Permalänk
Medlem

DAC vilken ?

hej har en Denon DRA-500AE och två Cerwin-Vega VE-8. Spelar endast från dator (3.5mm jacket) har optisk utgång på moderkortet och skulle vilja uppgradera ljudet lite.
har sneglat på http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/ovrigt/cambridg...
Gillar att den har samma stil som min denon. nån som har erfarenhet? Vet inte om detta är rätt forum men provar ändå.

mvh erik

Edit glömde o säga att jag har 10 meter från datorn till stereon

Permalänk
Medlem

Du bör nog byta ut högtalarna för att märka nån skillnad.

Permalänk
Medlem

håller med ovan stående.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Även med dom burkarna så kommer du märka skillnad. Faktum är att eftersom CV är rätt bastunga överlag så är en bra DAC nått som kommer hjälpa upplösning och kontroll i basen. Om du går till HiFi-Klubben så försök pruta lite, förra hösten hade dom en drive på just den där och sålde den för 2k och sen dess har kronan stärkts och det är ingen ny produkt så dom lär ha en hyffsad marginal på den.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

tack för snabbt svar. i vilken prisklass ska man lägga sig för o märka skillnad 4-7tusen ?

edit: kan man köra en optisk kabel 10 meter eller borde man ha koaxial då?

Permalänk
Avstängd

Försök köpa Benchmark DAC1 begagnad, den låter fantastiskt bra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av warpiz:

tack för snabbt svar. i vilken prisklass ska man lägga sig för o märka skillnad 4-7tusen ?

edit: kan man köra en optisk kabel 10 meter eller borde man ha koaxial då?

Allt beror på vad du lyssnar på och vad för karaktär du vill ha på ljudet. Vill man ha partyburkar så är CV bra för det ändamålet. Men även med dom så är det en fördel att resten är bra. Jag förutsätter dock att du nu mest kör flac och skippat mp3or.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem

Lyssnar på ogg vorbis i 320 kbit/s (spotify).

Permalänk
Medlem

Då kan du skippa det där med dac imho, lossy är lossy, då hjälper det varken med dac eller andra högtalare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

mp3 kan låta fantastiskt med high-end grejer, så dac kan utan tvekan hjälpa. Tror dock inte CV är high end grejer direkt...utan mer ösa på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Vilket format som musiken levereras i är en av de saker som har minst betydelse för hur det kommer låta i slutändan.

TS skulle kunna köpa något enklare externt ljudkort som Behringer UCA202, som trots priset inte är så mycket sämre än betydligt dyrare produkter. Alternativt något internt ljudkort som xonar dx eller något x-fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Då kan du skippa det där med dac imho, lossy är lossy, då hjälper det varken med dac eller andra högtalare.

har också ett par CV, dock ett par XLS12 som drivs med ett RB-991 och RC-1070, o har efter mycket lysnande komprimerat inprincip alla filer från flac till 320kbits för jag märker helt enkelt ingen skillnad.

har funderat på extern dac eller ett Xonar ST, tänkte även kolla på B&W DM683 för att få lite mer Detaljerat ljud men e de ingen idé då?

lite off topic, nån som vet hur B&W DM683 står sig i tryck mot mina nuvarande CV? ska nog ner till hifiklubben om 2 veckor men vore kul om nån har nån synpunkt nu innan

Permalänk

Jag hade tidigare ett par CV dc-10 och jag märkte skillnad när jag gick över från 3,5mm jack till optisk/digital till DacMagic, lyssnar mest på spotify prem. Så en DAC är nog ingen dålig idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

har också ett par CV, dock ett par XLS12 som drivs med ett RB-991 och RC-1070, o har efter mycket lysnande komprimerat inprincip alla filer från flac till 320kbits för jag märker helt enkelt ingen skillnad.

har funderat på extern dac eller ett Xonar ST, tänkte även kolla på B&W DM683 för att få lite mer Detaljerat ljud men e de ingen idé då?

lite off topic, nån som vet hur B&W DM683 står sig i tryck mot mina nuvarande CV? ska nog ner till hifiklubben om 2 veckor men vore kul om nån har nån synpunkt nu innan

Jag tycker det inte är nått större problem med att skillja på flac och mp3 även i bra kvalite. Det låter lite plattare med mp3, som allt hålls tillbaka... Med en flac så finns det rymd, lätt att skilja instrumenten åt, mer krispighet samtidigt som basen är fastare och har mer punch.

Det du skall göra är att ta med dig den musiken som du lyssnar på och ha som demoskiva, då vet du hur det borde låta och har lättare att hitta rätt bland högtalare. Gå runt och lyssna igenom många burkar och ta gärna med högtalare som du inte alls tänkt på när du lyssnar, det är bra som referens och man kan hitta högtalare som är rikitgt grymma och prisvärda som man inte alls tänkt på. Men stressa inte igenom köpet. Du kommer högst troligt leva med dom länge.

Men flac bör du överväga, disk är förhållandevis billigt så att inte välja flac idag är imho dumt. Du funderar ju på ett par B&W... Varför inte läsa B&Ws blog?
"The definitive guide to 24-bit FLAC" http://blog.bowers-wilkins.com/speakers/definitive-guides/the...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satsa på en ny förstärkare istället, med optiskt ingång och lite mer effekt (NAD är bra till CW).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Provlyssna och jämför hemma eller i butik mellan CV VE-8 och någon denon (eller din egna) med/utan DacMagic och jämför. Testa även någon NAD eller annan stärkare och jämför vad som tycks ge mest mellan att köpa en dac till din nuvarande förstärkare eller att bara köpa ny förstärkare. Det hade jag gjort iaf.

Permalänk
Medlem

tänker du byta högtalare och förstärkare med tiden kan det vara bra idé att köpa en bättre dac med en gång. DacMagic har fått bra recensioner så den är verkligen inte dålig. Den kommer vara den klart bästa delen i din nuvarande anläggning.

Värt att tillägga är ju att du måste upp bra mycket i pris innan du får en inbyggd dac i förstärkare som presterar lika bra som en DacMagic (uppåt en 7,5-10k)

Ljud handlar om prioriteringar, vad man personligen gillar / vad man är bered att betala

själv sparar jag till denna
http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omvandlare/musical-fid...
men den är i en helt annan prisklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av czin:

själv sparar jag till denna
http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omvandlare/musical-fid...
men den är i en helt annan prisklass

En sida som pratar om hur USB-kablar gör skillnaden på ljudet är inte särskilt seriös...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

En sida som pratar om hur USB-kablar gör skillnaden på ljudet är inte särskilt seriös...

Fast till deras försvar är det i alla fall hyfsat rimligt pris på den rekommenderade kabeln. runt 300 kr är ju nästan gratis för audiofilmagi. Speciellt inte när en vanlig USB-kabel ofta kostar över 100 kr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast till deras försvar är det i alla fall hyfsat rimligt pris på den rekommenderade kabeln. runt 300 kr är ju nästan gratis för audiofilmagi. Speciellt inte när en vanlig USB-kabel ofta kostar över 100 kr.

Förvisso, men jag lägger det i samma kategori som HiFi s-ata kabeln och Hifi ethernet-kabeln.
Kanske aningen mer troligt än HiFi elförgreningsdosan (som dock var ett skämt från första början )

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

Förvisso, men jag lägger det i samma kategori som HiFi s-ata kabeln och Hifi ethernet-kabeln.
Kanske aningen mer troligt än HiFi elförgreningsdosan (som dock var ett skämt från första början )

Jo helt klart. Jag hade inte betalat 300 kr i tron om att få bättre ljud. Man får nog ha riktigt billig skit innan man får så mycket bitfel att det blir tydligt i musiken. Glöm inte guldpläterade toslink-kablar!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad fan hade det med de jag skrev att göra? Länkade till random svensk sida som säljer dac'en jag är intresserad av..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag tycker det inte är nått större problem med att skillja på flac och mp3 även i bra kvalite. Det låter lite plattare med mp3, som allt hålls tillbaka... Med en flac så finns det rymd, lätt att skilja instrumenten åt, mer krispighet samtidigt som basen är fastare och har mer punch.

Det du skall göra är att ta med dig den musiken som du lyssnar på och ha som demoskiva, då vet du hur det borde låta och har lättare att hitta rätt bland högtalare. Gå runt och lyssna igenom många burkar och ta gärna med högtalare som du inte alls tänkt på när du lyssnar, det är bra som referens och man kan hitta högtalare som är rikitgt grymma och prisvärda som man inte alls tänkt på. Men stressa inte igenom köpet. Du kommer högst troligt leva med dom länge.

Men flac bör du överväga, disk är förhållandevis billigt så att inte välja flac idag är imho dumt. Du funderar ju på ett par B&W... Varför inte läsa B&Ws blog?
"The definitive guide to 24-bit FLAC" http://blog.bowers-wilkins.com/speakers/definitive-guides/the...

OK skulle ju kunna gå upp till en 2TB ecogreen till film o ha 1TB disken till musik så får man ju in ett helt ok biblotek

hur är det när det gäller dac? har hört mkt bra om Asus Essence ST/STX men hur mycket bör man ge för en extern dac i samma klass? är typ en dac som v-dac II en markant förbättring eller är det marginelt?