Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRavensNest:

Första recensionen jag funnit! Om än något kort(recension) så verkar id software ha gjort en homerun 9.5/10 http://www.egmnow.com/articles/egm-review-rage/

ArsTechnica tycker tvärtemot

Citat:

So, just to sum up my nine plus hours with the game so far:

•No story to speak of
•No characters that make an impression
•Linear
•Broken save system
•Dull mechanics
•Tedious quests
•Weak shooting
•Stock weapons
•Racing is fun
•Minigames are enjoyable
•Very pretty
We'll be testing on PC and playing multiplayer in the coming days, but I felt it was important to share what the game is versus what people expect it to be. This is a massive disappointment.

Verdict: Skip

Permalänk
Medlem

Men fint, FZ gav det en trea bara ..verkar ju vara en stor jävla besvikelse efter alla dessa års väntande

Permalänk
Medlem

Hmm, kommer nog spela det, men jag är glad att jag aldrig riktigt drogs med i hypen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Jag måste säga efter att ha läst FZ:s recension så förtjänar spelet en 4:a. Men jag har aldrig litat på FZ, de verkar lite väl biased^^ Men andra sidor har ju gett spelet betydligt bättre betyg. Sen verkar många inte förstå att spelet kommer få en uppföljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men fint, FZ gav det en trea bara ..verkar ju vara en stor jävla besvikelse efter alla dessa års väntande

Njae. Calle på FZ gav det en trea. Om du uppskattar en bra shooter med vacker grafik och detaljer utan massor av story och bakgrundshistoria så lär det inte vara en "stor jävla besvikelse". Du trodde väl inte på allvar att det skulle bli ett Doom i öknen med Oblivion/Fallout-berättande/utforskande?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte läsa FZs recension från jobbet men läste igår att han spelade spelet i 1-48 timmar...så, vilket gällde egentligen?
Antar att han bara körde main story och inga sidouppdrag?

Edit : Läste igenom lite poster här nu och är rädd för att bli lika besviken på Rage som jag blev med DNF. Gick ju bara på hype när jag köpte DNF och daum vilken besvikelse det var. Det känns som att idSoftware levererar bättre än så men hm...tror jag avbokar och kollar lite vad alla andra säger innan jag köper det. Ett demo hade suttit fint Om spelet nu är kasst tror jag inte vi skall skylla för mycket på id utan mer på utgivaren.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag kan inte läsa FZs recension från jobbet men läste igår att han spelade spelet i 1-48 timmar...så, vilket gällde egentligen?
Antar att han bara körde main story och inga sidouppdrag?

Edit : Läste igenom lite poster här nu och är rädd för att bli lika besviken på Rage som jag blev med DNF. Gick ju bara på hype när jag köpte DNF och daum vilken besvikelse det var. Det känns som att idSoftware levererar bättre än så men hm...tror jag avbokar och kollar lite vad alla andra säger innan jag köper det. Ett demo hade suttit fint Om spelet nu är kasst tror jag inte vi skall skylla för mycket på id utan mer på utgivaren.

Han spelade i 9 timmar enligt recensionen. Han sa dock att han inte gjorde alla sidouppdrag osv, förmodligen pga. tidspress antar jag.

Men det vore överdrivet att jämföra det här spelet med DNF som var ren dynga, det här spelet verkar iaf vara en bra actionfest, om än lite befriad från moderna element såsom story. Det spelar dock ingen roll, för det var precis så Doom och Quake var, de var inget annat än shooters och gjorde vad de skulle.

Den enda besvikelsen enligt mig är att bilen endast används för (enligt FZa Calle) skapa en illusion av att man måste förflytta sig, vilket personligen för mina tankar mot det horribla spelet Far Cry 2 som använde fordon på samma sätt.

Permalänk
Medlem

http://www.dsogaming.com/news/rage-no-advanced-graphics-optio...
Skräp^
Inga egna inställningar + detta samt ars technica:
http://www.strategyinformer.com/news/14814/pc-users-experienc...
Dödade den lilla pepp som fanns. ID börjar verkligen visa sin ålder. Gameplaymässigt ligger de år efter och sist de var relevanta var mer eller mindre med q3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulath666:

http://www.dsogaming.com/news/rage-no-advanced-graphics-optio...
Skräp^
Inga egna inställningar + detta samt ars technica:
http://www.strategyinformer.com/news/14814/pc-users-experienc...
Dödade den lilla pepp som fanns. ID börjar verkligen visa sin ålder. Gameplaymässigt ligger de år efter och sist de var relevanta var mer eller mindre med q3...

Visst, inställningar är kul men jag ser inte riktigt problemet med att den skalar grafiken automatiskt. id ville verkligen att spelet skulle gå i 60 FPS (för att dom anser att det är en del av upplevelsen. Dom flesta andra spel satsar bara på 30 FPS, inte lika smooth) hela tiden, om dom pressar ut så bra grafik din dator klarar och det alltid kommer flyta i 60 FPS så tycker iaf jag att det låter som något bra.

Texturerna streamas och kan därför vara suddiga ett litet tag om man vänder sig om väldigt snabbt vilket är mycket möjligt när man använder en mus. Det är en nackdel med Virtual Texturing-teknologin som Carmack även nämnde under Quakecon 2011.

Vad exakt är det som dom ligger så många år efter med gameplaymässigt? Har aldrig riktig förstått vad det betyder.. Vad är det som gör spelen så mycket bättre med dagens "moderna" gameplay? Blir ett spel sämre för att det inte har modernt gameplay? Nu har jag inte kört Rage alls och inte läst så mycket om gameplayet så jag vet inte vad den stora skillnaden är i jämförelse med andra moderna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Han spelade i 9 timmar enligt recensionen. Han sa dock att han inte gjorde alla sidouppdrag osv, förmodligen pga. tidspress antar jag.

Men det vore överdrivet att jämföra det här spelet med DNF som var ren dynga, det här spelet verkar iaf vara en bra actionfest, om än lite befriad från moderna element såsom story. Det spelar dock ingen roll, för det var precis så Doom och Quake var, de var inget annat än shooters och gjorde vad de skulle.

Den enda besvikelsen enligt mig är att bilen endast används för (enligt FZa Calle) skapa en illusion av att man måste förflytta sig, vilket personligen för mina tankar mot det horribla spelet Far Cry 2 som använde fordon på samma sätt.

Jo, kan tänka mig att det var tidspress samt att Calle troligtvis är pro gamer

Håller med om att det är lite överdrivet men det var den enda jämförelsen jag kunde komma med nu av de spel jag spelat den senaste tiden. Håller med om att Doom&Quake är mindless shooters och inget annat (vilket passar mig) och eftersom jag gillade Borderlands lär jag förhoppningsvis inte bli besviken på Rage.

Mjo Far Cry 2 var skräp och jag förstod inte hur fienden vid vaktposterna som befann sig på alla vägar gång på gång respawnade på ett magiskt sätt inte allt för många minuter efter man dödat dem första gången.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av guran33:

Visst, inställningar är kul men jag ser inte riktigt problemet med att den skalar grafiken automatiskt. id ville verkligen att spelet skulle gå i 60 FPS (för att dom anser att det är en del av upplevelsen. Dom flesta andra spel satsar bara på 30 FPS, inte lika smooth) hela tiden, om dom pressar ut så bra grafik din dator klarar och det alltid kommer flyta i 60 FPS så tycker iaf jag att det låter som något bra.

Texturerna streamas och kan därför vara suddiga ett litet tag om man vänder sig om väldigt snabbt vilket är mycket möjligt när man använder en mus. Det är en nackdel med Virtual Texturing-teknologin som Carmack även nämnde under Quakecon 2011.

Vad exakt är det som dom ligger så många år efter med gameplaymässigt? Har aldrig riktig förstått vad det betyder.. Vad är det som gör spelen så mycket bättre med dagens "moderna" gameplay? Blir ett spel sämre för att det inte har modernt gameplay? Nu har jag inte kört Rage alls och inte läst så mycket om gameplayet så jag vet inte vad den stora skillnaden är i jämförelse med andra moderna spel.

Precis! Dagens moderna gameplay brukar ju i regel resultera i att spelen blir mer och mer casual vilket inte är det bästa för RAGE rent gameplaymässigt. Känns som att de försöker hitta något fel på spelet för att det inte ska få det utrymme det förjänar att få. Förstår inte riktigt hur man tänker om modernt gameplay, för mig har det de flest gånger förstört uppföljare till gamla klassiska spelserier, nu senast med BF3 betan. Men sedan så är det ju inte konstigt att vissa klagar på små petitesser då allting hela tiden blivit mer mainstream och om det är något som bryter lite mot den trenden går man genast till attack.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara allt för bra optimerat till pc xD
http://www.youtube.com/watch?v=jW8oZ1r0FIM

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem

Precis! Dagens moderna gameplay brukar ju i regel resultera i att spelen blir mer och mer casual vilket inte är det bästa för RAGE rent gameplaymässigt. Känns som att de försöker hitta något fel på spelet för att det inte ska få det utrymme det förjänar att få. Förstår inte riktigt hur man tänker om modernt gameplay, för mig har det de flest gånger förstört uppföljare till gamla klassiska spelserier, nu senast med BF3 betan. Men sedan så är det ju inte konstigt att vissa klagar på små petitesser då allting hela tiden blivit mer mainstream och om det är något som bryter lite mot den trenden går man genast till attack.

Tycker att spel kan vara alldeles för lätta ibland, gillar när det är en utmaning (ska såklart inte vara omöjligt men det ska iaf vara möjligt att man dör även fast man spelar bra) och inte bara hålla inne framåt och skjuta och ifall man råkar bli träffad så gömmer man sig bara bakom ett hörn i några sekunder.. Fanns säkert för lätta spel förr också men jag skulle gissa på att det är mycket vanligare idag. Om man går tillbaka och spelar ett NES-spel idag så är det oftast en otroligt mycket högre svårighetsgrad än i dagens spel, men det kan även bli så svårt att det blir irriterande.

Skrivet av Oggaaaa:

Får hålla med om att det där inte ser något vidare bra ut. Men när dom fått det att flyta på Xboxen tycker jag inte att det borde vara några större problem att fixa till PCn. Sånt här ska såklart funka direkt efter release dock, men det kommer garanterat en patch..

Permalänk
Medlem

Man blir lite mörkrädd efter att ha läst kommentarerna på FZ.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Det här kanske kan hjälpa? #11433054

Skrivet av guran33:

Tycker att spel kan vara alldeles för lätta ibland, gillar när det är en utmaning (ska såklart inte vara omöjligt men det ska iaf vara möjligt att man dör även fast man spelar bra) och inte bara hålla inne framåt och skjuta och ifall man råkar bli träffad så gömmer man sig bara bakom ett hörn i några sekunder.. Fanns säkert för lätta spel förr också men jag skulle gissa på att det är mycket vanligare idag. Om man går tillbaka och spelar ett NES-spel idag så är det oftast en otroligt mycket högre svårighetsgrad än i dagens spel, men det kan även bli så svårt att det blir irriterande.

Får hålla med om att det där inte ser något vidare bra ut. Men när dom fått det att flyta på Xboxen tycker jag inte att det borde vara några större problem att fixa till PCn. Sånt här ska såklart funka direkt efter release dock, men det kommer garanterat en patch..

Precis, spelen har definitivt har blivit lättare lättare idag. Det beror kanske främst på att de blir mer casual med så liten inlärningskurva som möjligt. SPelen har idag en ännu större målgrupp vilket i viss mån bidrar ytterligare till fördumningen utav moderna spel. Självafallet som du nämnde skall inte spelen vara omöjliga men de skall vara utmanande speciellt om de marknadsförs som utmanande. Och det fanns ju spel som var lätta förr men de var fortfarande utmanade. Problemet är att hypen tar övertaget och ju mer spelen kommersialiseras desto mer urholkade blir de. De fördummar spelen med förutsättningen att folk är dumma och det är ju därför det alltid finns folk som säger att spelen var bättre förr. Men men...angående PC-versionen så har ju amd släppt en ny drivrutin fast jag har ingen aning om det hjälper men det är helt klart intressant.

Permalänk
Medlem

Varför ska utvecklarna bestämma att spelet ska köras i 60fps? jag kanske vill ha max grafik men nöjer mig med 20fps.. vad är nästa steg att dom ska bestämma upplösningen man spelar med också eller? alla har väl fan olika prefenser det ska dom skita i och ge oss valmöjligheter och inte låsa fast oss med tekniskt skitsnack.

Permalänk
Medlem

GameTrailers gav det 9.0, GameSpot 8.0 och GameReactor 8/10.

Permalänk
Medlem

Men alltså har ni som skriver negativt om spelet inte fattat någonting eller? Id gör shooters och inte rollspel. Detta är en shooter och ja man kan prata lite med folk men det är inte ett rollspel som Fallout 3 etc. Jag älskade doom 3 och spelade det hundratals ggr och jag kommer garanterat att köpa detta spelet på en gång i april när jag bygger en ny dator. Id är mästare på shooters och detta verkar ha allt som en modern shooter ska ha.

Permalänk
Medlem

Precis, spelen har definitivt har blivit lättare lättare idag. Det beror kanske främst på att de blir mer casual med så liten inlärningskurva som möjligt. SPelen har idag en ännu större målgrupp vilket i viss mån bidrar ytterligare till fördumningen utav moderna spel. Självafallet som du nämnde skall inte spelen vara omöjliga men de skall vara utmanande speciellt om de marknadsförs som utmanande. Och det fanns ju spel som var lätta förr men de var fortfarande utmanade. Problemet är att hypen tar övertaget och ju mer spelen kommersialiseras desto mer urholkade blir de. De fördummar spelen med förutsättningen att folk är dumma och det är ju därför det alltid finns folk som säger att spelen var bättre förr.

Tror att det har mycket att göra med att marknaden är mycket hårdare för spelutvecklare (speciellt för dom större namnen i industrin) idag än vad den var för 10 år sedan. Man vågar inte göra för utmanande spel eller ändra (på ett vinnande koncept) för mycket för det måste helt enkelt sälja bra för att man ska kunna konkurrera med dom andra stora utvecklarna.

Skrivet av HazZarD:

Varför ska utvecklarna bestämma att spelet ska köras i 60fps? jag kanske vill ha max grafik men nöjer mig med 20fps.. vad är nästa steg att dom ska bestämma upplösningen man spelar med också eller? alla har väl fan olika prefenser det ska dom skita i och ge oss valmöjligheter och inte låsa fast oss med tekniskt skitsnack.

Kan tänka mig att det är för att id tyckte att 60 FPS var så spelet skulle upplevas, precis som att en artist/konstnär kan tycka att hans konstverk ska visas (eller något i den stilen).. Dom vill helt enkelt inte att man försöker gå under 60 FPS för att det skulle dra ner spelupplevelsen i deras mening. Läser att många tycker att spelet är väldigt responsive och tycker att det är en positiv sak, och jag tycker personligen att det är en väldigt viktig sak i spel.

Permalänk
Medlem

Folk på ett annat forum jag hänger på e asförbannade p.g.a. av textur problemen när de vänder kameran. Ska tydligen vara ospelbart.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Låter inte lovande det här...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

börjar väll bli lite som film industrin. sylvester stallone skrev sin första rocky film själv och på den tiden vågade film bolagen satsa lite men idag vågar man inte satsa eftersom man måste tjäna pengar och vara ganska säker på det. detsamma gäller nog i spelvärlden ingen vågar testa eller satsa på något nytt som kanske floppar.
sen blir spel fördummade för att så många som möjligt ska kunna spela dom = $$$

få se kanske blir underhållande som så många andra spel men troligtvis inte revolutionerande på något sätt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Finns ny drivrutin för folk som är med i det röda laget
Download och testa!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Finns ny drivrutin för folk som är med i det röda laget
Download och testa!

Japp, jag såg det på Carmacks twitter Rage har inte kommit ut i Europa än så jag kan inte testa Men den 7:e blir det dags!! http://twitter.com/#!/ID_AA_Carmack

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

hela FZ är en besvikelse,, kolla IGN, gametrailers.com bland annat, där var de bättre betyg.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

hela FZ är en besvikelse,, kolla IGN, gametrailers.com bland annat, där var de bättre betyg.

Instämmer till fullo! FZ verkar vara helt köpta, köpta av DICE ^^ Jag såg på recensentens FZ-blogg att en utav de andra på FZ skrev att han spelade Battlefield och att recensenten själv ville spela Battlefield 3 medans han körde igenom Rage vilket säger ganska mycket^^ Folk måste lära sig att inte bara gå på recensioner angående ett visst spel. Jag har otaliga gånger sett att folk verkligen ändrar på sina åsikter enbart baserat på en FZ recension. Jag behöver bara nämna Operation Fashpoint: Dragon Rising som fick 5/5 av FZ, men betyder det att det är ett bra spel, nej. Och vi som testat spelet vet ju att det inte överensstämmer med betyget minst sagt. Trött på att de enbart hypar BF3 och allt annat hamnar i dess skugga när det finns spel som förtjänar mer uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Ja, FZs recension och grafikproblemen fick mig faktiskt att avboka spelet men kanske löser nya drivrutiner problemet och trots allt lär spelet vara ett härligt äventyr trots allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyckte jag såg en tweet om nya drivrutiner som skulle fungera bättre?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Ja, FZs recension och grafikproblemen fick mig faktiskt att avboka spelet men kanske löser nya drivrutiner problemet och trots allt lär spelet vara ett härligt äventyr trots allt.

Ja, det var ju verkligen synd. Du kan ju dock fortfarande om du vill köpa spelet när problemen är fixade Problemet verkar ligga i de battlefield 3 optimerade drivrutinerna, i allafall enligt FZ. I smell a conspiracy hehe...

Skrivet av KKay:

Tyckte jag såg en tweet om nya drivrutiner som skulle fungera bättre?

Japp det stämmer bra det, länken: http://twitter.com/#!/AMDRadeon

Permalänk
Medlem

Har blivit tillsagd många gånger av moderatorer för att jag har påstått saker som "Konsoler drar tyvärr ner utvecklingen mycket i dagsläget" medans konsolfanboys får regera fritt på FZ. Undvik skitsidan.

Hur fungerar Rage nu med AMDs nya drivrutin? Har ett 6950 och håller fortfarande på att bestämma mig om jag ska köpa eller inte!