen prio, men hade varit smidigt.
Kollade ett tag på Intel i3 2100t, men såg ett test på elförbrukningen där skillnaden var försumbar. Någon som är av en annan åsikt?

Tror nog att processorn klarar av det..

Citat:

Har tänkt att ha Freebsd/Freenas som OS. Ska jag ha det på en hdd eller går det lika bra att köra det på ett usbminne?
Kommer antagligen lägga in Freenas till en början för att på servern up n running eftersom jag aldrig använt något annat än Windows.
Brukar dock inte ha några problem att lära mig nya saker så ser inte det som något problem.

.. men ska du köra alla de tjänsterna på FreeNAS måste du köra något annat operativsystem i grunden tror jag och virtualisera. FreeNAS är inte jättesmidigt om du vill lägga till nya funktioner. FreeNAS kör man normalt på ett USB-minne, ingen ide att ha en disk för det.

Citat:

Det jag funderar mest över är setupen för diskarna.
Har väl nästintill bestämt mig för Samsung F4 ECO, men även kollat på WD Green. - Några åsikter?

Kan inte rekommendera WD. TLER-problem samt problem med LCC (googla). Visserligen sett större riggar (20+ diskar) med både WD och Samsung men sistnämnda verkar vara populärast. Jag har själv ett gäng WD Green och Samsung och är utan tvekan mest nöjd med Samsung.

Citat:

Har funderat på om jag ska köra 5x2 TB i raidz eller om jag ska köra 6x2 TB i raidz2.
Läst att många tycker att man ska köra raidz2 nu när diskarna är så stora pga risken att en disk till lägger av när man ska återuppbygga arrayen vid eventuellt diskhaveri. Dock funderar jag på om det ändå skulle räcka med 5x2 TB i raidz eftersom jag inte har speciellt mycket matrial som är jätteviktigt. Visst det är väl tråkigt om jag skulle förlora det, men det är inget som jag inte skulle kunna återskapa.

RAIDz2 är visserligen trevligt, men det beror lite på hur viktig datan är samt om det finns backup. Köp annars 6x 2 TB och kör en pool på 5x2TB och sedan en enskild disk som backup för viktiga data exempelvis?

Citat:

Det matrial som är viktigt kommer jag självklart att köra backup på till externt lagringsmedia.
Kan man köra 5x2 TB i raidz när man känner så eller är det bara dumsnålt?
Kommer det räcka med 8 GB i RAM? Läst att ZFS gillar RAM, men 16 GB känns lite väl overkill för ovanstående tjänster, eller?

Så länge du har lite koll på systemet och liknande är det nog inga större problem med en RAIDz1-array faktiskt. 8 GB lär duga utmärkt för din rigg, även om FreeNAS/ZFS gillar mycket minne. Stödjer moderkortet 16 GB kan det ändå dock vara värt eftersom minnespriserna idag är läskigt låga.

Citat:

Har även funderat på att sätta in en tempdisk (samsung 7200 rpm som jag har liggandes)i datorn som jag laddar ner till så att arrayen slipper jobba så ofta. Är detta onödigt?
Kanske även kan vara bra att använda till loggar och annat som skrivs ofta?

Du menar en L2ARC? Har ingen personlig erfarenhet av detta men skulle tro att prestandaökningen är fösumbar med en mekanisk disk.

Citat:

Hur funkar det att skapa en array på ett moderkort som har 2 st olika sata controllers? Gör det något att alla diskarna inte kommer på samma controller?
Har kollat på ett Asus P8Z68-V Pro där det finns 4 st intel 3 GB portar, 2 st intel 6 GB portar samt 2 st 6 GB marvell portar. Kommer det att bli problem om man sätter 4 diskar på 3 GB portarna och
1 till 2 diskar på intel 6 GB porten/arna och skapar en raidz/raidz2 array?

Nope, FreeNAS/ZFS struntar i vilka diskar som sitter i vilken kontroller. Bara att köra gärnet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W